Hallo,
Heb de winterbanden eronder uit gehaald en de zomerbanden omgewisseld van achter naar voren. Profieldiepte gaf hier aanleiding voor, zodat over 5 tot 10.000 km de banden allevier aan vervanging toe zijn.
Nu maken de achterbanden welke nu voor zitten aardig wat herrie. Zal ongetwijfeld te maken hebben met de slijtage van de achterbanden waardoor dit de reactie is nu ze voor liggen.
Zou dit geluid nog wegtrekken na een paar duizend kilometer rijden? Door wat slijtage nu ze voor liggen?
Ik moet zeggen dat ze geheel trillingsvrij zijn op de snelweg. Bij lage snelheden voel ik een kleine oneffenheid van de band, maar absoluut niet storend. De herrie is erger...
Bandenwissel
- Oceanracer
- Geartronic member
Zal een lichte vorm van cuppen zijn. Met een beetje geluk slijt het oneffen loopvlak weer wat gladder. En des te meer geniet je straks van je nieuwe banden. 
PS Ik weet niet welke banden "op" waren/zijn, maar je kunt het beste de slechtste banden aan de voorzijde monteren.

PS Ik weet niet welke banden "op" waren/zijn, maar je kunt het beste de slechtste banden aan de voorzijde monteren.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
-
- 2nd Gear member
De slechtste banden voor?
Ik heb altijd gedacht de beste voor al zullen de meningen daarover verschillen.
Heb zelf ook meer het idee dat het beter is om de beste achter te monteren, dit ivm een onvoorspelbaar weggedrag in bijvoorbeeld de regen (uitbreken)
Ik heb altijd gedacht de beste voor al zullen de meningen daarover verschillen.
Heb zelf ook meer het idee dat het beter is om de beste achter te monteren, dit ivm een onvoorspelbaar weggedrag in bijvoorbeeld de regen (uitbreken)
- Christopher
- 3rd Gear member
Ik geloof toch echt dat mijn voorwielen sturen... Daarmee bepaal ik nog altijd de richting van 't voertuig. Als ik mijn stuur recht hou kan ik links of rechts willen tot ik een ons weeg, maar dan ga ik toch echt rechtdoor.
Het is geen dieplader van 21m met meesturende achterwielen.
Het is geen dieplader van 21m met meesturende achterwielen.
S40 2.0D - Barents Blue Momentum
- Wiebe
- 5th Gear member
- Contacteer:
Ga eens een slipcurses doen!
Volvo 854 GLT 2.5i 20V '92 - Van alles erop! Polar White - 242.000KM
Volvo S40 1.8 16V '98 - Deimos velgen - Half leder - Airco - 200.000KM (Broer)
Volvo 440 GL 1.8 '93 - Pollux velgen - Vol leer - Airco - 230.000KM VERKOCHT
Always a pleasure to drive...
Volvo S40 1.8 16V '98 - Deimos velgen - Half leder - Airco - 200.000KM (Broer)
Volvo 440 GL 1.8 '93 - Pollux velgen - Vol leer - Airco - 230.000KM VERKOCHT
Always a pleasure to drive...
-
- 2nd Gear member
Mmm, misschien moet ik de banden maar weer terugwisselen (niet echt een leuk karweitje maar ja).
Heb ooit eens achterstevoren gestaan op een nat wegdek met een voorwielaandrijver met iets mindere achterbanden, dus het overstuur klopt wel inderdaad…
Ik vraag me wel af of een verschil; 4,0 voor tegen 3,0 achter merkbaar is in de situaties die hier worden omschreven. Denk dat als ik 6 maanden verder ben het verschil een stukje weg kan zijn in profieldiepte..
Al blijft de herrie bestaan wat minder is in zo’n comfortabele V50 (vind ikzelf)
Heb ooit eens achterstevoren gestaan op een nat wegdek met een voorwielaandrijver met iets mindere achterbanden, dus het overstuur klopt wel inderdaad…
Ik vraag me wel af of een verschil; 4,0 voor tegen 3,0 achter merkbaar is in de situaties die hier worden omschreven. Denk dat als ik 6 maanden verder ben het verschil een stukje weg kan zijn in profieldiepte..
