Mijn V70 (2.4 140pk) heeft bij de koude start -en alleen de koude start- even een bijgeluid, een soort rateltje. Zo op het ongeoefende oor is het wat te zacht voor een starterkrans. Na een seconde of 4 a 5 is het geluid weg. Het is te luid voor injectoren.
Bij mijn beste weten hebben deze motoren geen hydrostoters meer.
Iemand een idee ? Lijkt aan de voorzijde van het blok te komen.
Ik heb nog even garantie op de auto en zou het fijn vinden om te weten wat er loos kan zijn.
Los daarvan vind ik de koudestart waarbij de auto een periode op 1400 rpm blijft lopen erg irritant, maar dat schijnt niet uit te schakelen te zijn..
Gr,
Misha
Geplaatst: 15.04.2010 - 15:36
door Drewster
Is nog een beetje vaag om te achterhalen wat er aan de hand is.
Misschien kun je het even testen; ga jij voor de geopende motorkap staan en laat je iemand anders de motor starten. Dan kun je waarschijnlijk al veel beter het geluid lokaliseren.
Geplaatst: 15.04.2010 - 17:50
door elianmars
Hoe lang duurt die koudestart bij jouw wagen dan? Zodra ik ga rijden en bijvoorbeeld een klein stukje verderop ga keren, is het al afgelopen.
Geplaatst: 15.04.2010 - 18:08
door Misha
Ja, is bij mij ook zo, maar het is gewoon erg irritant.
Had al nagevraagd, Fasttech kan het er wel uitslopen maar doet het niet om goede redenen, Rica kan het niet.
Had iets te maken met de CVVT.
Geplaatst: 15.04.2010 - 18:42
door steven460
variabele kleptiming motor stukaduk ?
Dat moet te merken zijn in een niet al te soepele koppel curve.
Geplaatst: 15.04.2010 - 19:08
door Misha
steven460 schreef:variabele kleptiming motor stukaduk ?
Dat moet te merken zijn in een niet al te soepele koppel curve.
Haha, de tenenkrommende koppelcurve van de 140 pk...
Zou hij dan niet altijd blijven ratelen trouwens ? Of een melding genereren ?
Ik vind hem wel laag in de toeren wat bokkerig, en soms lijkt het ook net of je zelf gas bijgeeft, vooral als hij koud is ja.
Dat laatste zou ik inderdaad als koppelwisseling kunnen omschrijven ja.
Ik zal eens luisteren, goede tip. Dat zou dan bij die bult op de distributiedeksel vandaan moeten komen niet ?
Geplaatst: 15.04.2010 - 19:37
door steven460
jah. de 170 pk versies en de T5 hoor je vanaf 4000 toeren een ander motorgeluid.
Ook bij koude motor hoor je dan een diepere brom bij lage toeren & veel 'gas'.
Dat is m.i. allemaal ten gevolge van kleptiming.
De 140pk variant software spreekt mogelijk de motor nooit aan...... zonde!
Met een verschrikkelijk openlucht filter kan dit geluid (merk het verschil tussen 1000..3000 en 4000 -> toeren!)
geproduceerd worden. (dit is ten gevolge van kleptiming)
Maar geloof dat de 140pk versie dat geen gebruik van maakt......
Misschien iemand die dat kan bevestigen of ontkrachten?
Geplaatst: 24.04.2010 - 09:23
door Misha
steven460 schreef:
Maar geloof dat de 140pk versie dat geen gebruik van maakt......
Misschien iemand die dat kan bevestigen of ontkrachten?
En ?
Ik hoor wel een ander geluid, maar boven de 4000 houdt het allemaal bijna op..
Geplaatst: 24.04.2010 - 09:56
door steven460
allemaal?
Boven de 4000 toeren wordt er door de 140pk variant geen verdere koppel opgebouwd zoals de 170pk dat wel doet. beetje 'smoren' vd inlaat klep / variabele kleptiming.
Geplaatst: 26.04.2010 - 12:32
door michel a4
bij mij waren het de pakkingen v/h uitlaatspruitstuk,als de motor koud is even een rateltje.
is een dure operatie bij uato met turbo ,omdat die er uit moet.
met een 2.4 valt het misschien mee
michel
Geplaatst: 26.04.2010 - 18:26
door Misha
michel a4 schreef:bij mij waren het de pakkingen v/h uitlaatspruitstuk,als de motor koud is even een rateltje.
is een dure operatie bij uato met turbo ,omdat die er uit moet.
met een 2.4 valt het misschien mee
michel
Toevallig, zat ook aan zoiets te denken.
