Hobbelen alleen rond 60 en 120 km/h

Er werden er vanaf 2000 meer dan 500.000 van gebouwd in het Belgische Gent.
Plaats reactie
paulvb
1st Gear member

Hallo allemaal

Ondanks dat er nu voor de 3de keer nieuwe michelins onder de auto liggen blijft de auto trillen/hobbelen rond de 60 en rond de 120 km per uur.
Wielen zijn ook al regelmatig gewisseld van voor naar achter. Laatste keer zijn alle 4 de wielen gebalanceerd met een Hunter superbalanceerder en de band/velgcombinatie is goed, 0,12 afwijking ofzo.
Hoe kan het dan dat met alle banden die zelfde trilling/hobbel terugkomt? Het is echt onregelmatig hobbelen/dreunen, alsof je over een slecht wegdek rijdt.
Rond de 60 vooral bij koude auto. Dan kan ook de stuurkolom even heftig op en neer gaan.

Misschien een wiellager? Iets met een veerpoot? Als ik 140 rijdt of 90 om maar iets te noemen is er niks merkbaar...

Rechtsachter lijkt het wel of er iets aanloopt, lichtschurend geluid maar de schijfrem is niet warm na een ritje zonder veel remmen...als ik zachtjes over een klinkerweg rijdt hoor ik rechtsachter wel iets schaven/rommelen.
Er heeeft een paar jaar een eivormige band op gelegen, die hoorde je wel maar voelde je niet!
Na vervanging daarvan begon het gedonder, de bijbehorende schokbreker was in elk geval kapot

Iemand enig idee of zin in een proefritje?;-)
steven460
5th Gear member
Contacteer:

Hoeveel bar heb je op de banden?
s60 2001 T5, Dark Grey Pearl
s60 2001 2.4i, Mistral Green ///
paulvb
1st Gear member

Varierend van 2.0/2.1 tot 2.5 rondom

Hoor net iets over remschoenen die gebonk/getril kunnen veroorzaken...
steven460
5th Gear member
Contacteer:

Mijn remblokken lopen heel licht aan. Bij scherpe bochten kan het soms voorkomen dat deze dan toch genoeg de remschijf aanduwt om hier iets van te merken. Bij hete remschijven lijken de mijne iets krom te trekken, dit geeft dan trillingen!

Meestal is een remklauw niet zo vrij dat blokken er los in liggen. Deze lopen altijd wel een klein beetje aan. Handrem remschoen kan wel meerdere millimeters van de trommel afliggen en of kapot zijn. Dit kan dan vastlopen met alle gevolgen van dien.
paulvb
1st Gear member

Het gekke is dat het alleen voelbaar is rond 60 en 120 km. Ook bij koude remschijven. Het is voelbaar in de stoel en passagierstoel trilt dus komt van achter. Het is onregelmatig gedreun. Het lijkt soms erger in een bocht met name naar links, bij diezelfde snelheden. En heel vreemd, het wordt erger als ik een heuvel op rijdt!...
steven460
5th Gear member
Contacteer:

Vind het een merkwaardige omschrijving van het probleem.

Toch geen combinatie probleem van schokkend Dual Massa Vliegwiel en defect handremschoentje?
paulvb
1st Gear member

Ik neem aan dat je het probleem merkwaardig vindt?;-)

Het is een geartronic, zit toch geen dualmass in?
Remschoenen kunnen die kapot door jarenlang eivomige band? (net als die schokbreker)
steven460
5th Gear member
Contacteer:

Een GT heeft idd geen DMF.

Het rijmt nog niet echt. Remschoen is en vergezocht iets, zeker omdat de schijf niet warm wordt.

Enige wat ik nog initieel verwacht (wat jij zelf ook al in je eerste post aangaf) zijn lagers. Alleen als het hobbelt, dan zit het wiel te los om veilig te kunnen rijden. Kun je het achterwiel opkrikken om te zien of er speling op zit?
paulvb
1st Gear member

Er zit geen speling op het wiel, wat we wel merken is dat als je het op en neerl van voor naar achter draait er iets aanloopt waardoor de draagarm (in elk geval dat u-vormige ijzer) iets speling heeft. Andere kant heeft dat niet, maar als je de rem licht intrapt merk je daar hetzelfde effect.
Oftewel..er loopt iets licht aan. Dat zou die remschoen kunnen zijn??
my first volvo
2nd Gear member

Ik heb hetzelfde met mijn auto gehad, het denderen van de stoelen bij bepaalde snelheden. Na het vervangen van de achterschijven was het probleem weg. (het aanlopen kan ook door de remschoenen van de handrem komen)
paulvb
1st Gear member

Dan probeer ik het zo nog maar even;-)
Was dat getril/gedender bij bepaalde snelheden bij jou zonder dat je remde? Dus gewoon bij bepaalde constante snelheden? Schijven zou je alleen denken dat dat trilling geeft bij afremmen?

Of brengt een kromem schijf gewoon het achterwiel in onbalans?
Plaats reactie

Terug naar “S60 my 2000 t/m 2009”