Beste Volvo vrienden,
sinds een jaar heb ik een V50 2.0d uit 2006, 170.000km. Momenteel zit ik met een mankementje waar de garage geen raad mee weet.....
De eerste 8 maanden na aankoop van deze mooie 2ehands, geen enkele problemen gehad. (Toevallig?) na een service beurt in september begon me op te vallen dat het gemiddeld verbruik nogal toenam, van zo'n 5,7 l/100km naar zo'n 7 l/100km, met zelfde rijstijl en nog weinig kou, dus daar kwam het niet door. Volgens de Volvo dealer was dit niet vreemd gezien de kilometerstand...
Vervolgens viel me op dat het vermogen afnam, bij hoge toeren de motor inhield en er zichtbaar veel rook uit de uitlaat kwam. Snel naar de (officiele) Volvo garage, waar ze de na een hele snelle analyse de EGR klep vervangen hebben. Alles zou nu weer in orde zijn. Nog geen 5 kilometer van de garage vandaan kon ik constateren dat de problemen helemaal niet voorbij waren...
Bij reparatie 2, waar ik maar even zelf bij bleef, constateerden we dat het oliepeil in korte tijd tot 4 cm boven het maximum niveau gestegen! Reparatie bestond uit het reviseren van de brandstofpomp, die bleek namelijk diesel te lekken in het carter. Vervanging van de EGR klep bleek, naar mijn mening, achteraf dan ook overbodig, maar daar doe je weinig meer aan. De injectoren zijn ook gecontroleerd, nog in orde bevonden maar op het randje, dus advies van de garage om die in de komende 10.000 km toch te vervangen.
Nu is inmiddels het vermogen terug, kan ik toeren maken, is de rook afwezig, maar voor het huidige (nieuwe) probleem, heeft de garage geen geode oplossing. Bij een koude start is het verbruik bij constante snelheid zoals ik gewend ben, tussen 5,5 en 6,5 l/100km. Bij iedere rit, na een paar kilometer (als de motor wat warmer is geworden?) hapert de motor heel kort, en schiet het verbruik naar 8,5 tot 10 l/100km!! Hier blijft het verbruik ook op, tot de volgende koude start. Heel af en toe (1 op de 5 ritten) kan onverwacht het verbruik ook weer naar het gezonde niveau terugkomen (vaak weer na een kleine hapering in de motor), maar dit blijft meestal niet lang.
De garage stelt nu dat de boordcomputer incorrecte weergave geeft, maar even rekenen na een tankbeurt ontkracht dit. Als nieuwste voorstel geven ze nu aan de injectoren te vervangen (die een week geleden door dezelfde garage na controle nog als goed bestempeld waren). Al met al ben ik inmiddels 2000 euro verder aan reparaties, en heb ik nog steeds een onacceptabel verbruik.
Herkent iemand dit probleem, of misschien zelfs de oplossing?
Alle suggesties zijn welkom!
Groet, Chris
[opgelost] V50 2.0d extreem wisselend brandstofverbruik
- kmser
- 4th Gear member
- Berichten: 776
- Lid geworden op: 05.10.2007 - 10:07
- Locatie: de westhoek
Bij mijn V50 uit 2005 is de ECU vervangen geweest. Maar jouw problemen herken ik niet.
V50 2.0D kinetic MY05 - Flint grey metallic - 16"; ??
V50 2.0D momentum MY09 - Chameleon blue pearl - HP audio - winter line - 17"; spartacus
BMW F800ST MY09
besteld thuis: XC60 D3 AWD - Summum - Xenium pakket - Saville Grey - 18"; Merac
V50 2.0D momentum MY09 - Chameleon blue pearl - HP audio - winter line - 17"; spartacus
BMW F800ST MY09
besteld thuis: XC60 D3 AWD - Summum - Xenium pakket - Saville Grey - 18"; Merac
- MauritsvdT
- 5th Gear member
- Berichten: 1612
- Lid geworden op: 23.09.2009 - 16:58
- Locatie: Zeeuws Vlaanderen
- Contacteer:
Ik heb ook een V50 2.0D uit 2006 met 118.000 km nu op de teller, ondanks ik het verbuik wel aan de hoge(re) kant vind, 1:14,5 gemiddeld na 10.000 km heb ik de overige problemen (nog) niet.
