Hallo allemaal,
Ik heb een volvo 460 2.0i glt uit 1993,
Met airco, abs, etc.
Heerlijke auto, maar nu is de dynamo kapot gegaan,
Nieuwe dynamo gekocht en die heeft nu alleen 2 aansluitingen bij de schuifstekker aan de bovenkant inplaats van 1.
Er is mij verteld dat ik op de rechter schuifstekker een schakel plus moet aansluiten, hoe doe ik dat en waar haal ik deze vandaan?
Ik ben het spoor totaal bijster en ik snap er nu niks meer van.
De dynamo is gewoon goed (doorgemeten en wel) alleen laat hij mijn accu niet meer en er is geen draadbreuk, wie o wie weet wat ik moet doen?
MVG, Wouter
Hulp bij dynamo aansluiting
-
- 1st Gear member
Nu helemaal een monster
Mijn 460 2.0i glt uit ";93... Aangepaste monopoint, en extra pk's weet niet hoe maar van 0-100 in 7,7 seconden is toch leuk...
Byte my dust you crazy gti drivers
Mijn 460 2.0i glt uit ";93... Aangepaste monopoint, en extra pk's weet niet hoe maar van 0-100 in 7,7 seconden is toch leuk...
-
- 3rd Gear member
Jow
Wel, ik had die vraag hier ook eens gesteld maar men heeft mij een fout antwoord gegeven.
Mijn nieuwe dynamo had ook een extra schuifstekker, daar moet je inderdaad de schakelplus op aansluiten. Op de rechtse dus.
Op de andere schuifklem komt het lampje van je dashboard dat ook als regelaar dient. Normaal gezien ligt die draad er al.
Die schakelplus is bij mij al eens losgekomen, met gevolg dat hij niet meer laadde. Hij gaf maar een 11 volt dan of zo.
De schakelplus ben ik vrij ver gaan zoeken, ik heb de schakelplus van mijn autoradio genomen. Uiteraard zal je hem ergens anders nog wel vinden hoor.
Maar anyway, zonder die schakelplus zal hij niet laden.
Wel, ik had die vraag hier ook eens gesteld maar men heeft mij een fout antwoord gegeven.
Mijn nieuwe dynamo had ook een extra schuifstekker, daar moet je inderdaad de schakelplus op aansluiten. Op de rechtse dus.
Op de andere schuifklem komt het lampje van je dashboard dat ook als regelaar dient. Normaal gezien ligt die draad er al.
Die schakelplus is bij mij al eens losgekomen, met gevolg dat hij niet meer laadde. Hij gaf maar een 11 volt dan of zo.
De schakelplus ben ik vrij ver gaan zoeken, ik heb de schakelplus van mijn autoradio genomen. Uiteraard zal je hem ergens anders nog wel vinden hoor.
Maar anyway, zonder die schakelplus zal hij niet laden.
-
- 1st Gear member
Dankje ik ga het proberen om hem via mijn radio te laten lopen dan, zouden de lichten anders ook een optie zijn? denk je, alleen weet ik daar niet welke de plus is, geelblauw, groenblauw of bruin? weet jij dat toevallig?
-
- 3rd Gear member
Wel dat weet ik niet welke daar welke draad is, koop anders een goedkope multimeter van 5 euro of zo, steek de snoeren in de twee rechtse gaten, zwart in de com-bus (=de min) zet hem op DC gelijkspanning,
Zet hem op een meetbereik dat hoger is dan 12 volt en meten maar.
Als je meet hou je het snoer van de com bus (-) op het chassis en het andere snoer op de draad die je zoekt. Krijg je een positieve (!) spanning van 12 volt op je scherm, enkel en alleen (!) wanneer je het contact omdraait, dan heb je de schakelplus gevonden
Op je lichten is geen optie want dan moet je altijd met je lichten aanrijden. Anders regelt hij niet.
Als je elektrische aansluitingen maakt, zorg dat ze betrouwbaar zijn!
Veel succes!
Zet hem op een meetbereik dat hoger is dan 12 volt en meten maar.
Als je meet hou je het snoer van de com bus (-) op het chassis en het andere snoer op de draad die je zoekt. Krijg je een positieve (!) spanning van 12 volt op je scherm, enkel en alleen (!) wanneer je het contact omdraait, dan heb je de schakelplus gevonden
Op je lichten is geen optie want dan moet je altijd met je lichten aanrijden. Anders regelt hij niet.
Als je elektrische aansluitingen maakt, zorg dat ze betrouwbaar zijn!
Veel succes!
-
- 1st Gear member
dankje
Nu helemaal een monster
-
- 3rd Gear member
Graag gedaan 
Btw, de schakelplus van je autoradio? Ik geloof dat het de rode kabel is, indien niet, de gele.
Grtz
Ewout

Btw, de schakelplus van je autoradio? Ik geloof dat het de rode kabel is, indien niet, de gele.
Grtz
Ewout
-
- 1st Gear member
Hij doet het weer... weer wat geleerd...
Nu helemaal een monster