Pagina 1 van 2
inhouden XC 70
Geplaatst: 19.03.2010 - 09:24
door Rienvd
sinds kort een trotse bezitter van een V70 XC uit 2002. Hij rijdt heerlijk al heeft hij er al 259000km opzitten. Voor een (2.4T) benzinemotor lijkt me dat niet veel. Alles gaat lekker maar bij een constante snelheid houdt de motor telkens een beetje in en gaat dan weer harder. Echt van seconde op seconde. Je ziet ook de toerentellen dan een paar 100 opm minder draaien. OP de cruise control doet hij dat niet. Raar?? De dealer weet het niet en zegt dat ze wel kunnen gaan zoeken. Nou heb ik niet zo veel met dealers omdat die niet altijd uitblinken in de prijs/kwaliteit verhouding.
Heeft iemand advies?
Leuk forum trouwens. Had ik na 3 andere Volvo's eerder moeten bezoeken.
Geplaatst: 19.03.2010 - 09:39
door Fulaks
Gebeurt dit inhouden zowel met de airco op als met de airco af ?
Indien enkel met airco op, dan weet je dat je daar moet gaan zoeken.
Geplaatst: 19.03.2010 - 09:39
door mad
Welkom op het volvo-forum.. veel plezier hier, en foto's zijn we gek op...en hier forummen: beter laat dan nooit!
Geplaatst: 19.03.2010 - 09:55
door Rienvd
met airco heb ik nog niet geprobeerd. Zal eens kijken maar ik geloof niet dat dat veel uit zal maken. Vind het zo raar dat het met de cruise control niet zo is. Zou het met software van de aut. bak te maken kunnen hebben? Lijkt me niet dat de cruise control zo snel kan variƫren dat die de onrust op kan vangen en mocht hij dat wel doen dan zou ik ook dan het toerental moeten zien schommelen wat niet het geval is.
Dank voor de reacties.
Geplaatst: 19.03.2010 - 11:32
door Rienvd
heb nog even gereden. Hij doet het meestal rond de 60 km/u.
Schakel ik dan naar de 4 dan is het over dus ergens heb ik het gevoel dat het iets met de aut. kan zijn. Hoop ik niet maar wel raar. Wanneer ik boven de 80 km/u rijd dan doet hij het niet meer. Dus in de "D" rond de 60 km/u en rond de 1500 RPM.
???????
Geplaatst: 20.03.2010 - 17:23
door CptCaveman
klinkt bekend, ik heb hetzelfde probleem, maar ben er nog niet uit wat het kan zijn. Het lijkt alsof de automaat twijfelt tussen 4 en 5 rond de 'bebouwde kom' snelheid. Als iemand het antwoord weet hoor ik het graag.
Geplaatst: 20.03.2010 - 20:32
door bluefoxamazone
waarom bij de dealer niet even de laatste nieuwe software voor de geartronic laten inladen? Kost je 50 euro of zoiets..
Geplaatst: 20.03.2010 - 22:25
door Wolfs XC
Of ga eens naar een automaten specialist.
Lastig verhaal!
Geplaatst: 20.03.2010 - 23:17
door Gast
Ergens hier gelezen.
Een storing die lijkt verbonden te zijn met de automaat, werd veroorzaakt door een vervuilde/defecte ETM.
Geplaatst: 20.03.2010 - 23:43
door Rienvd
allereerst maar weer eens mijn positieve beleving van dit forum uiten! Dank voor de reacties!
Vandaag mijn 13 jaar oude V70 2.5 benzine verkocht. Doet pijn want die liep dus echt heeeeel erg gaaf maar goed, ik heb gevoel bij de software omdat het niet te verklaren is dat het een mechanisch probleem is. Ben ik ook wel blij mee omdat dit dan al snel naar een deel van de aandrijving zou verwijzen en daar word je niet gelukkig van.
Ik zal de dealer nog eens opzoeken. Misschien dat ze nu wel weten wat het is en dat een update een oplossing biedt. Zou in mijn ogen kostenloos moeten zijn maar goed, ben bang dat.....
Dank zo ver.
Geplaatst: 20.03.2010 - 23:45
door Rienvd
bluefoxamazone schreef:waarom bij de dealer niet even de laatste nieuwe software voor de geartronic laten inladen? Kost je 50 euro of zoiets..
denk dat ik daar een oplossing mee vind. Heb het gevoel dat het geen mechanisch iets is.
Waar ligt Tielt? Is dat een broertje van Tiel?
Grapje en bedankt!!
Geplaatst: 21.03.2010 - 10:41
door CptCaveman
AlexV70 schreef:Ergens hier gelezen.
Een storing die lijkt verbonden te zijn met de automaat, werd veroorzaakt door een vervuilde/defecte ETM.
De ETM is een klep die open en dicht gaat, dus dan zou het wel erg toevallig zijn als het alleen gebeurd bij een bepaalde snelheid en bepaald toerental. Lijkt me niet erg waarschijnlijk, ik ga maar eens voor een update en misschien een keer flushen, dat kan ook geen kwaad na 190k.
Geplaatst: 21.03.2010 - 14:46
door bluefoxamazone
Rienvd schreef:bluefoxamazone schreef:waarom bij de dealer niet even de laatste nieuwe software voor de geartronic laten inladen? Kost je 50 euro of zoiets..
denk dat ik daar een oplossing mee vind. Heb het gevoel dat het geen mechanisch iets is.
