Remschijven

Er werden er vanaf 2000 meer dan 500.000 van gebouwd in het Belgische Gent.
Gebruikersavatar
sjors86
2nd Gear member
Berichten: 148
Lid geworden op: 31.08.2009 - 20:06

Kort vraagje:

weet iemand wat een S60 uit 2000 standaard aan remschijven heeft?
is dat 286x26 of 305x28?

Ben namelijk benieuwd of de 305x28 in mijn 16" mimas velgen passen en als ik 286x26 heb of ik er zomaar 305x28 op kan zetten?

Iemand ervaring mee?
Bvd Jasper
S60 2001 T5|18'' Pegasus, zomer|17'' Tethys, winter|
|BSR opti-flow intake|IPD HD ignition coils|IPD transmission mount|Powerflex-bussen|


S60 2000 2.4|16'' Mimas, zomer|16'' Staal, winter|
|Custom 2,5'' exhaust|IPD endlinks|EBC 16'' (yellowstuff)|Powerflex-bussen|Klapsleutel|Sunblinds|
Gebruikersavatar
aertssenhjc
5th Gear member
Berichten: 1611
Lid geworden op: 20.12.2007 - 22:43
Locatie: omg. Bergen op Zoom

Ik neem aan dat je 140 Pk heb? Dan hebbie standaard 286x26.

Neem je 305x28, moet je volgens mij ook de klauw vervangen. en tevens naar 17"....maar dat laatste weet ik niet zeker.
Volvo V60 T3 Momentum 2012.
Citroën 2CV6 Club Blue Celeste.1986
Citroën 2CV6 Spécial Rouge Vallelunga. 1986
Kia EV6 Air 2022

Volvo V40 1.8 Europa Sports 2003.
Volvo S60 2.4T 2001 BSR Stage II.
Volvo 240 DL 1987
Gebruikersavatar
V70 T5 assen
5th Gear member
Berichten: 1329
Lid geworden op: 06.08.2008 - 21:15
Locatie: Drenthe

Moet kunnen met 16"
V70 T5 comfortline winterline 250 pk 2001 -achterspoiler , blokjesgrill , powerflex ,sunblinds , zomer 17" pegasus , winter 16" metis
Ducati 944 ST2 1998
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

De brackets (remzadels) vervangen is voldoende. De klauwen zijn hetzelfde. 140 pk heeft inderdaad 286 mm.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
sjors86
2nd Gear member
Berichten: 148
Lid geworden op: 31.08.2009 - 20:06

Ok, dank allen ;)
S60 2001 T5|18'' Pegasus, zomer|17'' Tethys, winter|
|BSR opti-flow intake|IPD HD ignition coils|IPD transmission mount|Powerflex-bussen|


S60 2000 2.4|16'' Mimas, zomer|16'' Staal, winter|
|Custom 2,5'' exhaust|IPD endlinks|EBC 16'' (yellowstuff)|Powerflex-bussen|Klapsleutel|Sunblinds|
Gebruikersavatar
sjors86
2nd Gear member
Berichten: 148
Lid geworden op: 31.08.2009 - 20:06

Na enige tijd een update over de "rem-upgrade":

edraket heeft inderdaad gelijk, met alleen andere brackets ben je opweg.
Hier een verslag hoe de upgrade van 286 mm naar 305 mm remmen in zijn werk gaat. Of kijk hoe je een remschijf loshaalt/verwisselt.

1. Wiel loshalen...

2. Rembracket (/remzadel) van auto demonteren.
Nu komt de gehele remklauw+bracket van de schijf af. Dit kan wat kracht kosten (vooral bij oude remschijven) en je kan proberen je remzuiger in te drukken, dit doe je door kracht te zetten op je remblok (aan de zijkant). Hierdoor krijgen de 2 remblokken wat meer ruimte tov elkaar en haal je makkelijker de remklauw los.
Als de remklauw los is komt ook de stuuruitslag-begrenzer mee los, die kan je opzij leggen, maar niet vergeten bij de (her)montage.
Zorg dat je de remklauw ergens op kan leggen als je 'm los hebt. De remklauw mag namelijk niet los aan de rubber remslang hangen.

