Pagina 1 van 1
STC
Geplaatst: 15.01.2006 - 19:08
door peeke smet
Hoi,
Onlangs heb ik een s60 2.4 140pk (2001) gekocht, maar tijdens het doorslippen (bv op ijzel als het andere wiel het overneemt) hoor ik een schurend geluid? is dat normaal? :roll:
Ook heb ik gezien dat de 140pk en de 170pk van de 2.4 dezelfde motoreigenshappen hebben. waar zit eigenlijk het verschil of is de 140pk gewoon een afgestelde 170pk en kan men die desnoods via de computer van Volvo terug wat pk'tjes terug brengen?
met vriendelijke groetjes,
Jurgen
Geplaatst: 16.01.2006 - 06:23
door volvomen-1
Dit geluid is normaal, je hoort een soort pulserend geluid. De wielen nemen één voor één de aandrijving over. Het lijkt een omgekeerde ABS
Geplaatst: 16.01.2006 - 10:16
door Gast
STC gaat het wiel afremmen dat door slipt.
De ABS sensor (en computer) registreert dat een wiel sneller draait en niet in overeenstemming is met de rijsnelheid. Dus slip.
Het het doorslippen merk ik op als "enigzins inhouden" (wiel wordt afgeremd) en natuurlijk het lampje op het dashbord.
Schuren? Nee, mij niet op gevallen, korte slip meestal in bocht bij optrekken en spiegelglad wegdek (sneeuw). De ABS module is natuurlijk wel flink bezig: druk, los, druk, los, druk, enz....
Misschien hoor je dat.
Ik zal er eens op letten.
Geplaatst: 21.03.2008 - 09:54
door Waytogo
Hallo
Ik hoor ook een raar geluid namelijk dat de wielen doorslippen ik dacht dat bij dit systeem dat niet mogelijk moest zijn.
Volvo S60 2.4 2001
Geplaatst: 21.03.2008 - 11:33
door gertsan
Het duurt altijd even voordat hij werk (beetje laat) maar dan werkt hij ook goed. Als ik vol gas geef slipt hij ook even, zeker als het wegdek glad is. Dus heel normaal.
Geplaatst: 24.03.2008 - 15:48
door oudegroen
Als ik vol gas geef slipt hij ook even, zeker als het wegdek glad is
Gewoon niet doen dus...
Geplaatst: 25.03.2008 - 14:01
door JJDD
AlexV70 schreef:STC gaat het wiel afremmen dat door slipt.
Kan dat evt een brandlucht veroorzaakt hebben bij veelvuldig inschakelen? Ik na na een rit door de bergen (bergopwaarts - vrijwel niet remmen dus, en nauwelijks schakelen), vrij veel korte gladde gedeeltes, behoorlijke brandlucht (beetje verbrand plastic). Garage kon niets vinden.
Geplaatst: 25.03.2008 - 14:25
door JJapie
(enigzins offtopic) Zo reed ik afgelopen jaar met m'n 440 door Noorwegen.. Bergje op bergje af. Op een gegeven moment een flink steile daling met een hoop bochten, dus continu moeten remmen (en ik reed echt niet in z'n 5

). Begon me opeens te stinken.. Dus ik zet bij de eerste de beste uitwijk-/uitkijkplek de auto aan de kant. Ik dacht zelf in eerste instantie dat het van het remmen kwam, dat de remmen te heet waren geworden of iets dergelijks, maar toen ik de motorkap opengooide en het waterpeil controleerde kwam ik al snel tot een andere conclusie.. De radiator was lek

Er zat niet echt veel water meer in, en de motor heeft het denk ik behoorlijk warm gehad. Stom genoeg was daarvan niets te zien op de temperatuurmeter, want die hield ik expres extra goed in de gaten tijdens het rijden in de bergen..
Maar goed, heb toen de auto laten afkoelen en weer bijgevuld met water. Later die middag nog de ANWB gebeld (toch maar goed dat ik die europadekking erbij had genomen), die stuurden de plaatselijke collega welke mij afsleepte, het lek vond in de radiator en het bij gebrek aan een vervanger hiervoor er een flesje meuk ingooide. Heb het toen nog een hele tijd uit kunnen houden (wel regelmatig peil controleren en indien nodig bijvullen) en uiteindelijk de radiator bij een dealer in Duitsland laten vervangen..
Tot zover deze anekdote

