Pagina 1 van 1
versnellingsbak gaar?
Geplaatst: 01.03.2010 - 15:00
door willemvanleeuwen
hey,
heb net een testritje gemaakt in een leuke s40 uit 96. Prima bakkie, mooi leer, lekker veel opties.
Nu had ik alleen het idee dat ik door een grote pan met soep roer als ik moet schakelen. Ook gaat hij soms in de achteruit ipv de 1.
Is dit gewenning en bij alle s40's het geval? Of is die bak hard toe aan vervanging?
Ben benieuwd!
Geplaatst: 01.03.2010 - 15:07
door v40hoofddorp
veel voorkomend is dat de schakelbusjes dan aan vervanging toe zijn. Als de schakelbak gaar is dan zal je tijdens het koppelen/ontkoppelen rijden meer moeten merken denk ik...wat is de onderhouds historie van de auto ? dan weet je denk ik al snel meer.
Geplaatst: 01.03.2010 - 15:25
door willemvanleeuwen
auto heeft gewoon altijd zn beurtjes gehad. Geen onderhouds-boekje meer aanwezig, dus dat is een beetje tricky.
Opzich is distributieriem etc niet al te lang geleden vervangen...
Het schakelen enzo ging eigenlijk prima, ook geen vreemde geluiden... Alleen dus totaal geen gevoel van in welke versnelling je hem zet.
Wat zijn de reparatiekosten van die schakelbusjes?
En; is bijna 300k veel voor een s40 classic?
Geplaatst: 01.03.2010 - 15:43
door Welles
Schakelbusjes vervangen kost niet veel, en kan voor een stuk strakker schakelen zorgen. Ik meen dat ik iets van € 40 kwijt was voor mijn S40 een paar jaar terug.
Geplaatst: 01.03.2010 - 15:55
door willemvanleeuwen
ok.
en bijna 300k op de teller? bij mijn 240 is dat geen probleem. Maar de s40 is natuurlijk een heel ander soort volvo...
Geplaatst: 01.03.2010 - 15:56
door Welles
Bijna 3 ton is natuurlijk redelijk normaal voor een auto van 14(!) jaar oud. De blokken kunnen dat makkelijk hebben, als je ze maar goed verzorgt. Jammer dat je van dat laatste niet zoveel bewijs hebt. Als er geen boekjes zijn ingevuld dan is ie ook niet bij een dealer onderhouden waar je de geschiedenis even zou kunnen opvragen...
Geplaatst: 01.03.2010 - 16:35
door willemvanleeuwen
ja dat klopt, zo dacht ik er ook over.
Nu bedacht ik me net nog dat er steeds 2 lampjes brandden.
- een oranje driehoekje, groen van binnen (denk lambda?)
- een oranje auto-silhouet met strepen er door
Wat betekenen deze?
Geplaatst: 01.03.2010 - 16:48
door MDA
willemvanleeuwen schreef:ja dat klopt, zo dacht ik er ook over.
Nu bedacht ik me net nog dat er steeds 2 lampjes brandden.
- een oranje driehoekje, groen van binnen (denk lambda?)
- een oranje auto-silhouet met strepen er door
Wat betekenen deze?
Oranje driehoek kan inderdaad de lambda sonde zijn. Bleef dit lampje de hele tijd branden, of alleen kort na de start?
En de oranje autosilhouet herken ik alleen als de DSC. Dat zou normaal gesproken alleen betekenen dat de DSC uitgeschakeld was...
Geplaatst: 01.03.2010 - 17:04
door willemvanleeuwen
het driehoekje ging soms weer aan. Als ik gas gaf ging het dan meestal weer uit...
De silhouette van het auto'tje met pijlen er door bleef volgens mij constant branden.
Geplaatst: 01.03.2010 - 18:04
door MDA
willemvanleeuwen schreef:het driehoekje ging soms weer aan. Als ik gas gaf ging het dan meestal weer uit...
De silhouette van het auto'tje met pijlen er door bleef volgens mij constant branden.
Dus of de lambda sonde of de luchtinlaat sensor niet helemaal meer ok... (of simpelweg vies).
Als het inderdaad de traction control is (of DSTC) moet je nog een proefrit maken en kijken of het lampje wel uitgaat als je de DSTC aanzet. Zoja, dan is er natuurlijk niets aan de hand. Zoniet, dan is er misschien iets mis met de DSTC.
Geplaatst: 01.03.2010 - 18:15
door Welles
DSTC op een '96-er S40? Ik geloof dat alleen de Sport-line (of hoe die ook mag heten) een soort van traction control had (met een andere afkorting). Ik denk dat het vrij zeldzaam is.
Geplaatst: 01.03.2010 - 20:31
door Bart Giesen
Roerende bak is typerend voor dit bouwjaar Volvo. Is een Renault bak.
Mensen zeggen wel; vervang die busjes van een paar centen, maar het zal altijd een roerbak blijven en heeft weinig merkbaar nut.
Ik heb (zelfs NA revisie van versnellingsbak, nieuwe koppelingsplaten, drukgroep, lager en schakelstangen) deze bussen ook vervangen, scheelt weinig tot niets en het blijft een roerbak. Typisch Renault. Dat je 'm in de achteruit zet ipv de 1 kan aan jezelf liggen, maar kan ook liggen aan de afstelling van de schakelstangen en NIET aan die busjes.
Ik heb dit ook gehad, kostte me 30e bij de dealer, om ze te stellen.
Die 3 ton zou ik me niet druk om maken. Die blokken zijn onverwoestbaar. Mijn oude S40, heeft al meer dan 4 ton op gas gelopen, en is onlangs weer fluitend door de apk gerold.
Snuffel min topic maar door, aangaande mijn oude S40, wellicht kom je er bruikbare tekst / fotos tegen;
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=22285
Geplaatst: 03.03.2010 - 11:14
door V44
Het groene driehoek staat normaal gezien voor de lambdasonde ja, maar deze kwam er pas in 2003 als ik mij niet vergis!
In jouw geval, en zo als ik al met mijn volvo had voorgehad, betekend dit problemen met het motormanagement!
Dus even laten uitlezen die handel! En hopen dat het geen groot probleem is.
Bij mij ging ook soms het lampje branden en soms niet! Oppassen daarvoor.
Geplaatst: 03.03.2010 - 16:50
door MDA
V44 schreef:Het groene driehoek staat normaal gezien voor de lambdasonde ja, maar deze kwam er pas in 2003 als ik mij niet vergis!
Nee hoor. In mijn V40 heb ik die ook al (phase I V40 uit '97).
Geplaatst: 03.03.2010 - 18:11
door willemvanleeuwen
bedankt voor alle reacties!
Ik ben uiteindelijk voor een volvo 440 gegaan ipv s40. Wel een uit 1997. (bouwjaar 1996). Dus een met mooie opties.