Al blijft de herrie bestaan wat minder is in zo’n comfortabele V50 (vind ikzelf)
- Oceanracer
- Geartronic member
Ik zou die 3mm banden weer vooraan plaatsen en als ze nog wat minder zijn die twee laten vervangen en achterop monteren. Dan die 4mm banden weer naar voren halen en pas vervangen als ook die twee op zijn.
-
- 5th Gear member
Waarom vervang je ze nu niet?
3 mm is niet zo bar veel en op de snelweg met een flinke regenbui is dit onvoldoende om het water af te voeren, wellicht al zelfs bij 50km per uur.
Veiligheid voor alles zou ik zeggen.
3 mm is niet zo bar veel en op de snelweg met een flinke regenbui is dit onvoldoende om het water af te voeren, wellicht al zelfs bij 50km per uur.
Veiligheid voor alles zou ik zeggen.
(2006-02) V50 Geartronic Kinetic , Black Sapphire metallic, 18 inch Medusa, RTI, High performance sound.
Evenveel pk's als een gemiddelde manege.
(2006-03) S40 Geartronic Momentum, Black Sapphire metallic, 16inch, RTI, High performance sound.
(2006-03) S40 Geartronic Momentum, Black Sapphire metallic, 16inch, RTI, High performance sound.
- Oceanracer
- Geartronic member
3mm bij 18" is niet te vergelijken met 3mm bij bijvoorbeeld 15". Wettelijk is 1,6 mm. Je moet ergens een grens trekken, nietwaar?
-
- 5th Gear member
Alsof jij nog met 2,0mm op je banden 120 door een regenbui wil rijden, ik denk dat jij ook eieren voor je geld kiest en een nieuwe set laat monteren.
Gewicht word al over een breder vlak verdeeld bij 18" wat aquaplaning alleen maar in de hand werkt.
Ik zou ze lekker nog een paar weekjes laten zitten en dan gaan vernieuwen, om ze nu nog voor 1 mm verschil weer om te ruilen.....
Daarnaast, het verhaal voor beste profiel achter gaat ook alleen maar op in zeer beperkte situaties.
Corrigeren van de rijrichting doe je met de voorwielen, als deze door slecht profiel geen grip meer hebben valt er niets meer te corrigeren. (ik ga hieruit van voorkomen dat je in de slip raakt, altijd beter dan genezen!).
Wieldruk en aandrijving is bij de meeste modellen op de voorwielen heden ten dagen.
Auto's met voorwielaandrijving kunnen door de combinatie van sturen en extra gas geven weer uit de slip komen, bij hard remmen komt de grootste krachten tevens op de voorwielen te rusten.
Gewicht word al over een breder vlak verdeeld bij 18" wat aquaplaning alleen maar in de hand werkt.
Ik zou ze lekker nog een paar weekjes laten zitten en dan gaan vernieuwen, om ze nu nog voor 1 mm verschil weer om te ruilen.....
Daarnaast, het verhaal voor beste profiel achter gaat ook alleen maar op in zeer beperkte situaties.
Corrigeren van de rijrichting doe je met de voorwielen, als deze door slecht profiel geen grip meer hebben valt er niets meer te corrigeren. (ik ga hieruit van voorkomen dat je in de slip raakt, altijd beter dan genezen!).
Wieldruk en aandrijving is bij de meeste modellen op de voorwielen heden ten dagen.
Auto's met voorwielaandrijving kunnen door de combinatie van sturen en extra gas geven weer uit de slip komen, bij hard remmen komt de grootste krachten tevens op de voorwielen te rusten.
(2006-02) V50 Geartronic Kinetic , Black Sapphire metallic, 18 inch Medusa, RTI, High performance sound.