Afbeelding

3. Remblokken verwijderen.
Haal de veer waarmee 1 vd 2 remmenblokken vast zit los. Trek hierna het andere remblok uit de remzuiger (voorzichtig!! je kan voor de zekerheid eerst de zuiger verder naar binnen drukken)

4. Rembracket (/remzadel) van de remklauw demonteren.
Vervolgens haal je de 2 bouten waarmee de remklauw op de bracket zit los, op de foto zie je waar deze 2 zitten.

Afbeelding

5. Remschijf verwijderen
Er zit nu nog 1 bout die de remschijf op zijn plaats houd. Draai deze los en haal de remschijf los. Ook dit kan wat kracht kosten. Op de foto ze je het boutje zitten.

Afbeelding

Zet nu alles in omgekeerde volgorde weer in elkaar met de nieuwe remschijven.
Hieronder nog een foto met de onderdelen die je wisselt en een met de schijven die ik er uiteindelijk heb onder gezet (EBC discs + yellow stuff brakepads).

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Hoop dat het een beetje duidelijk is :P
Gr

ps. stuur gerust een PM als het niet duidelijk is of als je meer info wil.
S60 2001 T5|18'' Pegasus, zomer|17'' Tethys, winter|
|BSR opti-flow intake|IPD HD ignition coils|IPD transmission mount|Powerflex-bussen|


S60 2000 2.4|16'' Mimas, zomer|16'' Staal, winter|
|Custom 2,5'' exhaust|IPD endlinks|EBC 16'' (yellowstuff)|Powerflex-bussen|Klapsleutel|Sunblinds|
Bart Giesen
5th Gear member
Berichten: 1868
Lid geworden op: 15.05.2007 - 07:26

Wat was de reden hiertoe ;-)?
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Een grotere remschijf geeft een beter remwerking. Denk dat je het in die richting zult moeten zoeken...
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Bart Giesen
5th Gear member
Berichten: 1868
Lid geworden op: 15.05.2007 - 07:26

Dat snap ik. Maar waarom een ander merk dan de orginele Volvo.
Gebruikersavatar
FrankS60
5th Gear member
Berichten: 1838
Lid geworden op: 18.04.2008 - 12:25
Locatie: Gelderland

Omdat dat een nog veel betere remwerking geeft. Deze schijven en blokken zijn ook duurder dan stock en de blokken geven flink meer remstof. Remmen echter zoveel harder dat dit zeker de moeite waard is voor degenen die nog wel eens een klein rondje circuit oid doen. Minder fading, betere initiële " bite" en bij warme remmen echt een heel stuk beter dan de fabrieksremmerij.

Verder heeft de grotere diameter alleen al een behoorlijk positief effect. Safety first zeg maar :wink:
S60 2.4T - 261bhp - 407Nm - BSR 3"; downpipe & sportflow exhaust - BSR Optiflow air intake - Fasttech tuned - IPD HD CBV - IPD TCV - IPD HD Ignition Coils - IPD silicone turbohosekit - IPD HD Endlinks - Eibach Pro Kit 30mm - Powerflex Front Control Arm Bushing - IPD HD Upper Spring Seats - IPD/Powerslot brakerotors icm Ferodo DS2500 pads - IPD HD SS Braided Brake Lines - 17"; Otrera 225/45/17 - Beige volleder - Spaceball -
945i
8th Gear member
Berichten: 12728
Lid geworden op: 07.10.2006 - 20:26

Die schijven op de foto zijn niet groter toch.....
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
Gebruikersavatar
FrankS60
5th Gear member
Berichten: 1838
Lid geworden op: 18.04.2008 - 12:25
Locatie: Gelderland

