Voordat het warm wordt wil ik mijn koeling aanpakken. Ik zie dat de thermostaat anders werkt dan oudere Volvo's. Doordat er lucht wordt ingeblazen gaat hij dicht.
Het testen hiervan. Ik moet even flink in het slangetje blazen om het klepje te laten sluiten. Moet dit met veel gemak gaan of niet? (Een nieuwe kopen is geen probleem maar als het niet nodig is.....)
werking thermostaat
- redrooster
- 3rd Gear member
- Berichten: 301
- Lid geworden op: 23.06.2009 - 02:13
- Locatie: Utrechtse Heuvelrug
- Contacteer:
De 460 GL carb van Frans
- Iroll
- 6th Gear member
- Berichten: 4440
- Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
- Locatie: Zeist
Thermostaat en lucht inblazen? Welke thermostaat en slangetje heb je het over? De thermostaat van de 400serie werkt hetzelfde als in oudere Volvo's, hij gaat open bij 92c en is bij 102c helemaal open. Meestal als ze stuk zijn blijven ze altijd open staan en komt de motor niet op bedrijfstemperatuur. Dat merk je bijv. aan de kachel die niet heet wil worden. Heel soms willen ze niet openen en dan raakt de motor oververhit.
- redrooster
- 3rd Gear member
- Berichten: 301
- Lid geworden op: 23.06.2009 - 02:13
- Locatie: Utrechtse Heuvelrug
- Contacteer:
Carburateur versie. '92 In de luchtinlaat slang vanaf de radiateur. Vierkant doosje met daarop een ronde vorm waarin het slangetje terechtkomt vanaf het T stukje.
Blaas je hier in dat gaat klepje open. Vanaf T stukje gaat slang naar carburateur.
(ik heb even geen tijd op foto te maken, moet zo weg.
Oude versies gaan open doordat door hitte het "dingetje" in thermostaat uitzet en klepje dicht gaat.
Blaas je hier in dat gaat klepje open. Vanaf T stukje gaat slang naar carburateur.
(ik heb even geen tijd op foto te maken, moet zo weg.
Oude versies gaan open doordat door hitte het "dingetje" in thermostaat uitzet en klepje dicht gaat.
De 460 GL carb van Frans
- Msuidgeest
- Geartronic member
- Berichten: 21228
- Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
- Locatie: Flevoland
- Contacteer:
huh? Nu word ik nieuwsgierig. Foto graag want ik zie even niet wat je bedoelt.
Mark
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1369
- Lid geworden op: 29.12.2005 - 12:02
- Locatie: Kessel lb
Dat is geen thermostaat. Dat is een omloop klep voor de lucht.
ALs de carb motor warm is, word NA het uitzetten de carburateur gekoeld middels lucht. De ventilator draait daarom ook lang na op half toeren. Door het wegvallen van de onderdruk (bij uitzetten van de motor) gaat de klep in een andere stand staat, zodat de lucht niet richting de luchtfilter gaat maar richting de carb om te koelen.
Dit doet men om "vapourlock" te voorkomen, dat is eigenlijk verdampen van de benzine waardoor je de motor niet meer kunt starten, hij slaat dan gewoon niet aan.
Hier zit verder geen regeling voo rmotortemperatuur aan; Als de FAN draait moet bij uitgezette motor de carb gekoeld worden. Dat is het enige
ALs de carb motor warm is, word NA het uitzetten de carburateur gekoeld middels lucht. De ventilator draait daarom ook lang na op half toeren. Door het wegvallen van de onderdruk (bij uitzetten van de motor) gaat de klep in een andere stand staat, zodat de lucht niet richting de luchtfilter gaat maar richting de carb om te koelen.
Dit doet men om "vapourlock" te voorkomen, dat is eigenlijk verdampen van de benzine waardoor je de motor niet meer kunt starten, hij slaat dan gewoon niet aan.
Hier zit verder geen regeling voo rmotortemperatuur aan; Als de FAN draait moet bij uitgezette motor de carb gekoeld worden. Dat is het enige
Wim
Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
- Msuidgeest
- Geartronic member
- Berichten: 21228
- Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
- Locatie: Flevoland
- Contacteer:
Duidelijk Wim. Ik dacht aan iets anders met dat blazen en koelen.
Mark
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
- redrooster
- 3rd Gear member
- Berichten: 301
- Lid geworden op: 23.06.2009 - 02:13
- Locatie: Utrechtse Heuvelrug
- Contacteer:
Dan zie ik al meer dan 15 jaar iets verkeerds aan voor de thermostaat.
De volgende vraag is dus .... ... .. ...........
De volgende vraag is dus .... ... .. ...........
De 460 GL carb van Frans
-
- 8th Gear member
- Berichten: 12728
- Lid geworden op: 07.10.2006 - 20:26
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
- redrooster
- 3rd Gear member
- Berichten: 301
- Lid geworden op: 23.06.2009 - 02:13
- Locatie: Utrechtse Heuvelrug
- Contacteer:
LOL.
Ik sta er zelf ook nog tussen. (Frans)
Ik sta er zelf ook nog tussen. (Frans)
De 460 GL carb van Frans