lampje voor de remmen

De auto's met kleurrijke bijnamen als the brick, de baksteen.
Gebruikersavatar
oudegroen
3rd Gear member
Berichten: 486
Lid geworden op: 25.01.2007 - 13:15
Locatie: Soest
Contacteer:

Hallo allemaal,

Sinds kort brandt op mijn dashboard het lampje (rechts naast het lampje van de handrem) van de remmen. Het brandde eerst heel zwak en nu iets feller, maar zeker niet zo fel als de andere lampjes en het lampje van de handrem (als die is aangetrokken). Heeft iemand een idee wat het kan zijn. Mijn remvloeistof is op peil, dus ik denk niet dat dat het is.

Alvast bedankt voor het meedenken.
Joost

V40 1.9D 1999, 240.000km
V70 2.5D 2000, 170.000km
240 GL 1989, 275.000km
C70 2.4 2006, 45.000km
XC90 D5 2007, 200.000km
V70 2.5 1997, 300.000km
V90 T4 Polestar Egineered 2019, 35.000km
XC90 T8 Polestar Engineered 2017, 80.000km
240 GLE 1992, 400.000km
C40 2022, 500km



......... en voor de rally:
240 Turbo 1986, 0km
Gebruikersavatar
admiral
5th Gear member
Berichten: 1545
Lid geworden op: 18.04.2007 - 21:49

oudegroen schreef:Hallo allemaal,

Sinds kort brandt op mijn dashboard het lampje (rechts naast het lampje van de handrem) van de remmen. Het brandde eerst heel zwak en nu iets feller, maar zeker niet zo fel als de andere lampjes en het lampje van de handrem (als die is aangetrokken). Heeft iemand een idee wat het kan zijn. Mijn remvloeistof is op peil, dus ik denk niet dat dat het is.

Alvast bedankt voor het meedenken.
Heb je remblokken met een sensor d'r in, die gaat steeds meer contact maken met de schijven en het lampje gaat steeds feller branden.

Welk type volvo is het eigenlijk. (die vraag moet natuurlijk eerst stellen)
Gebruikersavatar
oudegroen
3rd Gear member
Berichten: 486
Lid geworden op: 25.01.2007 - 13:15
Locatie: Soest
Contacteer:

Een 240 GL uit '89
Joost

V40 1.9D 1999, 240.000km
V70 2.5D 2000, 170.000km
240 GL 1989, 275.000km
C70 2.4 2006, 45.000km
XC90 D5 2007, 200.000km
V70 2.5 1997, 300.000km
V90 T4 Polestar Egineered 2019, 35.000km
XC90 T8 Polestar Engineered 2017, 80.000km
240 GLE 1992, 400.000km
C40 2022, 500km



......... en voor de rally:
240 Turbo 1986, 0km
Gebruikersavatar
admiral
5th Gear member
Berichten: 1545
Lid geworden op: 18.04.2007 - 21:49

oudegroen schreef:Een 240 GL uit '89
Ik ben d'r bijna zeker van dat je remblokken hebt met een sensor indicatie. Zit maar 1 ding op, wielen d'r af en de remblokken checken.
Gebruikersavatar
oudegroen
3rd Gear member
Berichten: 486
Lid geworden op: 25.01.2007 - 13:15
Locatie: Soest
Contacteer:

dankje!
Joost

V40 1.9D 1999, 240.000km
V70 2.5D 2000, 170.000km
240 GL 1989, 275.000km
C70 2.4 2006, 45.000km
XC90 D5 2007, 200.000km
V70 2.5 1997, 300.000km
V90 T4 Polestar Egineered 2019, 35.000km
XC90 T8 Polestar Engineered 2017, 80.000km
240 GLE 1992, 400.000km
C40 2022, 500km



