Stationair probleem

Alle technische onderwerpen die betrekking hebben over de Volvo 440 / 460
Plaats reactie
Gebruikersavatar
kip88
3rd Gear member
Berichten: 325
Lid geworden op: 31.03.2009 - 17:52
Locatie: Zwijndrecht

Ik heb sinds kort het volgende stationair probleem: Bij koude motor erg schommelend rond de 500 toeren en soms zelfs stilvallen. Bij warme motor loopt hij perfect zonder schommelingen, met weliswaar een wat hoger toerental van 1000. De stationairregelaar is na dit probleem nog gereinigd en perfect in orde. Wie heeft een idee wat dit kan wezen?
Volvo 440 Turbo 1992 170.000
Volvo 740 GLE Turbodiesel 1985 380.000
Gebruikersavatar
volvo c70 t5
4th Gear member
Berichten: 578
Lid geworden op: 25.07.2009 - 12:19

Vacuum lek ergens ? kijk goed naar al je turbo slangen.
Gebruikersavatar
kip88
3rd Gear member
Berichten: 325
Lid geworden op: 31.03.2009 - 17:52
Locatie: Zwijndrecht

Vacuum heb ik ook nagekeken. Dat wijst daar ook niet echt op, de turbodruk is goed en dan zou het toerental met warme motor ook niet goed moeten zijn.
Volvo 440 Turbo 1992 170.000
Volvo 740 GLE Turbodiesel 1985 380.000
Gebruikersavatar
volvo c70 t5
4th Gear member
Berichten: 578
Lid geworden op: 25.07.2009 - 12:19

Vacuum lek heb je meestal een verhoogd toeren tal,je kom uit zwijndrecht zie ik,rij is langs bij levi busink.
Gebruikersavatar
kip88
3rd Gear member
Berichten: 325
Lid geworden op: 31.03.2009 - 17:52
Locatie: Zwijndrecht

Heb morgen een afspraak staan bij de dealer. Toerental bij warme motor is nu goed, heb ik vanmiddag afgesteld, bij koude motor nog steeds hetzelfde probleem. Levi Busink, ken het bedrijf niet, heb je er goede ervaringen mee?
Volvo 440 Turbo 1992 170.000
Volvo 740 GLE Turbodiesel 1985 380.000
Gebruikersavatar
volvo c70 t5
4th Gear member
Berichten: 578
Lid geworden op: 25.07.2009 - 12:19

Ja die weet wel wat veel ervaring,maar de dealer weet het ook hahaha.
Gebruikersavatar
kip88
3rd Gear member
Berichten: 325
Lid geworden op: 31.03.2009 - 17:52
Locatie: Zwijndrecht

Ben vandaag bij de dealer geweest, maar die kunnen niets vinden. Het probleem lijkt wel erger te worden. Schokken en inhouden bij gas loslaten of overschakelen in lage toeren.
Volvo 440 Turbo 1992 170.000
Volvo 740 GLE Turbodiesel 1985 380.000
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Kan aan de MAF sensor liggen. Check the stekker en reinig 'm met contactspray. Loop ook de slangen na van de maf op lekkages. Je kan de weerstand waardes ook instellen met de CO afstelschroef van de maf. Zie ook dit topic van het volvo480europe forum.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
kip88
3rd Gear member
Berichten: 325
Lid geworden op: 31.03.2009 - 17:52
Locatie: Zwijndrecht

Hij wilde vandaag ook slecht starten. Heb nu echter wel een vermoeden wat het is. Ik laat het hier nog wel even weten.
Volvo 440 Turbo 1992 170.000
Volvo 740 GLE Turbodiesel 1985 380.000
Gebruikersavatar
kip88
3rd Gear member
Berichten: 325
Lid geworden op: 31.03.2009 - 17:52
Locatie: Zwijndrecht

Het probleem lijkt aan de brandstofpomp te liggen. Bij koude start draait hij heel onregelmatig of valt zelfs uit. Heb alvast een nieuwe bestelt, een Walbro.
Volvo 440 Turbo 1992 170.000
Volvo 740 GLE Turbodiesel 1985 380.000
Gebruikersavatar
kip88
3rd Gear member
Berichten: 325
Lid geworden op: 31.03.2009 - 17:52
Locatie: Zwijndrecht

Even een updat. Het is al weer een tijd geleden, maar de in de tussentijd is er veel vervangen. Na het plaatsen van een Walbro brandstofpomp viel de motor in ieder geval niet meer stil, maar draaide nog steeds te weinig toeren(600-700rpm) bij een koude motor en teveel toeren(1100rpm) bij een warme motor. Daarna heb ik volgende dingen vervangen en ging het steeds een stukje beter:
-dumpvalve vervangen door een forge 004, oude was gescheurd.
-slangen koolstoffilter vervangen, waren echt helemaal vergaan.
-luchtinlaat rubber bocht was gescheurd, tijdelijk opgelost met tape.
-alle vacuumslangen vervangen door silicone.
Motor draait nu na afstellen perfect tussen 850 en 950 toeren.
Volvo 440 Turbo 1992 170.000
Volvo 740 GLE Turbodiesel 1985 380.000
Plaats reactie

Terug naar “Volvo 400 techniek”