Mijn broer rijdt een 460, ik zelf een 740. 740 heb ik laatst zelf de veerpoten gedaan (wilde af van wielnaaf/remschijf in een systeem). Dus heel de mikmak moest eraf, fusee,stuurkogel etc.
Nu is de 460 niet door de APK gekomen, aan beide kanten viel een stukje veer op de grond toen de auto met de brug omhoog ging haha. Oeps.
Nu heb ik nieuwe veren liggen, maar moet ik nu weer heel de mikmak demonteren? Sommige auto's hebben een los onderste gedeelte waar remklauw, remschijf aanzit. Is dat het geval bij een 460? Zo ja hoe zorg je ervoor dat de veerpoot dan van het onderste gedeelte loskomt.
Bespaart me denk ik dan wel wat werk.
veer vervangen, welk stappenplan?
-
- 5th Gear member
- Berichten: 2150
- Lid geworden op: 12.08.2006 - 16:45
Volvo 460 1.8 GLE 1994 (02-07)
Volvo 360 GL 2.0 1989 (04-06)
Volvo 460 1.8 Sport Line 1995 (07-09)
Volvo 240 Sedan GL 2.3 B23A 1983 (08-09)
Volvo 360 Sedan GL 2.0 B200K 1985 (09-11)
Volvo 740 Station GL Diesel D24 1986 (11-13?)
Volvo 740 Sedan GLE 2.3 B230E 131pk 1985 (09-?)
Volvo 740 Station GLE 2.3 B230E 131pk 1986 (10-?)
Volvo V70 2.4 B5244S 170pk 2000 (10-?)
Volvo 960 Sedan 2.5 24V 1994 (13-?)
Volvo 360 GL 2.0 1989 (04-06)
Volvo 460 1.8 Sport Line 1995 (07-09)
Volvo 240 Sedan GL 2.3 B23A 1983 (08-09)
Volvo 360 Sedan GL 2.0 B200K 1985 (09-11)
Volvo 740 Station GL Diesel D24 1986 (11-13?)
Volvo 740 Sedan GLE 2.3 B230E 131pk 1985 (09-?)
Volvo 740 Station GLE 2.3 B230E 131pk 1986 (10-?)
Volvo V70 2.4 B5244S 170pk 2000 (10-?)
Volvo 960 Sedan 2.5 24V 1994 (13-?)
- SchoutenCC
- 5th Gear member
- Berichten: 1167
- Lid geworden op: 22.08.2007 - 18:23
- Locatie: 's-Gravenhage
Kijk even op de skydrive (zie sticky bericht bovenaan in dit subforum). Daar staan veel werkzaamheden, waaronder het vervangen van de veren, met fotos en als werkinstructie beschreven.
De Volvo 440 1.8i (bijna) Top-Line Ambiënte (MY '95) is exit. De Saab 9000 CS 2.0-16v (MY '93) is ook ter ziele gegaan. All hail to: Jaguar S-type 3.0 V6 (MY '00)
-
- 5th Gear member
- Berichten: 2150
- Lid geworden op: 12.08.2006 - 16:45
Kijk daar heb je nog wat aan. Ben wat eerder van werk thuis dus ben al vast aan de slag gegaan.
Poten zijn er nu beide uit, maar hoe krijg je die centrale bout van de veerpoot eruit? Heb dat kapje er al af, dat is logisch. Maar alles draait mee, vasthouden aan de schotel werkt niet echt. Iemand een tip?
Poten zijn er nu beide uit, maar hoe krijg je die centrale bout van de veerpoot eruit? Heb dat kapje er al af, dat is logisch. Maar alles draait mee, vasthouden aan de schotel werkt niet echt. Iemand een tip?
Volvo 460 1.8 GLE 1994 (02-07)
Volvo 360 GL 2.0 1989 (04-06)
Volvo 460 1.8 Sport Line 1995 (07-09)
Volvo 240 Sedan GL 2.3 B23A 1983 (08-09)
Volvo 360 Sedan GL 2.0 B200K 1985 (09-11)
Volvo 740 Station GL Diesel D24 1986 (11-13?)