......... en voor de rally:
240 Turbo 1986, 0km
Gebruikersavatar
admiral
5th Gear member
Berichten: 1545
Lid geworden op: 18.04.2007 - 21:49

oudegroen schreef:dankje!
Als je de remblokken gaat vervangen zal je zien dat de zuigers van je klauw te ver naar de schijven zitten, dus de ruimte om een nieuw blokje ertussen te krijgen heb je niet. Knijp met een grote waterpomptang de zuiger weer terug maar let op dat je remvloeistof reservoir niet overloopt. Deze remolie is naar spul voor de lak.
Gebruikersavatar
oudegroen
3rd Gear member
Berichten: 486
Lid geworden op: 25.01.2007 - 13:15
Locatie: Soest
Contacteer:

Heb je ook nog tips voor het verwijderen van de borgpen door de blokjes?
Joost

V40 1.9D 1999, 240.000km
V70 2.5D 2000, 170.000km
240 GL 1989, 275.000km
C70 2.4 2006, 45.000km
XC90 D5 2007, 200.000km
V70 2.5 1997, 300.000km
V90 T4 Polestar Egineered 2019, 35.000km
XC90 T8 Polestar Engineered 2017, 80.000km
240 GLE 1992, 400.000km
C40 2022, 500km



......... en voor de rally:
240 Turbo 1986, 0km
jos245
3rd Gear member
Berichten: 332
Lid geworden op: 09.01.2008 - 19:31

oudegroen schreef:Heb je ook nog tips voor het verwijderen van de borgpen door de blokjes?
Vergeet niet het kleine borgpennetje eruit te trekken voordat je de pen uit de remklauw tikt.
Als je wilt testen of de zuigers allemaal nog soepel werken vergeet dan niet een paar versleten remblokjes (of metalen plaatjes ter dikte van een versleten remblokje)tussen klauw en remschijf te steken, anders schieten de zuigers uit de klauw bij het pompen op het pedaal
Gebruikersavatar
admiral
5th Gear member
Berichten: 1545
Lid geworden op: 18.04.2007 - 21:49

oudegroen schreef:Heb je ook nog tips voor het verwijderen van de borgpen door de blokjes?
Zoals mijn voorganger al schreef, de pennen die door je blokjes zitten kunnen geborgd zijn met een splitpen maar veelal zijn die weg of verrot en trek je ze stuk als je ze wilt verwijderen. Ze zijn ook zonder de splitpennen en dan zit er een soort van veering om de pen heen die zich in de remklauw vastklemt als je de pen d'r weer met een hamer in tikt. Die pennen kunnen erg vast zitten (corrosie en vuil). Gebruik een klein beetje kruipolie niet te veel anders zitten je schijven weer vol met vet en dat remt slecht. Als dit is ingewerkt vervolgens een drevel pakken die de diemate van de pen heeft en dan met de hamer rustig tikken en dan zou die er zo uit moeten komen.
Grijze144
2nd Gear member
Berichten: 237
Lid geworden op: 01.10.2008 - 09:59

Volgens mij heeft geen enkele 240 slijtage indicatoren van wat voor soort dan ook in de remblokken. Als de blokjes meer dan 3 mm voering hebben zijn ze OK.

Het lichtje waarschuwt voor remdrukverschil tussen beide circuits, typisch veroorzaakt door een lek of een opzwellende remslang. Dit tijdens het remmen uiteraard.

Als het altijd brandt is er iets met de sensor, bij het linkervoorwiel, heeft 8 remleidingen eruit steken en een stekkertje. Ik zou beginnen met het stekkertje en het draadje te controleren.
Gebruikersavatar
oudegroen
3rd Gear member
Berichten: 486
Lid geworden op: 25.01.2007 - 13:15
Locatie: Soest
Contacteer:

Mmm, dat klinkt als heel andere koek. Mijn lampje blijft inderdaad continu branden, hoewel de lichtsterkte dus wisselt. Zodra de sneeuw weg is zal ik eens kijken. Bedankt ook voor deze invalshoek in ieder geval!
Joost

V40 1.9D 1999, 240.000km
V70 2.5D 2000, 170.000km
240 GL 1989, 275.000km
C70 2.4 2006, 45.000km
XC90 D5 2007, 200.000km
V70 2.5 1997, 300.000km
V90 T4 Polestar Egineered 2019, 35.000km
XC90 T8 Polestar Engineered 2017, 80.000km
240 GLE 1992, 400.000km
C40 2022, 500km



......... en voor de rally:
240 Turbo 1986, 0km
Gebruikersavatar
De Canarier 145 dl
2nd Gear member
Berichten: 92
Lid geworden op: 07.12.2009 - 18:11
Locatie: Assen

Grijze144 schreef:Volgens mij heeft geen enkele 240 slijtage indicatoren van wat voor soort dan ook in de remblokken. Als de blokjes meer dan 3 mm voering hebben zijn ze OK.

