Pagina 1 van 3
Krassen door ijskrabber in voorraam
Geplaatst: 18.01.2010 - 07:11
door Stony667
Beste mensen,
Mijn fijne ijskrabber heeft krassen getrokken in mijn gloednieuwe voorraam heeft iemand een wondermiddeltje tegen deze krassen?
Toon
Geplaatst: 18.01.2010 - 07:35
door JSS
Is volgens mij geen wondermiddel voor.. dus nieuwe voorruit. En in het vervolg de-icing spray gebruiken.
Geplaatst: 18.01.2010 - 08:38
door piotrV70
Kun je polijsten. Is al eens voorbij gekomen. Gebruik de zoekfunctie.
Geplaatst: 18.01.2010 - 09:27
door Oceanracer
Ik begrijp eerlijk gezegd niet waarom iemand tegenwoordig zijn (nieuwe) ruiten nog staat te krabben! Bij het krabben krijg je altijd krassen. Is het niet van de krabber zelf, dan is het wel van het vuil op je voorruit wat je heen en weer beweegt.
Als alternatieven zijn er spuitbussen (al jaren CFK en HFK vrij), spray's in knijpflacons, autohoezen, voorruitmatten en standkachels (goedkope en duurdere varianten).
Het laten polijsten raad ik je af. Vaak is er niet meer met goed fatsoen door de ruit heen te kijken omdat het beeld dan vertekend is. Je kunt beter een nieuwe voorruit laten plaatsen. Een met krassen beschadigde voorruit is bij een laagstaande zon levensgevaarlijk en wordt daarom door de meeste autoverzekeraars gewoon vergoed. Kost het je hooguit je eigen risico van € 140,00.
Geplaatst: 18.01.2010 - 10:04
door V480-S60
Eén van mijn vorige auto's had door allerlei oorzaken inderdaad ook last van heeeeeel veel krassen op de voorruit. En inderdaad met laagstaande zon zeer vervelend en levensgevaarlijk.
De voorruit Is toen inderdaad op kosten van de verzekering (en betaling van eigen risico) vervangen.
Ik wilde toen ook laten polijsten. Maar heb er vanaf gezien. De ruitenboer die het zou doen gaf hetzelfde antwoord als Oceanracer = kan wel maar het beeld gaat vertekenen. Dus beter van niet.
Overigens moet ik in deze auto ook een nieuwe voorruit (steenslag en door de vorst toch een scheur). Ik wacht nog wel even tot de vorst voorbij is.
Fijn he, zulke reacties
Geplaatst: 18.01.2010 - 10:37
door beer1952
Daar heb je wat aan. Typisch Nederlands.
Ga eens googelen naar middeltjes met cerium oxyde; dat wordt gebruikt om krassen te verwijderen van glas.
Bij kleine krasjes kun je ook rouge halen bij de horlogemaker. Die verwijdert er krassen mee op een horloge glas.
Geplaatst: 18.01.2010 - 12:05
door piotrV70
Ik heb eens een voorruit laten polijsten (was van een oldtimer MG waarvan de ruit schaars is en erg lastig te vervangen) en het resultaat vond ik erg goed. Overigens krab ik mn ruiten met een ruitenkrabber van de Hema (1,99 euro) en ik heb geen krassen. Wat voor ruitenkrabber gebruik je ?
Geplaatst: 18.01.2010 - 23:20
door bartv70
Oceanracer schreef:
Het laten polijsten raad ik je af. Vaak is er niet meer met goed fatsoen door de ruit heen te kijken omdat het beeld dan vertekend is. Kost het je hooguit je eigen risico van € 140,00.
Een nieuwe bril is duurder, dus ik laat mijn voorruit op sterkte polijsten.

Geplaatst: 19.01.2010 - 09:59
door V480-S60
piotrV70 schreef:Ik heb eens een voorruit laten polijsten (was van een oldtimer MG waarvan de ruit schaars is en erg lastig te vervangen) en het resultaat vond ik erg goed.
Dat kan kloppen, dat is "enkel" gehard glas. Bij de moderne auto is het gelaagd en dat geeft in de praktijk te veel vertekening.
Re: Fijn he, zulke reacties
Geplaatst: 19.01.2010 - 10:01
door V480-S60
beer1952 schreef:Daar heb je wat aan. Typisch Nederlands.
Ik kan deze reactie niet plaatsen. Graag verduidelijken.
Geplaatst: 19.01.2010 - 12:10
door piotrV70
V480-S60 schreef:piotrV70 schreef:Ik heb eens een voorruit laten polijsten (was van een oldtimer MG waarvan de ruit schaars is en erg lastig te vervangen) en het resultaat vond ik erg goed.
Dat kan kloppen, dat is "enkel" gehard glas. Bij de moderne auto is het gelaagd en dat geeft in de praktijk te veel vertekening.
Ok. Weer wat geleerd