286 naar 305mm, je ziet t verschil terug in de extra ventilatie waar het frictievlak op de naaf aansluit. Foto onderaan van de nieuwe schijf is van de achterwielen die ook direct voorzien zijn van dezelfde combo.
S60 2.4T - 261bhp - 407Nm - BSR 3"; downpipe & sportflow exhaust - BSR Optiflow air intake - Fasttech tuned - IPD HD CBV - IPD TCV - IPD HD Ignition Coils - IPD silicone turbohosekit - IPD HD Endlinks - Eibach Pro Kit 30mm - Powerflex Front Control Arm Bushing - IPD HD Upper Spring Seats - IPD/Powerslot brakerotors icm Ferodo DS2500 pads - IPD HD SS Braided Brake Lines - 17"; Otrera 225/45/17 - Beige volleder - Spaceball -
Gebruikersavatar
Johan s60
6th Gear member
Berichten: 2812
Lid geworden op: 23.12.2006 - 16:36

@sjors86

Maar achter zit nieuw spul, waarom dit voor ook niet? aan de voorkant heb je er meer aan.

Overigens standaard schijven met textar blokken gaat ook erg goed
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
Gebruikersavatar
FrankS60
5th Gear member
Berichten: 1838
Lid geworden op: 18.04.2008 - 12:25
Locatie: Gelderland

Zijn rondom nieuw, EBC schijven met EBC yellowstuff blokken. Die ombouw aan de voorkant was meer een how-to voor die bracket om de grotere schijven kwijt te kunnen. Eerst kijken of het werkt, en toen het bleek te kunnen alles omgebouwd naar die EBC spullen. 8)
S60 2.4T - 261bhp - 407Nm - BSR 3"; downpipe & sportflow exhaust - BSR Optiflow air intake - Fasttech tuned - IPD HD CBV - IPD TCV - IPD HD Ignition Coils - IPD silicone turbohosekit - IPD HD Endlinks - Eibach Pro Kit 30mm - Powerflex Front Control Arm Bushing - IPD HD Upper Spring Seats - IPD/Powerslot brakerotors icm Ferodo DS2500 pads - IPD HD SS Braided Brake Lines - 17"; Otrera 225/45/17 - Beige volleder - Spaceball -
Gebruikersavatar
Johan s60
6th Gear member
Berichten: 2812
Lid geworden op: 23.12.2006 - 16:36

Oke, op die manier :P
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
Gebruikersavatar
sbv
6th Gear member
Berichten: 4321
Lid geworden op: 30.11.2004 - 20:47
Locatie: Nieuwerbrug a.d Rijn

Zelf heb ik de upgrade van 286 naar 320 mm gedaan. Klauwen, brackets en schijven van een latere V70 T5 erop gezet. Moet zeggen dat het nu wel lekker remt. Voorheen steeds het idee dat er te weinig vertraging was

Zij ''19 V60 D4 Cross Country en '98 S70R AT Saffron Pearl
Hij '23 Peugeot 508 SW GT 225 en '00 V70R AWD Laserblue
Gebruikersavatar
Johan s60
6th Gear member
Berichten: 2812
Lid geworden op: 23.12.2006 - 16:36

@sjors86

Waar heb je die 16" brackets (remzadel) vandaan?
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
Gebruikersavatar
Johan s60
6th Gear member
Berichten: 2812
Lid geworden op: 23.12.2006 - 16:36

Hou er wel rekening mee dat 15" niet meer gaat passen, dit ivm eventuele 15" winterbanden.
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
Gebruikersavatar
diesel01
Geartronic member
Berichten: 21182
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Johan s60 schreef:Hou er wel rekening mee dat 15" niet meer gaat passen, dit ivm eventuele 15" winterbanden.
Ik zat ook na te denken over een up-grade, houdt voor mij ook in dat er een nieuwe set winterbanden moet komen dus toch maar even niet.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
Johan s60
6th Gear member
Berichten: 2812
Lid geworden op: 23.12.2006 - 16:36

Ja ik heb ook net nieuwe 15" winterbanden dus ook nog maar ff wachten :P
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
Plaats reactie

Terug naar “S60 my 2000 t/m 2009”