Pagina 1 van 2
Stikstof ipv lucht
Geplaatst: 07.05.2010 - 10:38
door diesel01
Mijn winterset heb ik laten afvullen met stikstof, af en toe laat ik dit controleren waarbij eigenlijk nooit hoeft worden bijgevuld.
Afgelopen zaterdag rijdt mijn vrouw naar de Appie met de zomerset die is afgevuld met lucht, rijdt door een kuil waarna een behoorlijke klap hoorbaar is.
Na controle blijkt dat in een paar weken tijd 0.7 bar verloren is gegaan, terwijl ventielen en bandranden goed zijn bevonden.
O,ja op de velg is een impact zichtbaar, dus de klap kwam 100% van de velg die in contact kwam met het wegdek.
Wat zijn de ervaringen hier?
Geplaatst: 07.05.2010 - 10:44
door 945i
Van die klap komt dus die 0.7 bar drukverlies, niet van die "paar weken".
Stikstof in je banden is de grootste onzin. Het zit nl. ook al in lucht.

Geplaatst: 07.05.2010 - 10:57
door leip11
het is niet helemaal waar wat je nu zegt. in lucht zit inderdaad stikstof. maar nu wordt er puur en alleen stikstof ingedaan. dat is wel beter voor je band.
http://tyresaver.parkertyresaver.com/why-nitrogen.php
Geplaatst: 07.05.2010 - 11:06
door V70 D5 Ed. II Geartronic
Jammer dat er niet uitgelegd wordt waarom het beter zou zijn. Maar ja, dit bedrijf levert dan ook stikstof systemen.
Lucht bestaat voor bijna 80% uit stikstof. Inderdaad lekt de zuurstof uit de lucht in de band iets makkelijker weg dan de stikstof. Navullen van de band leijdt daarom elke keer tot een verhoging van het percentage stikstof.
Banden zijn allang versleten voordat zich enige negatieve effecten (voorzover die er al zijn) van zuurstof of water voordoen. Pure stikstof in de banden is zinloos.
Geplaatst: 07.05.2010 - 11:11
door leip11
staat er toch wel bij uitgelegd.
zuurstof gaat sneller door die band heen dan stikstof waardoor je band beter op spanning blijft en daardoor je benzine verbruik beter wordt.
heb zelf bij mijn vorige stage de printen voor dit apparaat gemaakt
Geplaatst: 07.05.2010 - 11:35
door Battlecruiser
Die stikstof-urban-legend komt ook elke keer weer terug hè? Telkens weer zijn er mensen die in die grote onzin trappen.
V70 Ed heeft precies uitgelegd waarom het onzin is. Zuurstof (20-21%)/stikstof (79-80%) gevulde banden lopen dus ietsjes sneller leeg dan puur stikstof gevulde banden. Dat scheelt dus bij een merkbaar drukverschil (waardoor je moet gaan pompen) één dag in een half jaar.
Grote winst!!!
Geplaatst: 07.05.2010 - 12:21
door MDA
Sowieso: ALS je zuurstof er daadwerkelijk zo snel uit loopt, dan zakt je druk maximaal 20%. Dus bij mij zou dat zijn van 2.3 bar naar 1.9. Niet echt lekker, maar ook niet echt schokkend.
Die overgebleven 1.9 bar zijn dan wel puur stikstof (!). Als je ze dan bijvult met gewone lucht, is slechts 20% van die extra lucht (0.4 bar) nog maar zuurstof, oftewel 0.08 bar. Op een nieuw totaal van 2.3 bar is dat dus slechts 3%.
Conclusie: iedereen die regelmatig zijn bandenspanning checkt rijdt na slechts één keer bijvullen al sowieso op puur stikstof...
Geplaatst: 07.05.2010 - 13:15
door degids
leip11 schreef:staat er toch wel bij uitgelegd.
zuurstof gaat sneller door die band heen dan stikstof waardoor je band beter op spanning blijft en daardoor je benzine verbruik beter wordt.
heb zelf bij mijn vorige stage de printen voor dit apparaat gemaakt
Maar al na 1 keer bijpompen heb je al 96% stikstof in je band.
Disclaimer: Dit geldt alleen als alle 20% zuurstof weggelekt zou zijn.
[edit]
Doe ik ook even mijn rekenvoorbeeld erbij...
20% zuurstof is er uit. Die vul je bij waardoor je weer 20% van die 20% zuurstof hebt.
20% = 1/5
20% van 20% = 1/5 * 1/5 = 1/25
1/25 = 4% zuurstof, dus 96% stikstof.
Geplaatst: 07.05.2010 - 13:40
door gsx750r
Hier, hier en
hier staat de waarheid en niets dan de waarheid !
Overigens vind ik discussies over oliesoorten nog steeds de leukste !
Rob
Geplaatst: 07.05.2010 - 13:48
door MDA
degids schreef:
Disclaimer: Dit geldt alleen als alle 20% zuurstof weggelekt zou zijn.
