Onze V70 D5 doet er bij ca. 0 oC ca. 12 km over om op temperatuur te zijn, en dan bedoel ik dat de meter in het midden staat. Ik rij rustig weg, en schroef de snelheid rustig op naar ca. 100 km/h na zo'n 4 a 5 km.
Is dit normaal, ik vind het tamelijk lang duren.
D5: van koud naar warm.... hoeveel km's ??
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 80
- Lid geworden op: 09.02.2005 - 19:03
- Locatie: Z.O. Drenthe
- Contacteer:
V70 D5, Silver metallic, 225.000 km. en net weer nw. voorbanden...
- Hans
- 8th Gear member
- Berichten: 10603
- Lid geworden op: 31.07.2005 - 20:41
- Locatie: Z.O.Brabant
- Contacteer:
De mijne ook. Na een kilometer of vijf-zes wordt het warm in de auto en na 10-12 kilometer is ie warm.
Dat duurt redelijk lang. In de zomer gaat het iets sneller.
Dat duurt redelijk lang. In de zomer gaat het iets sneller.

Veni,Vidi,Nates calce concidi
Volvo V40 D2 MY2013
Volvo V40 D2 MY2013
- V480-S60
- Geartronic member
- Berichten: 20763
- Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
- Locatie: La Grande Verriere
Ja is echt wel normaal.volvomen-1 schreef:Onze V70 D5 doet er bij ca. 0 oC ca. 12 km over om op temperatuur te zijn, en dan bedoel ik dat de meter in het midden staat. Ik rij rustig weg, en schroef de snelheid rustig op naar ca. 100 km/h na zo'n 4 a 5 km.
Is dit normaal, ik vind het tamelijk lang duren.
Maar let op!!! het is de koelvloeistoftemperatuur. En niet de olietemperatuur. Dat duurt nog wat langer. (circa 5-6 km.) Vanaf dat moment is de motor echt berekend op zware belasting.
Een diesel is dan ook niet geschikt voor korte afstanden.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
- Ben
- Executive Member
- Berichten: 40976
- Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
- Locatie: Even ten noorden van de Paltz
- Contacteer:
Het duurt bij mij een km of 6 voordat ik op de snelweg zit. Helemaal goed dus
Na een minuut of 5-6 begint 't al warm te worden in de auto.

Na een minuut of 5-6 begint 't al warm te worden in de auto.
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
- Bover
- 8th Gear member
- Berichten: 14799
- Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
- Locatie: Auvergne France
Nou volvoman dat klopt dat wel ongeveer. Ik start altijd op de autobaan, woon er 1000m vanaf.volvomen-1 schreef:Onze V70 D5 doet er bij ca. 0 oC ca. 12 km over om op temperatuur te zijn, en dan bedoel ik dat de meter in het midden staat. Ik rij rustig weg, en schroef de snelheid rustig op naar ca. 100 km/h na zo'n 4 a 5 km.
Is dit normaal, ik vind het tamelijk lang duren.
Ik druk de automaat op de "W" stand en laat hem lekker onder de 2000t schakelen. Met zevenkilometer is de volgens mij alles warm. Dan gewoon weer automaat.
( Of is dat ouderwets onderin schakelen met een koude diesel? ) :?:
BLOG: LEVEN IN FRANCE (auto) verhalen over de Franse campagne sinds 2019
Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 80
- Lid geworden op: 09.02.2005 - 19:03
- Locatie: Z.O. Drenthe
- Contacteer:
Dit heel erg goed voor je motor... rustig warm laten worden en pas trappen als het geheel goed warm is. Dit is wel wat meer dan de kachel, ook de olie temp. is van belang en het opwarmen hiervan duurt langer dan de koelvloeistof.( Of is dat ouderwets onderin schakelen met een koude diesel? )
V70 D5, Silver metallic, 225.000 km. en net weer nw. voorbanden...
- IkeV70
- 5th Gear member
- Berichten: 2136
- Lid geworden op: 27.01.2006 - 22:18
- Locatie: Heerhugowaard
Mijn oude 2.5D doet er ook zo lang over. Het eerste kwart gaat vrij snel, maar daarna duurt het een tijd voordat de meter helemaal in het midden staat.
Die moderne diesels zijn zo efficient dat het een stuk langer duurt voordat het koelwater is opgewarmd dan bij benzinemotoren. (er wordt soms zelfs een aparte bijverwarming gemonteerd)
Die moderne diesels zijn zo efficient dat het een stuk langer duurt voordat het koelwater is opgewarmd dan bij benzinemotoren. (er wordt soms zelfs een aparte bijverwarming gemonteerd)
V70 - 2.5D
V60 PIH
V60 T5
V60 PIH
V60 T5
- interceptor
- 2nd Gear member
- Berichten: 83
- Lid geworden op: 23.01.2006 - 08:58
idem bij mijn V70 !Na een kilometer of vijf-zes wordt het warm in de auto en na 10-12 kilometer is ie warm.
- interceptor
- 2nd Gear member
- Berichten: 83
- Lid geworden op: 23.01.2006 - 08:58
te laag !en hoe 'warm' is de olietemperatuur dan?
En daar moet je rekening mee houden.
Echt warm is hij pas na ongeveer 20 km.
Hangt ook af van of het winter of zomer is !