Volvo 740 Sedan GLE 2.3 B230E 131pk 1985 (09-?)
Volvo 740 Station GLE 2.3 B230E 131pk 1986 (10-?)
Volvo V70 2.4 B5244S 170pk 2000 (10-?)
Volvo 960 Sedan 2.5 24V 1994 (13-?)
Volvo 360 GL 2.0 1989 (04-06)
Volvo 460 1.8 Sport Line 1995 (07-09)
Volvo 240 Sedan GL 2.3 B23A 1983 (08-09)
Volvo 360 Sedan GL 2.0 B200K 1985 (09-11)
Volvo 740 Station GL Diesel D24 1986 (11-13?)
Volvo 740 Sedan GLE 2.3 B230E 131pk 1985 (09-?)
Volvo 740 Station GLE 2.3 B230E 131pk 1986 (10-?)
Volvo V70 2.4 B5244S 170pk 2000 (10-?)
Volvo 960 Sedan 2.5 24V 1994 (13-?)
- redrooster
- 3rd Gear member
- Berichten: 301
- Lid geworden op: 23.06.2009 - 02:13
- Locatie: Utrechtse Heuvelrug
- Contacteer:
Toevallig ga ik dit weekend met hetzelfde aan de gang, voor en achter.
Ik heb bij voorbaat al WD 40 gekocht. Is het iets om dit er op te spuiten?
Even opspuiten en een tijdje wachten.
Heb er de lastigste zaken mee los gekregen.
Ik heb tweedehands voorpoten met verlagingsveer. Ik zie dat die bovenkant van de schotels een zwakke plek is met roest. Ik heb de schotels schoongeborsteld en goed met teer ingesmeerd.
Ik heb bij voorbaat al WD 40 gekocht. Is het iets om dit er op te spuiten?
Even opspuiten en een tijdje wachten.
Heb er de lastigste zaken mee los gekregen.
Ik heb tweedehands voorpoten met verlagingsveer. Ik zie dat die bovenkant van de schotels een zwakke plek is met roest. Ik heb de schotels schoongeborsteld en goed met teer ingesmeerd.
De 460 GL carb van Frans
- Wiebe
- 5th Gear member
- Berichten: 1656
- Lid geworden op: 02.03.2008 - 14:52
- Locatie: Leeuwarden
- Contacteer:
Als het goed is kan je er een Torxs of Inbus inzetten om de schokbreker tegen te houden.Poten zijn er nu beide uit, maar hoe krijg je die centrale bout van de veerpoot eruit? Heb dat kapje er al af, dat is logisch. Maar alles draait mee, vasthouden aan de schotel werkt niet echt. Iemand een tip?
Volvo 854 GLT 2.5i 20V '92 - Van alles erop! Polar White - 242.000KM
Volvo S40 1.8 16V '98 - Deimos velgen - Half leder - Airco - 200.000KM (Broer)
Volvo 440 GL 1.8 '93 - Pollux velgen - Vol leer - Airco - 230.000KM VERKOCHT
Always a pleasure to drive...
Volvo S40 1.8 16V '98 - Deimos velgen - Half leder - Airco - 200.000KM (Broer)
Volvo 440 GL 1.8 '93 - Pollux velgen - Vol leer - Airco - 230.000KM VERKOCHT
Always a pleasure to drive...
-
- 5th Gear member
- Berichten: 2150
- Lid geworden op: 12.08.2006 - 16:45
Klopt mijn domme fout, nog nooit eerder veren vervangen, haal meestal 2e hands veerpoten. Voor het eerst ook dat de veer bij mij gebroken is. Maarja als ik het staal dikte van de veer vergelijk met die van de 740 scheelt dat een dikke 3mm. Heb er nu monroe's opliggen.
Mijn tips, kruipolie en wd40 leuk en aardig maar dat gaat nooit er tussen zitten alles zit goed vast geroest. Een goed wrikijzer en verlengbuis heb je meer aan. Luchtsleutel is ook kansloos heb ik gemerkt.