[edit]
Doe ik ook even mijn rekenvoorbeeld erbij...
20% zuurstof is er uit. Die vul je bij waardoor je weer 20% van die 20% zuurstof hebt.
20% = 1/5
20% van 20% = 1/5 * 1/5 = 1/25
1/25 = 4% zuurstof, dus 96% stikstof.
Mooi. We zijn het eens
ik vind 3% jij 4%...
En inderdaad: dit geldt alleen als ALLE zuurstof uit de band zou weglekken. Maar ja, dat is nou eenmaal wat die stikstofboeren ons willen doen geloven... dus óf de zuurstof lekt daadwerkelijk weg, en onze berekening klopt, óf de zuurstof lekt helemaal niet weg, en dan is dat stikstof pompen sowieso onzin.
In beide gevallen verkopen stikstof boeren gebakken lucht.
Geplaatst: 07.05.2010 - 14:37
door diesel01
Ik ben eruit, ik ga mijn eigen kop/ervaring volgen.
Re: Stikstof ipv lucht
Geplaatst: 07.05.2010 - 16:30
door Battlecruiser
diesel01 schreef:Mijn winterset heb ik laten afvullen met stikstof, af en toe laat ik dit controleren waarbij eigenlijk nooit hoeft worden bijgevuld.
Afgelopen zaterdag rijdt mijn vrouw naar de Appie met de zomerset die is afgevuld met lucht, rijdt door een kuil waarna een behoorlijke klap hoorbaar is.
Na controle blijkt dat in een paar weken tijd 0.7 bar verloren is gegaan, terwijl ventielen en bandranden goed zijn bevonden.
O,ja op de velg is een impact zichtbaar, dus de klap kwam 100% van de velg die in contact kwam met het wegdek.
Wat zijn de ervaringen hier?
Dit voorbeeldje is mooi voer voor stikstofboeren, maar het klopt niet.
Mijn nieuwe banden van vorig jaar juni hoefden in afgelopen maart pas een heel klein beetje lucht erbij. Bij nieuwe banden lekt zuurstof dus niet snel weg.
Bij oudere banden van een jaar of vier oud gaat het veel sneller. Stikstofboeren zeggen er echter nooit bij dat óók stikstof dan weglekt, alleen een stukkie langzamer.
En als je met een band over een heftige kuil rijdt, zoals je vrouw deed, dan is het heel normaal dat er in één klap zowel zuurstof als stikstof weglekt, omdat er heel even een klein afdichtingslekje bij de velgrand ontstaat. Dat kan zowel met een nieuwe als oude band gebeuren.
Oftewel aan jouw gegeven vergelijking heb je niets.
Geplaatst: 19.05.2010 - 18:10
door Ronaldia
hmmz dus als er een nieuwe band om de velg wordt gelegd, Gaan ze hem eerst vacumeren om de lucht er uit te halen en dan vullen met stikstof........
flauwekul eerste rang.
Geplaatst: 19.05.2010 - 18:18
door MDA
Ronaldia schreef:hmmz dus als er een nieuwe band om de velg wordt gelegd, Gaan ze hem eerst vacumeren om de lucht er uit te halen en dan vullen met stikstof........
flauwekul eerste rang.
Das een goeie ja... als de band om de velg wordt gelegd is is natuurlijk al vol met 1 bar lucht. Als ie dan aangevuld wordt met 2.3 bar stikstof, dan heb je alsnog 30% lucht er in zitten (en dus 6% zuurstof!)...
Geplaatst: 19.05.2010 - 19:54
door Geus
Stikstofverhaal is gebakken lucht. Je moet toch regelmatig je bandenspanning controleren. Als je dat na een tankbeurtje bij de pomp doet, kan je in één moeite door bijvullen als het nodig is. Helemaal gratis, dus dat is gauw verdiend.
Geplaatst: 19.05.2010 - 20:01
door Ramon&Ramon
Dikke lucht is beter:)
Geplaatst: 19.05.2010 - 20:02
door chris_zweden
Toch vreemd dat alle sportwagen (waarbij mijn s2000) gevuld zijn met stikstof, zal wel geen onzin zijn dan. P.s met stikstof gaat je band minder snel van je velg op het circuit, zal daar wel mee te maken hebben.
Geplaatst: 19.05.2010 - 20:29
door 945i
Lees bovenstaande door en trek je conclusie...
Geplaatst: 19.05.2010 - 20:48
door Geus
chris_zweden schreef:Toch vreemd dat alle sportwagen (waarbij mijn s2000) gevuld zijn met stikstof, zal wel geen onzin zijn dan. P.s met stikstof gaat je band minder snel van je velg op het circuit, zal daar wel mee te maken hebben.
In de autosport kan een minimaal verschil winst of verlies betekenen en doen de kosten er vaak minder toe. Voor een auto waar gewoon normaal mee gereden wordt, is het flauwekul.
Geplaatst: 19.05.2010 - 20:51
door Wiebe
Dit blijft een welles nietes verhaal...