Ik rijd dagelijks 70 km met mijn xc70 D5 met standkachel.
De kachel is zeer aangenaam, maar viel vorig jaar op storing. Bij de dealer is hij weer gereset en daar vertelden ze me dat de kachel wel aangekoekt zou zijn omdat ik op de zaak vaak van het ene gebouw naar het andere rijd, 6 keer per dag, een ritje van 1á 2 minuten, wat slecht is voor de kachel.
Wanneer ik de auto uit zet hoor ik de standkachel uitflopperen( beetje gepoef en gesputter).
Ik heb de dealer gevraagd of ze de zelfdenkende kachel niet uit kunnen schakelen en dat ik hem met de hand kan bedienen op het moment dat het wenselijk is.
Dit uitschakelen kan volgens de dealer niet en de enige remedie om de kachel te ontroeten is hem gewoon een nacht te laten branden volgens hen.
Weten jullie raadt?
Stippie
Standkachel uitschakelen?
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
Ik zou niet weten hoe je zo'n kachel een nacht kunt laten branden, +/- 10 minuutjes en hij gaat vanzelf weer uit.
Om hem in timer 1 of 2 te activeren moet je hem altijd bevestigen, dag na dag automatisch inschakelen kan bij mijn weten niet eens
Om hem in timer 1 of 2 te activeren moet je hem altijd bevestigen, dag na dag automatisch inschakelen kan bij mijn weten niet eens
Volvo for life
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
Hij zegt toch een keer of 8 "kachel" waarvan 3 keer zelfs expliciet "standkachel", die "hulpverwarming" is naast niet autonoom ook niet een ding niet op brandstof werkt?
Volvo for life
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
zie jij die een nacht branden? dat doet een standkachel iig niettoppertje schreef:die hulpverwarming werkt als standkachel.
alleen de aansturing is anders.
- toppertje
- 6th Gear member
- Berichten: 3801
- Lid geworden op: 01.09.2006 - 22:52
- Locatie: drente
is mi.ook niet nodig.bart simpson schreef:zie jij die een nacht branden? dat doet een standkachel iig niettoppertje schreef:die hulpverwarming werkt als standkachel.
alleen de aansturing is anders.
een paar keer handmatig(blijft hij een uur branden)inschakelen
moet toch genoeg zijn dacht ik.
als je hem een nachtje wil laten branden,is er maar 1 mogelijkheid:de openhaard.
geen glans zonder wrijving
- TM645
- 2nd Gear member
- Berichten: 95
- Lid geworden op: 19.03.2008 - 17:06
- Locatie: Baden-Baden
- Contacteer:
Het is gewoon een op brandstof draaiende standkachel die je zelf in kan stellen, maar die ook de motor ondersteunt als die wat afgekoeld is na een korte of lange pauze. Zodra je weg rijd gaat de kachel vanzelf aan om de motor sneller op te warmen. Vandaar dat de duitse D5's allemaal een standkachel hebben. Dat is om EU3 te kunnen halen. En deze functie is nou juist het probleem als je veel korte stukjes rijd. De kachel gaat maar even aan en word niet goed warm waardoor de kachel verstopt raakt met onvolledig verbrande diesel.
De kachel laten branden een hele nacht is niet mogelijk. Je moet er dan de hele nacht bij blijven om elke keer weer opnieuw op te starten. Kachel draaid ongeveer 45 min.
De kachel laten branden een hele nacht is niet mogelijk. Je moet er dan de hele nacht bij blijven om elke keer weer opnieuw op te starten. Kachel draaid ongeveer 45 min.
340 Winner
340 dl
360 GLT
440 Sport
850 tdi
850 2.5 GLT
850 2.5 10v
S70 2.5 D europa
S80 2.4 170 pk
S70 2.4 Europa
S90 3.0
S70 2.4 Europa
740 2.3
C70 T5
V70 2.5 tdi
XC90 2.5T
240 Gl diesel
V70 D5 Summum
340 dl
360 GLT
440 Sport
850 tdi
850 2.5 GLT
850 2.5 10v
S70 2.5 D europa
S80 2.4 170 pk
S70 2.4 Europa
S90 3.0
S70 2.4 Europa
740 2.3
C70 T5
V70 2.5 tdi
XC90 2.5T
240 Gl diesel
V70 D5 Summum