Aanpassen kop ivm te kort aan olie nok 4de cylinder

De auto's met kleurrijke bijnamen als the brick, de baksteen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
v164
3rd Gear member
Berichten: 349
Lid geworden op: 19.09.2004 - 23:36

Nu ik de kop er toch af heb moest ik denken aan een verhaal wat ik ooit gehoord heb mbt een te kort aan (spat?) olie op de nokkenas bij de 4de cylinder. En dat je de kop daar iets op kunt aanpassen? Wie weet wel van klok en klepel?

Volvo '71 164r / '73 164e / '95 945lpt / '98 945LE/ '01 xc70

2004 XC70R
B-lennium
4th Gear member
Berichten: 729
Lid geworden op: 05.01.2007 - 02:26

de carter-ontluchting zit daar, verder is er niets anders aan de krukas, drijfstang, zuiger enz.

zover ik weet loopt de olie vanuit de tuimel-as op de kop en loopt dan via de tuimelstangen op de nokvolger. en idd via spatten komt er olie op de nokkenas. op dit filmpje http://www.streetfire.net/video/volvo-b ... _56043.htm kun je zien dat er best veel olie uit de tuimelas loopt (wel goed kijken hoor :P)

ik heb verschillende versleten nokkenassen gezien, allemaal verschillend versleten.

ik ben zeer benieuwd naar dit verhaal.
Gebruikersavatar
v164
3rd Gear member
Berichten: 349
Lid geworden op: 19.09.2004 - 23:36

Allemaal verschillende nokken versleten? Bij mijn 164e is het ook de 4de en ik meen dat dit bij b18/20 blokken ook zo'n beetje de standaard was

Volvo '71 164r / '73 164e / '95 945lpt / '98 945LE/ '01 xc70

2004 XC70R
Gebruikersavatar
ferdy
4th Gear member
Berichten: 820
Lid geworden op: 12.06.2007 - 14:08

Je kunt een extra oliesproeier maken, de b30 oliepomp heeft namelijk ook genoeg debiet om een turbo te kunnen voeden. Ik betwijfel echter of dit iets gaat opleveren, als je namelijk het carterontluchtingspotje los schroeft terwijl de motorloopt, spettert de olie je om de oren. Beter zoek je een additief dat zich niet laat wegdrukken onder hoge belastingen. Zoals een extra flesje ZDDP :)
Plaats reactie

Terug naar “De 140 - 240 - 160 - 260 series”