Wat ik de laatste tijd merk, is dat de bak wat stroef schakelt als de auto koud is, met name ook bij kouder weer. Je moet m echt duidelijk helemaal in de versnelling zetten zeg maar.
Zodra de motor wat warmer is, gaat het een stuk beter.
Kan het zijn dat er teveel vocht in de versnellingsbakolie zit?
En is het een ingewikkelde (c.q. dure) operatie om dat te (laten) verversen?
Of zal er een andere oorzaak kunnen zijn?
Stroef schakelen V50 1.6D
- Elveka
- 2nd Gear member
Bij de ene auto al wat beter of slechter dan bij de andere, maar al mijn auto's hebben wat minder soepel geschakeld bij een koude versnellingsbak. Dat is niet abnormaal omdat de olie kouder (lees dikker) is en een beetje "tegenwerkt".
Het zou ook kunnen dat de overbrenging tussen versnellingspook en versnellingsbak een beetje ontregeld is. Daar moet je dan voor in de garage zijn.
Versnellingsbakolie verversen is een werkje van maximaal een half uur (met voorbereiding en afwerking incluis) en mag dus niet veel kosten.
Succes !
Het zou ook kunnen dat de overbrenging tussen versnellingspook en versnellingsbak een beetje ontregeld is. Daar moet je dan voor in de garage zijn.
Versnellingsbakolie verversen is een werkje van maximaal een half uur (met voorbereiding en afwerking incluis) en mag dus niet veel kosten.
Succes !
Luc
V60CC B5 MY2023 Plus Bright Platinum Grey + Winter-, Light Pack. Verbruik volgens Spritmonitor :
ex V70 D3 GT MY13 Twilight Bronze Momentum + Winter-, Family-, Motion Pack. Verbruik volgens Spritmonitor :
ex V50 1,6D MY08 Flint Grey Momentum Mobility pack RTI
ex V40 1,9TD MY03 Silver Grey Luxury RTI HU1205
ex V40 1,9D MY98 Silver Grey
V60CC B5 MY2023 Plus Bright Platinum Grey + Winter-, Light Pack. Verbruik volgens Spritmonitor :

ex V70 D3 GT MY13 Twilight Bronze Momentum + Winter-, Family-, Motion Pack. Verbruik volgens Spritmonitor :

ex V50 1,6D MY08 Flint Grey Momentum Mobility pack RTI
ex V40 1,9TD MY03 Silver Grey Luxury RTI HU1205
ex V40 1,9D MY98 Silver Grey
- EdwinR
- 2nd Gear member
Dank je!
Schakelstangen zouden zijn gesmeerd voor de aflevering toen ik de auto kocht in januari. Terugstelveer om de pook tussen 2 en 4 te laten komen is ook vervangen.
Ik denk dat ik bij de volgende beurt dan de bakolie laat doen, en het schakelmechanisme laat nakijken.
(eerder bij mijn golf cabrio zelf de schakelstangen gereviseerd, allemaal nieuwe bussen en pakkingen, setje van 13 euro en de bak voelde daarna als nieuw...)
Schakelstangen zouden zijn gesmeerd voor de aflevering toen ik de auto kocht in januari. Terugstelveer om de pook tussen 2 en 4 te laten komen is ook vervangen.
Ik denk dat ik bij de volgende beurt dan de bakolie laat doen, en het schakelmechanisme laat nakijken.
(eerder bij mijn golf cabrio zelf de schakelstangen gereviseerd, allemaal nieuwe bussen en pakkingen, setje van 13 euro en de bak voelde daarna als nieuw...)
Groeten van Edwin
Volvo V50 1.6D Kinetic Passion Red 2006
- 360Degreez
- 5th Gear member
Bekend issue bij de Ford bakken. Lern to live with it, of laat in de winter de bak vullen met dunnere olie 
Persoonlijk vind ik de bak wel lekker strak, maar ook onhandig schakelen. Ik zit nog regelmatig te emmeren bij het naar de eerste versnelling schakelen omdat de 1 en Reverse zo vlak naast elkaar zitten (6 bak)

Persoonlijk vind ik de bak wel lekker strak, maar ook onhandig schakelen. Ik zit nog regelmatig te emmeren bij het naar de eerste versnelling schakelen omdat de 1 en Reverse zo vlak naast elkaar zitten (6 bak)
- Fredhead
- Geartronic member
Gewoon een kwestie van wennen, heb er zelf nooit problemen mee gehad
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
- EdwinR
- 2nd Gear member
Ok, ik vind vooral dat je de pook best stevig en helemaal tot het eind door moet duwen, bij de VAG auto's die ik reed 'viel' de pook net wat makkelijker in de versnelling.
Verder helemaal eens dat het wel lekker strak en duidelijk schakelt, zeker als ie eenmaal warm is.
Verder helemaal eens dat het wel lekker strak en duidelijk schakelt, zeker als ie eenmaal warm is.
Groeten van Edwin