Airco S60 D5 wisselt koude met warme lucht...

Er werden er vanaf 2000 meer dan 500.000 van gebouwd in het Belgische Gent.
rvorsten
1st Gear member
Berichten: 22
Lid geworden op: 02.10.2009 - 22:36
Locatie: Almere

In mijn S60 D5 van 2001 schakelt de koeling van de airco steeds uit. Ik lees hier van alles over kapotte condensors, maar het symptoom is dan steeds dat de airco het niet meer doet. Die van mij doet het een tijdje, en begint dan ineens warme lucht te blazen. Als ik 'm dan uitzet en 10 minuten later weer aan is het weer koud... en dan weer warm.

Iemand een idee wat dit zou kunnen zijn?

Dank voor jullie reacties!
XC90 2016 sinds 15-1-2016
S60 D5 2001 - 350.000plus - Zilvergrijs en nog heel mooi...
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Magneetkoppeling (zgn luchtspleet) laten afstellen en je probleem is opgelost.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gebruikersavatar
toppertje
6th Gear member
Berichten: 3801
Lid geworden op: 01.09.2006 - 22:52
Locatie: drente

Oceanracer schreef:Magneetkoppeling (zgn luchtspleet) laten afstellen en je probleem is opgelost.
+1
even een ringetje ertussen uit halen,en je kunt
weer een tijdje.
geen glans zonder wrijving
Gebruikersavatar
jaapj41
2nd Gear member
Berichten: 57
Lid geworden op: 25.02.2008 - 19:04

ik heb ongeveer hetzelfde probleem. Als ik in de auto stap met koude motor, werkt de airco perfect, zolang ik blijf rijden. Stop ik de motor daarna om bv even een boodschap te doen, en start ik hem daarna weer, met warme motor dus, begint ie als een gek warme lucht te blazen. Dit blijft ie dan zeker een km of 5 doen. Is dit hetzelfde euvel???
s60 24D summum 2005 H6
Gebruikersavatar
Chrizzle D5
2nd Gear member
Berichten: 209
Lid geworden op: 10.10.2008 - 13:30

Ik hetzelfde probleem. Het is een typisch een geval van hoe hoger de hitte-belasting (warm weer, stationair stilstaan, filerijden) hoe eerder de airco er uit klapte. En inderdaad na 10 minuten durfde ie het dan weer (eventjes) aan.

Tijdje geleden heeft er iemand naar gekeken en toen bleek dat de spleet echter nauwelijks breed was te noemen. Hij heeft hem wel iets versmald, maar had volgens mij nauwelijks verwachting dat het nu echt opgelost was. Het blijft nu even afwachten op warm weer of hij het echt goed doet nu.
----
Volvo 480 turbo 1989
(opel corsa 1.2 2001)
Volvo S60 D5 2001 - 476.000 km
Volvo V70N D5 sport 2007 - 600.000 km
Volvo XC70NN D5 summum 2014 - 310.000 km
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Het aanpassen van de luchtspleet is ook uitstel van executie. Het aan/uit aircosysteem is wat dat betreft zeer ondoordacht en een weinig duurzaam. Wanneer het aanpassen van de koppeling niet (meer) helpt, zal de koppeling zelf moeten worden vervangen. En dan gaat het weer even goed. Een modulerende airco zou wat dat betreft vele malen beter zijn, maar ja....
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
rvorsten
1st Gear member
Berichten: 22
Lid geworden op: 02.10.2009 - 22:36
Locatie: Almere

Heren -
toppertje schreef:
Oceanracer schreef:Magneetkoppeling (zgn luchtspleet) laten afstellen en je probleem is opgelost.
Even een ringetje ertussen uit halen, en je kunt weer een tijdje.
Dank voor jullie reacties. Is in dit geval het verwijderen van een ringetje iets dat ik (twee rechterhandjes) zelf kan doen en - indien ja - waar vind ik die "luchtspleet" dan? Onder de motorkap of in het dashboard? Of moet de hele auto er voor uit elkaar?
Chrizzle D5 schreef:Het blijft nu even afwachten op warm weer of hij het echt goed doet nu.
Hier in Almere is het al warm genoeg om het niet meer prettig te hebben als de airco niet meer werkt! Bij jou nog niet? :-)
XC90 2016 sinds 15-1-2016
S60 D5 2001 - 350.000plus - Zilvergrijs en nog heel mooi...
Gebruikersavatar
Chrizzle D5
2nd Gear member
Berichten: 209
Lid geworden op: 10.10.2008 - 13:30

@ rvorsten

haha, hier in amsterdam ook wel hoor. alleen slaat ie bij mij nu nog niet af, normaliter doet ie dat pas als het echt nodig is namelijk van zo'n buitentemp 25 C + (met als dieptepunt in de file op de autoroute in de zomervakantie...)

gr CK
----
Volvo 480 turbo 1989
(opel corsa 1.2 2001)
Volvo S60 D5 2001 - 476.000 km
Volvo V70N D5 sport 2007 - 600.000 km
Volvo XC70NN D5 summum 2014 - 310.000 km
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Oceanracer schreef:Het aanpassen van de luchtspleet is ook uitstel van executie. Het aan/uit aircosysteem is wat dat betreft zeer ondoordacht en een weinig duurzaam. Wanneer het aanpassen van de koppeling niet (meer) helpt, zal de koppeling zelf moeten worden vervangen. En dan gaat het weer even goed. Een modulerende airco zou wat dat betreft vele malen beter zijn, maar ja....
Beide systemen hebben voor en nadelen, dus er is geen superieur systeem. Bij ons systeem is de compressor beschermd als de airco leeg raakt, bij een modulerende compressor ligt dat wat gevoeliger.