Niet voor de stabi stang, maar wel voor de 2 bouten waarmee de veerpoot aan het onderste gedeelte vast zit. Laat dat onderste deel daarna niet loshangen maar maak een tafeltje met wat bakstenen en een plank, een krik kan ook.
Zorg iig voor een degelijke verenklem en hoop tijd. Och wat ben je dat beu na een tijdje. Hoop voor de monteurs dat ze hydraulische hebben in de garage.
Reinig alles goed, ook de lager die onder in de onderste schotel ligt. Even nieuw lagervet insmeren, wil toch wel wat zand in gaan zitten.
Spuit achteraf alles goed in met tectyl, vooral de onderste schotel waar de veer op rust, zodat vocht geen kans krijgt. Bij mij was die onder gebroken en de oude veer was daar ook nogal roestig.
en nu je het toch open hebt liggen, reinig de wielkast even goed en voorzie die ook van een laag tectyl, vooral het deel waar de veerpoot zelf in zit. Oke bij mij zag het eruit als nieuw, maar toch. Zo vaak demonteer ik die veerpoot niet.
Draai de schroeven van de veerpoten aan t carosserie definitef pas vast als de auto op beide wielen weer staan.
Nog een tip, op de veerpoot zie je in de motorklep een pijltje staan. Maarja die heb ik niet onthouden. Kan iemand mij bij zijn eigen auto eens kijken en vertellen of die boven of onder staat de centrale bout van de veerpoot staat. Dus als je voor de auto staat met de klep open en kijkend richting het voorraam.
Mijn tips, kruipolie en wd40 leuk en aardig maar dat gaat nooit er tussen zitten alles zit goed vast geroest. Een goed wrikijzer en verlengbuis heb je meer aan. Luchtsleutel is ook kansloos heb ik gemerkt.
Niet voor de stabi stang, maar wel voor de 2 bouten waarmee de veerpoot aan het onderste gedeelte vast zit. Laat dat onderste deel daarna niet loshangen maar maak een tafeltje met wat bakstenen en een plank, een krik kan ook.
Zorg iig voor een degelijke verenklem en hoop tijd. Och wat ben je dat beu na een tijdje. Hoop voor de monteurs dat ze hydraulische hebben in de garage.
Reinig alles goed, ook de lager die onder in de onderste schotel ligt. Even nieuw lagervet insmeren, wil toch wel wat zand in gaan zitten.
Spuit achteraf alles goed in met tectyl, vooral de onderste schotel waar de veer op rust, zodat vocht geen kans krijgt. Bij mij was die onder gebroken en de oude veer was daar ook nogal roestig.
en nu je het toch open hebt liggen, reinig de wielkast even goed en voorzie die ook van een laag tectyl, vooral het deel waar de veerpoot zelf in zit. Oke bij mij zag het eruit als nieuw, maar toch. Zo vaak demonteer ik die veerpoot niet.
Draai de schroeven van de veerpoten aan t carosserie definitef pas vast als de auto op beide wielen weer staan.
Nog een tip, op de veerpoot zie je in de motorklep een pijltje staan. Maarja die heb ik niet onthouden. Kan iemand mij bij zijn eigen auto eens kijken en vertellen of die boven of onder staat de centrale bout van de veerpoot staat. Dus als je voor de auto staat met de klep open en kijkend richting het voorraam.
Volvo 460 1.8 GLE 1994 (02-07)
Volvo 360 GL 2.0 1989 (04-06)
Volvo 460 1.8 Sport Line 1995 (07-09)
Volvo 240 Sedan GL 2.3 B23A 1983 (08-09)
Volvo 360 Sedan GL 2.0 B200K 1985 (09-11)
Volvo 740 Station GL Diesel D24 1986 (11-13?)
Volvo 740 Sedan GLE 2.3 B230E 131pk 1985 (09-?)
Volvo 740 Station GLE 2.3 B230E 131pk 1986 (10-?)
