Schrille fluit bij inkomen van Turbo

De rubriek voor de 'geblazen' Volvo's, waaronder ook motoren die voorzien zijn van een compressor.
Salaridebrito
2nd Gear member
Berichten: 226
Lid geworden op: 13.11.2008 - 18:30
Locatie: Woerden

Hallo,

De laatste tijd maakt mijn wagen bij warme motor een schrillel fluit rond de 2000 toeren bij het inkomen van de Turbo. De Turbo komt er ook veel directer in als vroeger.

Wat kan dit zijn? Auto moet komende week voor APK en beurtje...dan kan ik het meenemen.

Het gaat om een @60 D5 uit 2003 met 183.000 km op de teller.
S70 2.5T antraciet satelite 17 inch/ automaat/ fasttech tuned/2 din pioneer/ dolby surround/volleder
Gebruikersavatar
FrankS60
5th Gear member
Berichten: 1838
Lid geworden op: 18.04.2008 - 12:25
Locatie: Gelderland

Klinkt mij in de oren als een versleten turbo, het directer inkomen is in dat geval omdat je turbo ineens op gang komt omdat hij in eerste instantie vast/klem zit.

Het zou met 183.000 wel vroeg zijn trouwens...
S60 2.4T - 261bhp - 407Nm - BSR 3"; downpipe & sportflow exhaust - BSR Optiflow air intake - Fasttech tuned - IPD HD CBV - IPD TCV - IPD HD Ignition Coils - IPD silicone turbohosekit - IPD HD Endlinks - Eibach Pro Kit 30mm - Powerflex Front Control Arm Bushing - IPD HD Upper Spring Seats - IPD/Powerslot brakerotors icm Ferodo DS2500 pads - IPD HD SS Braided Brake Lines - 17"; Otrera 225/45/17 - Beige volleder - Spaceball -
Salaridebrito
2nd Gear member
Berichten: 226
Lid geworden op: 13.11.2008 - 18:30
Locatie: Woerden

Hij doet dit alleen bij warme motor.

Ik heb wel voldoende power. Turbo doet uitstekend zijn best. Ik hoor alleen als de Turbo bij 2000 trn erin komt een schril fluitje (kort maar...)

Ik hoor geen stofzuigergeluid tijdens het rijden. Turbo fluit wel constant.

Ik denk dat dit een scheurtje in de turboslang is....

Ik zal het wel zien...
S70 2.5T antraciet satelite 17 inch/ automaat/ fasttech tuned/2 din pioneer/ dolby surround/volleder
Gebruikersavatar
volvo c70 t5
4th Gear member
Berichten: 578
Lid geworden op: 25.07.2009 - 12:19

Rook die veel? is wel een diesel maar rook die meer als normaal.
Gebruikersavatar
Welles
5th Gear member
Berichten: 1172
Lid geworden op: 10.03.2005 - 09:45
Locatie: Utrecht

Rookt hij veel? Het is wel een diesel, maar rookt hij meer dan normaal?
S40 1.8 | 1997

S60 2.4 (170 pk) Intro Edition | Audio Line | 17” Amalthea (winter) | 16” Adrastea (zomer) | 2001 | Ash Gold Pearl (446)
Gedaan: RTI-scherm + Garmin GVN53 + achteruitrijcamera | V O L V O logo | klapsleutel | MY '05 koplampen | zonwering rondom achter[/size]
Salaridebrito
2nd Gear member
Berichten: 226
Lid geworden op: 13.11.2008 - 18:30
Locatie: Woerden

Hij rookt weleens bij flink intrappen maar niet overmatig en zeker geen zwarte rook. Althans ik zie dat niet in mijn achter uit kijk spiegel.

De ondekant van de bumper is wel altijd zwart na een week rijden.


Wat zou dan de oorzaak kunnen zijn als de auto veel rookt?
S70 2.5T antraciet satelite 17 inch/ automaat/ fasttech tuned/2 din pioneer/ dolby surround/volleder
Gebruikersavatar
FrankS60
5th Gear member
Berichten: 1838
Lid geworden op: 18.04.2008 - 12:25
Locatie: Gelderland

Te weinig zuurstof omdat je turbo niet voldoende druk geeft. Krijg je een slechte verbranding van en daardoor kan hij meer roken/roeten. Roet kan ook je turbo vroegtijdig om zeep helpen al heb je daar met turbo's zonder verstelbare schoepen minder snel last van. Als ik me goed herinner heeft jouw auto geen verstelbare schoepen maar ik ben niet zo van de diesels...
S60 2.4T - 261bhp - 407Nm - BSR 3"; downpipe & sportflow exhaust - BSR Optiflow air intake - Fasttech tuned - IPD HD CBV - IPD TCV - IPD HD Ignition Coils - IPD silicone turbohosekit - IPD HD Endlinks - Eibach Pro Kit 30mm - Powerflex Front Control Arm Bushing - IPD HD Upper Spring Seats - IPD/Powerslot brakerotors icm Ferodo DS2500 pads - IPD HD SS Braided Brake Lines - 17"; Otrera 225/45/17 - Beige volleder - Spaceball -
Salaridebrito
2nd Gear member
Berichten: 226
Lid geworden op: 13.11.2008 - 18:30
Locatie: Woerden