Waar ligt Tielt? Is dat een broertje van Tiel?
Grapje en bedankt!!
Tielt ligt in Belgie, vlak aan het bord "hier begint de beschaving" hahaha...
Serieus nu, ligt tussen Brugge en Gent in.
Suc6 met je probleem, hopelijk raakt het snel opgelost!
Geplaatst: 21.03.2010 - 22:41
door Gast
CptCaveman schreef:AlexV70 schreef:Ergens hier gelezen.
Een storing die lijkt verbonden te zijn met de automaat, werd veroorzaakt door een vervuilde/defecte ETM.
De ETM is een klep die open en dicht gaat, dus dan zou het wel erg toevallig zijn als het alleen gebeurd bij een bepaalde snelheid en bepaald toerental. Lijkt me niet erg waarschijnlijk.
Prima, maar vergis je niet in de storing meldingen die een ETM kan veroorzaken.
Fluctuerende toerentallen is daar 1 van.
Re: inhouden XC 70
Geplaatst: 22.03.2010 - 19:51
door DannyB
Rienvd schreef:sinds kort een trotse bezitter van een V70 XC uit 2002. Hij rijdt heerlijk al heeft hij er al 259000km opzitten. Voor een (2.4T) benzinemotor lijkt me dat niet veel. Alles gaat lekker maar bij een constante snelheid houdt de motor telkens een beetje in en gaat dan weer harder. Echt van seconde op seconde. Je ziet ook de toerentellen dan een paar 100 opm minder draaien. OP de cruise control doet hij dat niet. Raar?? De dealer weet het niet en zegt dat ze wel kunnen gaan zoeken. Nou heb ik niet zo veel met dealers omdat die niet altijd uitblinken in de prijs/kwaliteit verhouding.
Heeft iemand advies?
Ik heb hetzelfde probleem gehad met een V70 T5 uit 2001 nadat de ETM was vervangen en de vernieuwde software geladen.
Daarvoor had ik het probleem niet!
Bij mij was het ook bij een bepaalde snelheid erg storend.
Ik heb het idee dat de nieuwe software 'groffer' is, dit om de ETM (koolstofbanen) meer te ontzien.
Daardoor werkt de ETM niet meer zo precies en de automaat reageert hierop. Maar als je de cruise erop zet is het weg!
Ook het gasgeven was na de software wissel niet zo verfijnd en in het begin moest ik wennen aan het 'groffere' gas.
Ik heb zelf sterk het gevoel dat het aan de vernieuwde software ligt, in combinatie met sommige exemplaren ETM's (misschien afwijkingen in de koolstofbanen??).
De oude software terugzetten ging niet volgens de dealer.
Groeten Danny
Geplaatst: 22.03.2010 - 21:50
door CptCaveman
ETM lijkt me in dit geval erg onwaarschijnlijk. Bij een kapotte ETM zou het wisselend toerental bij elke snelheid, elke versnelling en elk toerental moeten plaatsvinden. In dit geval is het alleen bij 50-60 km/u, 1500 toeren, en in alleen in D (dus niet in 4 en 5 handmatig gekozen).
Met de software update moet de automaat volgens mij opnieuw 'leren', dus dat de automaat 'groffer' aanvoelt kan ik wel begrijpen. Of was dit na 1000km nog steeds het geval?
Geplaatst: 22.03.2010 - 22:21
door Rienvd
Ik ben blij dat ik zoveel reacties krijg. Bij elkaar opgeteld lijkt het me dat ik een software probleem heb evt. in combinatie met de ETM.
Nou zegt me dat niet zo veel. Heb best wel een beetje verstand van techniek maar niet van de "nieuwe" snufjes.
Kan iemand mij ook een indicatie geven of ik nu maar een bijbaantje moet gaan nemen om de kosten te dekken of valt dat allemaal wel mee?
Nogmaals dank voor jullie leuke en spontane vakkundige reacties.
Rien.,
Geplaatst: 22.03.2010 - 23:41
door Gast
Hier ook een verhaal van een de storing melding tussen ETM en automaat:
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=7626
We lopen hier al wat langer mee. 
Geplaatst: 23.03.2010 - 19:01
door DannyB
CptCaveman schreef:ETM lijkt me in dit geval erg onwaarschijnlijk. Bij een kapotte ETM zou het wisselend toerental bij elke snelheid, elke versnelling en elk toerental moeten plaatsvinden. In dit geval is het alleen bij 50-60 km/u, 1500 toeren, en in alleen in D (dus niet in 4 en 5 handmatig gekozen).
Met de software update moet de automaat volgens mij opnieuw 'leren', dus dat de automaat 'groffer' aanvoelt kan ik wel begrijpen. Of was dit na 1000km nog steeds het geval?
Dat groffe is gebleven. Ik heb het vergelijk direct kunnen maken tussen voor en na.
De dealer heeft ook bevestigd dat de software is aangepast om de ETM( lees koolstofbanen/potmeters) te ontzien.
Groeten Danny
Geplaatst: 23.03.2010 - 19:31
door Rienvd
is het nu zo dat ik ook moet proberen de bak te resetten door die zekeringen 10 min eruit te halen? Zou dat enig verschil maken of is dat niet het geval bij mijn storing?
TX again.