Afgelopen vrijdag na een rit ( motor op bedrijfstemp. ), moest ik inhouden voor een andere automobilist.
Toen ik weer op wilde trekken leek het net of de auto in een noodloop ging.
Enorm sputteren, totaal geen vermogen meer, na herhaaldelijk starten bleef dit euvel.. het leek wel of hij op 3 cylinders liep.
Na een uur stilstand startte de auto normaal en heb ik probleemloos een dag kunnen rijden, totdat:
Na een lange rit werd de auto uitgezet, binnen 5 min. wilde ik weer wegrijden maar kreeg ik met geen mogelijkheid de auto meer aan de praat.
Startrelais bleef tikken, alle dashboardlampjes flikkerden mee op het ritme van de gordelverklikker en de wijzers gingen ook alle kanten op..
Startmotor gedemonteerd, omdat de auto helemaal niets meer deed, deze lijkt enorm overleden te zijn.
Het lijkt mij toevallig, maar zou dit een oorzaak kunnen zijn dat de motor in een soort van noodloop ging?
Gaat hier om een S40 2.0 lpi van '96, 350K gelopen.
Noodloop S40... doet nu niets meer
- Goelette
- 3rd Gear member
- Berichten: 411
- Lid geworden op: 21.12.2008 - 14:47
- Locatie: Zuid-Limburg
- Contacteer:
het lijkt me sterk dat je probleem in de startmotor zit... Als dat wel zo zou zijn, zou je auto nu probleemloos moeten rijden nadat je hem aanduwt.
Lijkt mij een probleem in de ontsteking te zijn. heb je het op benzine en op gas?
Lijkt mij een probleem in de ontsteking te zijn. heb je het op benzine en op gas?
Renault Goelette 4x4 1953; Renault Goelette 4x4 1954;Ford Sierra 1987; Citroen BX 1990; Honda CRX 1985; Honda CRX 1988; Honda CRX 1985; Renault Expresse 1990; Chrysler Voyager 1992; Honda CRX 1986; Honda Accord 1996; Unimog 404 1967; BMW K1100 LT 1998; Honda Accord 1991; Rover Tourer 1998 ; Rover 216 cabrio; Honda Civic 1978; Volvo V70 D5 2001 Volvo V40 1.8 1998;
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 65
- Lid geworden op: 01.12.2008 - 20:48
Goedemorgen!
De auto startte over het algemeen al minder goed, net alsof de accu net niet leeg genoeg was om de motor rond te gooien.
Dat de startmotor niet helemaal goed meer was, lijkt me nu wel duidelijk.
Dat het relais blijft klikken, ook al " start" je niet meer met de sleutel, vind ik vreemd.
Ik denk haast wel dat de auto goed loopt als deze aangeduwd moet worden, de noodloop was zowel op benzine als lpg.
De toevoer naar de startmotor krijgt prik, maar de motor zelf geeft geen kik meer.
Kan natuurlijk ook na 3.5 ton
Past de startmotor van een 1.8 ook op een 2.0?
De auto startte over het algemeen al minder goed, net alsof de accu net niet leeg genoeg was om de motor rond te gooien.
Dat de startmotor niet helemaal goed meer was, lijkt me nu wel duidelijk.
Dat het relais blijft klikken, ook al " start" je niet meer met de sleutel, vind ik vreemd.
Ik denk haast wel dat de auto goed loopt als deze aangeduwd moet worden, de noodloop was zowel op benzine als lpg.
De toevoer naar de startmotor krijgt prik, maar de motor zelf geeft geen kik meer.
Kan natuurlijk ook na 3.5 ton
Past de startmotor van een 1.8 ook op een 2.0?
- FrankS60
- 5th Gear member
- Berichten: 1838
- Lid geworden op: 18.04.2008 - 12:25
- Locatie: Gelderland
Klinkt eigenlijk meer als een electrisch probleem...
