[V70 Tdi] Automaat of niet ? (bij 400K)

Voor kenners: de "Roffel"
Plaats reactie
Mattz
1st Gear member
Berichten: 17
Lid geworden op: 10.04.2010 - 11:45

Ik ben hier nieuw op het forum, echter niet nieuw met auto's :)

Toch heb ik een brandende vraag over een type V70 welke ik wil aanschaffen.

Aangezien ik een diesel wil zit ik met veel kilometers wat de meeste V70's hebben gelopen. Ergens tussen de 300K en 400K kom ik wel uit, en dat vindt ik verder met aantoonbaar goed onderhoud geen probleem.

Nu twijfel ik wel aan het type versnellingsbak waar ik voor wil kiezen.

Een automaat is een fijne optie, echter ben ik niet bekend met de slijtage van deze bakken bij een dergelijke kilometerstand. De vraag is dan ook, waarom wel een automaat of niet in dit geval ?

Diesel en automaat is natuurlijk heerlijk maar ik moet zeggen dat een 2001 V70 model met handbak zeker niet verkeerd is.

Dus ja, wat is wijsheid...
Gebruikersavatar
Drewster
2nd Gear member
Berichten: 111
Lid geworden op: 31.05.2008 - 22:12
Locatie: Nijmegen

bij mijn weten zijn de automatische bakken van Volvo oersterk. Ik zou een automaat die veel aanhanger heeft getrokken wel eerder laten staan, automaatbakken hebben de neiging erg heet te worden dan. Ik weet overigens niet of Volvo hiermee problemen heeft, het is meer een algemeen iets.
momenteel betaal ik wegenbelasting voor:
V70 D5 '03
245 2.3 automaat '84 (geen wegenbelasting... hehe)
Porsche 944 S2
V70 Classic '98 TDI
V40 1.8 16v
940 2.3 Estate
Gebruikersavatar
240estate
2nd Gear member
Berichten: 108
Lid geworden op: 04.11.2006 - 22:10

Als je een nieuw type wil zou je de vraag ook hier even moeten stellen.

Groot verschil tussen hand en automaat is ook het verbruik. Met een handbak rij je zo maar 1 op 17. dat gaat met een automaat niet lukken.

Ik gebruik een V70 tdi voor woonwerk. Heerlijk comfortabel en lekker zuinig
Vriendelijke groet,

Bareld



V70N diesel´01
Gebruikersavatar
toppertje
6th Gear member
Berichten: 3801
Lid geworden op: 01.09.2006 - 22:52
Locatie: drente

2001 is type N en 2.5D met aleen handbak.
vanaf de D5 was er wel een automaat leverbaar.
anders kom je in de classic 2.5d(tdi) deze was als handbak evenals
automaat leverbaar.
geen glans zonder wrijving
Gebruikersavatar
Drewster
2nd Gear member
Berichten: 111
Lid geworden op: 31.05.2008 - 22:12
Locatie: Nijmegen

Scherp van je.
Ik ging vanwege plaatsing in dit forum al sowieso er van uit dat Mattz een classic zocht...
momenteel betaal ik wegenbelasting voor:
V70 D5 '03
245 2.3 automaat '84 (geen wegenbelasting... hehe)
Porsche 944 S2
V70 Classic '98 TDI
V40 1.8 16v
940 2.3 Estate
Mattz
1st Gear member
Berichten: 17
Lid geworden op: 10.04.2010 - 11:45

Drewster schreef:Scherp van je.
Ik ging vanwege plaatsing in dit forum al sowieso er van uit dat Mattz een classic zocht...
Zoek ik ook ;)

Ik denk dat ik toch voor een handbak ga. Ik heb in een Safrane 2.5 altijd automaat gereden en moet zeggen, heerlijk maar een handbak heeft ook zijn voordelen.

