Alarmerende klachten over de XC-90 uit de US.

beer1952
1st Gear member
Berichten: 25
Lid geworden op: 24.02.2007 - 22:22

De XC-90 is een fantastische wagen die zijn tijd ver vooruit was, laat ik dat voorop stellen.

In de US, waar het overgrote deel van de XC-90 is verkocht, worden alarmerende berichten gepubliceerd over sommige XC-90 varianten:

a. De XC-90 (T-6) van voor 2006; deze krijgen stuk voor stuk problemen met de versnellingsbak http://www.carsurvey.org/reviews/volvo/ ... ts/page-8/

b. De V8 XC-90; (- tot heden) een aantal daarvan hebben problemen gehad met (roest en afgebroken) lagers in de motor, waardoor de gehele motor moest worden vervangen. http://forums.swedespeed.com/zerothread?id=132172 en http://forums.swedespeed.com/zerothread?id=126698

c. Veel XC-90 van voor 2006 vertonen voortijdige slijtage aan de voorwiel stangen. http://forums.swedespeed.com/zerothread?id=79687

c. De 2.5T (5-bak) heeft geen problemen, maar dat wisten we al 20 jaar.

d. De dieseltjes (als je tenminste niet een D model van voor 2005 hebt met te weinig vermogen; deze zijn later door Volvo gemodificeerd) worden in de US niet verkocht, dus geen data.

De NL versies zijn identiek aan de US versies in dit opzicht. Het loont denk ik de moeite om de berichten te lezen als je een XC90 wilt aanschaffen.

Mvgr,

Beer
Gebruikersavatar
Johan
5th Gear member
Berichten: 1402
Lid geworden op: 29.02.2008 - 07:15
Locatie: NH

Izmir? Kom ik ook regelmatig. Woon je daar?

BMW 520D steptronic automaat, high executive, HiFi professional audio, sportstoelen etc. etc.
S60 2.5T Drivers Edition, Top line, Black Sapphire, Sportleder Light Sand, Premium Sound - IMIV, Geïntegr. Telefoon, Orpheus 17, MY2009.
S60 D5 Edition, black sapphire, nordborg light sand, electra 16, high performance audio MY2005.

beer1952
1st Gear member
Berichten: 25
Lid geworden op: 24.02.2007 - 22:22

Heb ik gewoond, nu terug in NL. Moet mijn gebruikersgegevens nog veranderen, sorry
Gebruikersavatar
Johan
5th Gear member
Berichten: 1402
Lid geworden op: 29.02.2008 - 07:15
Locatie: NH

Goed toeven daar.

BMW 520D steptronic automaat, high executive, HiFi professional audio, sportstoelen etc. etc.
S60 2.5T Drivers Edition, Top line, Black Sapphire, Sportleder Light Sand, Premium Sound - IMIV, Geïntegr. Telefoon, Orpheus 17, MY2009.
S60 D5 Edition, black sapphire, nordborg light sand, electra 16, high performance audio MY2005.

Gebruikersavatar
Ben
Executive Member
Berichten: 41046
Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
Locatie: Even ten noorden van de Paltz
Contacteer:

Heren, zullen we ON TOPIC blijven svp
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

er bestaat geen XC90 3.2 van voor 2006
Volvo for life
M@rcel
6th Gear member
Berichten: 4457
Lid geworden op: 19.03.2009 - 13:07

Ik wist niet dat er in Amerika zoveel LPG rijders waren ;)
Aantje
4th Gear member
Berichten: 597
Lid geworden op: 11.03.2007 - 21:57

Slechte olie, in de vs word niet zoveel synthetische olie gebruikt.
beer1952
1st Gear member
Berichten: 25
Lid geworden op: 24.02.2007 - 22:22

Typo. Ik heb de tekst veranderd in een 6-bak. Het ging mij er voornamelijk om de lezers te attenderen op een mogelijk probleem. De link spreekt dan voor zich.
beer1952
1st Gear member
Berichten: 25
Lid geworden op: 24.02.2007 - 22:22