S60 2.4T - 261bhp - 407Nm - BSR 3"; downpipe & sportflow exhaust - BSR Optiflow air intake - Fasttech tuned - IPD HD CBV - IPD TCV - IPD HD Ignition Coils - IPD silicone turbohosekit - IPD HD Endlinks - Eibach Pro Kit 30mm - Powerflex Front Control Arm Bushing - IPD HD Upper Spring Seats - IPD/Powerslot brakerotors icm Ferodo DS2500 pads - IPD HD SS Braided Brake Lines - 17"; Otrera 225/45/17 - Beige volleder - Spaceball -
- Drewster
- 2nd Gear member
- Berichten: 111
- Lid geworden op: 31.05.2008 - 22:12
- Locatie: Nijmegen
startmotor kan goed overleden zijn door lang doorstarten; hij wordt dan te warm.
Het beroerde lopen daarvoor kan daar geen oorzaak in zijn, zodra je auto gestart is doet je startmotor niks meer.
Accu in combinatie met dynamo? meet die beiden eens door, wellicht krijgt hij gewoon niet genoeg stroom om goed te lopen.
Het beroerde lopen daarvoor kan daar geen oorzaak in zijn, zodra je auto gestart is doet je startmotor niks meer.
Accu in combinatie met dynamo? meet die beiden eens door, wellicht krijgt hij gewoon niet genoeg stroom om goed te lopen.
momenteel betaal ik wegenbelasting voor:
V70 D5 '03
245 2.3 automaat '84 (geen wegenbelasting... hehe)
Porsche 944 S2
V70 Classic '98 TDI
V40 1.8 16v
940 2.3 Estate
V70 D5 '03
245 2.3 automaat '84 (geen wegenbelasting... hehe)
Porsche 944 S2
V70 Classic '98 TDI
V40 1.8 16v
940 2.3 Estate
- Goelette
- 3rd Gear member
- Berichten: 411
- Lid geworden op: 21.12.2008 - 14:47
- Locatie: Zuid-Limburg
- Contacteer:
maar als je probleem was dat hij sputterde, op 3 cylinders liep, of noodloop zoals je het noemt (wat natuurlijk niet kan, noodloop is een instelling waar alles standaard is en alle sensoren geby-passed worden omdat er een of meer kapot zijn, zodat je nog naar de garage kan rijden, maar dat is dus wel gewoon op 4 cylinders en dan moet hij netjes lopen)
dan kan dat natuurlijk nooit aan je startmotor liggen. Hooguit dat hij wilde gaan starten terwijl de motor al liep, maar dat moet je ook merken. Lijkt me dus sterk.
In plaats van hier hardop te denken dat hij het wel goed zal doen als je hem aanduwt, kun je dat beter even proberen lijkt me. Aan denken heb je geen donder in dit geval.
Ik durf met 99,9999999% zekerheid te beweren dat het niet aan je startmotor ligt, als je je probleem tenminste acuraat beschreven hebt.
dan kan dat natuurlijk nooit aan je startmotor liggen. Hooguit dat hij wilde gaan starten terwijl de motor al liep, maar dat moet je ook merken. Lijkt me dus sterk.
In plaats van hier hardop te denken dat hij het wel goed zal doen als je hem aanduwt, kun je dat beter even proberen lijkt me. Aan denken heb je geen donder in dit geval.
Ik durf met 99,9999999% zekerheid te beweren dat het niet aan je startmotor ligt, als je je probleem tenminste acuraat beschreven hebt.
Renault Goelette 4x4 1953; Renault Goelette 4x4 1954;Ford Sierra 1987; Citroen BX 1990; Honda CRX 1985; Honda CRX 1988; Honda CRX 1985; Renault Expresse 1990; Chrysler Voyager 1992; Honda CRX 1986; Honda Accord 1996; Unimog 404 1967; BMW K1100 LT 1998; Honda Accord 1991; Rover Tourer 1998 ; Rover 216 cabrio; Honda Civic 1978; Volvo V70 D5 2001 Volvo V40 1.8 1998;
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1868
- Lid geworden op: 15.05.2007 - 07:26
Heb hetzelfde gehad.
Loopt die op benzine goed?
Bij mij waren het de norzels (die kleine buisjes in je inlaatspruitstuk, t.b.v. LPG injectie) die verstopt waren
En even daarvoor lag het bij mij aan de ontsteking (bobines / bougies -kabels).
Startmotor lijkt mij ook niet, klinkt ook totaal niet logisch in dit verhaal. Start die goed op benzine en rijdt die ook goed op benzine?