De kleur heb ik al gevonden en het interrieur ook... komt wel goed dus :)

Ik ga voor een 99-er aangezien die er het meeste zijn en een 2000 en of ander magisch getal is waar prijzen ook op gebaseerd worden. Een late 99-er is eveneens goedkoper dan een 2000.

Wat ik mij gewoon afvroeg uit nieuwsgierigheid, zijn er nog zaken aangepast in model '97 tov '99 ?
Gebruikersavatar
Drewster
2nd Gear member
Berichten: 111
Lid geworden op: 31.05.2008 - 22:12
Locatie: Nijmegen

yep,
er zijn een aantal wijzigingen aan het motorblok doorgevoerd in '99 waardoor deze stiller en soepeler liep en schijnbaar iets betere verdeling van trekkracht heeft.
Wat die wijzigingen precies zijn weet ik niet meer, zou ik even moeten nazoeken. Deels aanpassing aan blok, deels softwarematig, dat wel.

De blokken voor '99 lopen ook iets 'rauwer'. Qua prestaties merk je er volgens mij niks van.
momenteel betaal ik wegenbelasting voor:
V70 D5 '03
245 2.3 automaat '84 (geen wegenbelasting... hehe)
Porsche 944 S2
V70 Classic '98 TDI
V40 1.8 16v
940 2.3 Estate
Mattz
1st Gear member
Berichten: 17
Lid geworden op: 10.04.2010 - 11:45

Ik ga voor een handbak aangezien het verbruik echt een hoop scheelt en tevens je niet zeker weet of een automaat problemen gaat krijgen.

Alles is een risico, maar een automaat iets teveel vind ik zelf na redelijk wat zoekwerk.
Gebruikersavatar
Hathu
3rd Gear member
Berichten: 280
Lid geworden op: 03.09.2006 - 16:20
Locatie: Hoofdstad van de achterhoek

Mattz schreef:Ik ga voor een handbak aangezien het verbruik echt een hoop scheelt en tevens je niet zeker weet of een automaat problemen gaat krijgen.

Alles is een risico, maar een automaat iets teveel vind ik zelf na redelijk wat zoekwerk.
Ik raad je aan een proefritje met een automaat te maken, in combinatie met de TDI motor rijd dat hardstikke fijn. Mijn TDI met automaat verbruikt gemiddeld 1 op 15. En hij nadert de 400.000 km automaatje schakelt nog perfekt.
V70 TDI 1998 comfort-luxe automaat tot juni 2015. Nu V70 NN 2.5T GT
Mattz
1st Gear member
Berichten: 17
Lid geworden op: 10.04.2010 - 11:45

Hathu schreef:
Mattz schreef:Ik ga voor een handbak aangezien het verbruik echt een hoop scheelt en tevens je niet zeker weet of een automaat problemen gaat krijgen.

Alles is een risico, maar een automaat iets teveel vind ik zelf na redelijk wat zoekwerk.
Ik raad je aan een proefritje met een automaat te maken, in combinatie met de TDI motor rijd dat hardstikke fijn. Mijn TDI met automaat verbruikt gemiddeld 1 op 15. En hij nadert de 400.000 km automaatje schakelt nog perfekt.
De ene automaat is de andere niet, zeker bij deze KM's.

Een automaat in een Volvo zou gemiddeld 400K meegaan, ik ken automaten van andere merken welke hier overheen gaan zonder al teveel problemen maar ken ook automaten welke wat minder zijn.

Het lijkt me heerlijk rijden, echter... vind ik het risico te groot, ondanks je 400K welke je bijna gaat halen :)
Pété
2nd Gear member
Berichten: 74
Lid geworden op: 10.10.2007 - 22:19

Afgelopen dinsdag zag ik de 400K op het display, van m'n V70 TDI automaat, verschijnen tijdens een rit door Frankrijk.
De rit naar Frankrijk kost me wel een koplamp, steen er doorheen gehad, met locktide en een Carglasticker wel de hele week kunnen doorsturen de komende week maar eens kijken hoe ik aan een nieuwe kom.


