Iemand ervaring met een B23E inbouwen?

Dus niet Amazone, zoals veel gezegd wordt.
Plaats reactie
AxelVR
2nd Gear member

Hoi!

Ik gebruik m'n Amazon (122S '68 ) steeds meer voor dagelijks vervoer en wil de auto daar dus ook beetje op aanpassen.

Nu heb ik onlangs een B20 ingebouwt waarmee ik niet echt tevreden ben aangzien ik al een cilinderkop heb kunnen vervangen + koppakking en ook zit er een tik in het blok. Bovendien is de vermogenswinst niet significant.

Dan ga je toch zitten denken ; Je wilt een Overdrive voor op de snelweg lekker te kunnen rijden en dan wil je het liefst ook een Weber-carb voor optimaal rijgenot (en betrouwbaarheid). Toch zijn dit vrij prijzige ondernemingen... Ik ben zelf wel iemand van een uitdaging en heb binnenkort 3maanden vrij dus ik zat zo te denken.

Waarom geen moderner volvo-blok inbouwen? Dus waarom geen B23E met injectie? Dan kan de bak van de B23E gewoon intact blijven en heb je ook een 5-de versnelling. Ook heb je gewoon een betrouwbaar en krachtig(er) blok in handen.

Nu vergt dit natuurlijk de nodige aanpassingen , ik heb er zo al een paar op een rij;
-Versnellingspook moet anders (nieuw gat in tunnel)
-Inkorten as
-Ander gaspedaal
-Koppelingspedaal?!?
-Uitschakelmechanisme voor injectors
-snelheidsmeter+km-teller
-radiateur??!?

Heeft er iemand ervaring hiermee? Zo ja , tips of suggesties zijn uiterst welkom ;)
Of heeft er iemand nog geniale ingevingen (minder geniale mogen ook :roll: )

Ben benieuwd...

Axel
ArjanV
3rd Gear member
Contacteer:

Ik heb zelf geen ervaring, maar lees het volgende topic maar even door.
http://volvolvo.nl/smf/index.php/topic,3803.0.html

Ik heb ook de gedachte om mijn combi wat techniek betreft wat te moderniseren.
Eerst maar weer eens verder met de body :shock:

Succes, en laat ons mee genieten van de ombouw.
wepster850
3rd Gear member

om je een goede raad te geven
ik ben momenteel zelf bezig met een 140 (heeft de zelfde midde tunnel als de amazon) en ik wil er zelf een B21ET in hebben waarom , nou om de volgende redenen .
a een B23 past niet omdat die de ontsteking op de kop hebben die bij een amazon tegen het schutbord komt en dus een aanpassing op je schutbord vergt .
b de bak is het volgende probleem je kunt er een bak van een 200 serie in leggen om inderdaad een 5 bak er aan over te houden maar dan moet je de midde tunnel opkloppen omdat de bak van de 200 serie hoger is en de pook anders staat (lees verschil tussen lange en korte pook)
c bij de bak en tunnelaanpassing komt ook nog eens de ophaning van de bak die is net even iets anders dan een M40 of M41 dus die moet ook aangepast worden en de bediening van de pook komt meer naar de stoelen te staan (lees naar achter) .
verder moet je bij een B23 de kabelboom ook nog eens pas zien te krijgen door heel wat aanpassingen .
en als laatste
je zult een extra benzine retour leiding moeten trekken en een pomp inbouwen in je tank omdat de injectie dit vergt
mocht het nog niet duidelijk zijn kun je me altijd even een PB sturen zodat we telefonisch kontact met elkaar kunnen hebben om betere en specifiekere uitleg te geven

zie hier mijn link van het project waar ik nu mee bezig ben

http://www.volvo850forum.nl/index.php/t ... 603.0.html

greets wepster
v700r
5th Gear member

Das duidelijk! Er gaat dus geen B23E in.
Groeten van Frans.
admiral
5th Gear member

v700r schreef:Das duidelijk! Er gaat dus geen B23E in.
wat dan wel :P
v700r
5th Gear member

B21 ET?
Groeten van Frans.
admiral
5th Gear member

v700r schreef:B21 ET?
Dan loopt ie tegen dezelfde constructieve en elektronische problemen aan als bij een B23. Oke de B21ET is een turbo maar die heb je ook bij een B23. Dan zou ik voor een B23 met turbo gaan.

Maar waarom niet gelijk helemaal gek doen en d'r een 5 cill 20V turbo in knallen, dik 250 PK en een koppel van heb ik jou daar en het past zekers te weten.
Boele
4th Gear member

admiral schreef:
Dan loopt ie tegen dezelfde constructieve en elektronische problemen aan als bij een B23. Oke de B21ET is een turbo maar die heb je ook bij een B23. Dan zou ik voor een B23 met turbo gaan.

Maar waarom niet gelijk helemaal gek doen en d'r een 5 cill 20V turbo in knallen, dik 250 PK en een koppel van heb ik jou daar en het past zekers te weten.
B21 heeft toch zn ontsteking aan de zijkant van het blok zitten ipv het verlengde zoals de b23?

Heb er al wel 1 gezien in een 1800, weet alleen niet wat voor een bak ze er aan hangen als je het blok een slag draait..
admiral
5th Gear member

Boele schreef:
admiral schreef:

B21 heeft toch zn ontsteking aan de zijkant van het blok zitten ipv het verlengde zoals de b23?

Heb er al wel 1 gezien in een 1800, weet alleen niet wat voor een bak ze er aan hangen als je het blok een slag draait..
Mijn B21 heeft hem aan de zijkant zitten voor aan het blok. Ik had ook een B230 en daar zat ie op dezelfde plek. Is een B23 anders dan een B230??
wepster850
3rd Gear member

bij een B21ET zit de ontsteking inderdaad linksvoor dus dat past zonder problemen enkel zou ik wel even goed nadenken wat je met de bak doet .
ik heb er voor die van mij een M47 op de kop getikt daar ik de midde tunnel toch aan ga passen echter als je de M40 wil behouden zul je de behuizing moeten veranderen van je bak (daar zijn veloop behuizingen voor trouwens ) zie hier

http://www.hukebasart.nl/huke/?Koppelingshuizen

dan is het kwa blok een kwestie van monteren aansluiten en lopend maken echter zou ik wel een intercooler monteren (scheeld ook nog eens extra PK tjes )
en natuurlijk de remmen van de auto ook even onderhanden nemen daar de standaart remmen van een amazon niet overhouden met dit bruut gewelt onder de kap .
ook zou ik de aandrijfas dikker nemen want je gaat nu van 90 PK naar 180 PK dus die krijgt flink op zijn donder .

voor verdere vragen en info kun je ook een pb sturen :BIG:

admiral schreef:

let wel dat een T5 motor een extremere aanpak vereist daar het blok te hoog is en je dus het carterzult moeten aanpassen en veranderen , tevens zul je dan kwa bak gebruik moeten gaan maken van een M92 uit de 9 serie daar de M47 niet past op het blok .

zie hier de mods die nodig zijn voor je carterpan het is wel in een 200 serie maar kwa ophaning van je blok is dit identiek in de amazon en zul je dus je carter moeten verlagen

http://ja-custom.se/page1.html
Niels S80
2nd Gear member

@AxelVR; Ik heb een B230 in mijn Amazon zitten. Hij rijdt weliswaar alleen op gas en niet op benzine, maar ik kan je zeker wel vertellen waar je allemaal tegenaan loopt. Wanneer je vragen hebt, hoor ik het wel.

Succes met eventuele ombouw.
Plaats reactie

Terug naar “De Amazon”