Mijn winterset heb ik laten afvullen met stikstof, af en toe laat ik dit controleren waarbij eigenlijk nooit hoeft worden bijgevuld.
Afgelopen zaterdag rijdt mijn vrouw naar de Appie met de zomerset die is afgevuld met lucht, rijdt door een kuil waarna een behoorlijke klap hoorbaar is.
Na controle blijkt dat in een paar weken tijd 0.7 bar verloren is gegaan, terwijl ventielen en bandranden goed zijn bevonden.
O,ja op de velg is een impact zichtbaar, dus de klap kwam 100% van de velg die in contact kwam met het wegdek.
Wat zijn de ervaringen hier?
Stikstof ipv lucht
- diesel01
- Geartronic member
- Berichten: 21091
- Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
-
- 8th Gear member
- Berichten: 12728
- Lid geworden op: 07.10.2006 - 20:26
Van die klap komt dus die 0.7 bar drukverlies, niet van die "paar weken".
Stikstof in je banden is de grootste onzin. Het zit nl. ook al in lucht.
Stikstof in je banden is de grootste onzin. Het zit nl. ook al in lucht.

Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
- leip11
- 5th Gear member
- Berichten: 1308
- Lid geworden op: 29.01.2008 - 16:24
- Locatie: hoogvliet
- Contacteer:
het is niet helemaal waar wat je nu zegt. in lucht zit inderdaad stikstof. maar nu wordt er puur en alleen stikstof ingedaan. dat is wel beter voor je band.
http://tyresaver.parkertyresaver.com/why-nitrogen.php
http://tyresaver.parkertyresaver.com/why-nitrogen.php
TIMO
waterpolo a way of life
440 1.8i DL E2 1994-2010 RIP 250.000km(1999-2010)
440 1.6i luxury-line 1995 143.000km (2010- )
v40 Papa's auto maar mag ook in rijde:P
Ford focus 1.6 EcoBoost (lease auto)
waterpolo a way of life
440 1.8i DL E2 1994-2010 RIP 250.000km(1999-2010)
440 1.6i luxury-line 1995 143.000km (2010- )
v40 Papa's auto maar mag ook in rijde:P
Ford focus 1.6 EcoBoost (lease auto)
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 291
- Lid geworden op: 23.12.2006 - 13:03
Jammer dat er niet uitgelegd wordt waarom het beter zou zijn. Maar ja, dit bedrijf levert dan ook stikstof systemen.leip11 schreef:het is niet helemaal waar wat je nu zegt. in lucht zit inderdaad stikstof. maar nu wordt er puur en alleen stikstof ingedaan. dat is wel beter voor je band.
http://tyresaver.parkertyresaver.com/why-nitrogen.php
Lucht bestaat voor bijna 80% uit stikstof. Inderdaad lekt de zuurstof uit de lucht in de band iets makkelijker weg dan de stikstof. Navullen van de band leijdt daarom elke keer tot een verhoging van het percentage stikstof.
Banden zijn allang versleten voordat zich enige negatieve effecten (voorzover die er al zijn) van zuurstof of water voordoen. Pure stikstof in de banden is zinloos.
- leip11
- 5th Gear member
- Berichten: 1308
- Lid geworden op: 29.01.2008 - 16:24
- Locatie: hoogvliet
- Contacteer:
staat er toch wel bij uitgelegd.
zuurstof gaat sneller door die band heen dan stikstof waardoor je band beter op spanning blijft en daardoor je benzine verbruik beter wordt.
heb zelf bij mijn vorige stage de printen voor dit apparaat gemaakt
zuurstof gaat sneller door die band heen dan stikstof waardoor je band beter op spanning blijft en daardoor je benzine verbruik beter wordt.
heb zelf bij mijn vorige stage de printen voor dit apparaat gemaakt
TIMO
waterpolo a way of life
440 1.8i DL E2 1994-2010 RIP 250.000km(1999-2010)
440 1.6i luxury-line 1995 143.000km (2010- )
v40 Papa's auto maar mag ook in rijde:P
Ford focus 1.6 EcoBoost (lease auto)
waterpolo a way of life
440 1.8i DL E2 1994-2010 RIP 250.000km(1999-2010)
440 1.6i luxury-line 1995 143.000km (2010- )
v40 Papa's auto maar mag ook in rijde:P
Ford focus 1.6 EcoBoost (lease auto)
- Battlecruiser
- 8th Gear member
- Berichten: 17696
- Lid geworden op: 06.12.2004 - 16:54
- Locatie: Deventer
Die stikstof-urban-legend komt ook elke keer weer terug hè? Telkens weer zijn er mensen die in die grote onzin trappen.
