Even een vraag/melding van een voormalig C70 (2006) rijder die, na een uitstapje bij een ander merk, weer terug in de Volvomarkt is voor n.a.w. een nieuwe C70 2.0d met powershift.
Bij de dealer zei men dat Rica tuning niet meer door Volvo ondersteund wordt. De reden zou zijn dat met de komst van de energielabels er bij controle een naverrekening kan plaatsvinden omdat het getunede voertuig een ander energielabel toegekend dient te worden (lees hoger en daarmee meer belasting).
Het zou dus bijv. zo kunnen zijn dat je na een jaar of 3 wordt aangehouden waarna blijkt dat je een hogere belasting verschuldigd zou zijn. Deze belasting zou dan in een keer invorderbaar zijn door de belastingdienst. Om deze reden kan Volvo niet meer achter Rica tuning staan.
Naar het zich laat aanzien komt op termijn de fa. Polestar met een tuningset met de juiste uitstoot.
Als jullie andere ervaringen hebben dan hoor ik het graag!
(geld trouwens niet voor de wat oudere types omdat deze regel toen nog niet goldt)
Tuning en belasting
- bart simpson
- Geartronic member
- Contacteer:
Eigenaardig misverstand, Volvo heeft Rica tuning NOOIT ondersteund.
De rest zo zomaar eens bewaarheid kunnen gaan worden
De rest zo zomaar eens bewaarheid kunnen gaan worden
-
- 1st Gear member
Bart,
Of Volvo deze tuner eerder "heeft erkend" weet ik niet maar ik weet wel dat ze mij op de mogelijkheid wezen bij een eerder aangeschafte (nieuwe) wagen. De tuning was opgenomen in de offerte en de auto zou (in die tijd) inclusief deze aanpassing (nieuw) geleverd worden....
Verder klinkt het verhaal van Volvo Nederland mij niet raar in de oren.
Of Volvo deze tuner eerder "heeft erkend" weet ik niet maar ik weet wel dat ze mij op de mogelijkheid wezen bij een eerder aangeschafte (nieuwe) wagen. De tuning was opgenomen in de offerte en de auto zou (in die tijd) inclusief deze aanpassing (nieuw) geleverd worden....
Verder klinkt het verhaal van Volvo Nederland mij niet raar in de oren.
-
- 1st Gear member
Verder nog even dit;
Ik heb deze vraag vorige week bij Rica neergelegd alwaar ik een bevestingsmail ontving waarin stond dat zij binnen 24 uur contact met mij zouden leggen. Afgelopen week nog niets. Ik heb toen nogmaals een mail gestuurd naar een ander adres wat in de bevestigingsmail stond (voor als Rica niet zou reageren binnen de gestelde tijd) echter, wederom geen reaktie. Gisteren voor de derde keer gemaild maar tot op heden weer niets.
Eerdere ervaring met Rica (toen deze belastingregel nog niet speelde) waren overigens geheel anders, er werd toen tot tweemaal toe direkt geantwoord...
Ik heb deze vraag vorige week bij Rica neergelegd alwaar ik een bevestingsmail ontving waarin stond dat zij binnen 24 uur contact met mij zouden leggen. Afgelopen week nog niets. Ik heb toen nogmaals een mail gestuurd naar een ander adres wat in de bevestigingsmail stond (voor als Rica niet zou reageren binnen de gestelde tijd) echter, wederom geen reaktie. Gisteren voor de derde keer gemaild maar tot op heden weer niets.
Eerdere ervaring met Rica (toen deze belastingregel nog niet speelde) waren overigens geheel anders, er werd toen tot tweemaal toe direkt geantwoord...
- bart simpson
- Geartronic member
- Contacteer:
Wat dealers aanpassen is altijd voor rekening en risico van henzelf, heel zeker is het nooit voor rekening van de garanties van Volvo.
Volvo AB erkend op Polestar na geen enkele tuner als het om garantiekwesties gaat.
Volvo AB erkend op Polestar na geen enkele tuner als het om garantiekwesties gaat.
Volvo for life
- Msuidgeest
- Geartronic member
- Contacteer:
Inhakend op de topic-starter:
Zodra je met je Prius gaat raggen en het verbruik gaat omlaag naar 1 op 15, dan direct ook het D-label en vooral heel veel MRB gaan betalen! Die auto's zijn bedoeld om zuinig mee te rijden en niet anders.
Daarnaast als je met je BMW 535D toch 1 op 20 haalt, moet dat direct een A-label worden.
Die regels over motor-veranderingen zijn vorig jaar al eens geroepen door de demissionaire Camiel Eurlings. Ik kan u melden dat er hard gelachen is door autorijdend Nederland.
Zodra je met je Prius gaat raggen en het verbruik gaat omlaag naar 1 op 15, dan direct ook het D-label en vooral heel veel MRB gaan betalen! Die auto's zijn bedoeld om zuinig mee te rijden en niet anders.
