C30 ratel in dashboard

De opvolger van P1800 en 480
Plaats reactie
Gerrit Jaap
Starter

Beste Mensen,

Al EEN half jaartje in Het Bezit van C30 2.0D EEN Momentum.
Na Citroen, Renault, Toyota en EEN Eindelijk Een echte auto! Jonge Wat EEN Verschil van kwaliteit Zeg!

Het probleem MAAR nu, vanaf zo'n 120kmp / h begint ER EEN soort ratelend geluid, BIJ de 140kmp / h stopt direkt DIT, EN BIJ Komt Lagere / Hogere snelheden niet Meer VOOR.
Het geluid lijkt erg op EEN soort Tikken van EEN kilometer teller kabel, MAAR ja nu is alles Elektronisch puist niet Sterven ER Meer inch
Erg hard klinkt niet hard genoeg Het OM JE MAAR ALS ER Hoort Het eenmaal flink te ergeren AAN.
Het geluid lijkt vanuit Het Dashboard te Komen terhoogte van De Sleutel en Het Midden.
Het is beslist Geen rammel van Iets DAT los te krijgen ontmoet de Ligt MAAR EEN Echt mechanisch geluid Voort te Zetten.

Heeft iemand hier ervaring "hebben" Hebben mee ??????

Mvrgr, GJ
T.Mulder
2nd Gear member

JA!

Dit heb ik ook. Het is de ene keer is het niet aanwezig (of stoor ik mij er misschien niet aan) en de andere keer weer wat hader en/of frequenter.

Ik heb er meestal op de snelweg last van bij constante snelheden 100-120-140. Je merkt dat het soms ook bij acceleren op de snelweg erger wordt, dus rijd al 80+ en dan in 4,5 of 6e versnelling optrekken wordt het geratel wat erger.
Dit alles komt meestal pas na een tijdje gereden te hebben op de snelweg.

Soms op erg hobbelige klinkerwegen komt het ook voor.

En zodra je naar de dealer wilt is het probleem natuurlijk weer niet hoorbaar.

Ik hoop dat iemand het probleem kan ophelderen
C30 T5 R-Design
V60 D4 R-Design
Gerrit Jaap
Starter

Hallo bedankt voor de reactie, maar bij mij is het echt alleen bij die snelheid en heeft geen invloed door de weg of warm of koud, gewoon altijd.
Ik kan ermee naar een dealer gaan maar als ze het dashboard eruit moeten "slopen" om een probleem te vinden weet ik niet of ik daar blijer van wordt dus ik hoop op een antwoord van "ja dat heb ik ook gehad en bij mij was het ...."".

Gr, GJ
JaccoC30
3rd Gear member

Uit ervaring weet ik dat geluidjes heel misleidend kunnen zijn.

Had zelf in mijn vorige C30 ook zo'n irritante rammel, naar mijn idee kwam dit ook uit het dashboard. Ben met deze klacht naar de dealer gegaan en die hebben er mee gereden. Nu bleek het geluid niet uit het dashboard te komen, maar vanaf de plastic behuizing van de binnenspiegel. Die was losgetrild. Volgens de delaer was dit een meer voorkomend probleem, dus misschien eens naar laten kijken?
V60 D4 R- design 2018. Polestar optimized, 19" polestar III velgen.
Skollie
2nd Gear member

Ik heb het ook. Zelfde soort ratel. Komt uit het dashboard of door iets tegen het schutbord. Bij de dealer hebben ze de hele voorbumper en alle plastic kappen los gehad. Hierdoor is de sonore brom die ik ook had verdwenen maar de ratel is er nog.
Gek genoeg had ik 3 weken geleden mijn condensor van de airco lek. Na vervanging is het geluid (misschien gevoelsmatig) een week weg geweest. Nu is het er weer. Lijkt bij mij wel wind afhankelijk. Als ik bv met 120 achter een andere auto rijd is het er niet. Gaat deze aan de kant dan is het er direct.

Hopelijk is er iemand die de oplossing weet want de irritatie grens is bij mij ook bereikt. De radio harder zetten ben ik inmiddels zat van.