Te weinig zuurstof duidt op een verstopping?
S70 2.5T antraciet satelite 17 inch/ automaat/ fasttech tuned/2 din pioneer/ dolby surround/volleder
Gebruikersavatar
steven460
5th Gear member
Berichten: 1009
Lid geworden op: 18.08.2007 - 16:06
Locatie: Almelo
Contacteer:

Mn T5 fluit al sinds jaar kruik bij rustig accelereren. Beetje oefening en het Wilhelmus moet lukken :razz:
s60 2001 T5, Dark Grey Pearl
s60 2001 2.4i, Mistral Green ///
Gebruikersavatar
RoelsT5
2nd Gear member
Berichten: 127
Lid geworden op: 01.06.2009 - 14:27
Locatie: Amsterdam

Precies, idemdito hier :-)
Volvo V50 T5 Momentum 2005 - 270PK 385Nm Ziptuning
Ford Mondeo 1.8i Station
Alfa Romeo 156 SW 2.0
Alfa Romeo 145 QV
Peugeot 106 1.4 XSi
Alfa Romeo 33 QV
Alfa Romeo 33S
Opel Kadett 1.3S
Salaridebrito
2nd Gear member
Berichten: 226
Lid geworden op: 13.11.2008 - 18:30
Locatie: Woerden

Nou,

Dan moet ik zelf ook maar lekker blijven meefluiten en is dit waarschijnlijk normaal voor een D5
S70 2.5T antraciet satelite 17 inch/ automaat/ fasttech tuned/2 din pioneer/ dolby surround/volleder
Gebruikersavatar
FrankS60
5th Gear member
Berichten: 1838
Lid geworden op: 18.04.2008 - 12:25
Locatie: Gelderland

Zou er wel even naar laten kijken, als je turboschade krijgt dan is motorschade niet ver weg... Als er bijvoorbeeld de inlaatschoepen afslijt oid dan ben je veel verder van huis, heb je allemaal vijlsel in je inlaatsysteem en dan is het ook zeker weten einde verhaal voor je turbo.

Bij normale turboslijtage krijg je steeds meer speling op de lagers waar de turbine en compressor aan zitten, en die kunnen daardoor weer tegen het huis van je turbo aankomen. Daardoor krijg je een schriller geluid omdat je 2 metalen tegen elkaar aan laat komen met hoge toeren. Als je er dan ook nog roet oid bij krijgt dan heb je zo een slecht lopende turbo en door het vele roeten versterkt het probleem zichzelf.

Als de turbo eerst rustiger in kwam dan moet er haast wel iets veranderd zijn, jouw rijstijl of je auto...

Overigens doe ik ook maar een gok vwb de oorzaak, ik heb het geluid niet gehoord en moet dus afgaan op jouw omschrijving van "schrille fluit".
S60 2.4T - 261bhp - 407Nm - BSR 3"; downpipe & sportflow exhaust - BSR Optiflow air intake - Fasttech tuned - IPD HD CBV - IPD TCV - IPD HD Ignition Coils - IPD silicone turbohosekit - IPD HD Endlinks - Eibach Pro Kit 30mm - Powerflex Front Control Arm Bushing - IPD HD Upper Spring Seats - IPD/Powerslot brakerotors icm Ferodo DS2500 pads - IPD HD SS Braided Brake Lines - 17"; Otrera 225/45/17 - Beige volleder - Spaceball -
Gebruikersavatar
FrankS60
5th Gear member
Berichten: 1838
Lid geworden op: 18.04.2008 - 12:25
Locatie: Gelderland

Salaridebrito schreef:Te weinig zuurstof duidt op een verstopping?
Ja, of een slecht druk leverende turbo omdat de schoepen niet vrij lopen of misschien nog een andere reden. Lastig te zeggen op een forum zonder de auto gezien/gereden/gehoord te hebben.
S60 2.4T - 261bhp - 407Nm - BSR 3"; downpipe & sportflow exhaust - BSR Optiflow air intake - Fasttech tuned - IPD HD CBV - IPD TCV - IPD HD Ignition Coils - IPD silicone turbohosekit - IPD HD Endlinks - Eibach Pro Kit 30mm - Powerflex Front Control Arm Bushing - IPD HD Upper Spring Seats - IPD/Powerslot brakerotors icm Ferodo DS2500 pads - IPD HD SS Braided Brake Lines - 17"; Otrera 225/45/17 - Beige volleder - Spaceball -
Salaridebrito
2nd Gear member
Berichten: 226
Lid geworden op: 13.11.2008 - 18:30
Locatie: Woerden

Ook dit is een specifiek probleempje wat "Ramon" binnen afzienbare tijd mag bepalen. Ik weet het niet meer. Auto is perfect onderhouden maar voldoet niet aan mijn maatstaven. Misschien liggen mijn eisen wel te hoog....

