Pagina 1 van 1
in achteruit trekken bij automaat s80??
Geplaatst: 19.03.2010 - 11:41
door marceltransalp
Ik ben sinds drie dagen in het bezit van een s80 t6 automaat en nu viel het mij vandaag op dat ik best kracht moet zetten om de pook in z'n achteruit te krijgen.
De bak loopt verder echt heel erg soepel!
Is dit normaal?
Ik hoor het graag.
Geplaatst: 19.03.2010 - 12:28
door Oceanracer
Is niet normaal. Alle standen moeten eenvoudig in te schakelen zijn.
Geplaatst: 19.03.2010 - 12:49
door marceltransalp
Ja, dat dacht ik dus ook. Het kan ook een beleving zijn hoor. Ik heb de laatste jaren alleen maar schakelbakken gereden en ben dus een automaat
niet echt gewend. Zijn er nog andere punten waar ik aan zou kunnen merken
dat de bak op begint te raken?
Geplaatst: 19.03.2010 - 19:54
door Gast
Ik neem aan dat je wel je voet op de rem hebt? Je wil niet weten wat sommige mensen uit kunnen halen.
Knop goed ingedrukt?
Het kan idd voelen of je even over een zwaartepunt moet met de pook en daarna van R naar N en D gaat iets lichter.
Geplaatst: 19.03.2010 - 20:49
door marceltransalp
AlexV70 schreef:Ik neem aan dat je wel je voet op de rem hebt? Je wil niet weten wat sommige mensen uit kunnen halen.
Knop goed ingedrukt?
Het kan idd voelen of je even over een zwaartepunt moet met de pook en daarna van R naar N en D gaat iets lichter.
Ja, ik heb mijn maatje 42 stevig op het grootste pendaal staan voordat ik aan mijn pook trek. Knop is inderdaad goed ingedrukt.
Volgens mij is het inderdaad het zwaartepunt waar de bak doorheen moet. In ieder geval bedankt voor het meedenken!
Geplaatst: 19.03.2010 - 20:58
door Marc O.
Nou, bij mijn auto (ook een T6) is er echt geen sprake van "best kracht zetten" om hem in R te krijgen hoor. Misschien toch eens naar laten kijken voordat je iets stuk maakt. Lijkt me niet zozeer en probleem met de bak alswel met de standenschakelaar.
Geplaatst: 19.03.2010 - 21:02
door marceltransalp
Ik denk dat ik morgen even langs de dealer rijd om te laten kijken.
Ik heb zojuist een nieuwe vraag gesteld over de temp. van de motor.
Wellicht dat jullie het leuk vinden om daar ook even naar te kijken aangezien ik het leuk zou vinden om daar ook net zoveel antwoorden op te krijgen als op de vraag over de bak.
Geplaatst: 19.03.2010 - 21:04
door Marc O.
marceltransalp schreef:
Ik heb zojuist een nieuwe vraag gesteld over de temp. van de motor.
Wellicht dat jullie het leuk vinden om daar ook even naar te kijken aangezien ik het leuk zou vinden om daar ook net zoveel antwoorden op te krijgen als op de vraag over de bak.
Antwoord staat er al

Geplaatst: 19.03.2010 - 21:07
door marceltransalp
haha...ik heb je daar ook bedankt...je bent net zo snel als onze auto geloof ik...

Geplaatst: 19.03.2010 - 21:09
door Marc O.
Geplaatst: 20.03.2010 - 12:49
door M@rcel
Van P in R trekken kan ook lastig zijn als de auto niet op een horizontale ondergrond staat en je niet de handrem gebruikt.
Mijn procedure bij schuin parkeren:
- Voetrem vast
- Handrem vast
- Voetrem los (de auto rolt nu een tikje totdat de handrem het overneemt)
- Voetrem vast
- Pook in P
Bij weer wegrijden de handrem lossen nadat de pook uit P gehaald is.
De oorzaak ligt volgens mij in de mechanische vergrendeling van de bak (grote stalen pin). Al mijn automaten (verschillende merken/types) kenden dit verschijnsel.
Geplaatst: 20.03.2010 - 12:58
door Msuidgeest
M@rcel, ik heb het zelfde verschijnsel wat jij hier beschrijft.
Gewoon mee leren omgaan dus.
Geplaatst: 20.03.2010 - 22:09
door Marc O.
marceltransalp schreef:Ik denk dat ik morgen even langs de dealer rijd om te laten kijken.
En?
Geplaatst: 21.03.2010 - 19:31
door marceltransalp
gisteren bij de dealer geweest en mijn auto meteen even na laten kijken. (deaer in Houten) keurige service trouwens.
Wat betreft de bak:
Het zware schakelen zoals ik voelde is heel normaal. Het gaat niet zwaarder dan in een nieuwe volvo. (ja, ik heb dat even mogen voelen)
Wat betreft de hitte van de auto (zie ander onderwerp van mij) is ook heel normaal. De auto heeft nou eenmaal veel vermogen wat automatisch omgezet word in hitte. Ze hebben mijn koelsysteem helemaal nagekeken en daar was niets mis mee. Echt keurig geholpen door de volvo dealer.
Helaas wel de volgende diagnose tijdens het nalopen van mijn auto. Er zit ergens een lekkage in mijn auto. Aan de bestuurderskant naast mijn pedalen (aan de rechterkant van mijn gaspedaal) is mijn bekleding vochtig. Het was afgelopen zaterdag slecht weer bij ons in Houten en ben door meerdere plassen gereden) Helaas had de dealer hier geen tijd meer voor om na te kijken. Ik baal hier wel enorm van aangezien lekkages vaak lastig te verhelpen zijn. Heeft iemand een idee waar dit vandaan kan komen??
Zoals ik inmiddels gewend ben van jullie zie ik de antwoorden graag verschijnen...
Geplaatst: 21.03.2010 - 19:59
door Marc O.
Mooi dat e.e.a. OK is! Wat betreft die lekkage: Zit er nog de originele voorruit in of is deze al eens vervangen? Dat kun je zien aan de jaartalcode - de twee laatste cijfers - die er op zou moeten staan. Als een voorruit slecht gelijmd is kan er via de A-stijl water in het passagierscompartiment lopen.
Geplaatst: 21.03.2010 - 21:55
door marceltransalp
Ja, volgens mij is het de originele ruit die erin zit. Althans er staat een volvo logo op. Wanneer de ruit vervangen is word er vaak een pilkington ruit ingezet. Maar ik zal eens naar de laatste nummers kijken. Wederom weer bedankt voor je snelle reaktie!
Uiteraard hou ik je op de hoogte.
Geplaatst: 21.03.2010 - 22:53
door Gast
De lekkage hoeft niet van buiten te komen. Kan ook zijn dat de afvoer (slangetje) van de airco verstopt is.
Volgens mij is daar voor de S60 en V70 in het verleden een schrijven over geweest van Volvo.
(ik hoop niet dat ik nu een bel - klepel verhaal aan het vertellen ben)
Geplaatst: 22.03.2010 - 08:13
door marceltransalp
Dit weekend ga ik eerst eens het een en ander demonteren om te kijken of iets kan vinden. Uiteraard laat ik jullie de uitslag weer weten.