inhouden XC 70

Rienvd
1st Gear member
Berichten: 22
Lid geworden op: 17.03.2010 - 14:49
Locatie: Volkel

sinds kort een trotse bezitter van een V70 XC uit 2002. Hij rijdt heerlijk al heeft hij er al 259000km opzitten. Voor een (2.4T) benzinemotor lijkt me dat niet veel. Alles gaat lekker maar bij een constante snelheid houdt de motor telkens een beetje in en gaat dan weer harder. Echt van seconde op seconde. Je ziet ook de toerentellen dan een paar 100 opm minder draaien. OP de cruise control doet hij dat niet. Raar?? De dealer weet het niet en zegt dat ze wel kunnen gaan zoeken. Nou heb ik niet zo veel met dealers omdat die niet altijd uitblinken in de prijs/kwaliteit verhouding.
Heeft iemand advies?

Leuk forum trouwens. Had ik na 3 andere Volvo's eerder moeten bezoeken.
Gebruikersavatar
Fulaks
6th Gear member
Berichten: 4302
Lid geworden op: 31.07.2007 - 15:46
Locatie: Antwerpen

Gebeurt dit inhouden zowel met de airco op als met de airco af ?

Indien enkel met airco op, dan weet je dat je daar moet gaan zoeken.
V90 D4 Inscription (2019); Mini Cooper (2012); V70 D4 (2014); V70 2.4D (2008); V70 2.4D (2002); Talbot-Toyota-Mitsubishi-Renault
Gebruikersavatar
mad
6th Gear member
Berichten: 4299
Lid geworden op: 18.03.2006 - 14:43
Locatie: Romania

Welkom op het volvo-forum.. veel plezier hier, en foto's zijn we gek op...en hier forummen: beter laat dan nooit!
XC70 D5 2009 Ocean Race
Rienvd
1st Gear member
Berichten: 22
Lid geworden op: 17.03.2010 - 14:49
Locatie: Volkel

met airco heb ik nog niet geprobeerd. Zal eens kijken maar ik geloof niet dat dat veel uit zal maken. Vind het zo raar dat het met de cruise control niet zo is. Zou het met software van de aut. bak te maken kunnen hebben? Lijkt me niet dat de cruise control zo snel kan variëren dat die de onrust op kan vangen en mocht hij dat wel doen dan zou ik ook dan het toerental moeten zien schommelen wat niet het geval is.

Dank voor de reacties.
Rienvd
1st Gear member
Berichten: 22
Lid geworden op: 17.03.2010 - 14:49
Locatie: Volkel

heb nog even gereden. Hij doet het meestal rond de 60 km/u.
Schakel ik dan naar de 4 dan is het over dus ergens heb ik het gevoel dat het iets met de aut. kan zijn. Hoop ik niet maar wel raar. Wanneer ik boven de 80 km/u rijd dan doet hij het niet meer. Dus in de "D" rond de 60 km/u en rond de 1500 RPM.
???????
CptCaveman
2nd Gear member
Berichten: 79
Lid geworden op: 29.10.2008 - 21:31
Locatie: Breda

klinkt bekend, ik heb hetzelfde probleem, maar ben er nog niet uit wat het kan zijn. Het lijkt alsof de automaat twijfelt tussen 4 en 5 rond de 'bebouwde kom' snelheid. Als iemand het antwoord weet hoor ik het graag.
2007 Audi A6 Avant 2.7 TDI MT
2008 XC70 D5 met fijne chip
2002 V70 XC 2.4T GT
Gebruikersavatar
bluefoxamazone
2nd Gear member
Berichten: 132
Lid geworden op: 30.09.2006 - 15:25
Locatie: Tielt

waarom bij de dealer niet even de laatste nieuwe software voor de geartronic laten inladen? Kost je 50 euro of zoiets..
Volvo xc70 na 22 jaar met volvo 240GL!
Gebruikersavatar
Wolfs XC
5th Gear member
Berichten: 1248
Lid geworden op: 22.01.2006 - 00:38
Locatie: 't Gooi

Of ga eens naar een automaten specialist.

Lastig verhaal!
XC40 Single Ultimate MY2023
Non-Volvo's
XC70-2.5T MY2003 248.000km Mobility Line & Premium Line, achterspoiler, standkachel, HU803
V70-D5 MY2004 277.500km Mobility Line & Dynamic Line, achterspoiler, HU803, Thor Black Chrome
Gast

Ergens hier gelezen.
Een storing die lijkt verbonden te zijn met de automaat, werd veroorzaakt door een vervuilde/defecte ETM.
Rienvd
1st Gear member
Berichten: 22
Lid geworden op: 17.03.2010 - 14:49
Locatie: Volkel

allereerst maar weer eens mijn positieve beleving van dit forum uiten! Dank voor de reacties!

