Amazon sleutelaars,
Onlangs een Amazon bj 1965 model 1966 aangeschaft. De vorige eigenaar/ eigenaren zijn nogal creatief geweest op technisch vlak, om het maar eens positief te benaderen...
Zo is het contactslot volledig aan flarden gezaagd om de cilinder te verwijderen, waarschijnlijk sleuteltje afgebroken? Ik heb een nieuw slot met cilinder (type; aan bobine bevestigd).
Nu het vraagstuk; Hoe kan ik de electrische voeding van mijn gastank aansluiten zodat; De gastank is ingeschakeld op stand 2 van het contactslot (1 tikje met de klok mee). Maar ook ingeschakeld blijft als het contactslot in de startstand (stand 3)wordt gedraaid (2 x tikje met de klok mee) Het contactslot sluit namelijk in stand 3 alle electra muv startmotor en bobine af om de accu maximaal te ontlasten bij starten.
Maar.... als de spanning van de gastank is (stand 3 startfase) kunnen de startmotor en ontsteking het doen, maar zonder gas zal de motor niet starten.
Ik zoek een goede (geen houtje-touwtje) oplossing. Er zijn veel Amazons met gastank dus moet er een oplossing bekend zijn.
Ik ben erg benieuwd! :roll:
Mvg Coen
Electrische voeding gassysteem
- oudevolvo
- 3rd Gear member
- Berichten: 408
- Lid geworden op: 26.04.2007 - 20:12
Dat werkt met een speciaal LPG relais Zie bijvoorbeeld hier bij lpgonderdelen.com
Als je de auto op contact zet, geeft het relais even een puls van circa 10 seconden. Dan worden beide kleppen (op tank en verdamper) open gezet. Hierdoor stroomt er voldoende gas om op te starten.
Zodra de motor loopt zet het relais dan beide kleppen continu open.
Als beveiliging "meet" het relais met inductie of van de + van de bobine of de motor loopt.
Zie ook het schema van Vogels autogas
Hopelijk geef ik hiermee voldoende duidelijk antwoord op je vraag.
Groeten Lars
Als je de auto op contact zet, geeft het relais even een puls van circa 10 seconden. Dan worden beide kleppen (op tank en verdamper) open gezet. Hierdoor stroomt er voldoende gas om op te starten.
Zodra de motor loopt zet het relais dan beide kleppen continu open.
Als beveiliging "meet" het relais met inductie of van de + van de bobine of de motor loopt.
Zie ook het schema van Vogels autogas
Hopelijk geef ik hiermee voldoende duidelijk antwoord op je vraag.
Groeten Lars
_________________
Lees meer over mijn Volvo's, Amazon cabrio foto's en tips op http://www.oudevolvo.nl/ of mijn weblog op http://www.oudevolvo.nl/blog
Lees meer over mijn Volvo's, Amazon cabrio foto's en tips op http://www.oudevolvo.nl/ of mijn weblog op http://www.oudevolvo.nl/blog
-
- Starter
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 03.11.2009 - 21:36
Beste Lars,
Dank voor je reactie, zeer bruikbaar mag ik wel zeggen. Ik had al de indruk dat er een bekende oplossing zou moeten zijn, in het kader van de bel horen luiden maar niet weten waar de klepel hangt!
Nu vraag ik me echter af of dit relais niet gewoon aanwezig is maar door de vorige eigenaar is omzeild? Enfin, ik weet wat me te doen staat.
Dank!
Dank voor je reactie, zeer bruikbaar mag ik wel zeggen. Ik had al de indruk dat er een bekende oplossing zou moeten zijn, in het kader van de bel horen luiden maar niet weten waar de klepel hangt!
Nu vraag ik me echter af of dit relais niet gewoon aanwezig is maar door de vorige eigenaar is omzeild? Enfin, ik weet wat me te doen staat.
Dank!

s9606564 schreef:Dat werkt met een speciaal LPG relais Zie bijvoorbeeld hier bij lpgonderdelen.com
Als je de auto op contact zet, geeft het relais even een puls van circa 10 seconden. Dan worden beide kleppen (op tank en verdamper) open gezet. Hierdoor stroomt er voldoende gas om op te starten.
