Pagina 1 van 1

Aanpassen kop ivm te kort aan olie nok 4de cylinder

Geplaatst: 18.03.2010 - 16:26
door v164
Nu ik de kop er toch af heb moest ik denken aan een verhaal wat ik ooit gehoord heb mbt een te kort aan (spat?) olie op de nokkenas bij de 4de cylinder. En dat je de kop daar iets op kunt aanpassen? Wie weet wel van klok en klepel?

Geplaatst: 18.03.2010 - 23:08
door B-lennium
de carter-ontluchting zit daar, verder is er niets anders aan de krukas, drijfstang, zuiger enz.

zover ik weet loopt de olie vanuit de tuimel-as op de kop en loopt dan via de tuimelstangen op de nokvolger. en idd via spatten komt er olie op de nokkenas. op dit filmpje http://www.streetfire.net/video/volvo-b ... _56043.htm kun je zien dat er best veel olie uit de tuimelas loopt (wel goed kijken hoor :P)

ik heb verschillende versleten nokkenassen gezien, allemaal verschillend versleten.

ik ben zeer benieuwd naar dit verhaal.

Geplaatst: 19.03.2010 - 00:18
door v164
Allemaal verschillende nokken versleten? Bij mijn 164e is het ook de 4de en ik meen dat dit bij b18/20 blokken ook zo'n beetje de standaard was

Geplaatst: 19.03.2010 - 20:48
door ferdy
Je kunt een extra oliesproeier maken, de b30 oliepomp heeft namelijk ook genoeg debiet om een turbo te kunnen voeden. Ik betwijfel echter of dit iets gaat opleveren, als je namelijk het carterontluchtingspotje los schroeft terwijl de motorloopt, spettert de olie je om de oren. Beter zoek je een additief dat zich niet laat wegdrukken onder hoge belastingen. Zoals een extra flesje ZDDP :)