Startproblemen

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Plaats reactie
Jan W
2nd Gear member

Geacht forum,

De V70 van mijn eega kampt al een tijd met het volgend -vervelend- fenomeen.
Met enige regelmaat weigert de auto te starten. De laatste keer was vorige week en nu weer.

Na één startpoging gebeurt er verder niets meer: alleen een droog 'klik' geluid en dat was het.
De dashboardverlichting is aan, de koplampen branden en ook de radio doet het gewoon.

Vorige week is -via Volvo Assistance- de wegenwacht er bij geweest en na even startkabels aangesloten te hebben, startte de auto direct. Daarna is de auto even bij Bluekens in de werkplaats geweest. Daar van alles doorgemeten (dynamo, spanningsregelaar en wie weet nog wel meer), maar volgens de testapparatuur functioneerden alle onderzochte items prima. De accu is nog vrij nieuw (dealer geplaatst juli 2009).

Dezelfde klachten hebben zich overigens ook een tweetal jaren geleden gemanifesteerd. Na een aantal malen met startproblemen te hebben gestaan (waarbij de dealer mijn echtgenote toen heeft geadviseerd om een tijdje (enkele weken) rond te rijden met een speciaal apparaatje dat in de 12v aansluiting in de middenconsole gestoken moest worden. Hierop waren een aantal led's (groen/oranje/rood) bevestigd zodat de oplading / ontlading van de accu kon worden afgelezen. De opdracht aan haar was om er scherp op toe te zien dat na 'oranje' direct na de start, de led'jes groen werden. Dat was ook steeds het geval. Na deze testexercitie was de conclusie bij Bluekens dat alles prima functioneerde (...en de startperikelen hebben zich zowel tijdens en na dit getest overigens niet meer gemanifesteerd...).

De dealer houdt er vooralsnog op dat er ergens in de auto een 'lekstroom' bevindt: een bepaald electrisch circuit blijft kennelijk aan de gang en trekt de boordaccu leeg.

Nu mijn vraag: kan dat? Is dat een logisch verhaal? Hoe spoor je dat op? Kunnen er nog andere oorzaken zijn? En hoe kom je dáár dan achter?

Het is begrijpelijk dat het vertrouwen van eega in haar Zweed inmiddels averij dreigt op te lopen.... Mede namens haar ben ik benieuwd naar de reacties. Alvast dank daarvoor!

Greetz,
JanW
V 70 T5 in Silver met Offblack Select.
Voorzien van Estate-, Comfort- en Elegance-line.
Verder 's zomers op 17' Almathea, maar 's winters op 16' staal...
volvo c70 t5
4th Gear member

Waarom ga je ook niet een keer naar een anderen dealer?
steven460
5th Gear member
Contacteer:

Lekstroom, dat kan.
Een bekende oorzaak: defecte reserve accu van het alarm.

Opsporen van het probleem (anders dan de accu van het alarm), dat is lastiger, maar met een beetje geluk is het te vinden.

Benodigdheden:
1 Multimeter met mili-ampere resolutie in de 0-20 ampere schaal. (vraag een elektrotechnicus uit de wijk/buurt)
2 Volvo boekje op de pagina's van de zekering nummers.
3 2 grote krokodil-klemmen passend op de multimeter.
4 Een a 3 drie uur tijd

1. Schroef de massa (min -) klem van de accu voorzichtig los. Trek de massa kabel in een ruk van de accu af.

2. Zet het contact op stand 2 , versnelling in de vrij, op de hand rem.
3. Klem de rode (of kleur naar keuze) krokodilklem op de massa kabel van de auto. Steek het uiteinde van deze klem nog niet in de multimeter.
4. Klem de zwarte (of kleur naar keuze_ krokodilklem op de min van de accu. Steek deze in de multimeter.
5. Steek nu de rode draad van de rode klem in de 20Ampere gezekerde aansluiting. Als het goed is komt de auto weer tot leven en geeft de boord computer driftig een melding dat de bestuurders portier en de achterklep openstaan.
6. Zet het contact op 0 .
7. Plaats de multimeter op de hoedenplank en sluit achterklep. (geen sluitingen maken met de kabels of perongelijk de stekkers los trekken)
8. Trek een zekering en doe de auto op slot en wacht totdat de boord computer geen stroom meer trekt. De multimeter zal dan nog de 'lekstroom' aangeven welke er loopt.
9. Door 1 zekering per keer los te trekken kan de veroorzaker van de buitensporige lekstroom gelokaliseerd worden. Dit is een klusje van stappen 8 en 9 te herhalen.

Hoop dat jij , of een elektronicus uit de buurt er iets mee kan :-)
s60 2001 T5, Dark Grey Pearl
s60 2001 2.4i, Mistral Green ///
Gast

Wees niet verbaast als jouw accu van juli 2009 de geest heeft gegeven.
Gebeurt wel eens meer, bijvoorbeeld 1 defecte cel.
Jan W
2nd Gear member

@steven460:

Dank.
Ik zal de mogelijke reserveaccu van het alarm morgen eens als suggestie doorbellen.
Anders moeten ze inderdaad maar stap-voor-stap het hele systeem doormeten en analyseren. Het is niet anders, maar vrouwlief elke keer door/namens Volvo Assistance laten starten is ook zo weer wat....

