Pagina 1 van 2

Alarmerende klachten over de XC-90 uit de US.

Geplaatst: 18.01.2010 - 11:06
door beer1952
De XC-90 is een fantastische wagen die zijn tijd ver vooruit was, laat ik dat voorop stellen.

In de US, waar het overgrote deel van de XC-90 is verkocht, worden alarmerende berichten gepubliceerd over sommige XC-90 varianten:

a. De XC-90 (T-6) van voor 2006; deze krijgen stuk voor stuk problemen met de versnellingsbak http://www.carsurvey.org/reviews/volvo/ ... ts/page-8/

b. De V8 XC-90; (- tot heden) een aantal daarvan hebben problemen gehad met (roest en afgebroken) lagers in de motor, waardoor de gehele motor moest worden vervangen. http://forums.swedespeed.com/zerothread?id=132172 en http://forums.swedespeed.com/zerothread?id=126698

c. Veel XC-90 van voor 2006 vertonen voortijdige slijtage aan de voorwiel stangen. http://forums.swedespeed.com/zerothread?id=79687

c. De 2.5T (5-bak) heeft geen problemen, maar dat wisten we al 20 jaar.

d. De dieseltjes (als je tenminste niet een D model van voor 2005 hebt met te weinig vermogen; deze zijn later door Volvo gemodificeerd) worden in de US niet verkocht, dus geen data.

De NL versies zijn identiek aan de US versies in dit opzicht. Het loont denk ik de moeite om de berichten te lezen als je een XC90 wilt aanschaffen.

Mvgr,

Beer

Geplaatst: 18.01.2010 - 11:16
door Johan
Izmir? Kom ik ook regelmatig. Woon je daar?

Geplaatst: 18.01.2010 - 11:22
door beer1952
Heb ik gewoond, nu terug in NL. Moet mijn gebruikersgegevens nog veranderen, sorry

Geplaatst: 18.01.2010 - 11:27
door Johan
Goed toeven daar.

Geplaatst: 18.01.2010 - 12:38
door Ben
Heren, zullen we ON TOPIC blijven svp

Geplaatst: 18.01.2010 - 13:24
door bart simpson
er bestaat geen XC90 3.2 van voor 2006

Geplaatst: 18.01.2010 - 15:29
door M@rcel
Ik wist niet dat er in Amerika zoveel LPG rijders waren ;)

Geplaatst: 18.01.2010 - 15:37
door Aantje
Slechte olie, in de vs word niet zoveel synthetische olie gebruikt.

Bart, je hebt gelijk

Geplaatst: 18.01.2010 - 17:25
door beer1952
Typo. Ik heb de tekst veranderd in een 6-bak. Het ging mij er voornamelijk om de lezers te attenderen op een mogelijk probleem. De link spreekt dan voor zich.

Olie

Geplaatst: 18.01.2010 - 17:51
door beer1952
Zeg Aantje, met alle respect. Hoe kom je aan die wijsheid.
VOA laat de XC-90 al eerder een beurt krijgen dan hier. Bovendien verwisselt men in de US zich suf aan motorolie. Dat zit er nog in van vroeger. Zelfs de transmissie olie wordt daar regelmatig ververst, terwijl dat volgens Volvo niet hoeft. De olie (synthetisch of niet) kan dus geen factor zijn.

Geplaatst: 18.01.2010 - 18:00
door bart simpson
Een US Ford kende wat jaren terug een voorgeschreven oliewissel om de 100.000miles

Geplaatst: 18.01.2010 - 20:02
door dutch xc90
allemaal bekende verhalen ! Je hoort ook alleen de slechte dingen ! Zoek eens bij andere merken! Ook allemaal elende over te vinden !
Ik kies voor volvo om de veiligheid en als ik een probleem heb met de auto dan is dat gewoon pech ! Liever levend uit mijn volvo komen en wel eens een probleem of dood uit me nooit bij de dealer geweest bmw !

Bekende verhalen

Geplaatst: 18.01.2010 - 21:18
door beer1952
Geachte Heer Dutch XC90, moderator en overige reacties tot nu toe,

Ik vind de bla bla reacties over dit onderwerp nogal schrijnend en ik hoop niet dat dit een tendens is op dit forum.

a. Ik denk dat we dit forum bezoeken om iets te weten te komen over een auto en merk dat ons dierbaar is en niet om te worden afgekat zonder enige kennis van zaken;

b. Ik kom genoeg onderwerpen tegen waarin men informeert of een bepaald model of jaartal een goede keuze zou zijn bij aanschaf; niet iedereen is dus even bekend met deze zaken als u wel beweert;

c. Ik heb het niet over veiligheid gehad, sterker, ik schreef dat ik de XC90 een fantastische wagen vond. Dat antwoord van u slaat dus als een tang op een varken;

d. Indien u de moeite had genomen om de links serieus te lezen (als u tenminste Engels heeft geleerd) had u ontdekt dat er rechtszaken worden aangespannen tegen Volvo vanwege vermeende design-flaws (voor u vertaald: structurele fabrieksfouten), waarbij versnellingsbakken plotseling ophouden te functioneren, aandrijfassen het begeven en motor-lagers kapot draaien. Het gaat hier over meer dan 80 gerapporteerde klachten over bepaalde productie- en lotnummers. Over veiligheid gesproken, wat denkt u dat er met u gebeurt als u met 180+ tuft in Duitsland en er overkomt u zoiets.

