Automaat die verspringt, glipt of blijft hangen???

Techniek die meerdere modellen betreft. Alles wat niet persé modelgebonden is. Ga voor vragen over jouw model naar een van de modellenrubrieken!
Gebruikersavatar
Questor
1st Gear member
Berichten: 15
Lid geworden op: 16.01.2006 - 08:59

Hi Guys,

sinds kort ben ik de trotse eigenaar van een xc70 uit 2001 met zo'n 168.000km op de teller. De auto doet het perfect op 1 behoorlijk irritant ding na... de automaat heeft kuren en de volvo dealer doet er vaag over (niets in de computer).

Bij normaal gebruik (lange afstanden en niet vaak stil staan) is er niets aan de hand en schakelt de auto zonder problemen, echter wanneer ik kortte afstanden moet rijden waar ik vaak even stil sta en moet optrekken gaat het mis.

De eerste tekenen beginnen dan tussen de 2de en 3de versnelling. De bak lijkt even te hangen alsof hij even niet goed grip heeft (gaat dus niet soepel over en je voelt een klein rukje). Als je een tijd doorrijdt lijkt het ook ineens voor andere versnellingen te gelden en soms zie je het toerental terug schieten (zoals hoort bij schakelen) en daarna ineens weer omhoog schieten en dan weer terug... Het voelt mega onrustig aan en ook nog eens zenuwslopend als je iedere keer zo'n ruk voelt.

Is er iemand die dit ook al eens heeft meegemaakt of iemand die enig idee heeft wat dit kan zijn? Mijn garage komt niet verder dan ow meneer we moeten uw bak even doorspoelen en nieuwe olie verversen... maja dat kost al gauw 350 euro... en dan ben ik er liever wel zeker van dat dit het is...

Ik hoop dat iemand me kan helpen,

Groetjes,

Q
Gast

Mijn garage komt niet verder dan ow meneer we moeten uw bak even doorspoelen en nieuwe olie verversen...
Toen ik je verhaal las, was dit ook mijn eerste gedachte.
Volgens mij zit er ook nog ergens een zeef filtertje.
Misschien dat iemand anders op dit forum dit precies weet.

Ik neem aan dat je het vloeistof (olie) peil wel gecontroleerd hebt?

Neem anders eens contact op met een (revisie) bedrijf die van automatische versnellingsbakken hun specialisme hebben gemaakt.
Gebruikersavatar
Questor
1st Gear member
Berichten: 15
Lid geworden op: 16.01.2006 - 08:59

Het olie pijl is nog goed, echter had men geconstateerd dat de olie wat bruinig was en deze hoort meer rood/bruin te zijn... Waarschijnlijk nog de eerste olie (niet geheel zeker). Kan bak olie zo'n impact hebben?
Gast

Het olie pijl is nog goed, echter had men geconstateerd dat de olie wat bruinig was en deze hoort meer rood/bruin te zijn... Waarschijnlijk nog de eerste olie (niet geheel zeker). Kan bak olie zo'n impact hebben?
Ja zeker.
De kanalen in een automatischebak zijn heel klein.
Een vuiltje kan dan zorgen voor problemen. Vandaar doorspoelen.
Ik ken niet het onderhoudsprogramma van een automaat, maar bij 168.000 km, lijkt mij verversen niet zo vreemd.

Ik weet niet de aantal liters en de prijs hiervan, maar 350 euro?
Zou natuurlijk kunnen.............. :cry: , vraag anders ook eens bij een ander. Dat kost niets.

Geven ze trouwens garantie op het probleem na verversen?
Dat is natuurlijk wel belangrijk :wink:
Gebruikersavatar
Questor
1st Gear member
Berichten: 15
Lid geworden op: 16.01.2006 - 08:59

Garantie nog niet besproken maar da's wel een strak punt. Qua kosten verwachtten ze:

- 18 euro per liter ex btw (9 liter + doorspoelen)
- 2.5 uur werk

Dan vraag je je toch af waar ze die olie importeren ;)

Het idee van een revisie expert sprak me ook wel aan... iemand enig idee waar ik deze zou kunnen vinden?
Gast

Stel je vraag anders hier:
http://www.autrans.nl/nld/ned_frameset.htm

bij de helpdesk.

Ik (andere forumers) ben (zijn) benieuwd naar het antwoordt :P
Gebruikersavatar
Questor
1st Gear member
Berichten: 15
Lid geworden op: 16.01.2006 - 08:59

Dat gaan we dan zeker doen...

Ik hoop dat er misschien nog iemand kan reageren die dit probleem kent of misschien nog een ander idee heeft wat het zou kunnen zijn (ETM, of iets anders?)...
Ludo
6th Gear member
Berichten: 3029
Lid geworden op: 11.11.2004 - 22:45

Questor, als je het bovenstaand bericht om 9.10uur ook gemaild had naar enkele revisiebedrijven zoals AlexV70 zegt, had je beslist al antwoord gekregen.
zij weten het meestal zo te zeggen aan de hand van een goeie beschrijving.

nog enkele adressen:
http://www.deboertransmissies.nl
http://www.transmissieservice.nl/
Gebruikersavatar
Questor
1st Gear member
Berichten: 15
Lid geworden op: 16.01.2006 - 08:59