Zeg Aantje, met alle respect. Hoe kom je aan die wijsheid.
VOA laat de XC-90 al eerder een beurt krijgen dan hier. Bovendien verwisselt men in de US zich suf aan motorolie. Dat zit er nog in van vroeger. Zelfs de transmissie olie wordt daar regelmatig ververst, terwijl dat volgens Volvo niet hoeft. De olie (synthetisch of niet) kan dus geen factor zijn.
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

Een US Ford kende wat jaren terug een voorgeschreven oliewissel om de 100.000miles
Volvo for life
dutch xc90
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 27.12.2009 - 00:16

allemaal bekende verhalen ! Je hoort ook alleen de slechte dingen ! Zoek eens bij andere merken! Ook allemaal elende over te vinden !
Ik kies voor volvo om de veiligheid en als ik een probleem heb met de auto dan is dat gewoon pech ! Liever levend uit mijn volvo komen en wel eens een probleem of dood uit me nooit bij de dealer geweest bmw !
beer1952
1st Gear member
Berichten: 25
Lid geworden op: 24.02.2007 - 22:22

Geachte Heer Dutch XC90, moderator en overige reacties tot nu toe,

Ik vind de bla bla reacties over dit onderwerp nogal schrijnend en ik hoop niet dat dit een tendens is op dit forum.

a. Ik denk dat we dit forum bezoeken om iets te weten te komen over een auto en merk dat ons dierbaar is en niet om te worden afgekat zonder enige kennis van zaken;

b. Ik kom genoeg onderwerpen tegen waarin men informeert of een bepaald model of jaartal een goede keuze zou zijn bij aanschaf; niet iedereen is dus even bekend met deze zaken als u wel beweert;

c. Ik heb het niet over veiligheid gehad, sterker, ik schreef dat ik de XC90 een fantastische wagen vond. Dat antwoord van u slaat dus als een tang op een varken;

d. Indien u de moeite had genomen om de links serieus te lezen (als u tenminste Engels heeft geleerd) had u ontdekt dat er rechtszaken worden aangespannen tegen Volvo vanwege vermeende design-flaws (voor u vertaald: structurele fabrieksfouten), waarbij versnellingsbakken plotseling ophouden te functioneren, aandrijfassen het begeven en motor-lagers kapot draaien. Het gaat hier over meer dan 80 gerapporteerde klachten over bepaalde productie- en lotnummers. Over veiligheid gesproken, wat denkt u dat er met u gebeurt als u met 180+ tuft in Duitsland en er overkomt u zoiets.

e. De zaak is inmiddels aanhangig gemaakt bij de National Traffic Safety Board in de US, dat gebeurt niet bij een incidentje;

f. Volvo heeft onlangs in de US de garantietermijn bijna verdubbeld. Ra ra, zouden ze dat doen omdat het allemaal zo geweldig is of omdat de consument heeft ontdekt dat ook bij een aantal auto's van meer dan 80.000 Euro vlak na- of zelfs nog in de garantietermijn de versnellingsbak of complete motor vervangen moet worden. Zou eigenlijk toch niet moeten, he?

g. Als u geen inhoudelijke bijdrage aan het onderwerp kunt- of wilt geven, ga dan bij de Panorama bloggen of zo;

h. Het lijkt wel of iedereen in dit onderwerp op de loonlijst van Volvo staat. Niks mis mee, maar kom er dan ook voor uit.

Beer
t5power
5th Gear member
Berichten: 2124
Lid geworden op: 02.07.2009 - 21:02

Het is sowieso goed om dit soort zaken op fora te plaatsen, waarvoor dank. Menig toekomstig XC90 bezitter zal hopelijk zijn begeerde bolide googlen en misschien wel op deze pagina uitkomen. Wellicht dat je daarmee nog in de toekomstig mensen een dienst kan bewijzen.