V70 Ed heeft precies uitgelegd waarom het onzin is. Zuurstof (20-21%)/stikstof (79-80%) gevulde banden lopen dus ietsjes sneller leeg dan puur stikstof gevulde banden. Dat scheelt dus bij een merkbaar drukverschil (waardoor je moet gaan pompen) één dag in een half jaar.
Grote winst!!!
V70 Ed heeft precies uitgelegd waarom het onzin is. Zuurstof (20-21%)/stikstof (79-80%) gevulde banden lopen dus ietsjes sneller leeg dan puur stikstof gevulde banden. Dat scheelt dus bij een merkbaar drukverschil (waardoor je moet gaan pompen) één dag in een half jaar.
Grote winst!!!
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
- MDA
- 5th Gear member
- Berichten: 1068
- Lid geworden op: 22.03.2006 - 15:09
- Locatie: Leiden
Sowieso: ALS je zuurstof er daadwerkelijk zo snel uit loopt, dan zakt je druk maximaal 20%. Dus bij mij zou dat zijn van 2.3 bar naar 1.9. Niet echt lekker, maar ook niet echt schokkend.
Die overgebleven 1.9 bar zijn dan wel puur stikstof (!). Als je ze dan bijvult met gewone lucht, is slechts 20% van die extra lucht (0.4 bar) nog maar zuurstof, oftewel 0.08 bar. Op een nieuw totaal van 2.3 bar is dat dus slechts 3%.
Conclusie: iedereen die regelmatig zijn bandenspanning checkt rijdt na slechts één keer bijvullen al sowieso op puur stikstof...
Die overgebleven 1.9 bar zijn dan wel puur stikstof (!). Als je ze dan bijvult met gewone lucht, is slechts 20% van die extra lucht (0.4 bar) nog maar zuurstof, oftewel 0.08 bar. Op een nieuw totaal van 2.3 bar is dat dus slechts 3%.
Conclusie: iedereen die regelmatig zijn bandenspanning checkt rijdt na slechts één keer bijvullen al sowieso op puur stikstof...
V40 phI 2.0 16v, vol leder, airco, VDO nav, Roofrails en bekrast door een stuk tuig!
- degids
- 3rd Gear member
- Berichten: 496
- Lid geworden op: 17.02.2008 - 14:21
Maar al na 1 keer bijpompen heb je al 96% stikstof in je band.leip11 schreef:staat er toch wel bij uitgelegd.
zuurstof gaat sneller door die band heen dan stikstof waardoor je band beter op spanning blijft en daardoor je benzine verbruik beter wordt.
heb zelf bij mijn vorige stage de printen voor dit apparaat gemaakt
Disclaimer: Dit geldt alleen als alle 20% zuurstof weggelekt zou zijn.

[edit]
Doe ik ook even mijn rekenvoorbeeld erbij...

20% zuurstof is er uit. Die vul je bij waardoor je weer 20% van die 20% zuurstof hebt.
20% = 1/5
20% van 20% = 1/5 * 1/5 = 1/25
1/25 = 4% zuurstof, dus 96% stikstof.
V70 T5 A5 MY2002 Mobility line
Mercedes Benz E320 Kombi V6 MY2001
Mercedes Benz E320 Kombi V6 MY2001
- gsx750r
- 6th Gear member
- Berichten: 2549
- Lid geworden op: 02.01.2009 - 00:44
- Locatie: Bij Christina
- Contacteer:
Hier, hier en hier staat de waarheid en niets dan de waarheid !
Overigens vind ik discussies over oliesoorten nog steeds de leukste !
