[opgelost] V50 2.0d extreem wisselend brandstofverbruik
Geplaatst: 03.03.2010 - 12:33
Beste Volvo vrienden,
sinds een jaar heb ik een V50 2.0d uit 2006, 170.000km. Momenteel zit ik met een mankementje waar de garage geen raad mee weet.....
De eerste 8 maanden na aankoop van deze mooie 2ehands, geen enkele problemen gehad. (Toevallig?) na een service beurt in september begon me op te vallen dat het gemiddeld verbruik nogal toenam, van zo'n 5,7 l/100km naar zo'n 7 l/100km, met zelfde rijstijl en nog weinig kou, dus daar kwam het niet door. Volgens de Volvo dealer was dit niet vreemd gezien de kilometerstand...
Vervolgens viel me op dat het vermogen afnam, bij hoge toeren de motor inhield en er zichtbaar veel rook uit de uitlaat kwam. Snel naar de (officiele) Volvo garage, waar ze de na een hele snelle analyse de EGR klep vervangen hebben. Alles zou nu weer in orde zijn. Nog geen 5 kilometer van de garage vandaan kon ik constateren dat de problemen helemaal niet voorbij waren...
Bij reparatie 2, waar ik maar even zelf bij bleef, constateerden we dat het oliepeil in korte tijd tot 4 cm boven het maximum niveau gestegen! Reparatie bestond uit het reviseren van de brandstofpomp, die bleek namelijk diesel te lekken in het carter. Vervanging van de EGR klep bleek, naar mijn mening, achteraf dan ook overbodig, maar daar doe je weinig meer aan. De injectoren zijn ook gecontroleerd, nog in orde bevonden maar op het randje, dus advies van de garage om die in de komende 10.000 km toch te vervangen.
Nu is inmiddels het vermogen terug, kan ik toeren maken, is de rook afwezig, maar voor het huidige (nieuwe) probleem, heeft de garage geen geode oplossing. Bij een koude start is het verbruik bij constante snelheid zoals ik gewend ben, tussen 5,5 en 6,5 l/100km. Bij iedere rit, na een paar kilometer (als de motor wat warmer is geworden?) hapert de motor heel kort, en schiet het verbruik naar 8,5 tot 10 l/100km!! Hier blijft het verbruik ook op, tot de volgende koude start. Heel af en toe (1 op de 5 ritten) kan onverwacht het verbruik ook weer naar het gezonde niveau terugkomen (vaak weer na een kleine hapering in de motor), maar dit blijft meestal niet lang.
De garage stelt nu dat de boordcomputer incorrecte weergave geeft, maar even rekenen na een tankbeurt ontkracht dit. Als nieuwste voorstel geven ze nu aan de injectoren te vervangen (die een week geleden door dezelfde garage na controle nog als goed bestempeld waren). Al met al ben ik inmiddels 2000 euro verder aan reparaties, en heb ik nog steeds een onacceptabel verbruik.
Herkent iemand dit probleem, of misschien zelfs de oplossing?
Alle suggesties zijn welkom!
Groet, Chris
sinds een jaar heb ik een V50 2.0d uit 2006, 170.000km. Momenteel zit ik met een mankementje waar de garage geen raad mee weet.....
De eerste 8 maanden na aankoop van deze mooie 2ehands, geen enkele problemen gehad. (Toevallig?) na een service beurt in september begon me op te vallen dat het gemiddeld verbruik nogal toenam, van zo'n 5,7 l/100km naar zo'n 7 l/100km, met zelfde rijstijl en nog weinig kou, dus daar kwam het niet door. Volgens de Volvo dealer was dit niet vreemd gezien de kilometerstand...
Vervolgens viel me op dat het vermogen afnam, bij hoge toeren de motor inhield en er zichtbaar veel rook uit de uitlaat kwam. Snel naar de (officiele) Volvo garage, waar ze de na een hele snelle analyse de EGR klep vervangen hebben. Alles zou nu weer in orde zijn. Nog geen 5 kilometer van de garage vandaan kon ik constateren dat de problemen helemaal niet voorbij waren...
Bij reparatie 2, waar ik maar even zelf bij bleef, constateerden we dat het oliepeil in korte tijd tot 4 cm boven het maximum niveau gestegen! Reparatie bestond uit het reviseren van de brandstofpomp, die bleek namelijk diesel te lekken in het carter. Vervanging van de EGR klep bleek, naar mijn mening, achteraf dan ook overbodig, maar daar doe je weinig meer aan. De injectoren zijn ook gecontroleerd, nog in orde bevonden maar op het randje, dus advies van de garage om die in de komende 10.000 km toch te vervangen.
Nu is inmiddels het vermogen terug, kan ik toeren maken, is de rook afwezig, maar voor het huidige (nieuwe) probleem, heeft de garage geen geode oplossing. Bij een koude start is het verbruik bij constante snelheid zoals ik gewend ben, tussen 5,5 en 6,5 l/100km. Bij iedere rit, na een paar kilometer (als de motor wat warmer is geworden?) hapert de motor heel kort, en schiet het verbruik naar 8,5 tot 10 l/100km!! Hier blijft het verbruik ook op, tot de volgende koude start. Heel af en toe (1 op de 5 ritten) kan onverwacht het verbruik ook weer naar het gezonde niveau terugkomen (vaak weer na een kleine hapering in de motor), maar dit blijft meestal niet lang.
De garage stelt nu dat de boordcomputer incorrecte weergave geeft, maar even rekenen na een tankbeurt ontkracht dit. Als nieuwste voorstel geven ze nu aan de injectoren te vervangen (die een week geleden door dezelfde garage na controle nog als goed bestempeld waren). Al met al ben ik inmiddels 2000 euro verder aan reparaties, en heb ik nog steeds een onacceptabel verbruik.
Herkent iemand dit probleem, of misschien zelfs de oplossing?
Alle suggesties zijn welkom!
Groet, Chris