Vooral de topic mbt roest in de motor deed me schrikken, dat kan toch niet zomaar?
[2006] Volvo XC90 V8 Executive MY2007
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

Klachten uit de US zijn vaak klachten die we hier nooit meemaken
Volvo for life
beer1952
1st Gear member
Berichten: 25
Lid geworden op: 24.02.2007 - 22:22

Meneer Bart,

Ik ben het met u eens, maar wees dan ook zo sportief om met feiten en cijfers aan te komen en niet met zo'n dooddoenertje

Beer
945i
8th Gear member
Berichten: 12728
Lid geworden op: 07.10.2006 - 20:26

Da's makkelijk, in de USA hebben ze een probleem, en dan moeten we in NL bewijzen dat die er niet/minder zijn? Kom maar met cijfers over hoe het volgens u zit hier......
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
Gebruikersavatar
Paul
Geartronic member
Berichten: 33124
Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38

beer1952 schreef:Geachte Heer Dutch XC90, moderator en overige reacties tot nu toe,
Weet niet helemaal welke Moderator je hier bedoeld. Maar Amerika is echt een ander land met andere problemen. Daar is het ook normaal dat je meteen het bedrijf aanklaagt etc. Dus ik kijk hier niet echt van op.

Maar ik heb geen getallen van Nederland, dus ik kan helaas geen aanvulling geven, Mijn excuses in ieder geval dat ik gereageerd heb zonder een bijdrage.
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
Aantje
4th Gear member
Berichten: 597
Lid geworden op: 11.03.2007 - 21:57

Goed om te beginnen heb ik bijna een jaar in de states gewoond en heb daar aan de lijve ondervonden hoe belabberd nog altijd de kwaliteit van Amerikaanse auto's is ten opzichte van de Europese auto's.

Om te beginnen rijd men in Amerika op meestal benzine van een octaan gehalte van 87, 89 of heel soms 91 als dat al verkrijgbaar is. Dat is al dermate schrale benzine, beter gezegd troep voor met de meeste Europese voertuigen dat die moeten worden aangepast. Om een duidelijk voorbeeld te geven, als men een BMW M5 of M6 wilt rijden in de states word deze geleverd met een speciaal pakket welke bestand is tegen benzine voor een lager octaan gehalte. Deze auto's zullen dan ook nooit, maar ook nooit de opgegeven 507pk halen omdat het octaan gehalte in de benzine veel te laag is.

De motorslijtage is daarbij mede te danken aan het feit dat er geen of slechts zelden gebruik wordt gemaakt van synthetische olie wat hier in Europa normaal is. Onthoud dat gebruik van gewone olie een olie wissel van iedere 3000 mijl, dus ongeveer iedere 5000 km nodig is.

Of de kwaliteit van Amerikaanse motoren/automaten kan ik kort zijn. Bij de meeste V8 blokken is het normaal dat bij ongeveer 200.000km / 120.000mijl de koppakking vaak wel gaat zweten dan dat de auto koelvloeistof gaat gebruiken. Laten we vervolgens niet gaan praten over het aantal automaten dat moet worden vervangen daar. De grote verschillen zitten hem uiteindelijk in de kosten, terwijl een automaat voor een bijvoorbeeld een Chevy Van uit 2004 slechts 1500 dollar kost is deze voor een XC90 waarschijnlijk wel het dubbele ex arbeidsloon.

En als deze wijsheid is gebaseerd op een Amerikaans artikel vraag ik me af waarom ik op school heb gezeten....
beer1952
1st Gear member
Berichten: 25
Lid geworden op: 24.02.2007 - 22:22

Meneer 945i,

U maakt hier denk ik, een denkfout.
Meneer Bart beweert dat het hier allemaal anders is, niet ik.
Het is dan logisch dat ik vraag om cijfers en feiten, iedereen kan immers wel wat beweren. Ik ben een onderwerp gestart met links naar gerapporteerde verhalen over mogelijke problemen bij de XC90. Ik denk dat we die niet in twijfel hoeven te trekken. Ik kom dus met feiten van anderen en u alleen met uw mening.
Plaats reactie

Terug naar “XC90 Classic t/m MY 2014”