Daarnaast als je met je BMW 535D toch 1 op 20 haalt, moet dat direct een A-label worden.
Die regels over motor-veranderingen zijn vorig jaar al eens geroepen door de demissionaire Camiel Eurlings. Ik kan u melden dat er hard gelachen is door autorijdend Nederland.
Mark
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
- bart simpson
- Geartronic member
- Contacteer:
er werd om de mrb verhoging ook gelachen, dat was onhoudbaar in vergelijking tot landen om ons heen, voorlopig is hij al 2 x met > 7% gestegen en dat gaat de aankomende 3 jaar ook weer gewoon 3 x gebeuren.
De BPM zou worden afgeschaft, voorlopig steeg hij per 1/1/2010 gewoon
De BPM zou worden afgeschaft, voorlopig steeg hij per 1/1/2010 gewoon
-
- 1st Gear member
Beste Mark,
Het gaat er bij de labeling niet om "wat iemand individueel met een auto haalt...of niet.." maar wat de uitstoot is bij bepaalde vooraf vastgestelde regelgeving/eisen. Deze waarde(n) gelden dan voor dat specifiek type auto.
Als een auto getuned is, heeft deze min of meer chronisch een andere setting zodat deze niet meer aan de normen van deze voornoemde regelgeving voldoet en daarmee in een andere klasse valt.
Verder ben ik het met Bart eens dat er in de loop van jaren heel veel verandert is waar we voorheen niet eens aan durfde te denken of waar we met z'n alle om gelachten hebben.
Het gaat er bij de labeling niet om "wat iemand individueel met een auto haalt...of niet.." maar wat de uitstoot is bij bepaalde vooraf vastgestelde regelgeving/eisen. Deze waarde(n) gelden dan voor dat specifiek type auto.
Als een auto getuned is, heeft deze min of meer chronisch een andere setting zodat deze niet meer aan de normen van deze voornoemde regelgeving voldoet en daarmee in een andere klasse valt.
Verder ben ik het met Bart eens dat er in de loop van jaren heel veel verandert is waar we voorheen niet eens aan durfde te denken of waar we met z'n alle om gelachten hebben.
- bart simpson
- Geartronic member
- Contacteer:
krijg je op enig moment een BPM naheffing en daardoor een naheffing bijtelling lach je je vast ook dood... ik zie dit alles als een serieuze optie.
Volvo for life
-
- 1st Gear member
Ik zie het voor me; binnenkort staan er langs de snelweg bij verkeerscontroles rollerbanken die bekijken of je Volvo opgevoerd is. En als dat zo is mag je ter plekke de opgevoerde onderdelen er af gehaald worden en anders wordt er een pakketje van gemaakt. Net als vroeger met je zundapp of kreidler. Het is sowieso belachelijk dat met mijn wegenbelasting centjes Priussen en civic hydride's vrijgesteld worden van MRB. Nog los van het feit dat met het aanpassen van de chip het ook mogelijk is het verbruik te verminderen, krijg je dan bij een controle met terugwerkende kracht 3 jaar MRB terug?
Groeten Dennis
Groeten Dennis
- bart simpson
- Geartronic member
- Contacteer:
Dat zeggen chippers inderdaad vaak, alleen heeft er niet een het ooit nog bewezen, broodje aap stelling dus.gas op de plank schreef:MRB. Nog los van het feit dat met het aanpassen van de chip het ook mogelijk is het verbruik te verminderen, krijg je dan bij een controle met terugwerkende kracht 3 jaar MRB terug?
-
- 1st Gear member
Volgens de Volvo dealer (ik weet niet hoe objectief deze is?!) zou dit bij een algehele controle (zoals vaker voorkomt i.c.m. politie en douane) naar voren kunnen komen.
Ik kan me als importeur/fabrikant wel voorstellen dat ze het risico van evt. claims niet willen riskeren. Als je nu naar Toyota kijkt worden zij al aansprakelijk gesteld voor ongelukken (ergens achterop gereden) en/of boetes voor te snel rijden omdat "het gaspedaal bleef hangen".
Denk er een aan als een eigenaar van een, door een volvodealer geleverde en getunede, volvo een genoemde belasting claim krijgt en dit in de media brengt.............
I.v.m. de huidige claimcultuur zullen alle risico's zo beperkt mogelijk gehouden worden.
Ik kan me als importeur/fabrikant wel voorstellen dat ze het risico van evt. claims niet willen riskeren. Als je nu naar Toyota kijkt worden zij al aansprakelijk gesteld voor ongelukken (ergens achterop gereden) en/of boetes voor te snel rijden omdat "het gaspedaal bleef hangen".
Denk er een aan als een eigenaar van een, door een volvodealer geleverde en getunede, volvo een genoemde belasting claim krijgt en dit in de media brengt.............
I.v.m. de huidige claimcultuur zullen alle risico's zo beperkt mogelijk gehouden worden.
