Pagina 1 van 3

Remschijven

Geplaatst: 22.02.2010 - 02:12
door sjors86
Kort vraagje:

weet iemand wat een S60 uit 2000 standaard aan remschijven heeft?
is dat 286x26 of 305x28?

Ben namelijk benieuwd of de 305x28 in mijn 16" mimas velgen passen en als ik 286x26 heb of ik er zomaar 305x28 op kan zetten?

Iemand ervaring mee?
Bvd Jasper

Geplaatst: 22.02.2010 - 08:56
door aertssenhjc
Ik neem aan dat je 140 Pk heb? Dan hebbie standaard 286x26.

Neem je 305x28, moet je volgens mij ook de klauw vervangen. en tevens naar 17"....maar dat laatste weet ik niet zeker.

Geplaatst: 22.02.2010 - 09:33
door V70 T5 assen
Moet kunnen met 16"

Geplaatst: 22.02.2010 - 09:44
door edraket
De brackets (remzadels) vervangen is voldoende. De klauwen zijn hetzelfde. 140 pk heeft inderdaad 286 mm.

Geplaatst: 03.03.2010 - 23:20
door sjors86
Ok, dank allen ;)

Geplaatst: 29.08.2010 - 20:35
door sjors86
Na enige tijd een update over de "rem-upgrade":

edraket heeft inderdaad gelijk, met alleen andere brackets ben je opweg.
Hier een verslag hoe de upgrade van 286 mm naar 305 mm remmen in zijn werk gaat. Of kijk hoe je een remschijf loshaalt/verwisselt.

1. Wiel loshalen...

2. Rembracket (/remzadel) van auto demonteren.
Nu komt de gehele remklauw+bracket van de schijf af. Dit kan wat kracht kosten (vooral bij oude remschijven) en je kan proberen je remzuiger in te drukken, dit doe je door kracht te zetten op je remblok (aan de zijkant). Hierdoor krijgen de 2 remblokken wat meer ruimte tov elkaar en haal je makkelijker de remklauw los.
Als de remklauw los is komt ook de stuuruitslag-begrenzer mee los, die kan je opzij leggen, maar niet vergeten bij de (her)montage.
Zorg dat je de remklauw ergens op kan leggen als je 'm los hebt. De remklauw mag namelijk niet los aan de rubber remslang hangen.

Afbeelding

3. Remblokken verwijderen.
Haal de veer waarmee 1 vd 2 remmenblokken vast zit los. Trek hierna het andere remblok uit de remzuiger (voorzichtig!! je kan voor de zekerheid eerst de zuiger verder naar binnen drukken)

4. Rembracket (/remzadel) van de remklauw demonteren.
Vervolgens haal je de 2 bouten waarmee de remklauw op de bracket zit los, op de foto zie je waar deze 2 zitten.

Afbeelding

5. Remschijf verwijderen
Er zit nu nog 1 bout die de remschijf op zijn plaats houd. Draai deze los en haal de remschijf los. Ook dit kan wat kracht kosten. Op de foto ze je het boutje zitten.

Afbeelding

Zet nu alles in omgekeerde volgorde weer in elkaar met de nieuwe remschijven.
Hieronder nog een foto met de onderdelen die je wisselt en een met de schijven die ik er uiteindelijk heb onder gezet (EBC discs + yellow stuff brakepads).

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Hoop dat het een beetje duidelijk is :P
Gr

ps. stuur gerust een PM als het niet duidelijk is of als je meer info wil.

Geplaatst: 30.08.2010 - 20:50
door Bart Giesen
Wat was de reden hiertoe ;-)?

Geplaatst: 30.08.2010 - 21:04
door Oceanracer
Een grotere remschijf geeft een beter remwerking. Denk dat je het in die richting zult moeten zoeken...

Geplaatst: 30.08.2010 - 21:10
door Bart Giesen
Dat snap ik. Maar waarom een ander merk dan de orginele Volvo.

Geplaatst: 31.08.2010 - 22:40
door FrankS60
Omdat dat een nog veel betere remwerking geeft. Deze schijven en blokken zijn ook duurder dan stock en de blokken geven flink meer remstof. Remmen echter zoveel harder dat dit zeker de moeite waard is voor degenen die nog wel eens een klein rondje circuit oid doen. Minder fading, betere initiƫle " bite" en bij warme remmen echt een heel stuk beter dan de fabrieksremmerij.

Verder heeft de grotere diameter alleen al een behoorlijk positief effect. Safety first zeg maar :wink:

Geplaatst: 31.08.2010 - 22:45
door 945i
Die schijven op de foto zijn niet groter toch.....

Geplaatst: 31.08.2010 - 22:47
door FrankS60
286 naar 305mm, je ziet t verschil terug in de extra ventilatie waar het frictievlak op de naaf aansluit. Foto onderaan van de nieuwe schijf is van de achterwielen die ook direct voorzien zijn van dezelfde combo.

Geplaatst: 31.08.2010 - 22:59
door Johan s60
@sjors86

Maar achter zit nieuw spul, waarom dit voor ook niet? aan de voorkant heb je er meer aan.

Overigens standaard schijven met textar blokken gaat ook erg goed

Geplaatst: 31.08.2010 - 23:05
door FrankS60
Zijn rondom nieuw, EBC schijven met EBC yellowstuff blokken. Die ombouw aan de voorkant was meer een how-to voor die bracket om de grotere schijven kwijt te kunnen. Eerst kijken of het werkt, en toen het bleek te kunnen alles omgebouwd naar die EBC spullen. 8)

Geplaatst: 01.09.2010 - 10:32
door Johan s60
Oke, op die manier :P

Geplaatst: 01.09.2010 - 21:22
door sbv
Zelf heb ik de upgrade van 286 naar 320 mm gedaan. Klauwen, brackets en schijven van een latere V70 T5 erop gezet. Moet zeggen dat het nu wel lekker remt. Voorheen steeds het idee dat er te weinig vertraging was

Geplaatst: 01.09.2010 - 21:31
door Johan s60
@sjors86

Waar heb je die 16" brackets (remzadel) vandaan?

Geplaatst: 01.09.2010 - 21:34
door Johan s60
Hou er wel rekening mee dat 15" niet meer gaat passen, dit ivm eventuele 15" winterbanden.

Geplaatst: 02.09.2010 - 10:13
door diesel01
Johan s60 schreef:Hou er wel rekening mee dat 15" niet meer gaat passen, dit ivm eventuele 15" winterbanden.
Ik zat ook na te denken over een up-grade, houdt voor mij ook in dat er een nieuwe set winterbanden moet komen dus toch maar even niet.

Geplaatst: 02.09.2010 - 10:50
door Johan s60
Ja ik heb ook net nieuwe 15" winterbanden dus ook nog maar ff wachten :P