Pagina 1 van 1
Motor sputtert af en toe bij gasgeven rond 2000 tpm
Geplaatst: 17.03.2010 - 22:22
door DeeBee
Hallo allemaal,
Ik heb sinds maart 2009 een 440 GLT van 1994 met 2 liter motor. Rijdt heerlijk, alleen de motor stottert zo af en toe als je optrekt of tijdens het rijden in de lagere versnellingen bij het gas geven. Het probleem doet zich voor rond de 2000 tpm. Soms heb ik er een dag of twee geen last van en zo weer 1 of 2 keer op een dag als ik naar mijn werk rij. Heb intussen al de bougiekabels vervangen, brandstoffilter vervangen, en injektorreiniger geprobeerd, maar het probleem is nog niet verholpen. Ik heb nu nog niet de fout-diagnose getest, omdat ik niet weet hoe dit werkt en of je het zelf kunt doen. Wie o wie kan mij helpen ? :?:
Gr. Maurice
Geplaatst: 17.03.2010 - 23:00
door EvertBram
Misschien de bougies zelf?
Geplaatst: 17.03.2010 - 23:45
door wpee
Kijk eens in de verdeelkap, is de rotor en contactpunten daar nog schoon. Even schoonmaken dan. Als ze al verkoold zijn, vernieuwen, doet wonderen bij mijn auto tenminste, maarje die zaten er dan ook al 260k op. 25 euro ongeveer en 15 minuten werk. (incl de koffie die je erna drinkt)
Geplaatst: 18.03.2010 - 22:13
door DeeBee
Ga zaterdag de bougies checken en de verdeelkap
met koffie !!
Bedankt voor de tips en hou jullie op de hoogte. Wordt vervolgd.
Gr. Maurice
Geplaatst: 01.04.2010 - 16:36
door midwestern
Heb hetzelfde probleem met een 2.0, nieuwe kabels, bougies, verdeler, rotor. Loopt dan ca. 500 km goed en begint weer te sputteren. In eerste instantie vonkte 1e cilinder niet, maar nu weet ik het ook niet meer.
Heb je nog wat kunnen bereiken ?
Geplaatst: 12.04.2010 - 22:04
door DeeBee
Sorry dat ik al even een tijd niet gerageerd heb, maar het probleem is er nog steeds. Nieuwe bougies erin, rotor en verdeelkap nagekeken, led-diagnose nagekeken en geen foutmelding, nieuwe bougiekabels, ODP-sensor vervangen, smoorklep en stappenmotor grondig gereinigd met remreiniger en het probleem is er nog steeds. Zoals ik al zei het probleem doet zich voor tussen de 1000 en 2000 tpm als de motor belast wordt. (optrekken of gas geven in een lage versnelling). Mijn vermoeden is dus dat een bougie geen vonk of een slechte vonk krijgt in het lage toeren gebied. Boven de 2000 tpm merk je het niet omdat de andere cilinders het werk dan overnemen.
Dus van de week gaan we de onstekingsunit vervangen. Kijken of dat werkt! Dus wordt vervolgd. Maar diegene die het ei van columbus weet, mag altijd reageren.
Gr. Maurice
Geplaatst: 12.04.2010 - 22:47
door redrooster
Alle stekkertjes die verband houden met bobine na gekeken?
Geplaatst: 12.04.2010 - 22:49
door volvo c70 t5
Of de bobine zelf?
Geplaatst: 13.04.2010 - 21:59
door DeeBee
Ok, ik ga donderdag langs de sloperij om te kijken voor een complete unit. Ontsteking en bobine. Maar ik zal voor de zekerheid morgen eerst nog e.e.a. doormeten !
Bedankt voor de tips. Wordt vervolgd.
Groeten, Maurice
Geplaatst: 14.04.2010 - 00:07
door wpee
Kkon wel eens een probleem met de ontstekingsvervroeging zijn. Is de onderdrukslang van spruitstuk naar sensor tege schutbord goed aangesloten en is deze slang nog open?
Geplaatst: 14.04.2010 - 00:47
door Schilder
Hoi DeeBee,
Sommige mensen/topics praten weleens over andere benzine met een hoger octaan-gehalte, en verwijzen daarop dat de auto heerlijk rijdt, deze benzine is wat duurder, maar het verbruik ligt dan weer lager, je bent nog steeds op onderzoek uit, begin altijd met het goedkoopste eer je alles gaat vervangen of reviseren.
P.s. aan de verdelerkap v/d ontsteking kun je niets aan zien of deze vocht doorlaat, maar als er wit/grijsachtig corrosie op de 4 metalen staafjes zitten wordt het tiet om deze te vervangen.
De brandstofpomp wil ook weleens zo`n etter zijn, die bij acceleratie/bep toeren niet genoeg benzine doorlaat ( zit ook een eigen filterje in )nu weet ik alleen niet of bij de volvo deze ook bij de benzinetank zit ( membraam-pomp 12volt ), of deze mechanisch is.
Het wil weleens gebeuren dat men de benzinetank bijna leeg rijdt en zulke complicatie`s krijgen als jij opnoemt.
Electrisch of benzinetoevoer lijken heel veel op elkaar betreft storingen.
Als je in bezit bent van een afstellamp ( voor de ontstekingstijdstip ) kun je iedere bougie kabel testen of er daadwerkelijk hoogspanning doorheen vloeit ( anders flitst de lamp niet )
Succes,
Schilder
Geplaatst: 09.05.2010 - 10:42
door DeeBee
Beste forumgenoten, bedankt voor jullie adviezen en tips !
Nu een paar weken verder en inmiddels de ontstekingsunit vervangen, nieuwe verdeelkap en rotor, vacuumslang, MAP-sensor en inlaatlucht-temp.sensor, maar het probleem is nog niet opgelost ! :?
Gisteren foutcode uitgelezen en nu geeft hij nog steeds aan, wat hij al een paar weken deed, code 3.1.3 oftewel het EVAP-filter. Heeft iemand hier ervaring mee ?
gr.Maurice
Geplaatst: 09.05.2010 - 11:13
door Schilder
DeeBee schreef:Beste forumgenoten, bedankt voor jullie adviezen en tips !
Nu een paar weken verder en inmiddels de ontstekingsunit vervangen, nieuwe verdeelkap en rotor, vacuumslang, MAP-sensor en inlaatlucht-temp.sensor, maar het probleem is nog niet opgelost ! :?
Gisteren foutcode uitgelezen en nu geeft hij nog steeds aan, wat hij al een paar weken deed, code 3.1.3 oftewel het EVAP-filter. Heeft iemand hier ervaring mee ?
gr.Maurice
Had je deze link al gelezen Maurice..zal best wel.
http://amtgarageforum.nl/forums/Thread/136115.aspx
Geplaatst: 09.05.2010 - 11:49
door DeeBee
Inderdaad, deze link ken ik nog niet ! Ga het eens uitspitten. Wordt vervolgd.
Bedankt, Schilder