Zodra de motor loopt zet het relais dan beide kleppen continu open.
Als beveiliging "meet" het relais met inductie of van de + van de bobine of de motor loopt.
Zie ook het schema van Vogels autogas
Hopelijk geef ik hiermee voldoende duidelijk antwoord op je vraag.
Groeten Lars
-
- Starter
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 03.11.2009 - 21:36
Beste Lars,
Ik heb het het relais en het schema bestudeerd. Het is me duidelijk op een enkele vraag na. Het relais "meet"de puls van de bobine, waar moet deze meetdraad worden aangesloten? Op de plus (+) die het relais van de startmotor aanstuurt of onder de motorkap op de bobine?
Mvg Coen Coen
Ik heb het het relais en het schema bestudeerd. Het is me duidelijk op een enkele vraag na. Het relais "meet"de puls van de bobine, waar moet deze meetdraad worden aangesloten? Op de plus (+) die het relais van de startmotor aanstuurt of onder de motorkap op de bobine?
Mvg Coen Coen
s9606564 schreef:Dat werkt met een speciaal LPG relais Zie bijvoorbeeld hier bij lpgonderdelen.com
Als je de auto op contact zet, geeft het relais even een puls van circa 10 seconden. Dan worden beide kleppen (op tank en verdamper) open gezet. Hierdoor stroomt er voldoende gas om op te starten.
Zodra de motor loopt zet het relais dan beide kleppen continu open.
Als beveiliging "meet" het relais met inductie of van de + van de bobine of de motor loopt.
Zie ook het schema van Vogels autogas
Hopelijk geef ik hiermee voldoende duidelijk antwoord op je vraag.
Groeten Lars
- oudevolvo
- 3rd Gear member
- Berichten: 408
- Lid geworden op: 26.04.2007 - 20:12
Dit is afhankelijk van het relais wat je koopt.
De plus (+) die ik bedoelde is dan die op de bobine (waar je draad naar je contactpunten ook op zit).
Wat echter ook kan is een inductie lus maken. Dan wikkel je een draad een aantal slagen (ca. 5) om de hoofd bobine kabel (van bobine naar verdelerkap).
Voor welke methode een relais geschikt is kan de verkoper van dat relais je vast vertellen.
Succes met het ongedaan maken van creatief knutselen van de vorige eigenaren.
Groeten Lars
De plus (+) die ik bedoelde is dan die op de bobine (waar je draad naar je contactpunten ook op zit).
Wat echter ook kan is een inductie lus maken. Dan wikkel je een draad een aantal slagen (ca. 5) om de hoofd bobine kabel (van bobine naar verdelerkap).
Voor welke methode een relais geschikt is kan de verkoper van dat relais je vast vertellen.
Succes met het ongedaan maken van creatief knutselen van de vorige eigenaren.
Groeten Lars
_________________
Lees meer over mijn Volvo's, Amazon cabrio foto's en tips op http://www.oudevolvo.nl/ of mijn weblog op http://www.oudevolvo.nl/blog
Lees meer over mijn Volvo's, Amazon cabrio foto's en tips op http://www.oudevolvo.nl/ of mijn weblog op http://www.oudevolvo.nl/blog
-
- Starter
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 03.11.2009 - 21:36
Hi Lars,
Duidelijk verhaal, daar kom ik verder mee. Dank, ik laat wel weten hoe eea afloopt.
Grt Coen
Duidelijk verhaal, daar kom ik verder mee. Dank, ik laat wel weten hoe eea afloopt.
Grt Coen
s9606564 schreef:Dit is afhankelijk van het relais wat je koopt.
De plus (+) die ik bedoelde is dan die op de bobine (waar je draad naar je contactpunten ook op zit).
Wat echter ook kan is een inductie lus maken. Dan wikkel je een draad een aantal slagen (ca. 5) om de hoofd bobine kabel (van bobine naar verdelerkap).
Voor welke methode een relais geschikt is kan de verkoper van dat relais je vast vertellen.
Succes met het ongedaan maken van creatief knutselen van de vorige eigenaren.
Groeten Lars