Volvo V70 2.4 B5244S 170pk 2000 (10-?)
Volvo 960 Sedan 2.5 24V 1994 (13-?)
Volvo 360 GL 2.0 1989 (04-06)
Volvo 460 1.8 Sport Line 1995 (07-09)
Volvo 240 Sedan GL 2.3 B23A 1983 (08-09)
Volvo 360 Sedan GL 2.0 B200K 1985 (09-11)
Volvo 740 Station GL Diesel D24 1986 (11-13?)
Volvo 740 Sedan GLE 2.3 B230E 131pk 1985 (09-?)
Volvo 740 Station GLE 2.3 B230E 131pk 1986 (10-?)
Volvo V70 2.4 B5244S 170pk 2000 (10-?)
Volvo 960 Sedan 2.5 24V 1994 (13-?)
-
- 5th Gear member
- Berichten: 2150
- Lid geworden op: 12.08.2006 - 16:45
Oke het is gelukt, pijl moet richting buiten wijzen. Had ik eigenlijk vooraf op moeten letten haha.
Nog een tip, als je de bovenste bout er niet in krijgt door de veerpoot en t deel waar de rem enzo aan zit. Dan gebruik een krik onder de draagarm om het op zn plek te krijgen.
Vreemd genoeg rijdt het weer een stuk beter dan voorheen.
Nog een tip, als je de bovenste bout er niet in krijgt door de veerpoot en t deel waar de rem enzo aan zit. Dan gebruik een krik onder de draagarm om het op zn plek te krijgen.
Vreemd genoeg rijdt het weer een stuk beter dan voorheen.
Volvo 460 1.8 GLE 1994 (02-07)
Volvo 360 GL 2.0 1989 (04-06)
Volvo 460 1.8 Sport Line 1995 (07-09)
Volvo 240 Sedan GL 2.3 B23A 1983 (08-09)
Volvo 360 Sedan GL 2.0 B200K 1985 (09-11)
Volvo 740 Station GL Diesel D24 1986 (11-13?)
Volvo 740 Sedan GLE 2.3 B230E 131pk 1985 (09-?)
Volvo 740 Station GLE 2.3 B230E 131pk 1986 (10-?)
Volvo V70 2.4 B5244S 170pk 2000 (10-?)
Volvo 960 Sedan 2.5 24V 1994 (13-?)
Volvo 360 GL 2.0 1989 (04-06)
Volvo 460 1.8 Sport Line 1995 (07-09)
Volvo 240 Sedan GL 2.3 B23A 1983 (08-09)
Volvo 360 Sedan GL 2.0 B200K 1985 (09-11)
Volvo 740 Station GL Diesel D24 1986 (11-13?)
Volvo 740 Sedan GLE 2.3 B230E 131pk 1985 (09-?)
Volvo 740 Station GLE 2.3 B230E 131pk 1986 (10-?)
Volvo V70 2.4 B5244S 170pk 2000 (10-?)
Volvo 960 Sedan 2.5 24V 1994 (13-?)
- redrooster
- 3rd Gear member
- Berichten: 301
- Lid geworden op: 23.06.2009 - 02:13
- Locatie: Utrechtse Heuvelrug
- Contacteer:
Heel erg bedankt dat je zo lekker duidelijk bent. Ik ga een gehele veerpoot plaatsen aan de voorkant. Dat maakt het gemakkelijker. En ik kan herinneren dat ik ongeveer 8 jaar geleden het bij een 440 gedaan heb zonder problemen.
Ik ben nog steeds benieuwd hoe de achterveren zie:

vastzitten onder en boven. Daar ben ik ondanks boekjes en foto's en vraagbaken nog niet achter. Maar het bewijst zich zaterdag vanzelf.
Ik ben nog steeds benieuwd hoe de achterveren zie:

vastzitten onder en boven. Daar ben ik ondanks boekjes en foto's en vraagbaken nog niet achter. Maar het bewijst zich zaterdag vanzelf.
