Pagina 1 van 2

Nieuwe XC60 2.0D DRIVe (130 gram CO2-uitstoot)

Geplaatst: 29.01.2010 - 09:25
door casper
Week 22 is het voorstelling van MY2011 met introductie van de 5-cil 2.0 liter diesel. Vanaf juni kunnen de bestellingen geplaatst worden. Vanaf september / oktober start de uitlevering van de XC60 met nieuwe motor.
Voor België is deze 163Pk en heeft een CO2 uitstoot van minder dan 130gr. Verbruikscijfers zijn er nog niet (metingen zijn aan de gang) maar gezien de, voor een SUV, zeer lage CO2 uitstoot zullen ze redelijk indrukwekkend zijn.
De nieuwe motor komt in de XC60 enkel als FWD en gaat de 2.4d Drive vervangen.
De AWD's blijven bij dezelfde motorisatie als nu.

Geplaatst: 29.01.2010 - 09:30
door Thuurc
Tof zeg! Zeer lage uitstoot voor een 5 cylinder. Dat zal in Nederland 20% bijtelling worden (Dat is 140gr/KM meen ik?).

Geplaatst: 29.01.2010 - 09:49
door SpeedyZ
20% als CO2-uitstoot minder is dan 116 gr/km voor diesel (140 gr/km voor benzine)

Blijft dus gewoon 25% bijtelling

Geplaatst: 29.01.2010 - 10:45
door Thuurc
SpeedyZ schreef:20% als CO2-uitstoot minder is dan 116 gr/km voor diesel (140 gr/km voor benzine)
Daar zit het 'm in... Oke, helder!

Re: Nieuwe XC60 2.0D DRIVe (130 gram CO2-uitstoot)

Geplaatst: 29.01.2010 - 11:26
door Nuggie
casper schreef:De nieuwe motor komt in de XC60 enkel als FWD en gaat de 2.4d Drive vervangen.
....nu hoop ik dat de prijs van deze nieuwe 2.0 DRIVe wat lager komt te liggen dan de huidige 2.4DRIVe. Hij levert tenslotte 12pk minder!
Wat denken jullie; is dat te verwachten?

Waar komt deze motor overigens opeens vandaan? Wordt deze ook in andere modellen of bij andere merken gebruikt? Is het een "echte" Volvo ontwikkeling??

Geplaatst: 29.01.2010 - 11:42
door Fulaks
Komt deze motor ook in de nieuwe S60 ?

Re: Nieuwe XC60 2.0D DRIVe (130 gram CO2-uitstoot)

Geplaatst: 29.01.2010 - 11:45
door casper
Nuggie schreef:
casper schreef:De nieuwe motor komt in de XC60 enkel als FWD en gaat de 2.4d Drive vervangen.
....nu hoop ik dat de prijs van deze nieuwe 2.0 DRIVe wat lager komt te liggen dan de huidige 2.4DRIVe. Hij levert tenslotte 12pk minder!
Wat denken jullie; is dat te verwachten?

Waar komt deze motor overigens opeens vandaan? Wordt deze ook in andere modellen of bij andere merken gebruikt? Is het een "echte" Volvo ontwikkeling??
Goedkoper zal ie niet worden mijn inziens.
En ja, het is een echte Volvo-motor, een inkrimping van de D5 van 2.4 liter naar 2.0 liter.

Geplaatst: 29.01.2010 - 13:36
door jippen
Zal dus nog minder co2 zijn in de nieuwe s60, ben benieuwd, want ga eentje bestellen :-)

Geplaatst: 29.01.2010 - 15:34
door jippen
hmmm , even mijn interne bron geraadpleegt.
Laatste cijfer dat bekend was (vorige week) is 134 co2 uitstoot.
Hoe kan je nu dan al weten dat deze onder de 130 zal liggen ?
Bron ?

Geplaatst: 19.02.2010 - 10:32
door jds
Casper, Jippen,

Wanneer verdwijnt de lelijke pod bovenop het dashboard?