Het klinkt alleen nogal 'aan de voorkant'.
Maar het is wel veel erger als het kouder is.
Geplaatst: 09.05.2010 - 10:21
door Misha
Ik weet nu definitief dat het inderdaad uit het uitlaatspruitstuk / pakkingen komt.
Geplaatst: 02.06.2010 - 21:35
door Misha
Vandaag zijn de uitlaatspruitstukpakkingen vervangen en het probleem is opelost.
Geplaatst: 03.06.2010 - 09:19
door piotrV70
Misha schreef:
steven460 schreef:variabele kleptiming motor stukaduk ?
Dat moet te merken zijn in een niet al te soepele koppel curve.
Haha, de tenenkrommende koppelcurve van de 140 pk...
Wat is er precies tenenkrommend aan die koppelcurve ?
Geplaatst: 13.06.2010 - 20:26
door Misha
Er is geen koppelcurve bij een 140pk.
Zijn afwezigheid dus.
Geplaatst: 14.06.2010 - 08:52
door Hans
Is het echt zo erg? 140pk is toch niet niks...
Geplaatst: 24.06.2010 - 18:03
door Misha
Hans schreef:Is het echt zo erg? 140pk is toch niet niks...
Klopt ook wel, maar mijn vorige S70 had er 240, en dan is het anders..
Geplaatst: 29.06.2010 - 12:27
door MaxS
michel a4 schreef:bij mij waren het de pakkingen v/h uitlaatspruitstuk,als de motor koud is even een rateltje.
is een dure operatie bij uato met turbo ,omdat die er uit moet.
met een 2.4 valt het misschien mee
michel
ook mijn auto (T5) heeft al enige tijd een 'ratel' na het starten. vandaag bij volvo garage geweest en conclusie (na luisteren) is ook dat het uitlaatspruitstuk/pakking lekt.
vraagje; wat noem 'jij een 'dure' operatie?
mijn garage rekent voor de pakkingen ca. EUR 350,- incl btw. maar eea kan stukken duurder worden als het spruitstuk niet goed loskomt, (bouten uitboren) of in het ergste geval tot ca. EUR 1300,- als het spruitstuk zelf lekt.
Geplaatst: 04.07.2010 - 11:54
door Misha
Tja, ze vinden dat een normale prijs ja
Ik heb het bij de dealer laten doen en dat was wel iets goedkoper dan jij schrijft. Uiteindelijk waren het dus niet de pakkingen maar is het het spruitstuk, waar 60% van al deze auto's last van heeft.
En er is geen verbeterde versie, dus als je een nieuwe laat monteren (300-400 euro voor het spruitstuk alleen al) ben je over een paar jaar weer aan de beurt.
Ik heb besloten dat ik dat dus niet ga doen, tenzij er een modificatie onderdeel komt, dan maar 10 seconden ratelen.
Geplaatst: 05.07.2010 - 23:49
door MaxS
Misha schreef:Tja, ze vinden dat een normale prijs ja
Ik heb het bij de dealer laten doen en dat was wel iets goedkoper dan jij schrijft. Uiteindelijk waren het dus niet de pakkingen maar is het het spruitstuk, waar 60% van al deze auto's last van heeft.
En er is geen verbeterde versie, dus als je een nieuwe laat monteren (300-400 euro voor het spruitstuk alleen al) ben je over een paar jaar weer aan de beurt.
Ik heb besloten dat ik dat dus niet ga doen, tenzij er een modificatie onderdeel komt, dan maar 10 seconden ratelen.
thx voor je reactie.
vwb de pakkingen versus het spruitstuk; mijn dealer vertelt juist dat 80% lekt bij de pakkingen en dat het spruitstuk meestal nog goed is... afijn
De ratel duurt bij mijn auto toch wel enkele minuten, ook na een warme start. Als alles echt goed opgewarmd is, dan pas is de ratel voorbij.
Hoe erg is het eigenlijk dat het spruitstuk 'lekt'? Kun je daar nog gewoon mee door blijven rijden?