De 460 GL carb van Frans
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1369
- Lid geworden op: 29.12.2005 - 12:02
- Locatie: Kessel lb
De veren zitten NIET vast, de schokbrekers zorgen ervoor dat de achteras niet zover kan zakken dat de veren losvallen en eruit vallen zogezegd.
Wim
Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
- redrooster
- 3rd Gear member
- Berichten: 301
- Lid geworden op: 23.06.2009 - 02:13
- Locatie: Utrechtse Heuvelrug
- Contacteer:
Dat dacht ik al en jij maakt dat ik daar nu rustig over ben. Dank je.
De 460 GL carb van Frans
- SchoutenCC
- 5th Gear member
- Berichten: 1167
- Lid geworden op: 22.08.2007 - 18:23
- Locatie: 's-Gravenhage
Let wel even op dat een MY89 als ik me goed herinner afwijkt wan de latere modeljaren! Voor de latere modeljaren heb je het bijgevoegde fotootje eigenlijk precies ondersteboven: het schoteltje zit vast aan de achteras en zit in de veer. Los in de veer hangt het stootrubber en die verbindt aan (ik meen een uitstulping in) de wielkast. Het schoteltje zit met een (slecht zichtbare...) splitpen/borgpen/stift vast trouwens, flink priegelen om die los te krijgen.
De Volvo 440 1.8i (bijna) Top-Line Ambiënte (MY '95) is exit. De Saab 9000 CS 2.0-16v (MY '93) is ook ter ziele gegaan. All hail to: Jaguar S-type 3.0 V6 (MY '00)
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1369
- Lid geworden op: 29.12.2005 - 12:02
- Locatie: Kessel lb
Voor de eerdere bouwjaren is de foto ook ondersteboven, maar ik denk dat hij dat wel ziet 

Wim
Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
- redrooster
- 3rd Gear member
- Berichten: 301
- Lid geworden op: 23.06.2009 - 02:13
- Locatie: Utrechtse Heuvelrug
- Contacteer:
Klopt, ik zie het aan dat priegel-dopje waar je het over hebt. Die zitten in mijn wagen onder aan. Mijn wagen heeft de bekende te zwakke veren en er zit nergens enig stootrubber of anders. Aan een kant is dat priegel-rubber zelfs weg waardoor ik bij het niet nadenken en een drempel een flinke klap hoor. Een oude achterband was flink beschadigt en dit komt misschien wel daar door. Er zitten nu nieuwe op dus even voorzichtig aan tot zaterdag.
De 460 GL carb van Frans
-
- 5th Gear member
- Berichten: 2150
- Lid geworden op: 12.08.2006 - 16:45
Veren van de sports line (MY 95+) zijn wel aan te raden als je voor weinig wat betere/stuggere veren wilt. Maarja hoe herken je op de sloop een sports line en al helemaal of de veren nog wel wat zijn.
Volvo 460 1.8 GLE 1994 (02-07)
Volvo 360 GL 2.0 1989 (04-06)
Volvo 460 1.8 Sport Line 1995 (07-09)
Volvo 240 Sedan GL 2.3 B23A 1983 (08-09)
Volvo 360 Sedan GL 2.0 B200K 1985 (09-11)
Volvo 740 Station GL Diesel D24 1986 (11-13?)
Volvo 740 Sedan GLE 2.3 B230E 131pk 1985 (09-?)
Volvo 740 Station GLE 2.3 B230E 131pk 1986 (10-?)
Volvo V70 2.4 B5244S 170pk 2000 (10-?)
Volvo 960 Sedan 2.5 24V 1994 (13-?)
Volvo 360 GL 2.0 1989 (04-06)
Volvo 460 1.8 Sport Line 1995 (07-09)
Volvo 240 Sedan GL 2.3 B23A 1983 (08-09)
Volvo 360 Sedan GL 2.0 B200K 1985 (09-11)
Volvo 740 Station GL Diesel D24 1986 (11-13?)
Volvo 740 Sedan GLE 2.3 B230E 131pk 1985 (09-?)
Volvo 740 Station GLE 2.3 B230E 131pk 1986 (10-?)