Ik rijd binnenkort wel langs Ramon die zal het probleempje wel kunne vaststellen. Als hij nog forumleden wil ontvangen?
S70 2.5T antraciet satelite 17 inch/ automaat/ fasttech tuned/2 din pioneer/ dolby surround/volleder
Gebruikersavatar
FrankS60
5th Gear member
Berichten: 1838
Lid geworden op: 18.04.2008 - 12:25
Locatie: Gelderland

Is het inmiddels al duidelijk waardoor het komt?
S60 2.4T - 261bhp - 407Nm - BSR 3"; downpipe & sportflow exhaust - BSR Optiflow air intake - Fasttech tuned - IPD HD CBV - IPD TCV - IPD HD Ignition Coils - IPD silicone turbohosekit - IPD HD Endlinks - Eibach Pro Kit 30mm - Powerflex Front Control Arm Bushing - IPD HD Upper Spring Seats - IPD/Powerslot brakerotors icm Ferodo DS2500 pads - IPD HD SS Braided Brake Lines - 17"; Otrera 225/45/17 - Beige volleder - Spaceball -
Gebruikersavatar
mad
6th Gear member
Berichten: 4295
Lid geworden op: 18.03.2006 - 14:43
Locatie: Romania

Salaridebrito schreef:Hallo,

De laatste tijd maakt mijn wagen bij warme motor een schrillel fluit rond de 2000 toeren bij het inkomen van de Turbo. De Turbo komt er ook veel directer in als vroeger.

Wat kan dit zijn? Auto moet komende week voor APK en beurtje...dan kan ik het meenemen.

Het gaat om een @60 D5 uit 2003 met 183.000 km op de teller.
Is normaal, geniet er van... 8) Het is de overdruk die de turbo er fluitend uit gooit. Niks aan de hand. Is in het verleden al vaker over geschreven! Zoekt en Gij zult vinden.
XC70 D5 2009 Ocean Race
Salaridebrito
2nd Gear member
Berichten: 226
Lid geworden op: 13.11.2008 - 18:30
Locatie: Woerden

OK....

Het is ook niet erger geworden maar ik vond het wel duidelijk aanwezig.
S70 2.5T antraciet satelite 17 inch/ automaat/ fasttech tuned/2 din pioneer/ dolby surround/volleder
Gebruikersavatar
interceptor
2nd Gear member
Berichten: 83
Lid geworden op: 23.01.2006 - 08:58

Niets om je over druk te maken ;-)

Een normale zaak, geniet ervan..... ;-)
Volvo V70 - 2.4D - 2004
Volvo V70 - 2.4D - 2002
Volvo V70 - 25D - classic 1998
Volvo 740 GL 1992
Volvoro
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 19.07.2010 - 20:03

Geplaatst: Ma 22 Feb, 2010 7:34 pm Schrille fluit bij inkomen van Turbo

--------------------------------------------------------------------------------
Hallo,

De laatste tijd maakt mijn wagen bij warme motor een schrillel fluit rond de 2000 toeren bij het inkomen van de Turbo. De Turbo komt er ook veel directer in als vroeger.

Wat kan dit zijn? Auto moet komende week voor APK en beurtje...dan kan ik het meenemen.

Het gaat om een @60 D5 uit 2003 met 183.000 km op de teller.
_________________
S60 D5 Edition Titanium grey/2003/ 2din Macrom radio/18 inch Pegasus /verlaagd/Phonocar sound /Beige halfleder

Ik heb precies hetzelfde probleem, is dat van jou al opgelost? Ik heb een S60 D5 uit 2001 met 200.000 op de klok.
Gebruikersavatar
steven460
5th Gear member
Berichten: 1009
Lid geworden op: 18.08.2007 - 16:06
Locatie: Almelo
Contacteer:

Hoi, welkom op het forum.

Maar meteen met de billen bloot.
Heb je de reacties op die vraag überhaupt gelezen?
s60 2001 T5, Dark Grey Pearl
s60 2001 2.4i, Mistral Green ///
Plaats reactie

Terug naar “Turbo”