Geplaatst: 19.02.2010 - 10:45
door jippen
Tja, als de bestelling op is. Ze hebben een X aantal van die schermen bestelt, en naar het schijnt moeten die eerst op geraken (contract met leverancier over het aantal). Allee da heb ik mij laten wijs maken.

Geplaatst: 19.02.2010 - 12:18
door Paul
En dan komt het nieuwe S60 systeem erin?

Geplaatst: 11.03.2010 - 22:29
door kmser
Een interessante versie voor België. Kan een echte verkoopsboost geven. Thuis is er alvast iemand geïnteresseerd in dat vooruitzicht.

Geplaatst: 19.03.2010 - 16:51
door jippen
Er komt inderdaad een XC60 2.0D DRIVe.

Toch er even bij zeggen dat deze niet onder de 130 gram zal zitten.
Voorlopig cijfer is 154 gram.

Geplaatst: 22.03.2010 - 12:27
door XC fan
jippen schreef:Er komt inderdaad een XC60 2.0D DRIVe.

Toch er even bij zeggen dat deze niet onder de 130 gram zal zitten.
Voorlopig cijfer is 154 gram.
Op wat baseer je je jippen.

Ik heb begrepen dat het de D3 motor is, in de S60 heeft hij 134 gram CO2 uitstoot,
Het zou mij verbazen dat hij in de XC60 dan plotseling zo snel stijgt.
160 kg verschil is zo veel niet, of ontgaat er mij iets?
::roll:

Geplaatst: 22.03.2010 - 13:21
door NielsPHEV
Ik heb begrepen dat het de D3 motor is, in de S60 heeft hij 134 gram CO2 uitstoot,
Het zou mij verbazen dat hij in de XC60 dan plotseling zo snel stijgt.
160 kg verschil is zo veel niet, of ontgaat er mij iets?
::roll:
Lijkt me een logische stijging XC is veel hoger dan een S60 en zal een hogere cw waarde hebben. De hoge zit heeft zijn prijs !

Geplaatst: 22.03.2010 - 14:58
door jippen
de 2.4D voorwielaangedreven diesel in de xc60 wordt vervangen door de D3
in manueel zal dit een DRIVe versie worden. En zal ook zuiniger zijn door de de kleinere cilinder inhoud. Het grote voordeel voor Belgie is minder jaarlijkse verkeersbelasting en minder BIV.

De D3 AWD en D5 AWD krijgen ook een upgrade waardoor de C02 uitkomt op 174 gram.(ook een voorlopig cijfer)
Voor Belgie weeral een groot voordeel want bedrijven kunnen deze auto voor 70% aftrekken ipv 60%.

Geplaatst: 22.03.2010 - 15:57
door XC fan
De impact blijkt mij toch niet realistisch, als je kijkt naar het verschil in CO waarde tussen de 2.4 175pk in de XC60 en de S80 is dit van 159g naar 154g, dit bij een verschil van ongeveer 100 kg.

Dus als ik de redenering doortrek van de hogere rijpositie geen grote impact heeft, nu de s60 is nog lager als de S80, en het gewichts verschil is iets groter.

Ik dacht trouwens ergens gelezen te hebben dat de XC60 D3 Drive een CO2 ging hebben van 137g (ik vind het echter niet direct terug)

Geplaatst: 22.03.2010 - 19:52
door nossy
jippen schreef:de 2.4D voorwielaangedreven diesel in de xc60 wordt vervangen door de D3
in manueel zal dit een DRIVe versie worden. En zal ook zuiniger zijn door de de kleinere cilinder inhoud. Het grote voordeel voor Belgie is minder jaarlijkse verkeersbelasting en minder BIV.

De D3 AWD en D5 AWD krijgen ook een upgrade waardoor de C02 uitkomt op 174 gram.(ook een voorlopig cijfer)
Voor Belgie weeral een groot voordeel want bedrijven kunnen deze auto voor 70% aftrekken ipv 60%.
Jippen werk jij voor de homolagtie dienst van Volvo misschien?

Geplaatst: 22.03.2010 - 20:08
door bart simpson
zou Volvo niet eerst eens een al wat langer op de plank liggende XC60 2.0t willen gaan leveren? daarvan is iig het einde nog niet in zicht