Rob


Overigens vind ik discussies over oliesoorten nog steeds de leukste !
Rob
MINI John Cooper Works ; Land Rover Defender Td5 110 HT ; Jaguar XK Coupé 4.2 V8 (staat volledig gepreserveerd in opslag) ; Iseki Landhope 165 trekkertje ; Motor: Harley Davidson Heritage Softail ; Toy for boys: Yamaha XT1200ZE.
- MDA
- 5th Gear member
- Berichten: 1068
- Lid geworden op: 22.03.2006 - 15:09
- Locatie: Leiden
Mooi. We zijn het eensdegids schreef:
Disclaimer: Dit geldt alleen als alle 20% zuurstof weggelekt zou zijn.
[edit]
Doe ik ook even mijn rekenvoorbeeld erbij...
20% zuurstof is er uit. Die vul je bij waardoor je weer 20% van die 20% zuurstof hebt.
20% = 1/5
20% van 20% = 1/5 * 1/5 = 1/25
1/25 = 4% zuurstof, dus 96% stikstof.

ik vind 3% jij 4%...
En inderdaad: dit geldt alleen als ALLE zuurstof uit de band zou weglekken. Maar ja, dat is nou eenmaal wat die stikstofboeren ons willen doen geloven... dus óf de zuurstof lekt daadwerkelijk weg, en onze berekening klopt, óf de zuurstof lekt helemaal niet weg, en dan is dat stikstof pompen sowieso onzin.
In beide gevallen verkopen stikstof boeren gebakken lucht.
V40 phI 2.0 16v, vol leder, airco, VDO nav, Roofrails en bekrast door een stuk tuig!
- diesel01
- Geartronic member
- Berichten: 21091
- Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27
Ik ben eruit, ik ga mijn eigen kop/ervaring volgen.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
- Battlecruiser
- 8th Gear member
- Berichten: 17696
- Lid geworden op: 06.12.2004 - 16:54
- Locatie: Deventer
Dit voorbeeldje is mooi voer voor stikstofboeren, maar het klopt niet.diesel01 schreef:Mijn winterset heb ik laten afvullen met stikstof, af en toe laat ik dit controleren waarbij eigenlijk nooit hoeft worden bijgevuld.
Afgelopen zaterdag rijdt mijn vrouw naar de Appie met de zomerset die is afgevuld met lucht, rijdt door een kuil waarna een behoorlijke klap hoorbaar is.
Na controle blijkt dat in een paar weken tijd 0.7 bar verloren is gegaan, terwijl ventielen en bandranden goed zijn bevonden.
O,ja op de velg is een impact zichtbaar, dus de klap kwam 100% van de velg die in contact kwam met het wegdek.
Wat zijn de ervaringen hier?
Mijn nieuwe banden van vorig jaar juni hoefden in afgelopen maart pas een heel klein beetje lucht erbij. Bij nieuwe banden lekt zuurstof dus niet snel weg.
Bij oudere banden van een jaar of vier oud gaat het veel sneller. Stikstofboeren zeggen er echter nooit bij dat óók stikstof dan weglekt, alleen een stukkie langzamer.
En als je met een band over een heftige kuil rijdt, zoals je vrouw deed, dan is het heel normaal dat er in één klap zowel zuurstof als stikstof weglekt, omdat er heel even een klein afdichtingslekje bij de velgrand ontstaat. Dat kan zowel met een nieuwe als oude band gebeuren.
Oftewel aan jouw gegeven vergelijking heb je niets.
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
- MDA
- 5th Gear member
- Berichten: 1068
- Lid geworden op: 22.03.2006 - 15:09
- Locatie: Leiden
Das een goeie ja... als de band om de velg wordt gelegd is is natuurlijk al vol met 1 bar lucht. Als ie dan aangevuld wordt met 2.3 bar stikstof, dan heb je alsnog 30% lucht er in zitten (en dus 6% zuurstof!)...Ronaldia schreef:hmmz dus als er een nieuwe band om de velg wordt gelegd, Gaan ze hem eerst vacumeren om de lucht er uit te halen en dan vullen met stikstof........
flauwekul eerste rang.