- Oceanracer
- Geartronic member
Ik vind een set banden met 3 mm voor en 4 mm achter zeker niet onveilig. E.e.a. is tevens nog ruim boven het dubbele van wat wettelijk is voorgeschreven. Of 120 km/u tijdens een stevige regenbui met 8 mm wel veilig is, durf ik hier ook te betwijfelen.
Verder is een smallere band aan de voorzijde ruimschoots in het voordeel t.o.v. een brede(re) band aan de achterkant. Met andere woorden: hoe breder de band en hoe minder het gewicht wat er op rust, hoe groter de kans op aquaplaning. Omgedraaid gaat dan ook op: Hoe zwaarder de band wordt belast en hoe smaller de band hoe minder profiel nodig is om de zelfde hoeveelheid water af te voeren en des te kleiner de kans op aquaplaning.
Daarom kan bij jouw 18" velgen met 3-4 mm profiel de kritische grens eerder zijn bereikt dan iemand met een gangbaardere wielmaat.
Verder is een smallere band aan de voorzijde ruimschoots in het voordeel t.o.v. een brede(re) band aan de achterkant. Met andere woorden: hoe breder de band en hoe minder het gewicht wat er op rust, hoe groter de kans op aquaplaning. Omgedraaid gaat dan ook op: Hoe zwaarder de band wordt belast en hoe smaller de band hoe minder profiel nodig is om de zelfde hoeveelheid water af te voeren en des te kleiner de kans op aquaplaning.
Daarom kan bij jouw 18" velgen met 3-4 mm profiel de kritische grens eerder zijn bereikt dan iemand met een gangbaardere wielmaat.
-
- 5th Gear member
Wat wettelijk aangeschreven staat wil niet zeggen dat dit ook voldoet, zoals je zelf ook aangeeft kan dit ook bij 8mm schoeisel gebeuren, daarom dat ik al aangaf dat ik 3mm zeker het punt van vernieuwen vind, de 4 mm kan nog wel even mee.
Kijk eens op een liniaal hoe summier 2mm is om water af te voeren, een beetje vrachtwagenspoor met water zal je in zeer gevaarlijke situaties gaan brengen.
Ik kan mij alleen niet vinden in de stelling: "hoe smaller de band hoe minder profiel nodig is om de zelfde hoeveelheid water af te voeren en des te kleiner de kans op aquaplaning".
De minimale ruimte aan profiel wat nodig is om een vastgestelde hoeveelheid water af te voeren zal nooit meer of minder worden door de druk die op het loopvlak uitgeoefend word, er zal bij een hogere druk alleen maar meer water voor de band weggedrukt worden, een band kan nooit zoveel druk uitoefenen dat de dichtheid van water groter word, of begrijp ik jouw stelling verkeerd?
De stelling van een 18" band ben ik het volledig met je eens.
Bredere band is alleen in zijn voordeel in een bocht of op een hele hoge snelheid (meer stabiliteit, maar ook meer rolweerstand).
Maar goed, valt mij altijd wel op dat er goed over nagedacht word hier om de voors en tegens af te wegen en te bespreken.
Kijk eens op een liniaal hoe summier 2mm is om water af te voeren, een beetje vrachtwagenspoor met water zal je in zeer gevaarlijke situaties gaan brengen.
Ik kan mij alleen niet vinden in de stelling: "hoe smaller de band hoe minder profiel nodig is om de zelfde hoeveelheid water af te voeren en des te kleiner de kans op aquaplaning".
De minimale ruimte aan profiel wat nodig is om een vastgestelde hoeveelheid water af te voeren zal nooit meer of minder worden door de druk die op het loopvlak uitgeoefend word, er zal bij een hogere druk alleen maar meer water voor de band weggedrukt worden, een band kan nooit zoveel druk uitoefenen dat de dichtheid van water groter word, of begrijp ik jouw stelling verkeerd?
De stelling van een 18" band ben ik het volledig met je eens.
Bredere band is alleen in zijn voordeel in een bocht of op een hele hoge snelheid (meer stabiliteit, maar ook meer rolweerstand).
Maar goed, valt mij altijd wel op dat er goed over nagedacht word hier om de voors en tegens af te wegen en te bespreken.