De V70 heb ik nu 3 jaar en de automaat heeft me nog nooit in de steek gelaten.

gr,

Pété
Mattz
1st Gear member
Berichten: 17
Lid geworden op: 10.04.2010 - 11:45

Opzich fijn te horen maar de bak van mijn V70 schakelt als nieuw en handbak... 6-6,5 liter op de 100KM is geen uitzondering :)

Al met al prima keus geweest.
Gebruikersavatar
Dieselross
3rd Gear member
Berichten: 261
Lid geworden op: 30.11.2006 - 20:17
Locatie: Zwolle

Mijne staat te koop, PM me maar voor meer info!
XC90 T6 Inscription 2018 115.000 km
XC90 3.2 Sport 2007 270.000 km
850 2.5 20v 1994
850 T-5 automaat 1995
S70 2.0 LPG automaat 1997 410.000 km
V70 2.5D automaat luxery-line 1999
XC70 D5 AWD geartronic, Inscription, Prestige/Mobility Line, zwart 2004, 500.000 km
Volvo V70 2.5 Automaat 2005
Ford S-Max 2.5T 2008 265.000 km
Quota
6th Gear member
Berichten: 2817
Lid geworden op: 15.05.2007 - 19:39
Locatie: Land van Maas en Waal

Dieselross schreef:Mijne staat te koop, PM me maar voor meer info!
Die van mij ook voor een goed bod! (en is een 2000-er)

Maareuh, volgens mij is Mattz al onder de pannen (kijk eens, 1 post boven je...;-) )
Without fiction, there would not be reality

Hij: Tesla My LR
XC70 D5 Polar+ 2016 GT
V70 NN D5 my 2012
V70N 2.4D 2007 Edition Classic
V70 Classic 2.5D Europa Nautic blue
Zij: V40 CC T3 AT6
C30 summum 2.4i
V40 phase II 2.0T 2002 AT
VW Polo 1.4 kaal...
Gebruikersavatar
Dieselross
3rd Gear member
Berichten: 261
Lid geworden op: 30.11.2006 - 20:17
Locatie: Zwolle

XC90 T6 Inscription 2018 115.000 km
XC90 3.2 Sport 2007 270.000 km
850 2.5 20v 1994
850 T-5 automaat 1995
S70 2.0 LPG automaat 1997 410.000 km
V70 2.5D automaat luxery-line 1999
XC70 D5 AWD geartronic, Inscription, Prestige/Mobility Line, zwart 2004, 500.000 km
Volvo V70 2.5 Automaat 2005
Ford S-Max 2.5T 2008 265.000 km
Gebruikersavatar
Dieselross
3rd Gear member
Berichten: 261
Lid geworden op: 30.11.2006 - 20:17
Locatie: Zwolle

XC90 T6 Inscription 2018 115.000 km
XC90 3.2 Sport 2007 270.000 km
850 2.5 20v 1994
850 T-5 automaat 1995
S70 2.0 LPG automaat 1997 410.000 km
V70 2.5D automaat luxery-line 1999
XC70 D5 AWD geartronic, Inscription, Prestige/Mobility Line, zwart 2004, 500.000 km
Volvo V70 2.5 Automaat 2005
Ford S-Max 2.5T 2008 265.000 km
Mattz
1st Gear member
Berichten: 17
Lid geworden op: 10.04.2010 - 11:45

Quota schreef:
Dieselross schreef:Mijne staat te koop, PM me maar voor meer info!
Die van mij ook voor een goed bod! (en is een 2000-er)

Maareuh, volgens mij is Mattz al onder de pannen (kijk eens, 1 post boven je...;-) )
Klopt, en toch voor echt een stukje minder dan de prijzen welke vaak gevraagd worden... met volle history bij de volvo dealer/specialist.

Rijdt echt voortreffelijk :)

Oja, zie mijn onderschrift ;)
Plaats reactie

Terug naar “De 850 - S70 - C70 - V70 en V70XC Classic”