Zwetende intercoolerslangverbinding bestuurderskant

Plaats reactie
Gebruikersavatar
PeerTronic
4th Gear member
Berichten: 972
Lid geworden op: 15.09.2007 - 21:00

Ik heb eerst eens het forum doorzocht en toen zag ik al dat het vaker was besproken, maar het is me nog niet helemaal duidelijk.

Ik keek vanmorgen tijdens een regelmatige inspectie onder de moterkap en zag dat er linksvoor (bestuurderskant) bij de radiateur wat smurrie zit. Een beetje nat. Bleek moterolie te zijn.
Er is niet zichtbaar een lekkage en het lijkt me ook niet veel want ik laat nooit olieplasjes achter.
Inspectie met de hand leek in de richting van het verbinding tussen slang en alublok bij de radiateur te wijzen. Dit heb ik elders ook al gelezen.
Het is dus niet veel, krijg geen BC melding en vraag me dus af of dat ik me zorgen moet maken, het moet laten nakijken bij een volgende beurt of dat ik het zelf kan? Ik heb geen brug en ook geen zin om onder de auto te gaan liggen. Kan er maar moeilijk van boven bij. Slangverbinding vervangen? Nieuwe slang? Of toch maar mooi laten zitten.
XC90 T8 Recharge Inscription, Pine Grey, 09/2021, 20100 km
Mini Cooper Clubman, 06/2017, 62000 km
XC90 D5 AWD Geartronic Executive Sapphire Black, 09/2014, 84´500 km
XC70 D5 AWD Geartronic Summum Twilight Bronze, 04/2012, 96´000 km
XC70 2.5T AWD Prestige Line 2003, 268.500 km
Swiss test: Chuchichästli
Gebruikersavatar
DannyB
3rd Gear member
Berichten: 259
Lid geworden op: 13.05.2006 - 11:05
Locatie: Eindhoven

Dag PeerTronic,

Dat schijnt vaker voor te komen, maar niet iets waar je je echt zorgen over moet maken.
Maar ik vind persoonlijk dat ie gewoon dicht moet zijn!
Daarnaast liep de auto bij mij ook ook nog onregelmatig stationair!
Ik heb bij mij de complete kunststof slang losgemaakt, ook van het gasklephuis.
Meteen het gasklephuis verwijderd en gereinigd. Dit was ook echt nodig!
Ik heb de slang zelf en de aansluiting op de intercooler gereinigd.
Daarna de aansluitingen van de kunststof slang met wat vloeibare pakking ingesmeerd en daarna opnieuw gemonteerd.
Dit op aanraden van een volvo monteur.
Het schijnt dat de kunststof slang anders weer gaat lekken, dit omdat temperatuur wisselingen de grote/afdichting van de kunststof slang beinvloeden.
Nu lekt ie niet meer en de auto loopt ook weer perfect stationair!

Groeten Danny
XC90 D5 2004 Exclusive Silver Metallic
XC70 2.5T 2003 (2007-design) Ash gold metallic
V70 T-5 2001(R-design) Polarctic metallic
850 Estate 1995 (Werkpaard) 2.5i LPG Nautic Blue metallic
V70 2.5T 1997 (R-design) moondust metallic
Amazon Estate 1967 midnight blue
850 Estate 1993 2.5/20V onyx green metallic
265 GLE 2.8i 1979(American design) lightblue metallic
245 GLE 1979 2.1i bronze metallic
Plaats reactie

Terug naar “XC90 Classic t/m MY 2014”