Lambda sonde na herstelling brandstofpomp

Geproduceerd bij NedCar in Born
Plaats reactie
V44
1st Gear member
Berichten: 26
Lid geworden op: 16.09.2009 - 20:11
Locatie: Heist-op-den-Berg

Sinds meer dan 2 jaar rijd ik met een Volvo V40 1.9TD 90pk bj 1998 met 235.000 km. Nu had ik een tijdje terug problemen met het starten met een koude motor. Dit heb ik vorige week laten oplossen in een gespecialiseerd centrum voor dieselmotoren. Ze hebben een klep vervangen in de brandstofpomp.

Maar, nu we 5 dagen verder zijn, gaat mijn Lambda lampje branden. Dit brandt niet altijd, soms valt het uit.

Uit soortgelijke onderwerpen wordt aangeraden om de sonde zelf te laten vervangen.
Maar, kan de herstelling van de brandstofpomp de oorzaak zijn van dit?

Alvast bedankt voor het denkwerk :D
Citroën ZX Tentation 1.9 sport edition
Volvo V40 1.9TD 1997 +/- 240 000 km
Beire
1st Gear member
Berichten: 36
Lid geworden op: 11.01.2010 - 20:55

Ik denk dat je op het lampje doelt dat weergeeft dat er wat mis is met je brandstofsysteem?
Bij mij was het onlangs ook een probleem met een klep op de injectiepomp. http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=34338
Toen brandde dat lampje ook een keer en ging dan terug uit. Nadien nog een keer gehad en telkens was dat als de wagen echt hard aan het roken was. Bij mij hebben ze dan de klep die op de zijkant van de injectiepomp zat vervangen en sindsdien geen problemen meer. Het was eigenlijk ook pas echt erg als het koud (vries)weer was.
Mag ik vragen wat die klep je gekost heeft en uit welke regio je bent?
V44
1st Gear member
Berichten: 26
Lid geworden op: 16.09.2009 - 20:11
Locatie: Heist-op-den-Berg

De vervanging van de klep koste mij €165 aan stukken + €60 aan werkuren en nog eens €15 aan klein materiaal. Bij deze vervanging heb ik ook de gloeibougies laten vervangen, maar dat was nu niet echt de grote kost.

Ben uit de provincie Antwerpen, regio Heist-op-den-Berg / Mechelen
Citroën ZX Tentation 1.9 sport edition
Volvo V40 1.9TD 1997 +/- 240 000 km
Beire
1st Gear member
Berichten: 36
Lid geworden op: 11.01.2010 - 20:55

Okay,

Ben zelf uit regio Antwerpen, wilde gewoon ns weten of de prijzen overal hetzelfde zijn.

Bij mij was het ook begonnen met startproblemen. De laatste keer dat de motor echt slecht startte was ik starten en blijven starten en gas geven tot de motor eindelijk op gang kwam. Dat was de iniciator van de problemen. Na het wegrijden heeft bewust lampje ook gebrand tot ik ns goed gas gaf en dan ging die uit.
Nieuwe batt. gestoken en dan startte hij perfect maar het stampen/roken bleef.
Dan gloeibougies getest en alhoewel de motor goed startte heb ik die alle 4 vervangen want er waren er 2 stuk. Ik heb ooit ns gehoord dat die gloeibougies niet enkel voor het starten werkten maar zelfs ook nog even als je motor al draait en dacht dat daar het probleem zat. Niet dus. :-(

In verband met je lampje: Eventueel ns bij de dealer langs gaan om je computer uit te laten lezen. Aan de hand van de foutcode kunnen ze al wat meer vertellen.
V44
1st Gear member
Berichten: 26
Lid geworden op: 16.09.2009 - 20:11
Locatie: Heist-op-den-Berg

Ben ondertussen naar de garage geweest.
Wat was nu het probleem: Door de vervanging van de regelklep in de pomp werkte de boorcomputer terug perfect en hierdoor werd een speling ontdekt aan de distributieriem.

Hier was blijkbaar een tandwiel waar de riem op ligt gebarsten.
Geschatte kostprijs: €300 (btw inbegrepen).

In jouw geval zou ik zeker aanraden voor toch ook eens de dieselpomp en de verstuivers te laten controleren.
Citroën ZX Tentation 1.9 sport edition
Volvo V40 1.9TD 1997 +/- 240 000 km
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Wat vaak de oorzaak is van slecht starten bij die motoren is de klepspeling,die wordt nagenoeg nooit gecontroleerd,ook bij de onderhoudsbeurten niet.
V44
1st Gear member
Berichten: 26
Lid geworden op: 16.09.2009 - 20:11
Locatie: Heist-op-den-Berg

inderdaad, mij hebben ze verteld dat deze zelden gecontroleerd wordt bij een gewone garage.
Citroën ZX Tentation 1.9 sport edition
Volvo V40 1.9TD 1997 +/- 240 000 km
Beire
1st Gear member
Berichten: 36
Lid geworden op: 11.01.2010 - 20:55

Voorlopig doet hij het dus ik blijf even overal af. Behalve de koplamp rechts voor dan. Daarvan is de spiegel aan het donker worden.

Die klepspeling had Ramon ook al tegen mij gezegd. Was eerst van plan om die zelf ns te controleren. Maar nu de motor het terug goed doet zal dat iets voor tegen de zomer aan worden want ik heb voorlopig geen plaats in mijn garage. Controleren zal me nog wel lukken maar als er wat moet afgesteld worden is er meer werk aan. Was toch al van plan om deze zomer de motor er uit te halen voor het vervangen van de lekke oliekeerring aan de vliegwiel kant dus kan ik gelijk alles doen.
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Motor eruit voor de krukaskeerring?
De bak eraf is een stuk makkelijker en sneller,die ligt er in een uur naast..
Beire
1st Gear member
Berichten: 36
Lid geworden op: 11.01.2010 - 20:55

Dat wel, maar, wilde de motor ns gelijk van alles voorzien: Nieuwe nokkenasriem e.d. en dacht dat het me een hoop gefriemel kon schelen als het hele blok inclusief versnellingsbak eruit ligt. Maar misschien heb je wel gelijk en bespaar ik me een hoop extra tijd als ik het doe zoals je voorstelt.
Bij de Ford Escort die ik ooit ns van een nieuwe koppeling voorzien heb ging het inderdaad prima om enkel de versnellingsbak eruit te halen, de motor moest er dan wel een end voor opzij zakken. Alleen de steekassen eruit halen was een klus waar ik me aan mispakt heb. Ik heb de vraagbaak er nog niet helemaal op nagekeken maar vermoed dat het dan bij de V40 ongeveer op dezelfde wijze moet?
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V40 Classic”