Hoi Ludo,

dank je voor je post... Wat betreft nabellen heb je volledig gelijk, echter zou ik graag ook de ervaringen van anderen willen horen of het normaal is. Wat betreft garages heb ik helaas al te vaak dingen meegemaakt die uiteindelijk veel geld kostten maar het dan niet zijn... Dat wil ik dus het liefst reduceren tot 0 :P
Gebruikersavatar
HMG
4th Gear member
Berichten: 769
Lid geworden op: 09.11.2005 - 18:48
Locatie: Veynes

Zit de nieuwste software in de bak? Er zijn diverse upgrades van de software.
Ludo
6th Gear member
Berichten: 3029
Lid geworden op: 11.11.2004 - 22:45

Questor schreef:Wat betreft garages heb ik helaas al te vaak dingen meegemaakt die uiteindelijk veel geld kostten maar het dan niet zijn...
daarom ga je ook met een probleem als dit meteen naar een gespecialiseerd bedrijf.
die hebben méér diagnose aparatuur dan een dealer. :wink:
Gebruikersavatar
Questor
1st Gear member
Berichten: 15
Lid geworden op: 16.01.2006 - 08:59

Software zou ik uit moeten zoeken, volgens mij was alles redelijk recent de laatste keer dat hij aan de computer stond in de garage. Alleen deden ze even een reset en de hele auto wilde voor geen meter meer... Pas bij een 2de reset had hij er weer zin in (ben ik de enige die computers in auto's eng vind?).

Gek genoeg... vanavond stapte ik weer de auto in... en de auto reed zonder mokken of wat dan ook op de weg... Liep weer als een zonnetje... en zelfs een eerdere emissie melding is weer met de horizon vertrokken...
Gebruikersavatar
Ben
Executive Member
Berichten: 41369
Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
Locatie: Even ten noorden van de Paltz
Contacteer:

Geniet er van, zolang het kan :D
Immers ... VOLVO4LIFE
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Gebruikersavatar
Questor
1st Gear member
Berichten: 15
Lid geworden op: 16.01.2006 - 08:59

Dat klinkt als een enge voorbode ;) [/quote]
Gebruikersavatar
HMG
4th Gear member
Berichten: 769
Lid geworden op: 09.11.2005 - 18:48
Locatie: Veynes

Questor schreef: Gek genoeg... vanavond stapte ik weer de auto in... en de auto reed zonder mokken of wat dan ook op de weg... Liep weer als een zonnetje... en zelfs een eerdere emissie melding is weer met de horizon vertrokken...
Emissie melding,.... :roll:
Gebruikersavatar
Questor
1st Gear member
Berichten: 15
Lid geworden op: 16.01.2006 - 08:59

Mjah emissie is het 2de geval van de auto... leuk als je eenmaal denkt zorgeloos te kunnen gaan rijden (reed voorheen pontiac) dat je dan ineens geconfronteerd wordt met een boel ehhh vreemde ledjes en andere dingen...

Emissie probleem kwam 1.5 maand geleden op de proppen zetten... volgens garage was het de MAF sensor en die is dan ook vervangen maja... op een gegeven moment kwam hij toch weer terug... Garage heeft geen idee behalve even de 3-weg cat te vervangen en anders de andere sensoren... Maja zolang het af en toe een waarschuwing is... ga ik me niet op kosten jagen voor iets dat het kan zijn... Maargoed het ene moment staat er emissies service en een engine lampje te branden... en nu is er weer niets aan de hand... Nu maar wachten op de ETM... die schijnbaar ook een reputatie hoog te houden heeft...
Gebruikersavatar
HMG
4th Gear member
Berichten: 769
Lid geworden op: 09.11.2005 - 18:48
Locatie: Veynes

Anders moet die garage van jou eens hier op het forum eens gaan kijken naar een mogelijke oplossing :lol: Is het wel een Volvo dealer?
Gebruikersavatar
Questor
1st Gear member
Berichten: 15
Lid geworden op: 16.01.2006 - 08:59

Mjah ze hebben er zelfs 3, maar als het om fixen gaat sja dan gaan ze gewoon alles doorlopen totdat ze het probleem vinden... da's erg leuk als je veel geduld hebt en een portomonee hebt van hier tot gunter... maja met klein budget zal het toch ook echt moeten :)

De rest van de centjes zou ik er toch graag in stoppen om alles zoveel mogelijk origineel in en om te laten bouwen...
Gast

Maargoed het ene moment staat er emissies service en een engine lampje te branden... en nu is er weer niets aan de hand... Nu maar wachten op de ETM...
Kan jij aangeven wanneer de lampjes gaan branden en welke?
Na een lange rit?
korte rit?
Fors optrekken/hard rijden?
Andere bijzonderheden?

Mischien logisch, maar de ETM? Busmaatschappij? :roll:
Gebruikersavatar
Questor
1st Gear member
Berichten: 15
Lid geworden op: 16.01.2006 - 08:59

De Emissie melding komt meestal na een lang stuk rijden ineens op... eigenlijk als ik gewoon een lang stuk rijdt. Het zou goed kunnen zijn dat er een sensor net iets verkeerd meet en daardoor een verkeerde waarde krijgt.

De ETM is de Electronical Throttle Module waarvan ik gelezen heb dat deze nog wel eens de brui wil geven op een gegeven moment. Als die dood gaat staat je auto meteen stil op de weg en kun je je gereed maken voor 1000 euro kosten (module + installatie). Het zou echter goed kunnen dat Volvo garantie gaat geven op de ETM (gelezen op ander forum) omdat ze de 100.000 km grens verhogen naar 200.000 km (qua garantie).

Q
Plaats reactie

Terug naar “Techniek overig”