Greetz (en ik zal laten weten wat het geweest is!)
JanW
Jan W
2nd Gear member

AlexV70 schreef:Wees niet verbaast als jouw accu van juli 2009 de geest heeft gegeven.
Gebeurt wel eens meer, bijvoorbeeld 1 defecte cel.
Dat zou natuurlijk best wel eens kunnen.
Vorige week -na de eerste 'startklacht' sinds tijden, heb ik van eega begrepen dat zowel de wegenwacht als de dealer de accu doorgemeten hebben en beiden tot de conclusie kwamen dat deze correct functioneerde.

Greetz,
JanW
Gast

Defecte cel zal je met doormeten niet altijd direct opmerken.
Met opladen meestal wel. De kapotte cel zal dan (snel) gaan "koken" (borrelen).
steven460
5th Gear member
Contacteer:

Als er getwijfeld gaat worden over een defecte accu zou ik niet de moeite nemen om te gaan meten. Accu is iets van 100 euro. Als ie toch al paar keer te leeg is geweest om te starten wordt ie nooit meer de 'oude'. Accu leeg hoort echt niet voor te komen. Weekenden soms zelfs het stadslicht aan laten staan (in de garage)

Tjah, vingers kruisen, ogen dicht en starten maar! :)
s60 2001 T5, Dark Grey Pearl
s60 2001 2.4i, Mistral Green ///
bartv70
5th Gear member

Misschien loopt de startmotor op zijn laatste benen, is die al gecontroleerd(als dat al kan).
Heb een dergelijk probleem ook eens gehad, geen Volvo, en dt werd ook gezocht
in het elect.circuit, maar de startmotor bleek de boosdoener
V70 2.4D Rica 198pk MJ2004 242.000km..260.000km ....280.000km
Er is genoeg voor ieders behoefte, er is niet genoeg voor ieders hebzucht , Liever gelast dan geleasd
1993SAAB900
2nd Gear member

Zelfde probleem twee keer gehad. Eea is door de dealer uitgelezen. Ik weet niet precies meer wat de foutcode was, maar de CEM is toen verwisseld. Daarna geen problemen meer.
2007 Volvo V70 2.5T; 2008 Mazda MX-5 Miata
Jan W
2nd Gear member

@allen: dank voor de reacties!

Update:
De problematiek is waarschijnlijk opgelost.
De ochtend nà het gemelde startprobleem heb ik voor eega -eigenlijk tegen beter weten in- haar V70 proberen te starten. En: hij startte direct, zonder mankeren. Eega heeft op haar werk aangekomen de dealer gebeld en de gebeurtenissen gemeld. De dealer verzocht haar even langs te komen, want hij had de indruk dat het ergens om een weerbarstige stekkerverbinding zou gaan -van eventuele lekstroom kon in dit geval beslist geen sprake zijn. Bij het bezoek aan de werkplaats bleek deze veronderstelling inderdaad het geval. Naar ik begrepen heb, vertoonde de stekkerverbinding met de startmotor door corrosie kuren. Deze is inmiddels door de Volvotechneuten vervangen door een nieuw exemplaar. De diagnose van bartV70 kwam dus uiteindelijk akelig dicht in de buurt!

Greetz,
JanW
bartv70
5th Gear member

afwachten maar
V70 2.4D Rica 198pk MJ2004 242.000km..260.000km ....280.000km
Er is genoeg voor ieders behoefte, er is niet genoeg voor ieders hebzucht , Liever gelast dan geleasd
koster
3rd Gear member

Hallo,

Ik heb dit probleem ook een (hele) tiid gehad
Na een langdurig onderzoek bleek dat 2 van mijn deursloten, linksvoor en rechtsachter na afsluiten van de auto "actief "bleven.

Als je goed luisterde in je afgesloten auto zittende, dan kon je het horen.
(klik klik)
Ik moest er wel veel geduld voor hebben en een goed gehoor.
Door dat euvel werd ook steeds het alarm actief (niet hoorbaar) Dat ging aan - uit aan -uit.
Het is een beetje lastig uit te leggen en dit is dan ook een simpele versie van het verhaal. Misschien heb je er wat aan.
JPV70
3rd Gear member

@koster:
Hoe zag je het alarm dan aan - uit - aan gaan? Het ledje wat stopte met knipperen? Ben benieuwd
V70 D5 -Black sapphire metallic- (185pk -> VolvoTune 227pk) 2007, geartronic
V70 XC 2.4T -Silver metallic- (200pk) 2001, automaat
V70 2.4i -Dark grey pearl- (170pk) 2000, automaat
S60 D5 -Dark grey pearl- (163pk) 2003, handschakel
koster
3rd Gear member

Dat was wat de volvogarage zei. Het alarm is nl geschakeld met oa de portieren. Dit alles bij elkaar trok de accu steeds leeg.
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”