Pagina 1 van 1

werking thermostaat

Geplaatst: 03.04.2010 - 12:46
door redrooster
Voordat het warm wordt wil ik mijn koeling aanpakken. Ik zie dat de thermostaat anders werkt dan oudere Volvo's. Doordat er lucht wordt ingeblazen gaat hij dicht.
Het testen hiervan. Ik moet even flink in het slangetje blazen om het klepje te laten sluiten. Moet dit met veel gemak gaan of niet? (Een nieuwe kopen is geen probleem maar als het niet nodig is.....)

Geplaatst: 03.04.2010 - 13:23
door Iroll
Thermostaat en lucht inblazen? Welke thermostaat en slangetje heb je het over? De thermostaat van de 400serie werkt hetzelfde als in oudere Volvo's, hij gaat open bij 92c en is bij 102c helemaal open. Meestal als ze stuk zijn blijven ze altijd open staan en komt de motor niet op bedrijfstemperatuur. Dat merk je bijv. aan de kachel die niet heet wil worden. Heel soms willen ze niet openen en dan raakt de motor oververhit.

Geplaatst: 03.04.2010 - 13:49
door redrooster
Carburateur versie. '92 In de luchtinlaat slang vanaf de radiateur. Vierkant doosje met daarop een ronde vorm waarin het slangetje terechtkomt vanaf het T stukje.
Blaas je hier in dat gaat klepje open. Vanaf T stukje gaat slang naar carburateur.
(ik heb even geen tijd op foto te maken, moet zo weg.

Oude versies gaan open doordat door hitte het "dingetje" in thermostaat uitzet en klepje dicht gaat.

Geplaatst: 03.04.2010 - 17:00
door Msuidgeest
huh? Nu word ik nieuwsgierig. Foto graag want ik zie even niet wat je bedoelt.

Geplaatst: 03.04.2010 - 21:49
door wpee
Dat is geen thermostaat. Dat is een omloop klep voor de lucht.
ALs de carb motor warm is, word NA het uitzetten de carburateur gekoeld middels lucht. De ventilator draait daarom ook lang na op half toeren. Door het wegvallen van de onderdruk (bij uitzetten van de motor) gaat de klep in een andere stand staat, zodat de lucht niet richting de luchtfilter gaat maar richting de carb om te koelen.
Dit doet men om "vapourlock" te voorkomen, dat is eigenlijk verdampen van de benzine waardoor je de motor niet meer kunt starten, hij slaat dan gewoon niet aan.
Hier zit verder geen regeling voo rmotortemperatuur aan; Als de FAN draait moet bij uitgezette motor de carb gekoeld worden. Dat is het enige

Geplaatst: 03.04.2010 - 23:17
door Msuidgeest
Duidelijk Wim. Ik dacht aan iets anders met dat blazen en koelen.

Geplaatst: 03.04.2010 - 23:40
door redrooster
Dan zie ik al meer dan 15 jaar iets verkeerds aan voor de thermostaat.
De volgende vraag is dus .... ... .. ...........

Geplaatst: 03.04.2010 - 23:54
door 945i
Kijk hier maar Frans..;)
http://forum.volvo300club.nl/showthread.php?t=4027

Niels weet waar hij zit.

Geplaatst: 04.04.2010 - 11:51
door redrooster
LOL.
Ik sta er zelf ook nog tussen. (Frans)