Groet S.
C 30 2.0 D 07' zwart momentum.
S 60 D5 Drivers Edition geartronic silver 08'
Rutger
4th Gear member
Contacteer:

Misschien dat je het geluid kan opnemen met een telefoon of zoiets. Dan spaart het je om te hopen dat het zich voordoet bij een dealer. Ik weet alleen niet of de kwaliteit van de opname het probleem duidelijk laat horen...
Volvo V50 |Business Pack| S&S | 2010
|Volvo C30 NL & Be op Facebook |
T.Mulder
2nd Gear member

Rut schreef:Misschien dat je het geluid kan opnemen met een telefoon of zoiets. Dan spaart het je om te hopen dat het zich voordoet bij een dealer. Ik weet alleen niet of de kwaliteit van de opname het probleem duidelijk laat horen...
Ik heb al geprobeerd om met mijn telefoon een geluidsopname te maken, maar het geluid is niet of erg slecht waarneembaar en hoor je meer omgevingsgeluid dan de ratel. Dus bij mij is het niet gelukt, misschien dat iemand het met een echte geluidsrecorder i.p.v. een telefoon kan proberen.
C30 T5 R-Design
V60 D4 R-Design
Elveka
2nd Gear member

Ik zou gezworen hebben dat de rammel/ratel uit het dashboard kwam ... bleek uiteindelijk de beschermkap rond de basis van de achteruitkijkspiegel te zijn ! De twee helften klikken in mekaar, maar komen ook tamelijk gemakkelijk weer los door er bvb. tegen te stoten bij het reinigen van de voorruit aan de binnenkant !
Luc

V60CC B5 MY2023 Plus Bright Platinum Grey + Winter-, Light Pack. Verbruik volgens Spritmonitor : Afbeelding
ex V70 D3 GT MY13 Twilight Bronze Momentum + Winter-, Family-, Motion Pack. Verbruik volgens Spritmonitor : Afbeelding
ex V50 1,6D MY08 Flint Grey Momentum Mobility pack RTI
ex V40 1,9TD MY03 Silver Grey Luxury RTI HU1205
ex V40 1,9D MY98 Silver Grey
Skollie
2nd Gear member

Ga ik morgen direct bekijken. Lijkt me sterk maar idd het kan inmiddels overal vandaan komen.
Opnemen lukt mij ook niet. Mijn oren zijn ondanks het motorrijden zonder doppen toch nog beter dan een microfoontje.

GroetS.
Gerrit Jaap
Starter

Ik heb al gekeken maar het komt niet van de spiegel, het lijkt echt van het midden van het dashboard uit te komen, en ook niet van buiten de auto maar van diep/ver achter in het dashboard.
Volgens mij is het echt (bij mij) een wieltje of in iedergeval iets wat draait bij een bepaalde snelheid of harder/zachter gaat draaien met een bepaalde snelheid, het klinkt veel te continue voor gerammel of windt, want het is er altijd bij deze snelheid.

gr. GJ
Skollie
2nd Gear member

Ook bij mij is het niet de spiegel. Echter wel duidelijk luchtstroom afhankelijk. Ik zal eens kijken hoever ik in de luchtinlaat voor het interieur kan komen. Misschien een blaadje of los stukje plastic....

Groet S.
Gerrit Jaap
Starter

Hallo mensen,

Vandaag de Airco laten nakijken, hij werkte niet meer, na het overnieuw vullen in combinatie met fluor is vandaag gebleken dat en de condensor en de pomp lekt.
Wordt een duur grapje tussen de €1100,- en de €1300,-

Vreemd dat ik op dit forum overigens zoveel mensen hoor over een kapotte condensor, logisch gezien het gat in de voorbumper waardoor er inderdaad gemakkelijk stenen in slaan, maar toch vreemd dat Volvo er niet een een duit voor in het zakje doet, het lijkt toch bijna een constructiefout met zo'n groot gat bij zo'n gevoelig onderdeel.
Dat de pomp ook lek is vind ik zeker vreemd, mijn C30 2.0D Momentum heeft pas 50.000km gereden, vindt eigenlijk dat dit nog niet zou mogen gebeuren.
Skollie
2nd Gear member

Het is even off topic maar ik reageer toch.
In Amerika is volgens google al eens geprobeerd om volvo voor een ontwerpfout aan te klagen maar niet gelukt.
Ik zeg ontwijken dat grint en dikke vliegen....

Pomp staat hier natuurlijk wel los van. Alleen de condensor kost inclusief plaatsen en vullen 300 eurie.
Plaats reactie

Terug naar “C30”