Geplaatst: 19.01.2010 - 13:04
door Oceanracer
Ik weet ook niet hoe oud die oldtimer was, maar als ik denk aan een oldtimer denk ik tevens aan kaarsrechte ruiten. Bij tegenwoordige auto's zijn autoruiten nooit meer recht. Als je een bolle ruit gaat polijsten zal dit altijd zichtbaar zijn bij het kijken van binnen naar buiten.
Geplaatst: 19.01.2010 - 14:01
door BlackcurrantV70
oceanracer,
Op jou aanbeveling heb ik ook 2 spuitbussen de0icer gekocht, 1 bij Halfords en 1 bij makro, die bij Makro was van michelin, dus daar hoopte ik van dat het goed was.
Bij de eerste bus van Halfords was de straal erg dun (niet verneveld) dus dat werkte voor geen meter, bij de Michelin was het wel verneveld, maar na alle ruiten gespoten te hebben en effe gewacht was aleen de bovenste laag van het ijs ontdooit, moest dus toch weer de krabber pakken om alles eraf te krijgen.
Ik heb er sterk aan gedacht om een standkachel te laten installeren, maar is me door enkele forummers afgeraden omdat ik tijdens de week maar korte ritjes maak (woon werk is maar 7km) en dit niet aan te raden is voor de batterij.
Geplaatst: 19.01.2010 - 14:30
door PTR
Ivo Philips schreef:oceanracer,
Op jou aanbeveling heb ik ook 2 spuitbussen de0icer gekocht, 1 bij Halfords en 1 bij makro, die bij Makro was van michelin, dus daar hoopte ik van dat het goed was.
Bij de eerste bus van Halfords was de straal erg dun (niet verneveld) dus dat werkte voor geen meter, bij de Michelin was het wel verneveld, maar na alle ruiten gespoten te hebben en effe gewacht was aleen de bovenste laag van het ijs ontdooit, moest dus toch weer de krabber pakken om alles eraf te krijgen.
Ik heb er sterk aan gedacht om een standkachel te laten installeren, maar is me door enkele forummers afgeraden omdat ik tijdens de week maar korte ritjes maak (woon werk is maar 7km) en dit niet aan te raden is voor de batterij.
Qua ruitenontdooier heb ik één tip: gebruik die van het merk Valma. Uit ervaring kan ik zeggen dat het uitstekend werkt! Ik merk echt een groot verschil met de diverse andere 'huismerken'.
Maar goed, voorlopig is de winter weer even verdreven...

Geplaatst: 19.01.2010 - 14:55
door piotrV70
Ivo Philips schreef:oceanracer,
Ik heb er sterk aan gedacht om een standkachel te laten installeren, maar is me door enkele forummers afgeraden omdat ik tijdens de week maar korte ritjes maak (woon werk is maar 7km) en dit niet aan te raden is voor de batterij.
Je maakt elke dag een ritje van 7km heen en 7km terug met een diesel ? Die wordt nooit warm. Lijkt me niet best voor je auto.
Geplaatst: 19.01.2010 - 15:11
door BlackcurrantV70
maandag en dinsdag doet hij 200km dus dan mag hij de benen effe uitslaan.
Geplaatst: 19.01.2010 - 15:20
door RampantBunny
/off topic: Ik gebruik al de-icer het standaard spul van Shell in een knijpfles. Dat gaat uitstekend, maar struikelt alleen over (half) ontdooide sneeuw welke weer opvriest, dan is het echt wel veel meer geduld hebben of zelf moeten krabben, maar het is wel zo dat het ijs duidelijk makkelijker los komt
/off topic
On topic, ik heb deze krassen op mijn vorige C30 ook gehad door de ijskrabber. Dit kwam doordat in het plastic een metalic flake was verwerkt...zag er leuk mooi uit...maar moord voor de ruit dus zodra de krabber een beetje afslijt. Nu gebruik ik een hele goedkope van de gamma zonder poespas, en daar heb ik het niet bij
Ik heb er destijds maar mee leren leven
Geplaatst: 19.01.2010 - 19:28
door Oceanracer
Ivo, ook ik koop dat spul bij de Makro, maar inderdaad van Valma. Bevalt mij perfect! Auto starten, rondom spuiten, in de auto stappen en klaar.
En die standkachel op 230V dan? Die kost je geen accustroom. Of heb je niet de mogelijkheid die thuis aan te sluiten?
Geplaatst: 19.01.2010 - 21:46
door BlackcurrantV70
Niet echt, ik heb in NL geen stopkontact buiten, en het raam of de deur laten open staan in de winter...brrrrr
Dan zou ik de huisbaas al moeten kunnen overtuigen om een stopkontact bij te plaatsen, maar als ie hoort dat het om de auto te ontdooien is, slaat ie waarschijnlijk mijn huur op

(huur alles inclusief)
Geplaatst: 19.01.2010 - 21:55
door Goelette
het schijnt dat die ontdooirotzooi in een fles of spuitbus killing is voor je lak... Dan heb ik liever het risico van krassen in mn voorruit.
overigens wilden ze mijn voorruit niet vervangen wegens veel krasjes en lichte steenslag, wat inderdaad bij laagstaande zon levensgevaarlijk is omdat je niks ziet. Maargoed, even gewacht tot er toevallig een ster in de ruit kwam en toen laten vervangen zonder eigen risico