- bart simpson
- Geartronic member
- Contacteer:
Er wordt ook op gebruik van b.v. rode diesel gecontroleerd, je lacht je dood zo goedkoop je rijdt, tot je de pineut bent.
Tuners pretenderen met hun aanpassingen het allemaal stukken beter te kunnen dan de constructeur, totdat er wat fout gaat, dan wordt alles snel even teruggezet naar fabrieksintstellingen en ligt het allemaal aan de auto of aan de constructeur, nooit aan de tuner.
Tuners pretenderen met hun aanpassingen het allemaal stukken beter te kunnen dan de constructeur, totdat er wat fout gaat, dan wordt alles snel even teruggezet naar fabrieksintstellingen en ligt het allemaal aan de auto of aan de constructeur, nooit aan de tuner.
Volvo for life
- toppertje
- 6th Gear member
Dat geldt omgekeerd dan ook!bart simpson schreef:Dat zeggen chippers inderdaad vaak, alleen heeft er niet een het ooit nog bewezen, broodje aap stelling dus.gas op de plank schreef:MRB. Nog los van het feit dat met het aanpassen van de chip het ook mogelijk is het verbruik te verminderen, krijg je dan bij een controle met terugwerkende kracht 3 jaar MRB terug?
geen glans zonder wrijving
- bart simpson
- Geartronic member
- Contacteer:
waarom? als je als tuner zegt dat een auto door tuning zuiniger (en schoner) wordt, staaf dat even met wat simpele getallen, vermogens en prestatietoenames staan doorgaans wel dikgedrukt, kun (wil) je die milieutechnische verbeteringen niet aantonen hou dan gewoon je mond.toppertje schreef:Dat geldt omgekeerd dan ook!bart simpson schreef:Dat zeggen chippers inderdaad vaak, alleen heeft er niet een het ooit nog bewezen, broodje aap stelling dus.gas op de plank schreef:MRB. Nog los van het feit dat met het aanpassen van de chip het ook mogelijk is het verbruik te verminderen, krijg je dan bij een controle met terugwerkende kracht 3 jaar MRB terug?
- Frenk
- 3rd Gear member
En daar gaan we weer...
Het leuke aan dit forum is dat we onze kennis mogen delen en onze mening mogen uiten over alles en nog wat...zonder onze mening op te dringen natuurlijk
Het leuke aan dit forum is dat we onze kennis mogen delen en onze mening mogen uiten over alles en nog wat...zonder onze mening op te dringen natuurlijk
Volvo C70 (MY 07) 2.4 Summum BSR
Volvo C30 (MY 09) 1.6 D
Volvo C30 (MY 09) 1.6 D
-
- 5th Gear member
Het bewijzen van zuiniger rijden na tuning is eigenlijk niet controleerbaar.
Want de fabrieksopgave is een gemiddelde die per auto en per bestuurder kan verschillen.
Ik kan zeggen en aantonen dat mijn T5 zuiniger is gaan rijden na tunen en nu minder verbruikt dan de fabrieksopgave, echter zal ik geen ander label gaan krijgen omdat ze auto's per type keuzen en niet individueel heb ik begrepen.
Daarnaast moet er wel een aanzienlijke verbetering plaatsvinden wil je voor een ander label aangeslagen worden, ik meen gelezen te hebben dat bij een afwijking van < 30% er geen actie ondernomen zal worden en dit binnen de marge valt.
Want de fabrieksopgave is een gemiddelde die per auto en per bestuurder kan verschillen.
Ik kan zeggen en aantonen dat mijn T5 zuiniger is gaan rijden na tunen en nu minder verbruikt dan de fabrieksopgave, echter zal ik geen ander label gaan krijgen omdat ze auto's per type keuzen en niet individueel heb ik begrepen.
Daarnaast moet er wel een aanzienlijke verbetering plaatsvinden wil je voor een ander label aangeslagen worden, ik meen gelezen te hebben dat bij een afwijking van < 30% er geen actie ondernomen zal worden en dit binnen de marge valt.
(2006-02) V50 Geartronic Kinetic , Black Sapphire metallic, 18 inch Medusa, RTI, High performance sound.
Evenveel pk's als een gemiddelde manege.
(2006-03) S40 Geartronic Momentum, Black Sapphire metallic, 16inch, RTI, High performance sound.
Evenveel pk's als een gemiddelde manege.
(2006-03) S40 Geartronic Momentum, Black Sapphire metallic, 16inch, RTI, High performance sound.
- bart simpson
- Geartronic member
- Contacteer:
de verlaagde bijtelling wordt bepaald door grammen CO2 (een C30 Drive komt 4gr CO2 tekort om in de 14% te vallen) ik geloof dat die marge aanmerkelijk geringer is dan jouw 30%
- Marc
- 3rd Gear member
- Contacteer:
En jij pretendeert ook de waarheid in pacht te hebben.... :roll:bart simpson schreef:Er wordt ook op gebruik van b.v. rode diesel gecontroleerd, je lacht je dood zo goedkoop je rijdt, tot je de pineut bent.