Het lichtje waarschuwt voor remdrukverschil tussen beide circuits, typisch veroorzaakt door een lek of een opzwellende remslang. Dit tijdens het remmen uiteraard.

Als het altijd brandt is er iets met de sensor, bij het linkervoorwiel, heeft 8 remleidingen eruit steken en een stekkertje. Ik zou beginnen met het stekkertje en het draadje te controleren.
Klopt! Heb aantal weken geleden zelfde probleem gehad. Dit was dan wel een 145!! In Haynes wordt dit onderdeel "Brake warning switch" genoemd. Dit is een ventiel met een zuiger die zich verplaatst wanneer er drukverschil is tussen het primaire en seccundaire remleidingsysteem. Wanneer dit verschil ontstaat, zal de zuiger verplaatsen en zodoende kan er een pin naar beneden vallen. Aan deze pin zit het stekkertje/kabeltje met het plus signaal. Zodra de pin naar beneden valt maakt hij contact met de min. Zodra dit gebeurd krijg je het signaal in je dashboard. Het probleem is dat wanneer hij eenmaal in deze positie staat, je het stekkertje eerst uit het ventiel moet draaien om zo de zuiger de mogelijkheid te bieden weer in zijn oude positie te komen.

Je kunt de kabel loshalen van dit stekkertje en dan kijken of het signaal weg is. Zo ja, dan zit het in het ventiel (brake warning switch) en dan moet je gaan kijken waarom er drukverschil is ontstaan.
Zo nee, dan kan het maar zo zijn dat de kabel beschadigd is en hij ergens vals contact maakt.

Ook kan je het contactpunt van het ventiel afschroeven en dan een paar tikken geven op het ventiel. Zodoende zal de zuiger in het ventiel zich naar zijn oude positie verplaatsen. Hierna schroef je het contactpunt weer in het ventiel, gaat een stukje rijden, goed remmen en dan kijken of het signaal terug komt. Zo ja, leidingen nalopen.

Misschien een keer ontluchten? Volledige verversing van remolie kan ook geen kwaad.

Succes!
Grijze144
2nd Gear member
Berichten: 237
Lid geworden op: 01.10.2008 - 09:59

De 140 heeft hetzelfde systeem maar op de 240 is het wat gemoderniseerd. Het val-palletje is vervangen door een sleepcontact en de heen-en-weer plunjer gaat vanzelf naar het midden.
Gebruikersavatar
De Canarier 145 dl
2nd Gear member
Berichten: 92
Lid geworden op: 07.12.2009 - 18:11
Locatie: Assen

Grijze144 schreef:De 140 heeft hetzelfde systeem maar op de 240 is het wat gemoderniseerd. Het val-palletje is vervangen door een sleepcontact en de heen-en-weer plunjer gaat vanzelf naar het midden.
Ok, bedankt! Goed te weten voor de toekomst!

Mvg,

Harmen
Gebruikersavatar
oudegroen
3rd Gear member
Berichten: 486
Lid geworden op: 25.01.2007 - 13:15
Locatie: Soest
Contacteer:

Tja, en nu gaat het lampje weer minder en minder branden. Intussen heb ik helemaal niks gedaan, behalve af en toe een kort stukje rijden...... Iemand een verklaring?
Joost

V40 1.9D 1999, 240.000km
V70 2.5D 2000, 170.000km
240 GL 1989, 275.000km
C70 2.4 2006, 45.000km
XC90 D5 2007, 200.000km
V70 2.5 1997, 300.000km
V90 T4 Polestar Egineered 2019, 35.000km
XC90 T8 Polestar Engineered 2017, 80.000km
240 GLE 1992, 400.000km
C40 2022, 500km