Vandaag mijn 13 jaar oude V70 2.5 benzine verkocht. Doet pijn want die liep dus echt heeeeel erg gaaf maar goed, ik heb gevoel bij de software omdat het niet te verklaren is dat het een mechanisch probleem is. Ben ik ook wel blij mee omdat dit dan al snel naar een deel van de aandrijving zou verwijzen en daar word je niet gelukkig van.
Ik zal de dealer nog eens opzoeken. Misschien dat ze nu wel weten wat het is en dat een update een oplossing biedt. Zou in mijn ogen kostenloos moeten zijn maar goed, ben bang dat.....

Dank zo ver.
Rienvd
1st Gear member
Berichten: 22
Lid geworden op: 17.03.2010 - 14:49
Locatie: Volkel

bluefoxamazone schreef:waarom bij de dealer niet even de laatste nieuwe software voor de geartronic laten inladen? Kost je 50 euro of zoiets..
denk dat ik daar een oplossing mee vind. Heb het gevoel dat het geen mechanisch iets is.

Waar ligt Tielt? Is dat een broertje van Tiel?
Grapje en bedankt!!
CptCaveman
2nd Gear member
Berichten: 79
Lid geworden op: 29.10.2008 - 21:31
Locatie: Breda

AlexV70 schreef:Ergens hier gelezen.
Een storing die lijkt verbonden te zijn met de automaat, werd veroorzaakt door een vervuilde/defecte ETM.
De ETM is een klep die open en dicht gaat, dus dan zou het wel erg toevallig zijn als het alleen gebeurd bij een bepaalde snelheid en bepaald toerental. Lijkt me niet erg waarschijnlijk, ik ga maar eens voor een update en misschien een keer flushen, dat kan ook geen kwaad na 190k.
2007 Audi A6 Avant 2.7 TDI MT
2008 XC70 D5 met fijne chip
2002 V70 XC 2.4T GT
Gebruikersavatar
bluefoxamazone
2nd Gear member
Berichten: 132
Lid geworden op: 30.09.2006 - 15:25
Locatie: Tielt

Rienvd schreef:
bluefoxamazone schreef:waarom bij de dealer niet even de laatste nieuwe software voor de geartronic laten inladen? Kost je 50 euro of zoiets..
denk dat ik daar een oplossing mee vind. Heb het gevoel dat het geen mechanisch iets is.

Waar ligt Tielt? Is dat een broertje van Tiel?
Grapje en bedankt!!
Tielt ligt in Belgie, vlak aan het bord "hier begint de beschaving" hahaha...
Serieus nu, ligt tussen Brugge en Gent in.
Suc6 met je probleem, hopelijk raakt het snel opgelost!
Volvo xc70 na 22 jaar met volvo 240GL!
Gast

CptCaveman schreef:
AlexV70 schreef:Ergens hier gelezen.
Een storing die lijkt verbonden te zijn met de automaat, werd veroorzaakt door een vervuilde/defecte ETM.
De ETM is een klep die open en dicht gaat, dus dan zou het wel erg toevallig zijn als het alleen gebeurd bij een bepaalde snelheid en bepaald toerental. Lijkt me niet erg waarschijnlijk.
Prima, maar vergis je niet in de storing meldingen die een ETM kan veroorzaken.
Fluctuerende toerentallen is daar 1 van.
Gebruikersavatar
DannyB
3rd Gear member
Berichten: 259
Lid geworden op: 13.05.2006 - 11:05
Locatie: Eindhoven

Rienvd schreef:sinds kort een trotse bezitter van een V70 XC uit 2002. Hij rijdt heerlijk al heeft hij er al 259000km opzitten. Voor een (2.4T) benzinemotor lijkt me dat niet veel. Alles gaat lekker maar bij een constante snelheid houdt de motor telkens een beetje in en gaat dan weer harder. Echt van seconde op seconde. Je ziet ook de toerentellen dan een paar 100 opm minder draaien. OP de cruise control doet hij dat niet. Raar?? De dealer weet het niet en zegt dat ze wel kunnen gaan zoeken. Nou heb ik niet zo veel met dealers omdat die niet altijd uitblinken in de prijs/kwaliteit verhouding.
Heeft iemand advies?
Ik heb hetzelfde probleem gehad met een V70 T5 uit 2001 nadat de ETM was vervangen en de vernieuwde software geladen.
Daarvoor had ik het probleem niet!
Bij mij was het ook bij een bepaalde snelheid erg storend.
Ik heb het idee dat de nieuwe software 'groffer' is, dit om de ETM (koolstofbanen) meer te ontzien.
Daardoor werkt de ETM niet meer zo precies en de automaat reageert hierop. Maar als je de cruise erop zet is het weg!
Ook het gasgeven was na de software wissel niet zo verfijnd en in het begin moest ik wennen aan het 'groffere' gas.
Ik heb zelf sterk het gevoel dat het aan de vernieuwde software ligt, in combinatie met sommige exemplaren ETM's (misschien afwijkingen in de koolstofbanen??).
De oude software terugzetten ging niet volgens de dealer.

