volvo 850 start niet: brandstofpomp ??

Voor kenners: de "Roffel"
Plaats reactie
polleke_1974
1st Gear member

Hoi,

ik ben nieuw hier en zou via deze weg graag wat meer willen te weten komen over de werking van auto's in het algemeen en mijn volvo 850 in het bijzonder.

Dit naar aanleiding van een probleem dat ik nu heb met mijn volvo 850.
Vandaag kwam ik erachter dat hij niet meer start (naa enkele malen geprobeerd te hebben).

De startmotor draait gewoon en ook de radio-cd en lichten doen het, dus de accu is het niet volgens mij. Ik vermoed dat het de brandstof pomp is, omdat hij tijdens het rijden een tijdje terug ook al stotterde. Maar hoe kom ik erachter dat dit inderdaad zo is ? Kan ik enkele andere opties uitsluiten, zodat ik zeker weet welk onderdeel kapot is en vervangen moet worden ? De bougies kunnen het ook zijn waarschijnlijk. Hoe kan ik testen dat deze nog ok zijn ?

Hopelijk kan iemand mij helpen, want anders ben ik weer aangewezen op een (dure) garage en ik wil nu onderhand zelf eens wat meer weten van mijn auto, zodat ik huidige en toekomstige problemen zelf kan oplossen.
Overigens weet ik niet alle onderdelen zomaar te vinden, dus als iemand met tips komt, kan hij/zij dan aangeven waar ik het onderdeel kan vinden ?

De motor van mijn volvo is een 2.5 liter benzine en de auto heeft bouwjaar 93.

Alvast bedankt voor jullie reacties

Maarten
Ludo
6th Gear member

Het kan wel meer zijn... van relais 103 tot nokkenassensor.
De brandstofpomp is wel makkelijk te controleren.
Als je het contact op stand II zet, moet je de pomp horen zoemen gedurende een paar seconden.

Als je er niet uit komt, foutcodes uitlezen.
Kijk, lees en zoek op http://www.volvo850forum.nl
Daar vind je alles over de 850.
polleke_1974
1st Gear member

Hoi Ludo, bedankt voor jouw antwoord.
Kan ik de pomp horen zoemen vanuit de bestuurdersstoel, of moet ik luisteren onder de kap en iemand vragen het contact om te draaien ?

Mits het de pomp niet is, hoe is relais dan te controleren ?
Verder heb ik vernomen dat ik de bougies kan controleren door deze eruit te draaien en vervolgens in de kap op het blok te leggen en de motor te laten starten en kijken of ze vonken. klopt dat ?

Ik ga ook meteen eens op die site kijken
polleke_1974
1st Gear member

Hoi, hier ben ik nog eens: de brandstofpomp hoor ik inderdaad zoemen in stand 2. na enkele seconden hoor ik hem met een "pingetje" uit gaan.

Kan ik het relais ook op een bepaalde manier controleren ?
Walter
Geartronic member
Contacteer:

als je bougies niet vonken moet je alsnog uitzoeken waarom ze dat niet doen. En dat kan door van alles zijn, zoals Ludo al aangeeft. De pomp hangt onder de auto, ter hoogte van de rechter achterplaats ongeveer (als ik het goed heb). Over dat relais kan je op eerder genoemd forum alles lezen.

Bij mijn 850 was de bout van de rotor afgebroken. Dan doet ie ook weinig. Je kan de verdelerkap eraf halen en kijken hoe alles er daar uit ziet...
Afbeelding
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
Ludo
6th Gear member

VolvoMafia schreef:De pomp hangt onder de auto, ter hoogte van de rechter achterplaats ongeveer (als ik het goed heb).
Daar zit de brandstoffilter.
De pomp zit in de brandstoftank. :wink:
polleke_1974
1st Gear member

Hoi, ik heb net geprobeerd de codes uit te lezen.
Ik steek het pennetje in socket A2 (zoals ik in de beschrijving op internet gevonden heb) en dan druk ik eenmaal op het knopje naast het rode lampje.
Het lampje antwoord dan met drie keer kort geknipper. Volgens mij dus code 1-1-1, wat vervolgens betekent dat er geen fouten zijn (tenminste niet volgens de code tabel). Nog meer tips ?
Overigens wel alvast bedankt voor deze adviezen, want ik weet intussen al weer iets meer...

Hopelijk kan ik met jullie hulp de fout alsnog traceren

groeten

Maarten
polleke_1974
1st Gear member

Hoi, hier nog even een update, misschien handig voor de andere forum-bezoekers hier.

Het waren de bougies. Ik heb er 5 nieuwe in gedaan en nu rijdt ie weer en beter dan eerst trouwens.

In ieder geval bedankt voor het meedenken.
Verder heb ik nog een vraag: hoe kan ik checken of de distributieriem nog ok is ? En waar zit die precies ? Waartschijnlijk moet ik een en ander open draaien, maar dan nog weet ik niet precies hoe ik kan zien of deze aan vervanging toe is of niet.

grt.

Maarten
Walter
Geartronic member
Contacteer:

Dat kun je niet zien, je moet weten wanneer ie voor het laatst vervangen is. Volgens mij voor een 1993-er om de 75.000 km of x-jaar (staat in instructieboekje)

De distributieriem zit onder de zwarte kap links aan het motorblok. Maar als je al niet weet waar 'ie zit, overweeg dan goed of je 'm zelf moet vervangen...
Afbeelding
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937

polleke_1974
1st Gear member

Nee, vervangen wil ik niet zelf doen. Maar ik wil graag weten of ik niet een nieuwe distributieriem krijg aangesmeerd terwijl dat nog niet nodig is.
Bedankt in ieder geval voor jouw reactie.
Walter
Geartronic member
Contacteer:

als je niet zeker weet wanneer de riem voor het laatst vervangen is, kun je het beste er een nieuwe op laten zetten. Dan weet je het zeker. Je kan er niets aan zien.
Afbeelding
Mijn blog

polleke_1974
1st Gear member

ah ok. ik dacht dat je slijtage of iets dergelijks kon zien daaraan.
Dan kan ik het beste het zekere voor het onzekere nemen.
Plaats reactie

Terug naar “De 850 - S70 - C70 - V70 en V70XC Classic”