......... en voor de rally:
240 Turbo 1986, 0km
Gebruikersavatar
De Canarier 145 dl
2nd Gear member
Berichten: 92
Lid geworden op: 07.12.2009 - 18:11
Locatie: Assen

oudegroen schreef:Tja, en nu gaat het lampje weer minder en minder branden. Intussen heb ik helemaal niks gedaan, behalve af en toe een kort stukje rijden...... Iemand een verklaring?
Ik denk aan versleten isolering van de genoemde kabel...
Gebruikersavatar
oudegroen
3rd Gear member
Berichten: 486
Lid geworden op: 25.01.2007 - 13:15
Locatie: Soest
Contacteer:

En zou dat dan minder kunnen worden als het ineens weer warmer wordt buiten?
Joost

V40 1.9D 1999, 240.000km
V70 2.5D 2000, 170.000km
240 GL 1989, 275.000km
C70 2.4 2006, 45.000km
XC90 D5 2007, 200.000km
V70 2.5 1997, 300.000km
V90 T4 Polestar Egineered 2019, 35.000km
XC90 T8 Polestar Engineered 2017, 80.000km
240 GLE 1992, 400.000km
C40 2022, 500km



......... en voor de rally:
240 Turbo 1986, 0km
Gebruikersavatar
De Canarier 145 dl
2nd Gear member
Berichten: 92
Lid geworden op: 07.12.2009 - 18:11
Locatie: Assen

oudegroen schreef:En zou dat dan minder kunnen worden als het ineens weer warmer wordt buiten?
Ja, dat zou heel goed kunnen! Op moment heb je te maken met een hoger luchtvochtigheid, dus betere geleiding. Kan zijn dat je kleine inkeping hebt in de isolatie van een kabel en die dan toch wat in aanraking komt met de boddy maar, dat er met goed/droog weer geen/onvoldoende contact is.
Gebruikersavatar
oudegroen
3rd Gear member
Berichten: 486
Lid geworden op: 25.01.2007 - 13:15
Locatie: Soest
Contacteer:

Als het altijd brandt is er iets met de sensor, bij het linkervoorwiel, heeft 8 remleidingen eruit steken en een stekkertje. Ik zou beginnen met het stekkertje en het draadje te controleren.
Heeft iemand een afbeelding van deze sensor, oftewel waar vind ik deze precies?
Joost

V40 1.9D 1999, 240.000km
V70 2.5D 2000, 170.000km
240 GL 1989, 275.000km
C70 2.4 2006, 45.000km
XC90 D5 2007, 200.000km
V70 2.5 1997, 300.000km
V90 T4 Polestar Egineered 2019, 35.000km
XC90 T8 Polestar Engineered 2017, 80.000km
240 GLE 1992, 400.000km
C40 2022, 500km



......... en voor de rally:
240 Turbo 1986, 0km
Gebruikersavatar
De Canarier 145 dl
2nd Gear member
Berichten: 92
Lid geworden op: 07.12.2009 - 18:11
Locatie: Assen

Zoals "de Grijze" al aangaf:

Motorkap openen, bestuurderszijde, boven het wiel.
Het betreft een onderdeel waar 8 remleidingen aan gemonteerd zijn. Als het goed is zit ook een electrisch contact aan dit onderdeel.
Check of de kabel uberhaupt aan dit contact zit. Ik heb namelijk meegemaakt dat bij mijn Volvo de kabel niet verbonden was omdat men die storing in het dashboard had en zodoende het probleem dachten op te lossen. Zucht!
Is de kabel verbonden, deze nalopen en checken op schreurtjes in isolatie. Zodra je dus ergens een stukje koper ziet heb je het probleem gevonden. Hier zou je dan een stuk isolatietape omheen kunnen doen. Probleem opgelost!
Ben wel bang dat de kabel na een 50 cm verdwijnt in de kabelboom...Sterkte!
Plaats reactie

Terug naar “De 140 - 240 - 160 - 260 series”