Groeten Danny
XC90 D5 2004 Exclusive Silver Metallic
XC70 2.5T 2003 (2007-design) Ash gold metallic
V70 T-5 2001(R-design) Polarctic metallic
850 Estate 1995 (Werkpaard) 2.5i LPG Nautic Blue metallic
V70 2.5T 1997 (R-design) moondust metallic
Amazon Estate 1967 midnight blue
850 Estate 1993 2.5/20V onyx green metallic
265 GLE 2.8i 1979(American design) lightblue metallic
245 GLE 1979 2.1i bronze metallic
CptCaveman
2nd Gear member
Berichten: 79
Lid geworden op: 29.10.2008 - 21:31
Locatie: Breda

ETM lijkt me in dit geval erg onwaarschijnlijk. Bij een kapotte ETM zou het wisselend toerental bij elke snelheid, elke versnelling en elk toerental moeten plaatsvinden. In dit geval is het alleen bij 50-60 km/u, 1500 toeren, en in alleen in D (dus niet in 4 en 5 handmatig gekozen).

Met de software update moet de automaat volgens mij opnieuw 'leren', dus dat de automaat 'groffer' aanvoelt kan ik wel begrijpen. Of was dit na 1000km nog steeds het geval?
2007 Audi A6 Avant 2.7 TDI MT
2008 XC70 D5 met fijne chip
2002 V70 XC 2.4T GT
Rienvd
1st Gear member
Berichten: 22
Lid geworden op: 17.03.2010 - 14:49
Locatie: Volkel

Ik ben blij dat ik zoveel reacties krijg. Bij elkaar opgeteld lijkt het me dat ik een software probleem heb evt. in combinatie met de ETM.
Nou zegt me dat niet zo veel. Heb best wel een beetje verstand van techniek maar niet van de "nieuwe" snufjes.
Kan iemand mij ook een indicatie geven of ik nu maar een bijbaantje moet gaan nemen om de kosten te dekken of valt dat allemaal wel mee?

Nogmaals dank voor jullie leuke en spontane vakkundige reacties.

Rien.,
Gast

Hier ook een verhaal van een de storing melding tussen ETM en automaat:
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=7626
We lopen hier al wat langer mee. :P
Gebruikersavatar
DannyB
3rd Gear member
Berichten: 259
Lid geworden op: 13.05.2006 - 11:05
Locatie: Eindhoven

CptCaveman schreef:ETM lijkt me in dit geval erg onwaarschijnlijk. Bij een kapotte ETM zou het wisselend toerental bij elke snelheid, elke versnelling en elk toerental moeten plaatsvinden. In dit geval is het alleen bij 50-60 km/u, 1500 toeren, en in alleen in D (dus niet in 4 en 5 handmatig gekozen).

Met de software update moet de automaat volgens mij opnieuw 'leren', dus dat de automaat 'groffer' aanvoelt kan ik wel begrijpen. Of was dit na 1000km nog steeds het geval?
Dat groffe is gebleven. Ik heb het vergelijk direct kunnen maken tussen voor en na.
De dealer heeft ook bevestigd dat de software is aangepast om de ETM( lees koolstofbanen/potmeters) te ontzien.

Groeten Danny
XC90 D5 2004 Exclusive Silver Metallic
XC70 2.5T 2003 (2007-design) Ash gold metallic
V70 T-5 2001(R-design) Polarctic metallic
850 Estate 1995 (Werkpaard) 2.5i LPG Nautic Blue metallic
V70 2.5T 1997 (R-design) moondust metallic
Amazon Estate 1967 midnight blue
850 Estate 1993 2.5/20V onyx green metallic
265 GLE 2.8i 1979(American design) lightblue metallic
245 GLE 1979 2.1i bronze metallic
Rienvd
1st Gear member
Berichten: 22
Lid geworden op: 17.03.2010 - 14:49
Locatie: Volkel

is het nu zo dat ik ook moet proberen de bak te resetten door die zekeringen 10 min eruit te halen? Zou dat enig verschil maken of is dat niet het geval bij mijn storing?

TX again.
Plaats reactie

Terug naar “XC90 Classic t/m MY 2014”