Re: STC
Geplaatst: 27.03.2008 - 15:47
door Carfreak
peeke smet schreef:Hoi,
Onlangs heb ik een s60 2.4 140pk (2001) gekocht, maar tijdens het doorslippen (bv op ijzel als het andere wiel het overneemt) hoor ik een schurend geluid? is dat normaal? :roll:
Ook heb ik gezien dat de 140pk en de 170pk van de 2.4 dezelfde motoreigenshappen hebben. waar zit eigenlijk het verschil of is de 140pk gewoon een afgestelde 170pk en kan men die desnoods via de computer van Volvo terug wat pk'tjes terug brengen?
met vriendelijke groetjes,
Jurgen
De 2.4 is in de V70n idd bij 140 en 170 pk identiek. Allebei 20v 5 cyl. Bij het oude model had het zwakkere type ook minder kleppen. Ik meende 10v.
De 140pk is eenvoudig op 180pk te brengen met chiptuning. Kosten zijn afhankelijk van je motortype/ code. Varierend van 350 tot 675 euro (kan ook goedkoper maar die vetrouw ik niet). Bij mijn motor is natuurlijk weer de duurste chiptuning van toepassing, zul je altijd zien. Vandaar dat ik het niet gedaan heb. Bovendien pakt de 140pk eerder op dan de 170pk uitvoering en is daarmee vreemd genoeg ook de betere caravantrekker.
Geplaatst: 27.03.2008 - 20:08
door plim
Bij een S60 is de 2.4 benzine 140 pk mechanisch identiek aan de 170 pk uitvoering. Middels chiptuning is dit prima op te waarderen naar meer dan 170 pk.
Geplaatst: 27.03.2008 - 23:17
door Gast
plim schreef:Bij een S60 is de 2.4 benzine 140 pk mechanisch identiek aan de 170 pk uitvoering. Middels chiptuning is dit prima op te waarderen naar meer dan 170 pk.
Lees hier ook eens, daar wordt het nmm duidelijk dat het eigenlijk geen nut heeft.
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=2072
Of je moet de toerenteller rechts in de hoek willen houden.

Geplaatst: 28.03.2008 - 02:55
door IkeV70
Bijzonder vermakelijk leesvoer. Als we een kopje "klassiekers" zouden hebben zou deze zeker ergens bovenaan staan.
Geplaatst: 28.03.2008 - 17:36
door plim
AlexV70 schreef:plim schreef:Bij een S60 is de 2.4 benzine 140 pk mechanisch identiek aan de 170 pk uitvoering. Middels chiptuning is dit prima op te waarderen naar meer dan 170 pk.
Lees hier ook eens, daar wordt het nmm duidelijk dat het eigenlijk geen nut heeft.
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=2072
Of je moet de toerenteller rechts in de hoek willen houden.

Ach, ik kan uit ervaring vertellen dat het echt veel lekkerder rijdt met meer vermogen dan de standaard 140pk.
Wanneer heb je dat nodig ? Bij invoegen, inhalen e.d.. Idd. daar waar je de toerenteller naar rechts ziet gaan.
met vriendelijke groet,
Plim (140 PK automaat door Fastech getuned naar 170+ pk's)
Geplaatst: 30.03.2008 - 11:27
door Waytogo
Ik vind het alleen wel jammer dat je niet zonder slippen kan weg rijden als je een keer iets te veel gas geeft.
Ik heb snelle bmw's gereden die dan echt duidelijk gas inhielden zodat die echt niet met piepende banden wegreed.
S60 2.4 2001 Edition Black Sapphire metallic.