Turbo lagers versleten ???

De rubriek voor de 'geblazen' Volvo's, waaronder ook motoren die voorzien zijn van een compressor.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Froggy81
3rd Gear member
Berichten: 292
Lid geworden op: 12.07.2008 - 17:29

Hey,

Een collega van mij heeft een 2.4T van 2001 met 175.000 km op de teller.
Met het rijden merk je soms dat de auto een klein beetje inhoudt, niet erg maar je merkt er wel wat van, vergeleken met mijn auto.
Ff boven de 2500 toeren houdt ie in en dan gaat ie weer.

Nu heb ik bij hem ff de intercoolerslang los gemaakt. Daar zat wat olie in. Niet erg veel maar was wel bedekt met een laagje olie.
Is zijn turbo nu kapot of zijn alleen de lagers versleten en is een revisie van de turbo voldoende.

Nu heb ik nog 2 vraagjes,

Wat kost een nieuwe Turbo en wat kost een Turbo revisie ?

Alvast bedankt.
# Volvo V70 2.4T '00 (nieuw model)
# Kawasaki ZX-10R '05 Circuitmotor
Gebruikersavatar
toppertje
6th Gear member
Berichten: 3781
Lid geworden op: 01.09.2006 - 22:52
Locatie: drente

Een beetje olie in de intercoolerslang is niet ernstig.
Ik denk niet dat daar het inhouden vandaan komt.
Is de lmm. al eens gecontroleerd?
Dit kan makkelijk even met jouw auto als donor.
een versleten turbo zou ik eerst(175.000km) nog niet
aan denken.
geen glans zonder wrijving
Gebruikersavatar
FrankS60
5th Gear member
Berichten: 1838
Lid geworden op: 18.04.2008 - 12:25
Locatie: Gelderland

Een versleten turbo is niet heel waarschijnlijk, maar zeker niet onmogelijk. Een beetje olie in het systeem is ook niet heel vreemd, eigenlijk hebben de meeste geblazen motoren dat wel na een tijdje.

Een nieuwe turbo laten monteren door de garage kost je iets in de richting van 1200 euro. Als je het exacte bedrag wilt weten, de garagist weet het zo :wink:

Het inhouden kan inderdaad aan de LMM liggen, of bijvoorbeeld de turbo control valve. Het is lastig om daar zo iets over te zeggen. Gebeurd het alleen met flink gasgeven of ook onder normaal rijden/cruisen?

Je kunt een turbo niet zomaar versleten verklaren, als je het echt wilt weten moet in ieder geval de downpipe eraf om te kijken hoeveel speling er op de as zit. Dan heb je nog geen garantie dat hij het 1 of het ander is, maar het geeft een prima indicatie over de toestand van de lagers. Ik zou echter wel eerst andere opties uitsluiten voor je op een dergelijke operatie over gaat.
S60 2.4T - 261bhp - 407Nm - BSR 3"; downpipe & sportflow exhaust - BSR Optiflow air intake - Fasttech tuned - IPD HD CBV - IPD TCV - IPD HD Ignition Coils - IPD silicone turbohosekit - IPD HD Endlinks - Eibach Pro Kit 30mm - Powerflex Front Control Arm Bushing - IPD HD Upper Spring Seats - IPD/Powerslot brakerotors icm Ferodo DS2500 pads - IPD HD SS Braided Brake Lines - 17"; Otrera 225/45/17 - Beige volleder - Spaceball -
Gebruikersavatar
volvo c70 t5
4th Gear member
Berichten: 578
Lid geworden op: 25.07.2009 - 12:19

Gewoon even uit laten lezen,inhouden vanaf 2500 rpm is meestal de lambdasonde,olie in de intercooler slangen komt door de carterventilatie.
Gebruikersavatar
Froggy81
3rd Gear member
Berichten: 292
Lid geworden op: 12.07.2008 - 17:29

Bedankt voor de info, ik zal het aan hem doorgeven.
# Volvo V70 2.4T '00 (nieuw model)
# Kawasaki ZX-10R '05 Circuitmotor
Plaats reactie

Terug naar “Turbo”