V40 phI 2.0 16v, vol leder, airco, VDO nav, Roofrails en bekrast door een stuk tuig!
- Geus
- 4th Gear member
- Berichten: 694
- Lid geworden op: 05.04.2007 - 21:16
Stikstofverhaal is gebakken lucht. Je moet toch regelmatig je bandenspanning controleren. Als je dat na een tankbeurtje bij de pomp doet, kan je in één moeite door bijvullen als het nodig is. Helemaal gratis, dus dat is gauw verdiend.
Volvo 121 (Amazon), 2.0 , 1966, donkergroen
Volvo V70 Europa, 2.5 10v, 1997, Nautic blue pearl
Volvo S60 D (2.4, 126 pk), 2007, donkerblauw
Volvo V70 Europa, 2.5 10v, 1997, Nautic blue pearl
Volvo S60 D (2.4, 126 pk), 2007, donkerblauw
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Dikke lucht is beter:)
- chris_zweden
- 3rd Gear member
- Berichten: 481
- Lid geworden op: 01.11.2009 - 16:25
- Locatie: Karlstad
Toch vreemd dat alle sportwagen (waarbij mijn s2000) gevuld zijn met stikstof, zal wel geen onzin zijn dan. P.s met stikstof gaat je band minder snel van je velg op het circuit, zal daar wel mee te maken hebben.
Volvo S80 D5 Geartronic Summum MY07
security line, audio line, climate line, winter line, professional line, chrome pakket, standkachel, personal car communicator , geventileerd leder+verwarmbare voorstoelen, elektrisch verstelbare passagiersstoel, neerklapbare hoofdsteunen achter, verwarmbare achterbank, classic wood schakelpookknop, blind spot information system (BLIS), audioconsole achter, bluetooth, trekhaak, park assist camera, nivomat, enz.
Rica stage2
security line, audio line, climate line, winter line, professional line, chrome pakket, standkachel, personal car communicator , geventileerd leder+verwarmbare voorstoelen, elektrisch verstelbare passagiersstoel, neerklapbare hoofdsteunen achter, verwarmbare achterbank, classic wood schakelpookknop, blind spot information system (BLIS), audioconsole achter, bluetooth, trekhaak, park assist camera, nivomat, enz.
Rica stage2
- Geus
- 4th Gear member
- Berichten: 694
- Lid geworden op: 05.04.2007 - 21:16
In de autosport kan een minimaal verschil winst of verlies betekenen en doen de kosten er vaak minder toe. Voor een auto waar gewoon normaal mee gereden wordt, is het flauwekul.chris_zweden schreef:Toch vreemd dat alle sportwagen (waarbij mijn s2000) gevuld zijn met stikstof, zal wel geen onzin zijn dan. P.s met stikstof gaat je band minder snel van je velg op het circuit, zal daar wel mee te maken hebben.
Volvo 121 (Amazon), 2.0 , 1966, donkergroen
Volvo V70 Europa, 2.5 10v, 1997, Nautic blue pearl
Volvo S60 D (2.4, 126 pk), 2007, donkerblauw
Volvo V70 Europa, 2.5 10v, 1997, Nautic blue pearl
Volvo S60 D (2.4, 126 pk), 2007, donkerblauw
- Wiebe
- 5th Gear member
- Berichten: 1656
- Lid geworden op: 02.03.2008 - 14:52
- Locatie: Leeuwarden
- Contacteer:
Dit blijft een welles nietes verhaal...
Volvo 854 GLT 2.5i 20V '92 - Van alles erop! Polar White - 242.000KM
Volvo S40 1.8 16V '98 - Deimos velgen - Half leder - Airco - 200.000KM (Broer)
Volvo 440 GL 1.8 '93 - Pollux velgen - Vol leer - Airco - 230.000KM VERKOCHT
Always a pleasure to drive...
Volvo S40 1.8 16V '98 - Deimos velgen - Half leder - Airco - 200.000KM (Broer)
Volvo 440 GL 1.8 '93 - Pollux velgen - Vol leer - Airco - 230.000KM VERKOCHT
Always a pleasure to drive...