Pagina 1 van 4
V70 2.5 T op gas, of toch een D5
Geplaatst: 20.01.2010 - 21:17
door Jurgen76
Er wordt mij ene auto aangeboden (V70 2.5T) waar nog ene gasinstallatie moet worden ingebouwd. (2 ton gedraaid)
Dit terwijl ik eigenlijk op zoek ben naar een D5 diesel.
Zou ik dit kunnen overwegen, of zijn er redenen waarom dit erg onverstandig is ?
Geplaatst: 20.01.2010 - 21:42
door aertssenhjc
Lekker ENE diesel gaan rijden. geen gezeik met kleppen en andere narigheid.
Geplaatst: 20.01.2010 - 21:47
door Emielskey
ik rijd hier op gas, en rijdt helemaal geweldig. nog geen problemen gehad tot zover. diesellen is voor mijn gevoel wel betrouwbaarder, maar ik heb nu een T5 met 260pk en dat is een grijns van oor tot oor als ik even ga knallen. dan zet ik m op benzine welliswaar. dat gaat met een druk op de knop, en je voelt m niet eens stotteren, gaat vlekkeloos. en voor 90% van de tijd rijd ik gewoon lekker rustig op gas. heerlijk. goedkoop ook. en overigens, hij loopt zo mooi.
wel heb je het kleppen stellen natuurlijk. goed op letten. evenals je extra smeermiddel reservoir
Geplaatst: 20.01.2010 - 22:21
door t5power
Emielskey schreef:ik rijd hier op gas, en rijdt helemaal geweldig. nog geen problemen gehad tot zover. diesellen is voor mijn gevoel wel betrouwbaarder, maar ik heb nu een T5 met 260pk en dat is een grijns van oor tot oor als ik even ga knallen. dan zet ik m op benzine welliswaar. dat gaat met een druk op de knop, en je voelt m niet eens stotteren, gaat vlekkeloos. en voor 90% van de tijd rijd ik gewoon lekker rustig op gas. heerlijk. goedkoop ook. en overigens, hij loopt zo mooi.
wel heb je het kleppen stellen natuurlijk. goed op letten. evenals je extra smeermiddel reservoir
He, je hebt net zo'n type als ik (T5 MY2005 met 260pk). Wat voor gas systeem heb je? En door welke gasboer laten inbouwen? Mesman zegt dat je probleemloos tot 280pk zou moeten kunnen rijden (ook als je dus knalt).
Geplaatst: 22.01.2010 - 13:58
door nootje63
Ik rijd ook een T5 op gas (ingebouwd bij Mesman). Rijdt uitstekend, nooit problemen, ook niet bij vol gas.......
Het is gewoon een ander gevoel dan een diesel, kwestie van voorkeur denk ik.
Geplaatst: 22.01.2010 - 14:09
door M@rcel
Mijn 2.5T loopt perfekt op gas. Kleppen is een aandachtspuntje.
Wat misschien belangrijker is: Ik zou nooit een nieuwe gas-installatie in een gebruikte auto leggen. Volgens mij haal je die kosten er niet meer uit.
Geplaatst: 22.01.2010 - 14:16
door t5power
M@rcel schreef:Mijn 2.5T loopt perfekt op gas. Kleppen is een aandachtspuntje.
Wat misschien belangrijker is: Ik zou nooit een nieuwe gas-installatie in een gebruikte auto leggen. Volgens mij haal je die kosten er niet meer uit.
Met mijn T5 en aantal kms (circa 20-25k) heb ik uitgerekend dat je na 2 jaar kosten eruit hebt.
Komt ook omdat je net weer in hogere wegenbelasting schaal terecht komt.
Geplaatst: 22.01.2010 - 14:49
door RVL
Op gas rijden is op dit moment verreweg de goedkoopste brandstof. Er zijn diverse sites waar het omslagpunt berekend kan worden en wat je terugverdientijd is ik dacht dat het ergens bij de 25K lag en de investering al zin heeft.
Geplaatst: 22.01.2010 - 14:50
door s3wage
Mijn t5 loopt ook super op lpg ! 5euro 100km,s rijplezier !(ook mesman ingebouwd)
Wel elke 100.000 km,s kleppenstellen maar dat zijn de kosten niet hoor(als je een goed adresje zoekt)
Geplaatst: 22.01.2010 - 15:07
door bart simpson
s3wage, met alle respect maar adviseer nu geen anderen terwijl je zelf nog geen idee hebt hoe de dingen in elkaar zitten, een ervaringsdeskundige ben je in het geheel nog niet
Geplaatst: 22.01.2010 - 15:16
door nootje63
t5power schreef:M@rcel schreef:Wat misschien belangrijker is: Ik zou nooit een nieuwe gas-installatie in een gebruikte auto leggen. Volgens mij haal je die kosten er niet meer uit.
