klepveer gebroken

De laatste serie achterwielaangedreven Volvo's
Plaats reactie
Gebruikersavatar
+++t blijft behelpen+++
6th Gear member
Berichten: 2796
Lid geworden op: 19.09.2004 - 21:20
Locatie: Oz
Contacteer:

HIJ is weer thuis.

Ireen had pech onderweg. Toen ze naar huis reed en bijna thuis was begon de auto ineens raar
te horten en stoten. Meteen maar aan de kant gezet en de WegenWacht
gebeld. Die was er bijzonder snel (na 20 minuten al) maar die kon het
probleem wel traceren maar helaas niet oplossen. De bougiekabel van de
3e cilinder hing los maar toen dat weer vast zat bleef hij op 3
cilinders lopen. Die 3e cilinder gaf ook geen compressie meer dus dat
was niet best. Voordeel van een compleet wegenwacht-abonnement is dat
zij de sleepwagen regelen om je auto naar de garage te transporteren en haar thuis te brengen


Toen kregen we dan te horen wat er mee mis was en hoeveel het
herstel gaat kosten en hoelang het gaat duren. Zucht... diepe diepe
zucht. De kopveer van de cilinder was stuk en de cilinderkop was
verbrand, Volvo heeft de onderdelen niet op voorraad, een algemene
auto-onderdelenhandel ook niet dus het moest besteld worden bij de
importeur, kortom, gaat minimaal dag langer duren. Als die onderdelen
dan binnen zijn gaat het ook nog wel een paar uur sleutelen kosten,
uurtje of 8 schatte hij zo in. Kortom: dat gaat heel veel euries kosten.


Was er dan toch nog een lichtpuntje? Jawel!!
Godzijdank zijn wij gezegend met ontzettend lieve vrienden die zomaar
spontaan aanboden om hun 2e auto uit te lenen.


Erger nog, toen zij dus
vanmiddag belde om af te spreken om hem te komen ophalen in Amsterdam
kreeg ze te horen dat Indra hem liever kwam brengen omdat dat voor mij
makkelijker zou zijn vanwege de kids enzo... TOF he

Dus nu staat er toch weer een Volvo voor de deur, een kleiner en ouder
broertje (of zusje??)

Afbeelding

Het is een 340 sedan, van begin 1987 met slechts 90.000 km op de teller(!)

Alles voelt alsof het een paar jaar oud is en hij ziet er als nieuw uit, op een paar dingetjes na.

AMAZING.

Helaas ontbeert hij stuurbekrachtiging en alle andere luxe, maar dat mocht de pret zeker niet drukken.

Gelukkig was de "big blue" donderdagavond weer klaar!

en hij loopt weer als vanouds.

Wat was er stuk?

De klepveer.
Afbeelding


Die is afgebroken

Een lullig onderdeeltje van 7.14 Eur . Maar cruciaal dus.

Arno had het nog nooit gezien bij een Volvo. De onderdelenleverancier ook niet, en de importeur ook niet.

Hij durfde het niet aan om de kop te laten zitten in verband met het gevaar van een verbrande klep en erger

Gevolg was wel dat de kop er af moest en dat er 8 uur werk aan zat.

Tevens hebben ze de koppakking vervangen, want die lekte en een kap en hebben ze de klep ingeschuurd.

Al met al een klus van ruim 400 euro. Maar er zat slechts voor 80 euro materiaal aan.

En het moet gezegd: Hij loopt weer mooi! Mooier dan daarvoor eigenlijk. Ik ben dus weer content!
Afbeelding

(maar arm)
'90 740 Turbo+ intercooler estate 192 BHP 290NM
'17 V60 D2 Nordic(+) 120pk 6-traps Geartronic PowerBlue
'89 740 Turbo intercooler sedan 5 bak 200 PK MBC
'84 244 DL Sedan 4 bak B200K bijna geen PK's, restauratie object'
'04 C70 2.0T 20V 165 PK Cabriolet Titanium Grey
'88 740 Turbo intercooler estate automaat 165 PK
'95 850 2.5 20V Sedan Automaat Alter 2 595.000 km
'93 850 GLE 2.5 10 V Sedan Automaat 479.000 km Alter 1
'86 780 V6 coupe 170 PK beige metallic
Gebruikersavatar
Jaap
4th Gear member
Berichten: 702
Lid geworden op: 25.10.2004 - 08:59
Locatie: Friesland

Tough Luck Jeroen :(
Maar nu dus weer beter dan voorheen moet je maar denken.
Ik krijg van mijn garage wel eens een 360 mee, vink ook leuk 8)
Mogen je vrienden nu ook eens in de 740 rijden? :razz:
Ik vind, als ik het zo beluister, € 400,= netjes trouwens
245GLE automaat '91
244GL '80
Triumph Spitfire '77
Acadyane '86

Jenever can tell © Afbeelding
Gebruikersavatar
+++t blijft behelpen+++
6th Gear member
Berichten: 2796
Lid geworden op: 19.09.2004 - 21:20
Locatie: Oz
Contacteer:

Jaap schreef:Tough Luck Jeroen :(
Maar nu dus weer beter dan voorheen moet je maar denken.
Ik krijg van mijn garage wel eens een 360 mee, vink ook leuk 8)
Mogen je vrienden nu ook eens in de 740 rijden? :razz:
Ik vind, als ik het zo beluister, € 400,= netjes trouwens
Is best netjes idd

Ze hebben naast een 340 ook nog een 960 3.0 24V
+ we hebben al een keer gewisseld. in Zweden. en tijdens de najaarsrit
en ik moet zeggen 3.0 is ook leuk maar de mijne is echt VEEL vlotter.
en remt veel beter.
'90 740 Turbo+ intercooler estate 192 BHP 290NM
'17 V60 D2 Nordic(+) 120pk 6-traps Geartronic PowerBlue
'89 740 Turbo intercooler sedan 5 bak 200 PK MBC
'84 244 DL Sedan 4 bak B200K bijna geen PK's, restauratie object'
'04 C70 2.0T 20V 165 PK Cabriolet Titanium Grey
'88 740 Turbo intercooler estate automaat 165 PK
'95 850 2.5 20V Sedan Automaat Alter 2 595.000 km
'93 850 GLE 2.5 10 V Sedan Automaat 479.000 km Alter 1
'86 780 V6 coupe 170 PK beige metallic
Gebruikersavatar
Jaap
4th Gear member
Berichten: 702
Lid geworden op: 25.10.2004 - 08:59
Locatie: Friesland

+++t blijft behelpen+++ schreef:maar de mijne is echt VEEL vlotter en remt veel beter.
Tuuuuuuuuuuuuuurlijk :lol: :lol: :lol:
'T is net een hond,...past zich aan bij z'n baasje.
245GLE automaat '91
244GL '80
Triumph Spitfire '77
Acadyane '86

Jenever can tell © Afbeelding
Lordofdane
1st Gear member
Berichten: 19
Lid geworden op: 31.12.2005 - 01:23
Locatie: Zwolle

Is mij onlangs ook overkomen met mijn 740 2.3 GL 1989 ( en ik maar denken dat die motoren onverwoestbaar zijn :wink: ).
Gelukkig hoefde er bij mij verder niets aan de cilinderkop gedaan worden, maar toch, met afstellen en al, 250 ecu...
Of je een emmer leeggooit :?
Plaats reactie

Terug naar “De 740 - 760 - 780 / 940-960 en S/V90”