Hallo allemaal,
Ik heb sinds maart 2009 een 440 GLT van 1994 met 2 liter motor. Rijdt heerlijk, alleen de motor stottert zo af en toe als je optrekt of tijdens het rijden in de lagere versnellingen bij het gas geven. Het probleem doet zich voor rond de 2000 tpm. Soms heb ik er een dag of twee geen last van en zo weer 1 of 2 keer op een dag als ik naar mijn werk rij. Heb intussen al de bougiekabels vervangen, brandstoffilter vervangen, en injektorreiniger geprobeerd, maar het probleem is nog niet verholpen. Ik heb nu nog niet de fout-diagnose getest, omdat ik niet weet hoe dit werkt en of je het zelf kunt doen. Wie o wie kan mij helpen ? :?:
Gr. Maurice
Motor sputtert af en toe bij gasgeven rond 2000 tpm
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1369
- Lid geworden op: 29.12.2005 - 12:02
- Locatie: Kessel lb
Kijk eens in de verdeelkap, is de rotor en contactpunten daar nog schoon. Even schoonmaken dan. Als ze al verkoold zijn, vernieuwen, doet wonderen bij mijn auto tenminste, maarje die zaten er dan ook al 260k op. 25 euro ongeveer en 15 minuten werk. (incl de koffie die je erna drinkt)
Wim
Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 36
- Lid geworden op: 02.02.2009 - 19:38
- Locatie: Uedem (DE)
Heb hetzelfde probleem met een 2.0, nieuwe kabels, bougies, verdeler, rotor. Loopt dan ca. 500 km goed en begint weer te sputteren. In eerste instantie vonkte 1e cilinder niet, maar nu weet ik het ook niet meer.
Heb je nog wat kunnen bereiken ?
Heb je nog wat kunnen bereiken ?
-
- Starter
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 24.07.2009 - 21:21
- Locatie: Oosterhout nb
Sorry dat ik al even een tijd niet gerageerd heb, maar het probleem is er nog steeds. Nieuwe bougies erin, rotor en verdeelkap nagekeken, led-diagnose nagekeken en geen foutmelding, nieuwe bougiekabels, ODP-sensor vervangen, smoorklep en stappenmotor grondig gereinigd met remreiniger en het probleem is er nog steeds. Zoals ik al zei het probleem doet zich voor tussen de 1000 en 2000 tpm als de motor belast wordt. (optrekken of gas geven in een lage versnelling). Mijn vermoeden is dus dat een bougie geen vonk of een slechte vonk krijgt in het lage toeren gebied. Boven de 2000 tpm merk je het niet omdat de andere cilinders het werk dan overnemen.
Dus van de week gaan we de onstekingsunit vervangen. Kijken of dat werkt! Dus wordt vervolgd. Maar diegene die het ei van columbus weet, mag altijd reageren.
Gr. Maurice
Dus van de week gaan we de onstekingsunit vervangen. Kijken of dat werkt! Dus wordt vervolgd. Maar diegene die het ei van columbus weet, mag altijd reageren.
Gr. Maurice
- redrooster
- 3rd Gear member
- Berichten: 301
- Lid geworden op: 23.06.2009 - 02:13
- Locatie: Utrechtse Heuvelrug
- Contacteer:
Alle stekkertjes die verband houden met bobine na gekeken?
De 460 GL carb van Frans
- volvo c70 t5
- 4th Gear member
- Berichten: 578
- Lid geworden op: 25.07.2009 - 12:19
Of de bobine zelf?
-
- Starter
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 24.07.2009 - 21:21
- Locatie: Oosterhout nb
Ok, ik ga donderdag langs de sloperij om te kijken voor een complete unit. Ontsteking en bobine. Maar ik zal voor de zekerheid morgen eerst nog e.e.a. doormeten !
Bedankt voor de tips. Wordt vervolgd.
Groeten, Maurice
Bedankt voor de tips. Wordt vervolgd.
Groeten, Maurice
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1369
- Lid geworden op: 29.12.2005 - 12:02
- Locatie: Kessel lb
Kkon wel eens een probleem met de ontstekingsvervroeging zijn. Is de onderdrukslang van spruitstuk naar sensor tege schutbord goed aangesloten en is deze slang nog open?
Wim
Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
- Schilder
- 3rd Gear member
- Berichten: 404
- Lid geworden op: 14.09.2008 - 01:38
- Locatie: Omg. Arnhem
Hoi DeeBee,
Sommige mensen/topics praten weleens over andere benzine met een hoger octaan-gehalte, en verwijzen daarop dat de auto heerlijk rijdt, deze benzine is wat duurder, maar het verbruik ligt dan weer lager, je bent nog steeds op onderzoek uit, begin altijd met het goedkoopste eer je alles gaat vervangen of reviseren.
P.s. aan de verdelerkap v/d ontsteking kun je niets aan zien of deze vocht doorlaat, maar als er wit/grijsachtig corrosie op de 4 metalen staafjes zitten wordt het tiet om deze te vervangen.
De brandstofpomp wil ook weleens zo`n etter zijn, die bij acceleratie/bep toeren niet genoeg benzine doorlaat ( zit ook een eigen filterje in )nu weet ik alleen niet of bij de volvo deze ook bij de benzinetank zit ( membraam-pomp 12volt ), of deze mechanisch is.
