Problemen met de motortemperatuur

Alle technische onderwerpen die betrekking hebben over de Volvo 440 / 460
Kootje
3rd Gear member

Mijn 440 Turbo uit '97 heeft sinds een paar weken problemen met de motortemperatuur. Op het infocentre is de engine temp af te lezen en deze schommelt sinds enige tijd tussen de 85 graden tot 110 graden met uitschieters daarboven! Mijn vrouw heeft al twee keer langs de kant gestaan omdat het infocentre "engine stop" aangaf. Daarbij was een keer het koelvloeistofreservoir ook ineens leeg!

Ik heb de stekker van de temperatuursensor nagekeken en deze leek in orde, de thermostaat is vervangen (Volvodealer gaf alleen de verkeerde mee van een 440 turbodiesel) en de distributieriem en poly v-riemen zijn vervangen (moesten vervangen worden). De waterpomp is ook in orde en ik heb nergens een lekkage kunnen ontdekken.

Zou de temperatuursensor gewoon stuk zijn of is er wat anders aan de hand?
SchoutenCC
5th Gear member

Als het koelvloeistofreservoir leeg is heb je sowieso een lek. Kan theoretisch ook slechte ontluchting zijn geweest maar als je niet aangeeft dat er recent onderhoud is gepleegd lijkt dat me niet het punt.
Als er geen lek is bij de waterpomp en de thermostaat (nu wel) goed is en de riemen ook goed op spanning zijn (niet alleen goed van structuur/uiterlijk maar ook de juiste spanning!) en je niet zegt dat het lijkt te lekken bij het thermostaathuis (nergens witte vlekken?) blijft volgens mij over a) een koelslang, b) de radiateur of c) domweg de temperatuursensor zelf.
De Volvo 440 1.8i (bijna) Top-Line Ambiënte (MY '95) is exit. De Saab 9000 CS 2.0-16v (MY '93) is ook ter ziele gegaan. All hail to: Jaguar S-type 3.0 V6 (MY '00)
Iroll
6th Gear member

Voel eens of de vloer aan de passagierskant nat is. Als dat zo is dan is de kachelradiateur lek.
Kootje
3rd Gear member

Zark3 schreef:Als het koelvloeistofreservoir leeg is heb je sowieso een lek. Kan theoretisch ook slechte ontluchting zijn geweest maar als je niet aangeeft dat er recent onderhoud is gepleegd lijkt dat me niet het punt.
Als er geen lek is bij de waterpomp en de thermostaat (nu wel) goed is en de riemen ook goed op spanning zijn (niet alleen goed van structuur/uiterlijk maar ook de juiste spanning!) en je niet zegt dat het lijkt te lekken bij het thermostaathuis (nergens witte vlekken?) blijft volgens mij over a) een koelslang, b) de radiateur of c) domweg de temperatuursensor zelf.
Koelvloeistofreservoir is een keer leeg geweest, maar blijft nu alweer een tijdje goed? Heb wel het idee dat er op een of andere manier lucht in het systeem zit. Temperatuur schommelt en als hij ineens oploopt en ik rem of geef juist gas, daalt de temperatuur gelijk weer. Alle riemen zijn dit weekend vernieuwt en op spanning. Thermostaat is vervangen, maar het probleem was er daarvoor al en nu nog steeds. Geen lekkages of vlekken kunnen ontdekken??
Iroll schreef:Voel eens of de vloer aan de passagierskant nat is. Als dat zo is dan is de kachelradiateur lek.
Zal ik eens naar kijken!

Bedankt voor de reacties!
wpee
5th Gear member

eigenlijk moet je eens met een thermocouple en meter de temperatuur van het blok meten. Dan weet je of de wijzer wellicht liegt. Daar is al meer over geschreven.
bv solderen achterzijde dashboard, kabel controleren op breuken of sluiting naar frame, sensor vervangen.
Wim

Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
Kootje
3rd Gear member

Ik heb de sensor vanmorgen vervangen door een die ik nog had liggen (geen nieuwe) en het is nog steeds hetzelfde. Temperatuur loopt hard op en blijft rond de 97 graden hangen, maar loopt vaak ook hoger op. Vreemde is wel dat zodra ik gas geef de temperatuur oploopt en als ik het gas even los laat of rem de temperatuur iets daalt.

