T4 op de brug, waar moet ik op letten?

Geproduceerd bij NedCar in Born
Plaats reactie
Christopher_T4
1st Gear member

Allereerst stel ik mij even voor:

Ik ben Christopher en ben een echte autoliefhebber (zie ook mijn weblog: christopherserna.wordpress.com). Ik heb al veel leuke (betaalbare) auto's gehad (Nissan 200sx, Toyota Mr2, Saab 9000 2.3T) en ik sta op het punt om een Volvo V40 T4 (phase II) te kopen. De auto heeft alle opties die af fabriek leverbaar waren. Ik heb half internet afgespeurd om te kijken waar ik op moet letten, en heb denk ik best wel een goeie op het oog. Hij heeft wel aardig wat kilometers gelopen, maar is altijd dealer onderhouden en is van de eerste eigenaar, die er puur zakelijk mee gereden heeft. Het onderhoudsboekje zit vol met stempels, allemaal bij 1 dealer, waar ik alle onderhoudshistorie kan opvragen. De distributieriem is pas vervangen en hij ziet er nog goed uit.

Donderdag ga ik weer terug en gaat de auto op de brug gezet worden zodat ik daar nog even naar kan kijken. Als alles goed zit hoop ik dan de deal rond te kunnen maken. Zijn er aandachtspunten van de Volvo die ik alleen zou kunnen zien wanneer de auto op de brug staat?

Daarnaast zijn er nog 3 dingetjes die mijn aandacht trokken tijdens de proefrit:
- Na (hard) remmen stonk het in de auto (en niet naar rubber, de ABS werkte perfect :)) Remblokken aan vervanging toe, of komt dat eerder doordat de auto een poosje stil gestaan heeft (lijkt mij het eerste te zijn?)?
- Motormanagement lampje brandde continu. Ik merkte niks tijdens het rijden, en hij kan nog uitgelezen worden voordat ik hem koop, maar misschien weet iemand wat het zou kunnen zijn?
- Vanaf het aanzetten van het contact hoorde ik een hele poos (zeker 10 minuten) een relais snel tikken (boven de pedalen). Op een gegeven moment hield het op. Iemand die weet wat dat zou kunnen zijn?

Verder reed hij erg goed. Turbo spoelt mooi op, hij stuurt strak en alle elektronica werkt naar behoren. Ik hoorde geen rammels, voelde geen trillingen, alles leek het verder super goed te doen.
DirkT4
2nd Gear member
Contacteer:

- Na (hard) remmen stonk het in de auto (en niet naar rubber, de ABS werkte perfect ) Remblokken aan vervanging toe, of komt dat eerder doordat de auto een poosje stil gestaan heeft (lijkt mij het eerste te zijn?)?

Volgens mij kun je al snel zien (afhankelijk van de soort velgen) of de remblokken ver heen zijn. Het zou ook zo kunnen zijn dat ze erg vies/roestig waren maar of dat nu zo gaat stinken...

- Motormanagement lampje brandde continu. Ik merkte niks tijdens het rijden, en hij kan nog uitgelezen worden voordat ik hem koop, maar misschien weet iemand wat het zou kunnen zijn?

Aan het brandende lampje kun je niets afleiden, daar kunnen echt tientallen storingen achter zitten waar je er alleen met uitlezen achter gaat komen.

- Vanaf het aanzetten van het contact hoorde ik een hele poos (zeker 10 minuten) een relais snel tikken (boven de pedalen). Op een gegeven moment hield het op. Iemand die weet wat dat zou kunnen zijn?

Die weet ik ook niet.

Verder succes met de aankoop en we zien graag de foto's!
";Op electriciteit moet je koken en op gas moet je rijden";
- Volvo V40 T4 '98 LPi (daily driver)
- VW Golf Mk 1 '76 (daily summer driver)
stefmen
3rd Gear member

Christopher_T4 schreef:- Vanaf het aanzetten van het contact hoorde ik een hele poos (zeker 10 minuten) een relais snel tikken (boven de pedalen). Op een gegeven moment hield het op. Iemand die weet wat dat zou kunnen zijn?
Had je je gordel om? :P

Dit 'relais' getik is normaal het gordel-niet-om-waarschuwings-lampje (is geen woord, maar zou niet weten hoe ik het anders moet noemen).

Remmen zou ik geen risico mee nemen, en afspreken bij de koop dat dit helemaal opgelost moet zijn (ook op papier laten zetten).