Maar dat het aanpassen van de luchtspleet uitstel van executie is ben ik het niet mee eens. Dat ding slijt gewoon net als elke andere koppeling. Na het bijstellen kan deze vaak weer meer dan een ton mee.
Wat ook nog de oorzaak kan zijn is een falende spoel in de koppeling. Deze willen wel eens slecht worden, met als gevolg dat als deze warm wordt de bekrachtiging wegvalt en de koppeling ontkoppeld. In dat geval zul je inderdaad een nieuwe koppeling moeten aanschaffen. Weet eerlijk gezegd niet of die los leverbaar zijn.

Als de spleet te groot wordt is de schok bij inschakelen van de compressor ook groter, vaak is dat al een indicatie bij een wat oudere auto dat deze eraan komt.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

edraket schreef:
Maar dat het aanpassen van de luchtspleet uitstel van executie is ben ik het niet mee eens. Dat ding slijt gewoon net als elke andere koppeling. Na het bijstellen kan deze vaak weer meer dan een ton mee.
Dat bedoel ik met uitstel. Je kunt hem niet oneindig aanpassen. Dus op den duur zal hij toch vervangen moeten worden.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Maaar ja dat geld voor alles :wink:
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
toppertje
6th Gear member
Berichten: 3801
Lid geworden op: 01.09.2006 - 22:52
Locatie: drente

koppeling is overigens wel los te verkrijgen.
http://www.aircotechniek.nl/?action=pro ... plate_id=1
geen glans zonder wrijving
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

edraket schreef:Maaar ja dat geld voor alles :wink:
Whahaha, dat geldt op den duur zelfs voor de hele auto! :D
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

toppertje schreef:koppeling is overigens wel los te verkrijgen.
http://www.aircotechniek.nl/?action=pro ... plate_id=1
Hmmm, dat kost je nou ook de kop weer niet. Goed nieuws, voor als mijn koppeling ook weer besluit te gaan haperen.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
rvorsten
1st Gear member
Berichten: 22
Lid geworden op: 02.10.2009 - 22:36
Locatie: Almere

Boeiende discussie ondertussen. Maar... met dank aan 'toppertje' die de link plaatste heb ik ondertussen dus wel even geleerd waar jullie het over hebben! Ik ga morgens eens even op zoek onder de motorkap naar die beruchte koppeling - die zit vast in de buurt van de multifunctionele riem - en dan eens kijken of ik zo'n 'ringetje' kan verwijderen!
XC90 2016 sinds 15-1-2016
S60 D5 2001 - 350.000plus - Zilvergrijs en nog heel mooi...
rvorsten
1st Gear member
Berichten: 22
Lid geworden op: 02.10.2009 - 22:36
Locatie: Almere

Magnetische koppeling geïdentificeerd en luchtspleet is inderdaad te groot (ongeveer 1 mm) dus de gestelde diagnose lijkt te kloppen!

Moet de hele compressor worden uitgebouwd om de luchtspleet af te kunnen stellen? De koppelingsplaat is goed zichtbaar maar je moet wel hele kleine handjes hebben om die te kunnen demonteren. Echter, om nou de hele compressor uit te bouwen voor een zo'n stom ringetje gaat wel wat ver! Is er wellicht een slimmer manier of toch maar even naar de dealer hiervoor?
XC90 2016 sinds 15-1-2016
S60 D5 2001 - 350.000plus - Zilvergrijs en nog heel mooi...
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Er staat ergens een uitleg op dit forum hoe de koppeling af te stellen. Even zoeken (zal dat ook even doen).
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
rvorsten
1st Gear member
Berichten: 22
Lid geworden op: 02.10.2009 - 22:36
Locatie: Almere

Dank je wel voor de hint Ed. Ik heb hem gevonden:
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php ... uchtspleet

Het is dus mogelijk zonder de compressor in z'n geheel te verwijderen en ik ga het meteen proberen. Ik zal ook foto's maken en hier posten als het gelukt is.
XC90 2016 sinds 15-1-2016
S60 D5 2001 - 350.000plus - Zilvergrijs en nog heel mooi...
rvorsten
1st Gear member
Berichten: 22
Lid geworden op: 02.10.2009 - 22:36
Locatie: Almere

Nou, 75 minuten verder en ik heb uiteindelijk besloten toch maar de 'quick-fix' van de tie-wraps te proberen. Ik kreeg met geen mogelijkheid op de tast die M5 boutjes erin gedraaid. Om de tie-wrap's er tussen te friemelen was een uitdaging, maar twee schroevendraaiers in de zichtbare openingen tussen de veren bood de benodigde ruimte. Laatste klusje: de ty-wraps door de ty-wrap gaatjes friemelen. Ik vroeg mijn dochtertje van 7 nog even om hulp vanwege haar kleine handjes maar die weigerde pertinent om als vrouw aan een auto te werken... :-)

Bijgaand twee fotootjes van het eindresultaat van boven en vanuit de wielkast.

De luchtspleet is beduidend kleiner geworden dus ik heb goede hoop dat ik weer koel kan gaan rijden. Ik zal dat later nog even hier melden.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
XC90 2016 sinds 15-1-2016
S60 D5 2001 - 350.000plus - Zilvergrijs en nog heel mooi...
Gebruikersavatar
toppertje
6th Gear member
Berichten: 3801
Lid geworden op: 01.09.2006 - 22:52
Locatie: drente

het spijt me dat ik het moet zeggen,maar ik vind
het een pruts oplossing.
als ik op deze manier mijn Volvo rijdend moest
houden dan wist ik het wel :(
oke,het IS een oplossing,maar voor hoelang?
ik ben benieuwd hoelang de tie-wraps het uit houden
ivm met plastic,warm worden en platdrukken enz.
geen glans zonder wrijving
Plaats reactie

Terug naar “S60 my 2000 t/m 2009”