Zou er lucht in het systeem kunnen zitten of kan het zijn dat de waterpomp niet meer werkt?
wpee
5th Gear member

Is je reservoir nog steeds vol genoeg (boven minimum) anders bijvullen, meestal ontlucht koelcircuit zichzelf wel.

Stroming: dan moet je op een gegeven moment ook voelen dat radiateur bij inlaat (bovenin) ook warm wordt.
Wim

Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
Luc
1st Gear member

Riekt naar een scheurtje in de cilinderkop.
Als de auto een tijd gelopen heeft, je zet m uit en start daarna weer, start ie dan moeilijker? En dampt ie misschien uit de uitlaat?

Heb zelf ooit eens een scheurtje in de kop van de 3e cilinder gehad, met dezelfde verschijnselen die jij beschrijft tot gevolg.
Ook koelvloeistofverbruik en heet lopen.
850 2.5 20v Estate, Renault 19 1.8i Cabriolet
Kootje
3rd Gear member

Vanmorgen nog een stukje gereden, maar binnen een paar minuten vloog de temperatuur omhoog en kreeg ik "engine stop". Motor was heet, maar de koelvloeistof nog hartstikke koud. Na 5 minuten wachten weer naar huis gereden en bleef de temp rond de 93 graden.

Na uitzetten start 'ie niet moeilijker en er komt wel damp uit de uitlaat, maar hetzelfde als ik bij andere auto's zie als het koud is buiten.
945i
8th Gear member

Hoe heb je vastgesteld dat de waterpomp "dik in orde" is? Vermoed toch dat die de geest heeft gegeven...
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
Blade
5th Gear member
Contacteer:

De boardcomputers willen weleens spacen... Bij mij zit er een nieuwe printplaat in. Ik zou die eens uitwisselen met een andere.
Kootje
3rd Gear member

945i schreef:Hoe heb je vastgesteld dat de waterpomp "dik in orde" is? Vermoed toch dat die de geest heeft gegeven...
Een vriend van me is volvomonteur geweest en heeft afgelopen weekend alle riemen vervangen en kon toen niks aan de waterpomp ontdekken. Kachel wordt wel warm (maar niet echt heet bij voluit aan), dus dan zou er wel circulatie in het systeem moeten zijn. Ga morgen eens kijken of er niet iets verstopt is (radiateur of slang) en de thermostaat nog eens nakijken. Als ik niks kan vinden gaan we de waterpomp demonteren.
hofmeijer
3rd Gear member
Contacteer:

Normaal gesproken is het wel handig om niet alleen te kijken of je waterpomp in orde is maar om hem gelijk te vervangen.
Kun je beter wel doen want stel dat deze kort nadat je de riemen hebt vervangen kapot gaat er weer alles af kan.
Mijn temperatuurmeter loopt ook hoger op als bij mijn vw vento maar als ik de kachel op standje levensgevaarlijk zet dan zakt hij weer aanzienlijk.
Hoe kan dat trouwens met die temperatuurmeter?
Loopt die altijd iets hoger op dan de helft, weet het namelijk niet en heb het er niet echt op als die over de helft komt.
Iemand een idee??
Alvast bedankt.
Ik google nooit, men vrouw weet het tog beter

Volvo 1.8i automatic fleet pacific blue

Er staan weer nieuwe foto's op de www
kip88
3rd Gear member

Temperatuurmeter hoort exact in het midden te staan. Als dat niet zo is ligt dat waarschijnlijk aan de thermostaat.
Volvo 440 Turbo 1992 170.000
Volvo 740 GLE Turbodiesel 1985 380.000
hofmeijer
3rd Gear member
Contacteer:

Bedankt voor je reactie.
Ik zal even naar laten kijken als ik even tijd heb.
Bedankt.