e. De zaak is inmiddels aanhangig gemaakt bij de National Traffic Safety Board in de US, dat gebeurt niet bij een incidentje;

f. Volvo heeft onlangs in de US de garantietermijn bijna verdubbeld. Ra ra, zouden ze dat doen omdat het allemaal zo geweldig is of omdat de consument heeft ontdekt dat ook bij een aantal auto's van meer dan 80.000 Euro vlak na- of zelfs nog in de garantietermijn de versnellingsbak of complete motor vervangen moet worden. Zou eigenlijk toch niet moeten, he?

g. Als u geen inhoudelijke bijdrage aan het onderwerp kunt- of wilt geven, ga dan bij de Panorama bloggen of zo;

h. Het lijkt wel of iedereen in dit onderwerp op de loonlijst van Volvo staat. Niks mis mee, maar kom er dan ook voor uit.

Beer

Geplaatst: 18.01.2010 - 21:22
door t5power
Het is sowieso goed om dit soort zaken op fora te plaatsen, waarvoor dank. Menig toekomstig XC90 bezitter zal hopelijk zijn begeerde bolide googlen en misschien wel op deze pagina uitkomen. Wellicht dat je daarmee nog in de toekomstig mensen een dienst kan bewijzen.

Vooral de topic mbt roest in de motor deed me schrikken, dat kan toch niet zomaar?

Geplaatst: 18.01.2010 - 21:27
door bart simpson
Klachten uit de US zijn vaak klachten die we hier nooit meemaken

Klachten

Geplaatst: 18.01.2010 - 21:39
door beer1952
Meneer Bart,

Ik ben het met u eens, maar wees dan ook zo sportief om met feiten en cijfers aan te komen en niet met zo'n dooddoenertje

Beer

Geplaatst: 18.01.2010 - 21:43
door 945i
Da's makkelijk, in de USA hebben ze een probleem, en dan moeten we in NL bewijzen dat die er niet/minder zijn? Kom maar met cijfers over hoe het volgens u zit hier......

Re: Bekende verhalen

Geplaatst: 18.01.2010 - 21:51
door Paul
beer1952 schreef:Geachte Heer Dutch XC90, moderator en overige reacties tot nu toe,
Weet niet helemaal welke Moderator je hier bedoeld. Maar Amerika is echt een ander land met andere problemen. Daar is het ook normaal dat je meteen het bedrijf aanklaagt etc. Dus ik kijk hier niet echt van op.

Maar ik heb geen getallen van Nederland, dus ik kan helaas geen aanvulling geven, Mijn excuses in ieder geval dat ik gereageerd heb zonder een bijdrage.

Geplaatst: 18.01.2010 - 22:02
door Aantje
Goed om te beginnen heb ik bijna een jaar in de states gewoond en heb daar aan de lijve ondervonden hoe belabberd nog altijd de kwaliteit van Amerikaanse auto's is ten opzichte van de Europese auto's.

Om te beginnen rijd men in Amerika op meestal benzine van een octaan gehalte van 87, 89 of heel soms 91 als dat al verkrijgbaar is. Dat is al dermate schrale benzine, beter gezegd troep voor met de meeste Europese voertuigen dat die moeten worden aangepast. Om een duidelijk voorbeeld te geven, als men een BMW M5 of M6 wilt rijden in de states word deze geleverd met een speciaal pakket welke bestand is tegen benzine voor een lager octaan gehalte. Deze auto's zullen dan ook nooit, maar ook nooit de opgegeven 507pk halen omdat het octaan gehalte in de benzine veel te laag is.

De motorslijtage is daarbij mede te danken aan het feit dat er geen of slechts zelden gebruik wordt gemaakt van synthetische olie wat hier in Europa normaal is. Onthoud dat gebruik van gewone olie een olie wissel van iedere 3000 mijl, dus ongeveer iedere 5000 km nodig is.

Of de kwaliteit van Amerikaanse motoren/automaten kan ik kort zijn. Bij de meeste V8 blokken is het normaal dat bij ongeveer 200.000km / 120.000mijl de koppakking vaak wel gaat zweten dan dat de auto koelvloeistof gaat gebruiken. Laten we vervolgens niet gaan praten over het aantal automaten dat moet worden vervangen daar. De grote verschillen zitten hem uiteindelijk in de kosten, terwijl een automaat voor een bijvoorbeeld een Chevy Van uit 2004 slechts 1500 dollar kost is deze voor een XC90 waarschijnlijk wel het dubbele ex arbeidsloon.

En als deze wijsheid is gebaseerd op een Amerikaans artikel vraag ik me af waarom ik op school heb gezeten....

Cijfers

Geplaatst: 18.01.2010 - 22:07
door beer1952
Meneer 945i,

U maakt hier denk ik, een denkfout.
Meneer Bart beweert dat het hier allemaal anders is, niet ik.
Het is dan logisch dat ik vraag om cijfers en feiten, iedereen kan immers wel wat beweren. Ik ben een onderwerp gestart met links naar gerapporteerde verhalen over mogelijke problemen bij de XC90. Ik denk dat we die niet in twijfel hoeven te trekken. Ik kom dus met feiten van anderen en u alleen met uw mening.