Zijn er nog speciale zaken tijdens de beurt in september gedaan waar je misschien een link mee kan leggen?
Ik ben binnenkort ook aan de 120.000 beurt toe dus ben wel benieuwd wat er met jou problemen aan de hand is en hoe het uiteindelijk opgelost wordt.
Gezien jou uitgave tot nu toe zal ik dit hier in de gaten houden.
Overigens ook nog welkom op het forum hier !!
Zijn er nog speciale zaken tijdens de beurt in september gedaan waar je misschien een link mee kan leggen?
Ik ben binnenkort ook aan de 120.000 beurt toe dus ben wel benieuwd wat er met jou problemen aan de hand is en hoe het uiteindelijk opgelost wordt.
Gezien jou uitgave tot nu toe zal ik dit hier in de gaten houden.
Overigens ook nog welkom op het forum hier !!
Update: MY06 V50 2.0D Momentum: Black Sapphire, 17"; Sculptor, Off Black leather, Xenon, led verlichting in/exterieur, HPS, navigatie, rondom getint, XC-grill, R-design remklauwen, mistlamp/koplampunits zwart, v o l v o kont, chip, K&N and still more to come ....
-
- 1st Gear member
- Berichten: 17
- Lid geworden op: 25.02.2010 - 20:57
Dag Chris,
Hoe hard rijd je dan bij dit hoge verbruik?
Mijn 2.0D verbruikt tussen de 7.5 en 8.5 liter bij 120km per uur.
Bij 130 km per uur ga ik rap naar de 1 op 9 tot 10.
Oftewel...........ik vind deze auto duur in verbrui.
O ja...km stand is 52.000
Hoe hard rijd je dan bij dit hoge verbruik?
Mijn 2.0D verbruikt tussen de 7.5 en 8.5 liter bij 120km per uur.
Bij 130 km per uur ga ik rap naar de 1 op 9 tot 10.
Oftewel...........ik vind deze auto duur in verbrui.
O ja...km stand is 52.000
- Fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 27469
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Maximaal 1 op 10 bij 130 vind ik vrij extreem, ik heb dan een my04, maar die verbruikt lang zo veel niet bij die snelheid
Zit die er al standaard op bij een bouwjaar 2006?Delta schreef:120.000km beurt... is beurt plus vervangen roetfilter !!!!!!!!
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
-
- 4th Gear member
- Berichten: 580
- Lid geworden op: 09.03.2009 - 20:14
- Locatie: Kortrijk
- Contacteer:
Hetgeen wat je aanhaalt van plotse korte hapering en dan verbruik dat de lucht ingaat lijkt mij op het regenereren van de roetfilter.
Doe je veel korte afstanden?
Doe je veel korte afstanden?
- MauritsvdT
- 5th Gear member
- Berichten: 1612
- Lid geworden op: 23.09.2009 - 16:58
- Locatie: Zeeuws Vlaanderen
- Contacteer:
Dat had ik ook al begrepen inderdaad ......Delta schreef:120.000km beurt... is beurt plus vervangen roetfilter !!!!!!!!
Zal weer een lieve duit kosten denk ik !!

Of het standaard is weet ik niet, bij mij zit hij er af-fabriek onder in ieder geval.fredhead schreef: Zit die er al standaard op bij een bouwjaar 2006?
Update: MY06 V50 2.0D Momentum: Black Sapphire, 17"; Sculptor, Off Black leather, Xenon, led verlichting in/exterieur, HPS, navigatie, rondom getint, XC-grill, R-design remklauwen, mistlamp/koplampunits zwart, v o l v o kont, chip, K&N and still more to come ....
- Fransosowitz
- 3rd Gear member
- Berichten: 278
- Lid geworden op: 09.07.2009 - 15:40
- Locatie: Drenthe
Bij 120000km beurt wordt inderdaad het roetfilter vervangen. Is een tijdje geleden bij mij ook gebeurd. Is een dure grap (voor mij niet want het is een lease auto).