Het wil weleens gebeuren dat men de benzinetank bijna leeg rijdt en zulke complicatie`s krijgen als jij opnoemt.
Electrisch of benzinetoevoer lijken heel veel op elkaar betreft storingen.
Als je in bezit bent van een afstellamp ( voor de ontstekingstijdstip ) kun je iedere bougie kabel testen of er daadwerkelijk hoogspanning doorheen vloeit ( anders flitst de lamp niet )
Succes,
Schilder
Sommige mensen/topics praten weleens over andere benzine met een hoger octaan-gehalte, en verwijzen daarop dat de auto heerlijk rijdt, deze benzine is wat duurder, maar het verbruik ligt dan weer lager, je bent nog steeds op onderzoek uit, begin altijd met het goedkoopste eer je alles gaat vervangen of reviseren.
P.s. aan de verdelerkap v/d ontsteking kun je niets aan zien of deze vocht doorlaat, maar als er wit/grijsachtig corrosie op de 4 metalen staafjes zitten wordt het tiet om deze te vervangen.
De brandstofpomp wil ook weleens zo`n etter zijn, die bij acceleratie/bep toeren niet genoeg benzine doorlaat ( zit ook een eigen filterje in )nu weet ik alleen niet of bij de volvo deze ook bij de benzinetank zit ( membraam-pomp 12volt ), of deze mechanisch is.
Het wil weleens gebeuren dat men de benzinetank bijna leeg rijdt en zulke complicatie`s krijgen als jij opnoemt.
Electrisch of benzinetoevoer lijken heel veel op elkaar betreft storingen.
Als je in bezit bent van een afstellamp ( voor de ontstekingstijdstip ) kun je iedere bougie kabel testen of er daadwerkelijk hoogspanning doorheen vloeit ( anders flitst de lamp niet )
Succes,
Schilder
Liever niet dan wel sleutelen
Opel Kadett B
Volkswagen Kever 6 volt 1969
Opel Kadett D 1980
Mitsubishi Galant 1980
Opel Kadett E 1986 1,6 special
Volkswagen transporter 1980
Fiat Regata weekend
Ford Escort bestel 1989 1.6
Mazda 323F
Renault 460 B18U 1993
Opel Kadett B
Volkswagen Kever 6 volt 1969
Opel Kadett D 1980
Mitsubishi Galant 1980
Opel Kadett E 1986 1,6 special
Volkswagen transporter 1980
Fiat Regata weekend
Ford Escort bestel 1989 1.6
Mazda 323F
Renault 460 B18U 1993
-
- Starter
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 24.07.2009 - 21:21
- Locatie: Oosterhout nb
Beste forumgenoten, bedankt voor jullie adviezen en tips !
Nu een paar weken verder en inmiddels de ontstekingsunit vervangen, nieuwe verdeelkap en rotor, vacuumslang, MAP-sensor en inlaatlucht-temp.sensor, maar het probleem is nog niet opgelost ! :?
Gisteren foutcode uitgelezen en nu geeft hij nog steeds aan, wat hij al een paar weken deed, code 3.1.3 oftewel het EVAP-filter. Heeft iemand hier ervaring mee ?
gr.Maurice
Nu een paar weken verder en inmiddels de ontstekingsunit vervangen, nieuwe verdeelkap en rotor, vacuumslang, MAP-sensor en inlaatlucht-temp.sensor, maar het probleem is nog niet opgelost ! :?
Gisteren foutcode uitgelezen en nu geeft hij nog steeds aan, wat hij al een paar weken deed, code 3.1.3 oftewel het EVAP-filter. Heeft iemand hier ervaring mee ?
gr.Maurice
- Schilder
- 3rd Gear member
- Berichten: 404
- Lid geworden op: 14.09.2008 - 01:38
- Locatie: Omg. Arnhem
Had je deze link al gelezen Maurice..zal best wel.DeeBee schreef:Beste forumgenoten, bedankt voor jullie adviezen en tips !
Nu een paar weken verder en inmiddels de ontstekingsunit vervangen, nieuwe verdeelkap en rotor, vacuumslang, MAP-sensor en inlaatlucht-temp.sensor, maar het probleem is nog niet opgelost ! :?
Gisteren foutcode uitgelezen en nu geeft hij nog steeds aan, wat hij al een paar weken deed, code 3.1.3 oftewel het EVAP-filter. Heeft iemand hier ervaring mee ?
gr.Maurice
http://amtgarageforum.nl/forums/Thread/136115.aspx
Liever niet dan wel sleutelen
Opel Kadett B
Volkswagen Kever 6 volt 1969
Opel Kadett D 1980
Mitsubishi Galant 1980
Opel Kadett E 1986 1,6 special
Volkswagen transporter 1980
Fiat Regata weekend
Ford Escort bestel 1989 1.6
Mazda 323F
Renault 460 B18U 1993
Opel Kadett B
Volkswagen Kever 6 volt 1969
Opel Kadett D 1980
Mitsubishi Galant 1980
Opel Kadett E 1986 1,6 special
Volkswagen transporter 1980
Fiat Regata weekend
Ford Escort bestel 1989 1.6
Mazda 323F
Renault 460 B18U 1993