Kan volgens mij toch wel Marcel.
Kosten installatie 2600 euro. Meerkosten belasting 528 euro/jaar. Besparing bij 30.000 km/jaar (1:9 benzine en 1:8 gas) is 2400 euro per jaar.
In 2 jaar tijd bespaar je dus 4800 euro aan brandstof en heb je 3656 euro extra uitgegeven. Zonder extra onderhoud bespaar je in dit geval (mijn geval) zelfs een slordige 1000 euro in twee jaar tijd. Daarna wordt het aanzienlijk meer.
Je kunt dus stellen dat je in twee jaar tijd de installatie ruimschoots hebt terugverdiend (bij deze km's). Mee eens?
Geplaatst: 22.01.2010 - 15:18
door nootje63
Kun je makkelijk na drie of vier jaar de kleppen van laten stellen

Geplaatst: 22.01.2010 - 15:19
door M@rcel
De kosten om een benzine wagen aan te schaffen en daarna een gas-installatie in te bouwen zijn absurd hoog vergeleken met de aanschafkosten van een wagen waar reeds een gas-installatie in zit. Daarom zou ik nooit een gas-installatie in een gebruikte wagen laten bouwen.
Dat bedoelde ik eigenlijk...

Geplaatst: 22.01.2010 - 15:30
door nootje63
Mee eens, maar soms wordt de auto die je graag wil hebben op dat moment niet met gas aangeboden. Dan kan het toch interessant blijken.
Geplaatst: 22.01.2010 - 15:32
door nootje63
Maar waar jij nu mee bezig bent is veel interessanter !! Ik blijf het volgen :roll:
Geplaatst: 04.02.2010 - 12:51
door Emielskey
overigens een paar dingen die ik geadviseerd heb gekregen van mijn dealer:
"als je hard wilt gaan rijden, zet m ffkes op benzine, das beter voor de motor"
"de motor wordt 1000 touren warmer op gas dan op benzine" (dat wil zeggen dat de motor op gas, draaiend op 2000 touren, de temp krijgt van een motor die op benzine op 3000 touren draait)
iemand hier mee (on)eens?
Geplaatst: 04.02.2010 - 14:39
door t5power
Emielskey schreef:overigens een paar dingen die ik geadviseerd heb gekregen van mijn dealer:
"als je hard wilt gaan rijden, zet m ffkes op benzine, das beter voor de motor"
"de motor wordt 1000 touren warmer op gas dan op benzine" (dat wil zeggen dat de motor op gas, draaiend op 2000 touren, de temp krijgt van een motor die op benzine op 3000 touren draait)
iemand hier mee (on)eens?
Wat is dan de definitie van hard rijden? Een half uur 200 km/uur crossen door Duitsland of ook paar keer sprintjes naar begrenzer.
Geplaatst: 04.02.2010 - 16:58
door mehrzahl
overigens een paar dingen die ik geadviseerd heb gekregen van mijn dealer:
"als je hard wilt gaan rijden, zet m ffkes op benzine, das beter voor de motor"
"de motor wordt 1000 touren warmer op gas dan op benzine" (dat wil zeggen dat de motor op gas, draaiend op 2000 touren, de temp krijgt van een motor die op benzine op 3000 touren draait)
iemand hier mee (on)eens?
Bij gasverdampersystemen wordt de cylinderkop heter. Het effect van verdampende benzine die warmte aan de cylinder onttrekt, ontbreekt. Bij LPi systemen heb je deze verdamping ook, dus zou het qua warmte niks uit moeten maken.
Overigens heeft LPG een hoger octaangetal, waarvan je juist bij hard rijden profijt hebt.
Dat verhaal van die 1000 toeren lijkt mij gezwets. E.e.a. hangt ook af van de belasting van de motor, rijwind etc.
Geplaatst: 04.02.2010 - 22:03
door D5 Power
Wat mij betreft is het eenvoudig:
DIESELEN!
Geplaatst: 04.02.2010 - 22:07
door t5power
D5 Power schreef:Wat mij betreft is het eenvoudig:
DIESELEN!
LOL
Wil je een koppelcurve als de mont blanc? ga dan voor diesel, wil je een tafelberg? Ga dan voor een 2.5T of T5 !