Volvo V70 2.4 B5244S 170pk 2000 (10-?)
Volvo 960 Sedan 2.5 24V 1994 (13-?)
- redrooster
- 3rd Gear member
- Berichten: 301
- Lid geworden op: 23.06.2009 - 02:13
- Locatie: Utrechtse Heuvelrug
- Contacteer:
Het lukt mij dus niet, de achterveren. Mede door tijd en miezerig weer heb ik het wiel er weer op gezet.
Ik dacht; schokbreker los en dan zakt alles wel naar beneden, maar nee. (Netjes krikje er onder om op te vangen)
Alles blijft hangen in de ophanging. Logisch ook of heb ik het verkeerd?
Hierna heb ik achter de remtrommel nr 2 willen losmaken maar daar had ik geen vertrouwen in. Bang om het spul niet meer vast te krijgen. Met veel moeite kreeg ik de bout er weer in die ik er niet helemaal uit kreeg.
Naar mijn mening moet ik punt 3 losmaken om de boel te laten zakken.

Met mooi weer ga ik weer verder.
Ik dacht; schokbreker los en dan zakt alles wel naar beneden, maar nee. (Netjes krikje er onder om op te vangen)
Alles blijft hangen in de ophanging. Logisch ook of heb ik het verkeerd?
Hierna heb ik achter de remtrommel nr 2 willen losmaken maar daar had ik geen vertrouwen in. Bang om het spul niet meer vast te krijgen. Met veel moeite kreeg ik de bout er weer in die ik er niet helemaal uit kreeg.
Naar mijn mening moet ik punt 3 losmaken om de boel te laten zakken.

Met mooi weer ga ik weer verder.
De 460 GL carb van Frans
- SchoutenCC
- 5th Gear member
- Berichten: 1167
- Lid geworden op: 22.08.2007 - 18:23
- Locatie: 's-Gravenhage
Niet 3 moet je losmaken, maar de bout waarmee de draagarm vast zit. Net buiten beeld aan de rechterkant van de foto. Een bout daar, dan de onderste bout van de schokdemper. Remleiding losnemen als je kunt ontluchten of anders gewoon op gevoel met twee of drie krikken werken. Zorg iig dat de as natuurlijk niet aan de remleiding hangt. Ik heb op volvo-400.nl een kleine howto geplaatst overigens. Ook kun je in de werkplaatshandboeken op de skydrive (zie sticky bericht bovenaan in dit subforum) e.e.a. vinden.
De Volvo 440 1.8i (bijna) Top-Line Ambiënte (MY '95) is exit. De Saab 9000 CS 2.0-16v (MY '93) is ook ter ziele gegaan. All hail to: Jaguar S-type 3.0 V6 (MY '00)
- redrooster
- 3rd Gear member
- Berichten: 301
- Lid geworden op: 23.06.2009 - 02:13
- Locatie: Utrechtse Heuvelrug
- Contacteer:
De voorziening van info is heel goed en heel veel. Maar soms kom je er toch niet uit binnen de info. Wat los te maken als je de veer er uit wil halen.
Maar bij deze bedankt en dit is zo toch een topic geworden waar anderen ook iets aan kunnen hebben met de bijgeleverde foto's. Met mooi weer en een vrije dag ga ik weer bezig.
Maar bij deze bedankt en dit is zo toch een topic geworden waar anderen ook iets aan kunnen hebben met de bijgeleverde foto's. Met mooi weer en een vrije dag ga ik weer bezig.
De 460 GL carb van Frans
- SchoutenCC
- 5th Gear member
- Berichten: 1167
- Lid geworden op: 22.08.2007 - 18:23
- Locatie: 's-Gravenhage
Het is op zich niet heel moeilijk en kost ook niet veel tijd, hooguit even prutsen om bout weer door de draagarm heen te krijgen als die wat verschoven is.
Standaard stappenplan:
Standaard stappenplan:
- Wiel verwijderen.