Die hapering heb ik ook af en toe, maar is net zoals hierboven genoemd een teken dat daarna het roetfilter gereinigd wordt. Het verbruik is dan bij mij ook een stuk hoger, maar daalt na een tijdje gewoon weer. Zou het kunnen dat de de auto het filter blijft regenereren? En er dus niet mee stopt?
Op de rdw site kun je nagaan of je auto een roetfilter heeft. Ook retrofit wordt daar vermeld.
Die hapering heb ik ook af en toe, maar is net zoals hierboven genoemd een teken dat daarna het roetfilter gereinigd wordt. Het verbruik is dan bij mij ook een stuk hoger, maar daalt na een tijdje gewoon weer. Zou het kunnen dat de de auto het filter blijft regenereren? En er dus niet mee stopt?
Op de rdw site kun je nagaan of je auto een roetfilter heeft. Ook retrofit wordt daar vermeld.
Volvo V50 2.0D Edition II Plus line (januari 2008)
Volvo V50 2.0D Momentum High Performance Audio (november 2004)
Volvo V50 2.0D Momentum High Performance Audio (november 2004)
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 90
- Lid geworden op: 07.02.2009 - 16:35
jeetje. dan mag ik blij zijn: 4.8L bij 120km/upl119 schreef:Dag Chris,
Hoe hard rijd je dan bij dit hoge verbruik?
Mijn 2.0D verbruikt tussen de 7.5 en 8.5 liter bij 120km per uur.
Bij 130 km per uur ga ik rap naar de 1 op 9 tot 10.
Oftewel...........ik vind deze auto duur in verbrui.
O ja...km stand is 52.000
Oud; V50 2.0D > groene S60R > Nu: V50 2.0D
- MauritsvdT
- 5th Gear member
- Berichten: 1612
- Lid geworden op: 23.09.2009 - 16:58
- Locatie: Zeeuws Vlaanderen
- Contacteer:
Poehee, waar haal je dat verbruik vandaan zeg ???motorfret schreef: jeetje. dan mag ik blij zijn: 4.8L bij 120km/u
:shock: :?:
Ik weet het niet uit mijn hoofd wat hij bij 120 verbruikt, maar zo laag in ieder geval bij lange na niet helaas !
Update: MY06 V50 2.0D Momentum: Black Sapphire, 17"; Sculptor, Off Black leather, Xenon, led verlichting in/exterieur, HPS, navigatie, rondom getint, XC-grill, R-design remklauwen, mistlamp/koplampunits zwart, v o l v o kont, chip, K&N and still more to come ....
- Fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 27469
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
5,5 liter per 100 km geloof ik volgens de boardcomputer
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
-
- 1st Gear member
- Berichten: 17
- Lid geworden op: 15.12.2009 - 22:16
Ik heb ook een Volvo 2.0d met ruim 200.000 km op de teller.
Bij mij staat nu ook op de boardcomputer 4,9 liter per 100 km na een reset 3.000 km geleden.
Volgens mijn berekening van de laatste vijf tankbeurten kom ik uit op een gemiddelde van 5,2 liter per 100 km.
Bij mij staat nu ook op de boardcomputer 4,9 liter per 100 km na een reset 3.000 km geleden.
Volgens mijn berekening van de laatste vijf tankbeurten kom ik uit op een gemiddelde van 5,2 liter per 100 km.
- Fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 27469
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Die van mij heeft nu meer als 230.000 km gelopen en ik kom de laatste tijd zo'n beetje uit op 1 op 15,5
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
- rsnhakan
- 8th Gear member
- Berichten: 15305
- Lid geworden op: 13.04.2008 - 12:18
- Locatie: Thuis
- Contacteer:
Bijna 130.000 km hier (2.0D modeljaar 2009), verbruik bij 120 km/h in de 6e versnelling is zo rond de 5L/100km. Na een aantal honderd kilometers (dealer geeft aan ca. 500 km), dan loopt het verbruik soms op tot wel 8L/100 km (120km/u, 6e versnelling). Dit is ongeveer 10 minuten en daarna wordt het verbruik weer normaal. (regenereren van de roetfilter)
-
- 1st Gear member
- Berichten: 17
- Lid geworden op: 25.02.2010 - 20:57
Aan allen hierboven:
Ik doe echt mijn best met maximaal 115 km per uur ( precies 2000 toeren ) , rijdt elke dag bijna alleen maar snelweg en moet na 650 km tanken. De tank is dan leeg. Het brandstoflampje brandt nog net niet ( wijzer tegen rood aan )
Komt jullie dit bekend voor............?