Wat ook nog weleens voorkomt, is dat het relais dat je brandstof-injectoren afsluit en je lpg-injectoren start, slecht is. Dan word beide geinjecteerd, en resulteerd in bijzonderheden
Loopt die op benzine goed?
Bij mij waren het de norzels (die kleine buisjes in je inlaatspruitstuk, t.b.v. LPG injectie) die verstopt waren
En even daarvoor lag het bij mij aan de ontsteking (bobines / bougies -kabels).
Startmotor lijkt mij ook niet, klinkt ook totaal niet logisch in dit verhaal. Start die goed op benzine en rijdt die ook goed op benzine?
Wat ook nog weleens voorkomt, is dat het relais dat je brandstof-injectoren afsluit en je lpg-injectoren start, slecht is. Dan word beide geinjecteerd, en resulteerd in bijzonderheden

-
- 2nd Gear member
- Berichten: 65
- Lid geworden op: 01.12.2008 - 20:48
Bedankt voor alle input, alles is welkom.
Ik heb alleen s' avonds tijd om ernaar te kijken, ik ben mobiel maar dat is dan met een belastingvrije V6, dus goedkoop is dat niet.
Maar goed, het beroerde lopen staat los van het startprobleem, dat was mij ook duidelijk.
Startmotor was redelijk overleden, deze is inmiddels gereviseerd en nu klikt deze hooguit.
We hebben de auto aangesleept en hij sloeg direct aan en bleef lopen, na uitzetten was deze niet meer te starten, enkel de inmiddels bekend " klik".
Alle lampjes knipperden weer zoals het niet moet.
Accu heeft voldoende prik, en laad bij.
Motormanagement-lampje knippert snel, het boekje geeft aan dat er een probleem is met of de onsteking ( wat mij in dit geval sterk lijkt ), de immobilyzer en de computer.
Tussen het contactslot en de startmotor moet het probleem zitten, misschien is het contactslot kapot ( heb ik nieuw bij de aankoop van de auto gekregen omdat deze kapot zou zijn, met een bon dat deze 500 Euri zou zijn!?)
Het mooie is dat de auto er een jaar goed mee gefunctioneerd heeft.
Dus dit ga ik vanavond eens proberen, het gekke is dat er in de sleutel geen transponder lijkt te zitten, ik heb ook geen kastje bij de sleutel om de auto op afstand te bedienen.
Zal het een massaprobleem kunnen zijn?
Ik heb alleen s' avonds tijd om ernaar te kijken, ik ben mobiel maar dat is dan met een belastingvrije V6, dus goedkoop is dat niet.
Maar goed, het beroerde lopen staat los van het startprobleem, dat was mij ook duidelijk.
Startmotor was redelijk overleden, deze is inmiddels gereviseerd en nu klikt deze hooguit.
We hebben de auto aangesleept en hij sloeg direct aan en bleef lopen, na uitzetten was deze niet meer te starten, enkel de inmiddels bekend " klik".
Alle lampjes knipperden weer zoals het niet moet.
Accu heeft voldoende prik, en laad bij.
Motormanagement-lampje knippert snel, het boekje geeft aan dat er een probleem is met of de onsteking ( wat mij in dit geval sterk lijkt ), de immobilyzer en de computer.
Tussen het contactslot en de startmotor moet het probleem zitten, misschien is het contactslot kapot ( heb ik nieuw bij de aankoop van de auto gekregen omdat deze kapot zou zijn, met een bon dat deze 500 Euri zou zijn!?)
Het mooie is dat de auto er een jaar goed mee gefunctioneerd heeft.
Dus dit ga ik vanavond eens proberen, het gekke is dat er in de sleutel geen transponder lijkt te zitten, ik heb ook geen kastje bij de sleutel om de auto op afstand te bedienen.
Zal het een massaprobleem kunnen zijn?
- Drewster
- 2nd Gear member
- Berichten: 111
- Lid geworden op: 31.05.2008 - 22:12
- Locatie: Nijmegen
Zit er ook een soort DME relais op de V40? In mijn Porsche heb ik namelijk een soortgelijk probleem gehad, die had dus wel een DME relais (die stuk was)
Het DME relais stuurt zowel brandstofpomp en computer aan.