- Plaats een krik onder de achteras als je de achterrem wilt laten zitten (het wordt dan wel wat gekunsteld heen en weer gekrik, liefst met twee of drie krikken) of verwijder de achterrem (beter).
- Als je een extra stabilisatiestang aan de achteras hebt (die met reactiestangetjes naast de schokdemper omhoog komt) moeten de reactiestangetjes losgenomen worden. N.B. Op de foto zie je de 'standaard'-situatie, oftewel /geen/ extra stab.stang
- Onderste bevestigingsbout van de schokdemper verwijderen.
- Bevestigingsbout draagarm verwijderen. (De achteras is nu los, zorg dat deze niet zomaar valt, zeker als hij aan de andere zijde nog vast zit...)
- Veer inclusief veerschotel en doorslagrubber uitnemen. Bij de eerste modeljaren zit het doorslagrubber op de achteras, maar daarna zit de veerschotel op de as en het rubber boven in de veer. Om de veerschotel los te maken, in het midden zit een stiftje dat als splitpen de schotel op zijn plaats houdt.
- Nieuwe monteren in omgekeerde volgorde.
De Volvo 440 1.8i (bijna) Top-Line Ambiënte (MY '95) is exit. De Saab 9000 CS 2.0-16v (MY '93) is ook ter ziele gegaan. All hail to: Jaguar S-type 3.0 V6 (MY '00)
-
- 1st Gear member
- Berichten: 28
- Lid geworden op: 30.10.2009 - 23:14
Vandaag is het mij (samen met m'n vader) eindelijk gelukt om m´n achterveren te vervangen.
Ik heb aan beide kanten de auto opgekrikt en de wielen er af gehaald. Vervolgens aan beide kanten de schokdempers weggehaald. Dan aan één kant de draagarm los gehaald bij de verbinding met de achteras. Zo had ik voldoende ruimte om met een beetje wrikken en duwen de veer er uit te halen. De meeste weerstand kwam nog wel van de veerschotel die niet er uit wilde. Ik kwam er achter dat de nieuwe veren 1 cm korter zijn (uit een phase II van de sloop gehaald) dus er in zetten ging wat makkelijker (vreemd genoeg staat de auto wel en stukje hoger op z'n wielen :S ). Dan de bout voor de draagarm er weer in en de schokdemper weer terug zetten. Het vervelendste werkje was nog wel die borgpen terug in de nieuwe veerschotels krijgen. Als dat niet lukt kan je ff de wielen er terug op zetten en de auto terug laten zakken en dan weer opkrikken, dan zitten de veren wat beter, dat maakte bij mij net het verschil.
In ieder geval wel gerustellend om te lezen dat wij niet de enige waren met wat moeite om die veren op hun plek te krijgen.. Succes er mee!
Ik heb aan beide kanten de auto opgekrikt en de wielen er af gehaald. Vervolgens aan beide kanten de schokdempers weggehaald. Dan aan één kant de draagarm los gehaald bij de verbinding met de achteras. Zo had ik voldoende ruimte om met een beetje wrikken en duwen de veer er uit te halen. De meeste weerstand kwam nog wel van de veerschotel die niet er uit wilde. Ik kwam er achter dat de nieuwe veren 1 cm korter zijn (uit een phase II van de sloop gehaald) dus er in zetten ging wat makkelijker (vreemd genoeg staat de auto wel en stukje hoger op z'n wielen :S ). Dan de bout voor de draagarm er weer in en de schokdemper weer terug zetten. Het vervelendste werkje was nog wel die borgpen terug in de nieuwe veerschotels krijgen. Als dat niet lukt kan je ff de wielen er terug op zetten en de auto terug laten zakken en dan weer opkrikken, dan zitten de veren wat beter, dat maakte bij mij net het verschil.
In ieder geval wel gerustellend om te lezen dat wij niet de enige waren met wat moeite om die veren op hun plek te krijgen.. Succes er mee!
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1369
- Lid geworden op: 29.12.2005 - 12:02
- Locatie: Kessel lb
en hoe rijd-tie nu?
Wim
Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.