Ik moet tanken gewoon plannen! Erg vervelend!
Hoor graag.................!
Ik doe echt mijn best met maximaal 115 km per uur ( precies 2000 toeren ) , rijdt elke dag bijna alleen maar snelweg en moet na 650 km tanken. De tank is dan leeg. Het brandstoflampje brandt nog net niet ( wijzer tegen rood aan )
Komt jullie dit bekend voor............?
Ik moet tanken gewoon plannen! Erg vervelend!
Hoor graag.................!
- MauritsvdT
- 5th Gear member
- Berichten: 1612
- Lid geworden op: 23.09.2009 - 16:58
- Locatie: Zeeuws Vlaanderen
- Contacteer:
Als bij mij gaat het lampje branden rijd ik er nog makkelijk 150 km mee.
Meestal moet ik tanken bij iets meer dan 700km en dan gaan er zo'n 47 liter in, dus eigenlijk nog niet eens leeg.
Dus het lampje geeft wel erg snel aan dat er een tankbeurt zit aan te komen.
Ach, kun je het in ieder geval niet vergeten.

Meestal moet ik tanken bij iets meer dan 700km en dan gaan er zo'n 47 liter in, dus eigenlijk nog niet eens leeg.
Dus het lampje geeft wel erg snel aan dat er een tankbeurt zit aan te komen.
Ach, kun je het in ieder geval niet vergeten.

Update: MY06 V50 2.0D Momentum: Black Sapphire, 17"; Sculptor, Off Black leather, Xenon, led verlichting in/exterieur, HPS, navigatie, rondom getint, XC-grill, R-design remklauwen, mistlamp/koplampunits zwart, v o l v o kont, chip, K&N and still more to come ....
- Fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 27469
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Als de naald tegen het rood aan zit kan je gerust nog even doorrijden totdat het lampje een tijdje brand.
Ik houd tegenwoordig de boardcomputer aan en kijk minder naar de brandstofmeter en rijd dan nog makkelijk minimaal 100 tot 150 km als het lampje gaat branden
Ik houd tegenwoordig de boardcomputer aan en kijk minder naar de brandstofmeter en rijd dan nog makkelijk minimaal 100 tot 150 km als het lampje gaat branden
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
- kmser
- 4th Gear member
- Berichten: 776
- Lid geworden op: 05.10.2007 - 10:07
- Locatie: de westhoek
Ik rij op mijn boordcomputer en tank doorgaans pas als die zegt dat ik nog maar 20 a 30 km kan doen. En dat was de vorige keer na 620km. Ik haal nooit meer dan 700km uit een tank. Het lampje van de brandstof springt doorgaans tussen de 530 en de 580 km aan. Maar die 110 of 120km die nog te gaan zijn verdwijnen dan doorgaans vlotter dan dat ik ze rij.pl119 schreef:Aan allen hierboven:
Ik doe echt mijn best met maximaal 115 km per uur ( precies 2000 toeren ) , rijdt elke dag bijna alleen maar snelweg en moet na 650 km tanken. De tank is dan leeg. Het brandstoflampje brandt nog net niet ( wijzer tegen rood aan )
Komt jullie dit bekend voor............?
Ik moet tanken gewoon plannen! Erg vervelend!
Hoor graag.................!
V50 2.0D kinetic MY05 - Flint grey metallic - 16"; ??
V50 2.0D momentum MY09 - Chameleon blue pearl - HP audio - winter line - 17"; spartacus
BMW F800ST MY09
besteld thuis: XC60 D3 AWD - Summum - Xenium pakket - Saville Grey - 18"; Merac
V50 2.0D momentum MY09 - Chameleon blue pearl - HP audio - winter line - 17"; spartacus
BMW F800ST MY09
besteld thuis: XC60 D3 AWD - Summum - Xenium pakket - Saville Grey - 18"; Merac