SchoutenCC
5th Gear member

@hofmeijer, Normale stand van de temperatuurmeter is tussen de helft en zeg 2/3, een centimetertje ofzo onder het onderste rode streepje. Helemaal niets mis mee dus.
Hoe het kan dat je watertemperatuur weer zakt als je de verwarming aanzet is omdat de warme lucht uit je blazers uit je motorruimte komt. Zet je die dus aan (en wel op warm want anders is het schuifje dicht...) dan kan de motor haar hete lucht wat beter kwijt (meer ventilatie, luchtkoeling) en zal dus indirect de temperatuur weer wat zakken.

@Kootje, is de waterpomp eraf geweest bij de inspectie ervan? Dan is de pakking misschien daardoor beschadigd en is die nu wel wat lekkig. Bij demonteren waterpomp beter altijd vervangen ivm pakking. Kost niet eens zo heel veel. Als hij er niet af is geweest kun je ook niet met zekerheid zeggen dat hij nog goed is, er kan immers aan de binnenkant een schoep zijn afgebroken bijvoorbeeld. Kachel moet trouwens ook echt wel heet kunnen worden, dus /iets/ is er wel mis...
De Volvo 440 1.8i (bijna) Top-Line Ambiënte (MY '95) is exit. De Saab 9000 CS 2.0-16v (MY '93) is ook ter ziele gegaan. All hail to: Jaguar S-type 3.0 V6 (MY '00)
hofmeijer
3rd Gear member
Contacteer:

@Zark, als je de verwarming volop aanzet en op de warmste stand dan laat je dus warme lucht uit je systeem ontsnappen.
Is bij al mijn auto's zo geweest, wel handig dat ik het weet.
Maar hoe het kon dat snapte ik omdat ik het bij al mijn auto's zo gedaan heb.
Wel bedankt voor je reactie.

Kootje
3rd Gear member

Zark3 schreef:@Kootje, is de waterpomp eraf geweest bij de inspectie ervan? Dan is de pakking misschien daardoor beschadigd en is die nu wel wat lekkig. Bij demonteren waterpomp beter altijd vervangen ivm pakking. Kost niet eens zo heel veel. Als hij er niet af is geweest kun je ook niet met zekerheid zeggen dat hij nog goed is, er kan immers aan de binnenkant een schoep zijn afgebroken bijvoorbeeld. Kachel moet trouwens ook echt wel heet kunnen worden, dus /iets/ is er wel mis...
De waterpomp is er niet af geweest, maar volgens de ex-Volvomonteur leek het hem heel sterk dat de waterpomp kapot was en hij lekte niet.
Ik heb dit weekend de koelvloeistof afgetapt en ververst en alle slangen nagekeken en de thermostaat getest. Niks kunnen vinden, maar nadat de temp.meter eerst nog een tijdje op en neer schommelde bleef hij nu aardig constant rond de 88 graden. Vanavond ga ik ook de printplaat van het dasboard nakijken en opnieuw solderen. Misschien dat de sensorwaarden niet goed doorgestuurd worden naar het infocentre. Mijn olietemeratuursensor deed het ook al tijden niet, maar nadat ik de stekker vandaag schoongemaakt had kreeg ik ineens weer een waarde; was wel 100-101 graden op de snelweg :?

To be continued....
Blade
5th Gear member
Contacteer:

Goeie temp hoor bij 120 @ 130 km/h. Die van mij staat dan tussen de 95 en 98. ga ik een beetje trappe gaat het over de 100 graden.

vermoed toch echt een boardcomputer probleem hoor..
Nessie
2nd Gear member

Sinds laatste tijd heb ik ook steeds veel problemen met de temp. Ik denk dat de sensor oid stuk is, want bij hoge snelheden komt hij niet verder (nu met de kou) dan 1/5e van de meter. Ook is de kachel niet gloeiend heet meer..
Volvo 850 estate AUT LPG
Plaats reactie

Terug naar “Volvo 400 techniek”