Het DME relais stuurt zowel brandstofpomp en computer aan.
momenteel betaal ik wegenbelasting voor:
V70 D5 '03
245 2.3 automaat '84 (geen wegenbelasting... hehe)
Porsche 944 S2
V70 Classic '98 TDI
V40 1.8 16v
940 2.3 Estate
V70 D5 '03
245 2.3 automaat '84 (geen wegenbelasting... hehe)
Porsche 944 S2
V70 Classic '98 TDI
V40 1.8 16v
940 2.3 Estate
- MDA
- 5th Gear member
- Berichten: 1068
- Lid geworden op: 22.03.2006 - 15:09
- Locatie: Leiden
Ik heb geen idee wat je probleem kan veroorzaken, maar wat ik wel weet is dat je van het aanslepen / -duwen van je auto je wel je katalysator naar de kl*te helpt. Dus ik zou dat niet te vaak doen als ik jou was. Hoogstens 1 keer om hem naar de garage te rijden. Anders wordt het naast de reparatie van je euvel ook een nieuwe kat bij de volgende APK...440td schreef:Geen idee, wat ik wel weet is dat de auto blijft lopen als ik hem aansleep.
V40 phI 2.0 16v, vol leder, airco, VDO nav, Roofrails en bekrast door een stuk tuig!
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1868
- Lid geworden op: 15.05.2007 - 07:26
Als het goed is zit er op de startmotor een enkele 12V + aansluiting.
Sluit deze eens even aan rechtstreeks op de accu, terwijl die op contact staat...
Sluit deze eens even aan rechtstreeks op de accu, terwijl die op contact staat...
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 65
- Lid geworden op: 01.12.2008 - 20:48
Ik zal eens kijken voor de rechtstreekse verbinding.
De kat is al leeg, dus die zal niet verder naar de knoppe kunnen
Gister zag ik in het zwarte kapje rond het contactslot, dat daar een soort van spoel van koper inzit, zal dat iets met een startonderbreker te maken kunnen hebben?
Verklaart nog steeds niet dat de verlichting op het dash als een discotheek meegaat op het ritme van de gordelverklikker.
Doormeten maar weer!
De kat is al leeg, dus die zal niet verder naar de knoppe kunnen

Gister zag ik in het zwarte kapje rond het contactslot, dat daar een soort van spoel van koper inzit, zal dat iets met een startonderbreker te maken kunnen hebben?
Verklaart nog steeds niet dat de verlichting op het dash als een discotheek meegaat op het ritme van de gordelverklikker.
Doormeten maar weer!
- DirkT4
- 2nd Gear member
- Berichten: 127
- Lid geworden op: 06.04.2008 - 14:31
- Locatie: Breda
- Contacteer:
mooi dat het opgelost is!!
Weet niet waar je vandaan komt maar als het in de buurt van Breda is
dan wil ik je lampje wel proberen te resetten. Stuur maar een persoonlijk bericht bij interesse.
Weet niet waar je vandaan komt maar als het in de buurt van Breda is
dan wil ik je lampje wel proberen te resetten. Stuur maar een persoonlijk bericht bij interesse.
";Op electriciteit moet je koken en op gas moet je rijden";
- Volvo V40 T4 '98 LPi (daily driver)
- VW Golf Mk 1 '76 (daily summer driver)
- Volvo V40 T4 '98 LPi (daily driver)
- VW Golf Mk 1 '76 (daily summer driver)
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 65
- Lid geworden op: 01.12.2008 - 20:48
Bedankt voor het aanbod, helaas kom ik daar niet uit de buurt.
Is het lastig te doen dan? ach, als het lampje blijft branden boeit me dat nog niet eens zoveel.
Nu we het over een lampje hebben? hoe krijg je in godsnaam die zijmarkeringen los om een lampje te vervangen... in dit geval de achterbumper, moet ik via de onderkant ergens bij kunnen?
Is het lastig te doen dan? ach, als het lampje blijft branden boeit me dat nog niet eens zoveel.
Nu we het over een lampje hebben? hoe krijg je in godsnaam die zijmarkeringen los om een lampje te vervangen... in dit geval de achterbumper, moet ik via de onderkant ergens bij kunnen?