raar startprobleem, update, meer specifieker

Alle technische onderwerpen die betrekking hebben over de Volvo 440 / 460
Plaats reactie
Volvo_480_turbootje
3rd Gear member

Hoi

In een maand heb ik 3 x meegemaakt dat mijn auto niet wou starten (warme motor en startmotor gaat niet rond)
Dit wil zeggen dat ik het contact omdraai en er gebeurt niets,1 x ging zelfs de verlichting van mijn dashboard uit.

In alle drie gevallen startte hij na een 20 seconden weer perfect en in alle drie gevallen heb ik onmiddelijk de accu nagemeten die ok leek, ik heb altijd een multimeter bij.

Vorige week heb ik de auto diverse keren achtereen gestart om het probleem te zoeken. 1 maal startte hij niet maar op dat moment hoorde ik de ventilator van de radiateur van de motor zonder enige reden aanslaan. Als de ventilator stopte, enkele seconden erna, startte de auto perfect. Wat ik zeer vreemd vind.

Af en toe gebeurt het als ik start dat er 'iets' is dat veel stroom wegpakt omdat de dashboardverlichting even wegvalt.
Iemand enig idee?

Ik vermoed het relais van mijn startmotor of mijn contact van mijn stuur, maar vermits die ventilator plots zonder reden draaide weet ik het niet. Misschien mijn ontstekingscomputer? Ergens een verkeert signaal?
Mijn startmotor is al eens gereviseerd geweest, enkele de borsteltjes dacht ik.

Edit:

Vanavond gaan we de zaak aanpakken maar ik weet niet goed waar zoeken, overlaatst wou hij totaal niet starten, als ik het contact omdraaide, dwz de laatste stand voor het starten, ging de ventilator van de radiator draaien en mijn toerenteller ging op en neer, telkens weer als ik dit deed, draaide ik de sleutel helemaal om startte hij gewoon niet.
De spanning van de accu zakt dan even tot 11 volt.
De wagen in gang duwen ging,
Wat ook raar is als ik de wagen stationair laat draaien en de ventilator begint te werken bij pakweg 90 graden, dan gaat het dashboardlampje van de accu en de parkeerrem pinken
Iroll
6th Gear member

Kan je contactslot zijn of slechte (massa) verbinding van accu naar startmotor. Check alle bedrading eerst om mee te beginnen, vooral de massa onder het luchtfilter/accu op de versnellingsbak. Kijk ook eens naar dit vergelijkbare topic.
Volvo_480_turbootje
3rd Gear member

Bedankt voor de tips!
Als het wat beter weer is ga ik er eens onder kruipen en het bekijken.
Ik belde net met een volvosloop voor een nieuwe hulpwaterpomp, een man die al heel zijn leven volvo doet, en die antwoordde droogweg, dat gebeurt soms... zolang het niet blijft gebeuren is er niets aan de hand.
Volvo_480_turbootje
3rd Gear member

Wie weet waar ik de massapunten moet vinden, het gaat om een 440 turbo van '94, alvast bedankt!

We gaan vanavond toch alvast een andere startmotor steken.
sleutelaar
3rd Gear member

zou maar een andere startmotor steken.

Klinkt toch als versleten koolborstels, is veel voorkomend.

Zou de accuspanning in de praktijk niet veel verder dalen als de startmotor de motor daadwerkelijk rond draait? tot iets van 7 of 6 volt of zo? Dat lijkt mij namelijk.
Zeg dat als je accu een tijdje heeft gestaan een spanning van 12,80 volt heeft. Start vervolgens. Volgens mij daalt de klemspanning normaal gesproken meer dan 1,8 volt bij het leveren van veel amperes.
460 1.8 b18u donkergroen metallic
440 2.0 b20f aut4, blauw, RIP
440 2.0 b20f aut4 zilver metallic
Volvo_480_turbootje
3rd Gear member

Wel, de startmotor zijn we niet geraakt vandaag, ik krijg dat verdomde alarm niet uitgeschakeld...
De startmotor die we van mijn 'reservevolvo' hebben afgehaald ligt alvast hier klaar...

We hebben enkele massakabels bij gelegd, eentje op het chassis, eentje op het motorblok en een andere massaansluiting schoongemaakt.

Het goede nieuws is dat als de ventilator draait de motor weer wil starten en ik ook geen flikkerlichtjes meer zie op het dashboard, nu duimen dat dit het probleem was.
O ja, mijn olietemperatuurmeter werkt ineens ook weer...
sean850
2nd Gear member

zal het dus naar alle waarschijnlijkheid de massa zijn geweest, heeft dus niks met je start motor te maken.

Zeker nu alles het dus weer helemaal goed doet.
opel astra 1.4 '94
land rover series III 2.25 '74

volvo 440 1.8 '94
ford scorpio 2.3 '98
volvo 850 2.0 10v '95
volvo 850 2.3 T-5 '94
volvo v50 2.0d '05
Volvo_480_turbootje
3rd Gear member

De problemen leken opgelost, enkele dagen geleden, weeral flikkerlichtjes... en de accu laadde af en toe niet, maar starten deed hij wel nog altijd, ook al ging de ventilator en ook de olietemperatuurmeter ging nog.

Vandaag even de 'nieuwe' alternator nagekeken, bleken de borstels versleten, het was een alternator van de sloop. De sleepringen waren ok, dus was ik opgelucht. Even de regelaar en de borstels erafgehaald, 21 euro voor een nieuwe en de flikkerlichtjes weg en laden doet ie opperbest met alle verbruikers aan!
Plaats reactie

Terug naar “Volvo 400 techniek”