Motormanagement kan vanalles zijn... Inderdaad even laten uitlezen en je weet waar deze storing vandaan is gekomen (komt).
Volvo S40 2.0 Turbo - '99 - Climate Control - Halfleder - LM velgen - Cruise Control - Stoelverwarming - 243.000
Volvo 440 1.8i - '96 - Airco - Halfleder - LM velgen - 158.000
Bart Giesen
5th Gear member

Gordel niet om was ook het eerste dat mi te binnen schoot.

Remmen; als je van die el cheapo blokjes hebt en flink op de remmen gaat, stinkt dat aardig! Aan levende lijve ondervonden in mijn 200SX (betaalbare auto btw??? Hahaha, zeker stock gehouden de motor ;))
Christopher_T4
1st Gear member

Haha, inderdaad.. Die had ik stock :) (op een open uitlaat en dumpvalve na...)
De remmen ga ik morgen nog even goed inspecteren... Hij remde wel goed, ook netjes rechtuit, maar het stonk.
Dat relais kan ik me wel wat bij voorstellen. Ik heb de auto eerst een flinke tijd aan gehad zonder er mee te rijden... Zal morgen nog eens kijken of dat weg is als ik de gordel er in steek!
Christopher_T4
1st Gear member

Ik vraag me af of deze T4 goedkope blokjes heeft. Lijkt me niet dat een Volvo dealer el cheapo remblokken gebruikt :)
MDA
5th Gear member

Ook dure blokjes kunnen stinken (als je de remmen maar heet genoeg krijgt). Maar met allerlei vuil op je remschijven stinkt het ook al gauw. Als de auto veel gebruikt wordt maken de remmen zichzelf wel schoon, maar als ie een tijdje stilgestaan heeft voor je hem ging proefrijden, dan verbaast het me niet heel erg...

Als je morgen weer gaat rijden moet je inderdaad maar kijken of de remschijven optisch schoon zijn... zo ja, dan kan er eigenlijk weinig mis zijn.

Effe brainstormend: Een lekke demper zou trouwens wel wat olie op de remschijf kunnen druipen. Dat zou ook stinken.... Als het remvloeistof is wat er op de schijf lekt, dan zou je dat ook merken in je rempedaal (minder remdruk)... Iets anders kan ik me niet bedenken wat vuil op de remschijf zou kunnen brengen (behalve een zoustrooiwagen)
V40 phI 2.0 16v, vol leder, airco, VDO nav, Roofrails en bekrast door een stuk tuig!
Christopher_T4
1st Gear member

Voor zover ik kon zien lekt de auto nergens. Morgen op de brug kan ik dat beter beoordelen. Ik vond wel dat bij het vloeistoftankje van de stuurbekrachtiging wat vettig was. Morgen zal ik daar nog wat beter naar kijken. Stuurbekrachtiging werkte verder prima en maakte geen geluid.
Christopher_T4
1st Gear member

Daarnaast heb ik nog een vraagje: ik lees overal dat er euro 98 in de T4 moet. Maar hoe zit het met V-power of Excellium of andere premium brandstof? Punt is dat euro 98 steeds meer een zeldzaamheid begint te worden hier in de omgeving...
V480-S60
Geartronic member

Geen probleem, Excellium is Euro 98, V-power is in Nederland 97 (maar is zeker goed voor de T4. en in Duitsland 100.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
Christopher_T4
1st Gear member

Vandaag even gekeken en uitgevonden wat er nou zo stonk: er loopt een pijpje van de turbo naar de carterpan en daar is een klein lekje (aan de carterpan). Verder de auto helemaal nagelopen en het is echt een hele nette auto, dus ik heb hem gekocht! Morgen haal ik hem op. De auto krijgt een nieuwe APK en de kleine olielekkage wordt dan meteen verholpen. Dan wordt de auto ook meteen uitgelezen, zodat ik er snel achter ben wat het motormanagement lampje is. Helaas had de garage waar hij op de brug stond daar de mogelijkheid niet voor.

(Uiteraard is alles meegenomen in de prijs ;)) Ik mag me dus vanaf morgenmiddag de gelukkige eigenaar van een schitterende V40 T4 noemen :) Foto's volgen snel!
MDA
5th Gear member

Van harte gefeliciteerd, en welkom bij de Volvo-club!

Mooi dat je het euveltje hebt gevonden (is inderdaad redelijk makkelijk te fiksen).
V40 phI 2.0 16v, vol leder, airco, VDO nav, Roofrails en bekrast door een stuk tuig!
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V40 Classic”